Permalänk
Medlem

dremel verktyg

tjena.
jag undrar var i malmö-lund området man kan köpa en dremel och vad dom kostar på ett ungefär?

Permalänk
Medlem

clas ohlsson i malmö har...

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Medlem

ca 200 kr för en kopia....typ 1000 för en äkta dremel...

Permalänk
Medlem

humm oki.. spelar det någon roll då? eller är det verkligen stor skillnad på dom?

Permalänk
Medlem

vet inte säkert, men jag har en kopia från classe och den funkar bra, förutom att tillbehören inte är av bästa kvalitet...

Permalänk

Har själv en Black & Decker variant som ligger på cirkus 800kr på Clas Ohlsson. En kanonmaskin måste jag säga.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en ClasOhlson-kopia ("CO Tech") när jag lämnade tillbaka Dremeln jag lånade (av brorsan för 3 år sen).

Bra:
Den kostar nästan ingenting, och då ingår dessutom en klump fullt fungerande tillbehör.
Den har separat på/av-knapp (med Dremeln var man tvungen att mixtra varvtalet varje gång man slog på den, eftersom det var samma spak). Dremeln kan iofs lätt moddas med en strömbrytare om man så behagar.
Man kan såklart fortfarande använda Dremels finfina tillbehör (fräsar och kapskivor och grejjer)

Anus:
Den har sån där vedervärdig spännchuck som slirar och där man måste byta spännbackar. Dremels backchuck passar inte.
Skojiga dremeltillbehör som t.ex. den wunderbara böjliga axeln (kung för småpilljobb) passar icke.

För användning lite då och då kan man gott klara sig med en budgetmodell. Använder man den mycket blir man förr eller senare så vansinnig på spännchucken att man lägger en tusenlapp på en Dremel. Använder man den ännu mer vill man ha den böjliga axeln också.

Helt enkelt en fråga för hur mycket du tycker det är värt.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

bra sagt stack.. ehm offtopic2k4 nu men har du verkligen 61 tummare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iGNiTiON
bra sagt stack.. ehm offtopic2k4 nu men har du verkligen 61 tummare

Tack.

Totalt har jag 61" datorskärm (19, 15, 15, 12).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stack
Tack.

Totalt har jag 61" datorskärm (19, 15, 15, 12).

Nja, 19", 15", 15" och 12" blir inte mycket mer än 30" om du skulle slå ihop dom till en skärm.

Permalänk
Medlem

Gå till Överskotts Bolaget och köp deras kopia för 200kr, sen gå till ett byggvaruhus och köp dom lite dyrare tillbehören... ;D

tex 68st kapskivor "för plåt och trä" för 89kr, som har 3-4gånger så lång livs tid som dom som följde med maskinen

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem

Rustas är också bra, har en sådan. Finns vid Jägersro i Malmö;)

Visa signatur

Apple frälst

Permalänk
Hedersmedlem

Har också en rustamaskin som har fungerat väldigt bra till diverse arbeten... Måste säga att den är helt underbart bra för de 300 jag betalade.

Permalänk
Medlem

oki.. får se. tror jag ska till rusta eller till clas ohlsson imorrn o tjacka en.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag köpte en ClasOhlson-kopia ("CO Tech") när jag lämnade tillbaka Dremeln jag lånade (av brorsan för 3 år sen).

Bra:
Den kostar nästan ingenting, och då ingår dessutom en klump fullt fungerande tillbehör.
Den har separat på/av-knapp (med Dremeln var man tvungen att mixtra varvtalet varje gång man slog på den, eftersom det var samma spak). Dremeln kan iofs lätt moddas med en strömbrytare om man så behagar.
Man kan såklart fortfarande använda Dremels finfina tillbehör (fräsar och kapskivor och grejjer)

Anus:
Den har sån där vedervärdig spännchuck som slirar och där man måste byta spännbackar. Dremels backchuck passar inte.
Skojiga dremeltillbehör som t.ex. den wunderbara böjliga axeln (kung för småpilljobb) passar icke.

För användning lite då och då kan man gott klara sig med en budgetmodell. Använder man den mycket blir man förr eller senare så vansinnig på spännchucken att man lägger en tusenlapp på en Dremel. Använder man den ännu mer vill man ha den böjliga axeln också.

Helt enkelt en fråga för hur mycket du tycker det är värt.

Jag använder en böjlig axel till min Co-tech. Dock är det inte en Dremel orginal axel utan en axel som är köpt på Jula. Märket på axeln är Ferm, "Flex accessory set".

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk

Köpte en kopia för 90:- i Polen. Funkar prima, i stil med alla andra kopior. Dremeltillbehöv passar visserligen till den med.

Visa signatur

I give good sex.
I liek to please people.

Permalänk
Medlem

jag tror jag slår till på den som finns i rusta.
det följer med en böjlig axel till den, stativ, teleskops grej o lite sånna slip o kapgrejs.
en fråga: passar original-dremel tillbehören på den som finns på rusta?

Permalänk
Avstängd

Vad har man en dremel till? Hur ser den ut? Jag har uppfattat att man kan sätta på skivor på den och sen kan man kapa massa saker. Men är det inte bättre med en vinkelslip då, den är väll lite kraftigare?

Visa signatur

Barton 2500+ @ 2430mzh (11*220 1.7 Vcore)| EpoX 8RDA3i | 2* 256 Twinmos Orginal (2.5-3-3-11) | Ati radeon 9600pro | HDD 80gb + 200gb | Windows XP Pro |

Permalänk
Medlem

Jag märkte igår att sandpapprena som man får med COTech:s multiverktyg inte är av den bästa kvaliteten, visst slipar dom helt ok, men dom går ju av direkt, fick ju skiten i ansiktet. Inte kul när den snurrar i 35k varv...

Permalänk
Medlem

bart112:
hahahhahahahahaha!!! så jävla lol

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bart112
Jag märkte igår att sandpapprena som man får med COTech:s multiverktyg inte är av den bästa kvaliteten, visst slipar dom helt ok, men dom går ju av direkt, fick ju skiten i ansiktet. Inte kul när den snurrar i 35k varv...

du får väll använda skydd...

en annan tog solglasögonen.. ;D fint när man kapar metall och det flyger spån

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem

så... har köpt min nu. betalade 249kr på rusta i malmö.
man fick med lite tillbehör, själva maskinen, böjbar förlängsnings sladd till tillbehören och en sån arm som man kan hänga den i.
mycket prisvärt.
dock så kapar den chassi-metall väldigt dåligt. så det tar sin tid o skära ut ett helt fönster till chassit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Warheart
Jag använder en böjlig axel till min Co-tech. Dock är det inte en Dremel orginal axel utan en axel som är köpt på Jula. Märket på axeln är Ferm, "Flex accessory set".

Ooh. Måste kolla in. Hur är den? Kan den ta backchuck? Bra "rull", eller snor den effekt?

Edit: Nawi, om du tycker den kapar dåligt har du förmodligen fel skivor. De små tunna som brukar följa med biter väldigt dåligt i chassiplåt (och det går åt mycket skivor).

Dremel 426 eller 456 (Clas Ohlson 20-5776 resp. 30-8694) är kung. Dyra, men väl värt pengarna. Kapar mycket bättre, räcker ganska länge.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThomaZ84
du får väll använda skydd...

en annan tog solglasögonen.. ;D fint när man kapar metall och det flyger spån

Hade faktiskt skyddglasögon, men dom täcker ju inte kinden. Det roliga var att jag hade inte tagit på mig glasögonen ifall jag inte snubblat på dom strax innan, så det var väl lite tur iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ooh. Måste kolla in. Hur är den? Kan den ta backchuck? Bra "rull", eller snor den effekt?

Edit: Nawi, om du tycker den kapar dåligt har du förmodligen fel skivor. De små tunna som brukar följa med biter väldigt dåligt i chassiplåt (och det går åt mycket skivor).

Dremel 426 eller 456 (Clas Ohlson 20-5776 resp. 30-8694) är kung. Dyra, men väl värt pengarna. Kapar mycket bättre, räcker ganska länge.

vad menar du med backchuck?
den förlängnings grejen är inte så super-duper bra men den duger.

tror inte jag har fel skivor. har dom bruna.
d tar kanske 30-40 sekunder o kapa så den går igenom chassiplåten o sen kan man kapa typ 1cm på typ 20 sekunder.

Permalänk
Medlem

Backchuck:

Spännhylsechuck:

Backchuck är bra. Spännhylsechuck är anus (greppar sämre, man måste byta spännhylsa mellan olika dimensioner på tillbehören).

En vanlig Dremel säljs (såvitt jag vet) med spännhylsechuck, men man köper bara till en backchuck. Dremels egen kostar en hundring på CO, men den passar inte på "COTech"-verktyget (fel dimension på fästet där man skruvar fast den).

Har du glasfiberarmerade skivor, eller de där tunna löjliga? Och har du tillräcklig fart (typ maxfart)?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag har spännhylse chuch
och ja jag har tillräckligt med fart. kör på högsta, 30000rpm

Permalänk
Medlem
Citat:

Den kan inte ta backchuck. Tror inte att den snor nån direkt effekt heller. Tycker den är förbannat bra ifall man jämför med att sitta med maskinen i handen iaf

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Hedersmedlem

För alla som har en Biltema i närheten så har de ett helt tillbehörssätt för 60kr!!!

Den innehåller de mesta tillbehören man får man köper en kopia..

Vanliga kapskivor ~30stycken? (samma som classe)
Heaveduty skivor 4st
Sandpapper, fräsverktyg etc etc.

Köpte det, funkade helt okej. De små kapskivorna som jag själv gillar att använda fungerade minst lika bra som Dremel orginalskivorna som man kan köpa på ex. Classe.

Permalänk
Medlem

d va fan verkligen sämst kvalité på mina kapskivor. har sprängt 2st på 3 minuter nu. sitter o kapar i bakplåten av ett chassi så sprängs först den ena. så trode jag för att jag tryckte för mycke, sätter på den andra o provar igen. o så sprängs den andra efter typ 30 sekunder.