Permalänk

VARNING för BBB 100MBit

Sugen på snabbare lina?

Tänk igen!

BBB lockade nyligen med ett erbjudande om 0kr i startavgift och endast 295kr extra i månaden för deras 100Mbit-tjänst.

Haken var en trafikkvot på 300GB/månad, men det gick ju att fylla på extra såklart.

Jag beställde tjänsten, började tanka som en dåre, och efter ett par dar så var nästan all bandbredd slut. Eftersom det skulle kosta mig 10-tusentals kronor att upprätthålla 100Mbit-anslutningen (alternativet var att få 128Kbit när kvotan tog slut) så valde jag istället att säga upp abbonemanget.

Problemet är bara att uppsägningstiden är 30 dagar, och tills den tider är utgången får jag leva med 128Kbit - det är dömt i helvete att göra något åt det. Jag har snackat med "alla" på kundtjänst, och även mailat Vd'n och nån annan dam där som har hand om kundrelationsfrågor, och trots att hon vidhåller att det är korkat att man inte får tillbaka 10Mbit direkt när man säger upp tjänsten, så går det inte att åtgärda.

Så tänk er noga för innan ni beställer den där tjänsten, har ni inte råd att dega för extra kvota så kommer ni få surfa långsamt ett tag framöver.

Visa signatur

iMac 27" i7 3.4 OSX 10.9

Permalänk
Medlem

Eller så helt enkelt läser man avtalet innan man använder upp sin kvot på ett par dagar!

Permalänk

Jag har själv BBB 100Mbit och vid beställningen så stod det klart och tydligt att uppsägningstiden för tjänsten (när man skall tillbaka till 10Mbit igen) är 30dagar.

Tycker du ska läsa lite innan du beställer någonting nästa gång...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
Eller så helt enkelt läser man avtalet innan man använder upp sin kvot på ett par dagar!

Det kan man tycka, fast som det är nu så kan jag varken fylla på mer bandbredd eller få tillbaka min 10Mbit-lina, och det står inte i avtalet.

Såhär står det:
"Skulle du använda hela kvoten stängs uppkopplingen och du får välja mellan att surfa vidare med 128 Kbit/s eller köpa till extra kapacitet i form av 100 GB-kvoter för 200 kr/styck"

"Uppsägningstiden är en månad."

Jag tycker personligen inte det är rimligt att betala 325kr/månad för 128Kbit... det är ren ocker och ett oskäligt bemötande av kunder. Inte acceptabelt.

Visa signatur

iMac 27" i7 3.4 OSX 10.9

Permalänk

"Uppsägningstiden är en månad."

Du skriver ju det själv t.o.m... bara löjligt å ringa till bbb och klaga på dom... skärpning.. ingen som tvingat dig att ta 100MBit från början..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RocketZ
"Uppsägningstiden är en månad."

Du skriver ju det själv t.o.m... bara löjligt å ringa till bbb och klaga på dom... skärpning.. ingen som tvingat dig att ta 100MBit från början..

Vilket innebär att dom inte vill ha folk som beställer ena dan, säger upp nästa osv för att sedan beställa igen. Fine för mej. Synd bara att jag blir berövad på en tjänst jag betalt för. Jag betalar för 10Mbit, men får 128Kbit. Oskäligt.

Det naturliga vore att man får tillbaka sin 10Mbit-tjänst när man sagt upp abbonemanget. (som jag faktiskt betalt för)

Visa signatur

iMac 27" i7 3.4 OSX 10.9

Permalänk
Medlem

Du får tillbaka 10Mbit när uppsägningstiden gått ut!

Permalänk

Jaja, du menar så... jepp håller med dig... men fortfarande så står det klart och tydligt vid beställningen... så du kan inte säga speciellt mycket till BBB om saken.. avtal är avtal, och du har godkänt det.. tyvärr

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
Du får tillbaka 10Mbit när uppsägningstiden gått ut!

Det har jag också insett, men hur ballt är det på en skala, och varför ska jag då betala för 10Mbit? Jag betalade ju för en EXTRATJÄNST, som jag sagt upp, men uppenbarligen har nu den extratjänsten gjort intrång i min ordinarie tjänst.

Något som jag dessutom tvingas betala för, inte acceptabelt.

Visa signatur

iMac 27" i7 3.4 OSX 10.9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bigmac_macuser
Det har jag också insett, men hur ballt är det på en skala, och varför ska jag då betala för 10Mbit? Jag betalade ju för en EXTRATJÄNST, som jag sagt upp, men uppenbarligen har nu den extratjänsten gjort intrång i min ordinarie tjänst.

Något som jag dessutom tvingas betala för, inte acceptabelt.

Man kan disskutera hur dom tänker, men det är ju fortfarande inte som att dom har ljugit, eller bedragit dig, eller på något sätt. Utan det var ju ditt eget fel att du toktankade ett par dagar och sen sa upp tjänsten, utan att före ta reda på vad det skulle betyda!

Permalänk

Uppsägningstid finns där för ett skäl, som det sagts tidigare i tråden just för att man itne ska beställa ena dagen å sen avbeställa andra dagen, det skulle dom ju förlora pengar på, så jag ser inga fel från BBB´s sida att du har 128Kbit tills tiden gått ut då du betalt för nedladdning utav 300GB så har du ju helt klart använt upp den kvoten,
finns ingen anledning förr BBB då att sätta igång din 10Mbit då avtalet tydligt beskriver att om kvoten används upp inom viss tid så sänks hastigheten... inga regelbrott överhuvudtaget, inga fel gjorda från deras sida såvitt jag kan se, kolla gärna med en jurist ifall du tvivlar på deras avtal.

Visa signatur

När andra slår med nävarna, slår jag med häpnad!!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
Man kan disskutera hur dom tänker, men det är ju fortfarande inte som att dom har ljugit, eller bedragit dig, eller på något sätt. Utan det var ju ditt eget fel att du toktankade ett par dagar och sen sa upp tjänsten, utan att före ta reda på vad det skulle betyda!

Jag tolkade det som att tilläggstjänsten hade 1 månads uppsägningstid, inte att min vanliga tjänst skulle bli förstörd.

Visa signatur

iMac 27" i7 3.4 OSX 10.9

Permalänk

Tror nog folk köper extra 100gb kvoter i större utsträckning om tjänsten går ner till 128kbit efter man förbrukat 300gb Ett affärsknep bland alla andra bara...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RocketZ
Tror nog folk köper extra 100gb kvoter i större utsträckning om tjänsten går ner till 128kbit efter man förbrukat 300gb Ett affärsknep bland alla andra bara...

Vilket skulle kostat mig 16800kr för en månad = ej acceptabelt.

Visa signatur

iMac 27" i7 3.4 OSX 10.9

Permalänk
Medlem

Får jag fråga vad du tänkte på innan?

300gb nyttjar man ju hur snabbt som helst, särskilt i dom farterna
Det står ju tydligt i avtalet vad som skulle hända

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bigmac_macuser
Vilket skulle kostat mig 16800kr för en månad = ej acceptabelt.

Varför då? det kostar väl bara 200kr för 100GB?

Permalänk

Frågan är ju då... varför i h-vete tog du 100Mbit tjänsten från början? Du ska ju solklart ha 10Mbit om du tankar mycket...

Tycker själv det är väldigt svårt att misstolka det som står gällande 100Mbit's tjänsten..

"Skulle du använda hela kvoten stängs uppkopplingen och du får välja mellan att surfa vidare med 128 Kbit/s eller köpa till extra kapacitet i form av 100 GB-kvoter för 200 kr/styck."

Och lite längre ner på samma sida...

"För att säga upp tjänsten kontaktar du kundtjänst. Uppsägningstiden är en månad. "

I just say... DOH!

Är väl kanske så att när du käkar på McDonalds så går du fram till personalen och säger... "Nä, Bigmac'en som jag nyss åt var inge god.. kan jag få Big Cheese istället..."

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeadProphet
Uppsägningstid finns där för ett skäl, som det sagts tidigare i tråden just för att man itne ska beställa ena dagen å sen avbeställa andra dagen, det skulle dom ju förlora pengar på, så jag ser inga fel från BBB´s sida att du har 128Kbit tills tiden gått ut då du betalt för nedladdning utav 300GB så har du ju helt klart använt upp den kvoten,
finns ingen anledning förr BBB då att sätta igång din 10Mbit då avtalet tydligt beskriver att om kvoten används upp inom viss tid så sänks hastigheten... inga regelbrott överhuvudtaget, inga fel gjorda från deras sida såvitt jag kan se, kolla gärna med en jurist ifall du tvivlar på deras avtal.

Då kan man fråga sig hur bindande avtalet är? En inloggning på deras hemsida och några klick var allt som behövdes. Är det ett bindande avtal? Nej!

Visa signatur

iMac 27" i7 3.4 OSX 10.9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bigmac_macuser
Då kan man fråga sig hur bindande avtalet är? En inloggning på deras hemsida och några klick var allt som behövdes. Är det ett bindande avtal? Nej!

Jo, eftersom du använda dina unika inloggningsuppgifter.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förstår alla mig på alla dem 3 parterna här: BBB, kunden, Swec svaren och tycker alla har rätt. Det är bara det ni tänker på olika sätt och ingen försöker tänka som den andra.

Det kunden ser priset är att dem extra 295kr/månad är en extra avgift för en utökad tjänst vilket kan verka så då man i BBBs marknadsföring säger att priset är 10Mbit tjänst + en extra kostnad.(lite vilseledande marknasföring, jo lite)

Swec menar att man skall läsa avtalet innan man binder upp sig vilket är helt korrekt, men då kanske man inte tänkte på att marknadsföring som va lite konfused.

BBB, har inte gjort nått fel förutom att dem möjligen borde ha marknadsfört det som extern/annan tjänst vid sidan om 10Mbit och inte marknadsföra det som en extra bonustjänst.

Men i slutändan så har ju BBB tyvärr rätt. Det står i avtalet att det är 30dagar och då är det 30dagar som gäller.

Så sluta bråka nu o krama om varandra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
Jo, eftersom du använda dina unika inloggningsuppgifter.

Så om jag loggar in och kollar runt, sen kommer nån annan och beställer? Bindande? Nej!

Visa signatur

iMac 27" i7 3.4 OSX 10.9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bigmac_macuser
Då kan man fråga sig hur bindande avtalet är? En inloggning på deras hemsida och några klick var allt som behövdes. Är det ett bindande avtal? Nej!

Klart det är ett bindande avtal såvida du kan bevisa att det inte var du som beställde tjänsten. De loggar allt så ingen ide försöka den vägen

Bara bita i det sura äpplet och snigla vidare med nuvarande uppkoppling

Permalänk
Medlem

kan också förstå big mac
trist att du behöver vänta 30dagar och ha snigelfart undertiden

Anledning till att dom satt 30dagar är väl för att folk inte ska byta hur som helst och att det krockar med en faktureringsmånad.

Man tycker ju att dom kunde ha backat kunden till 10mbit istället som är den gamla farten,
men samtidigt vill dom ju tjäna pengar här på lyxsurfare och ser då till att straffa kunden
för att ha använt upp sin kvot.

Permalänk

Ge fasen i att tanka så mycket warez så är det inget problem

Visa signatur

BBB 100/100
SOLARIS 9 - uptime +600dagar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bigmac_macuser
Så om jag loggar in och kollar runt, sen kommer nån annan och beställer? Bindande? Nej!

Då får du skylla dig själv för att du inte loggade ut.
Och sen får du försöka bevisa för BBB att det var någon annan som hade beställt det från en dator där du hade glömt logga ut.

Permalänk
Hedersmedlem

Sen nu till Argument2:
Ja avtalet är bindande, det är ju inte direkt nån modemkapningssida direkt.

Men nu är det flertal saker som styrker att det verkligen är du som trycker på Ja knappen, som uppgraderade ditt konto. Såvidda du inte kan visa att det var någon annan som loggat in på ditt konto med ditt lösenord och dessutom tankat som f** och sen sagt upp avtalet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bruce Nazarin
Ge fasen i att tanka så mycket warez så är det inget problem

Saken är den att det är wareztankare som är dom potentiella kunderna. Man ser ju tydligt att deras tjänst inte riktigt fått det gehör som dom velat, annars skulle dom ju inte skickat ut erbjudandet om 0kr anslutningsavgift, right?

Dessutom fyller denna tråd sitt syfte, att varna för skumma villkor hos bbb.

Visa signatur

iMac 27" i7 3.4 OSX 10.9

Permalänk
Medlem

Inte speciellt skumma.
Jag flyttar strax till BBB lägenhet, jag ska ta 100Mb/s och jag vet mycket väl vad det innebär.

Permalänk
Medlem

Det man inte får glömma med 300GB är om man kör någon form av server så inkluderar det både download och upload

Det sista är nog lätt att inte tänka på.

I övrigt är det klara besked i avtalet