Permalänk
Medlem

ADSL är för långsamt

Idag är ADSL den absolut vanligaste bredbandsanslutningen till Internet för hemanvändare. Man kan hämta data hyfsat snabbt men det går oftast betydligt långsammare att skicka data. Det är ju så här ADSL fungerar. A:et står ju för Asymmetric.

Bredbandsbolagen resonerar ju också som så att hemanvändarna vill kunna surfa och se på film där åtminstone det sistnämnda kräver snabb nedströmsförbindelse. Färre hemanvändare har servrar eller andra funktioner som kräver snabba uppströmsförbindelser.

Många har också den uppfattningen att det egentligen räcker med 0,5/1 Mbit nedströmsförbindelse mot Internet. Man menar att de som behöver snabbare förbindelser enbart vill ha det av den anledningen att de snabbt skall kunna kopiera mjukvara (läs: warez) via fildelningsprogram.

Jag ser dock en annan klar positiv aspekt med en snabbare Internetförbindelse där hastigheten uppströms respektive nedströms bör vara densamma.

VPN. Ja vill kunna köra VPN från hemmet till jobbet med svarstider som påminner om de på min vanliga arbetsplats. Jag vill kunna köra säkra VPN-tunnlar mellan folk man känner och litar på. T.ex. för att kunna göra backup på sitt privata data eller för att köra LAN-spel över Internet eller för att kunna komma åt utdelat data på ett säkert sätt, etc, etc.

Min personliga gissning är att VPN kommer bli mycket större i framtiden. Dagens bredbandsanslutningar, framförallt på uppströms-sidan sätter dock forfarande käppar i hjulen.

Edit: Rättade något stavfel.

Permalänk
Medlem

För mina behov känner jag ibland av att upstream hastighteen är för klen,.

Jag kör VPN mot mitt jobb,men den anslutningen tar inte mer än 100kbit/s i bandbredd.
Varför skall man köra LAN spel via VPN när man kör vanlig UDP i multiplayer som i dag ?
En klient i ett vanligt 3d multiplayerspel brukar sällan ta mer än 100kbit/s.
Pingen påverkar inte av vilken bandbredd man har.
Mitt gamla Telia ADSL 0.5 hade t.ex bättre ping än mitt nuvarande BBB ADSL 10/1.
Att surfa tar inte många kbit/s för att gå snabbt.Även här klarar man sig egentligen med 100-200 kbit/s.
Att hämta epost tar inte heller mycket bandbredd.

Så egentligen behöver man bara ordentlig bandbredd när man hämtar uppdateringarsamt demos till Windows och program samt demoversioner av olika spel och program.

För de flesta internetanvändare behöver egentligen inte mer än 1 mbit.Det är kanske förklaringen till att ADSL inte finns med mer än 768 kbit uppströms.
(I praktiken har jag 7mbit ned och 0.7 upp enligt tptest.)
Själv kör jag spelservrrar ibland och BF vietnam slår i taket med fler än 8 spelarare inne.
Jag hoppas att BBB tar fram ADSL2+ med 3mbit uppströms eller satsar på sitt VDSL 12/9.
Skulle faktiskt kunna betala uppåt en femhundring i månaden för att få kopparacess med >3 mbit uppströms.

Fast arkanden verkar trög i detta avseende.
Har hör att upload kostar mer för ISP:n än download.

Fast jag är en s.k Internetfreak och tillhör knappast normalanvändarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av drax
För mina behov känner jag ibland av att upstream hastighteen är för klen,.

Jag kör VPN mot mitt jobb,men den anslutningen tar inte mer än 100kbit/s i bandbredd.
Varför skall man köra LAN spel via VPN när man kör vanlig UDP i multiplayer som i dag ?
En klient i ett vanligt 3d multiplayerspel brukar sällan ta mer än 100kbit/s.
Pingen påverkar inte av vilken bandbredd man har.
Mitt gamla Telia ADSL 0.5 hade t.ex bättre ping än mitt nuvarande BBB ADSL 10/1.
Att surfa tar inte många kbit/s för att gå snabbt.Även här klarar man sig egentligen med 100-200 kbit/s.
Att hämta epost tar inte heller mycket bandbredd.

Så egentligen behöver man bara ordentlig bandbredd när man hämtar uppdateringarsamt demos till Windows och program samt demoversioner av olika spel och program.

För de flesta internetanvändare behöver egentligen inte mer än 1 mbit.Det är kanske förklaringen till att ADSL inte finns med mer än 768 kbit uppströms.
(I praktiken har jag 7mbit ned och 0.7 upp enligt tptest.)
Själv kör jag spelservrrar ibland och BF vietnam slår i taket med fler än 8 spelarare inne.
Jag hoppas att BBB tar fram ADSL2+ med 3mbit uppströms eller satsar på sitt VDSL 12/9.
Skulle faktiskt kunna betala uppåt en femhundring i månaden för att få kopparacess med >3 mbit uppströms.

Fast arkanden verkar trög i detta avseende.
Har hör att upload kostar mer för ISP:n än download.

Fast jag är en s.k Internetfreak och tillhör knappast normalanvändarna.

Självklart beror det på vad man jobbar med och vad man vill utföra via VPN-anslutningen mot jobbet. Jag skickar många och stora filer fram och tillbaka. Även videokonferenser är vanligt.

Personligen så tycker jag det är betydligt roligare att spela spel med folk man känner. Om man kör nätverksspel (och inte kör via spelbolagens spelservrar) betyder det alltid att man måste öppna portar i brandväggen. Säkra VPN-förbindelser hade varit det ultimata. Alla spel tillåter heller inte att man startar separata spelservrar på DMZ exempelvis.

Jag är medveten om att de flesta inte behöver särskilt snabba internetförbindelser, men jag tror att 768 kbit/s uppströms kommer bli en rejäl flaskhals inom några år även för normalanvändaren.

Jag tillhör väl heller inte direkt normalanvänaren då det körs flera fasta VPN-anslutningar mot mig där vi delar på en filserver. Denna används för att lagra fotografier, uppdateringar och patchar, säkerhetskopior, dokument osv. 768 kbit/s är på tok för långsamt för att det ska fungera tillfredställande nog.

Permalänk
Medlem

Re: ADSL är för långsamt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marty78
Idag är ADSL den absolut vanligaste bredbandsanslutningen till Internet för hemanvändare. Man kan hämta data hyfsat snabbt men det går oftast betydligt långsammare att skicka data. Det är ju så här ADSL fungerar. A:et står ju för Asymmetric.

Bredbandsbolagen resonerar ju också som så att hemanvändarna vill kunna surfa och se på film där åtminstone det sistnämnda kräver snabb nedströmsförbindelse. Färre hemanvändare har servrar eller andra funktioner som kräver snabba uppströmsförbindelser.

Många har också den uppfattningen att det egentligen räcker med 0,5/1 Mbit nedströmsförbindelse mot Internet. Man menar att de som behöver snabbare förbindelser enbart vill ha det av den anledningen att de snabbt skall kunna kopiera mjukvara (läs: warez) via fildelningsprogram.

Jag ser dock en annan klar positiv aspekt med en snabbare Internetförbindelse där hastigheten uppströms respektive nedströms bör vara densamma.

VPN. Ja vill kunna köra VPN från hemmet till jobbet med svarstider som påminner om de på min vanliga arbetsplats. Jag vill kunna köra säkra VPN-tunnlar mellan folk man känner och litar på. T.ex. för att kunna göra backup på sitt privata data eller för att köra LAN-spel över Internet eller för att kunna komma åt utdelat data på ett säkert sätt, etc, etc.

Min personliga gissning är att VPN kommer bli mycket större i framtiden. Dagens bredbandsanslutningar, framförallt på uppströms-sidan sätter dock forfarande käppar i hjulen.

Edit: Rättade något stavfel.

Jaha, och vart vill du komma? Det är inte så att de olika ISP begränsar bandbredden, det är en teknisk begränsning som finns i ADSL. Med ADSL2+ t.ex. får du lite högre upload.