Permalänk
Medlem

Benq skärmar suger

Hej,

Vill bara meddela till alla intresserade som går i tankarna att köpa en benq tft skärm, att tänka om. Har köpt två skärmar inom loppet av en vecka. En benq fp931 och en benq fp937s. Båda skärmarna hade pixelfel i mitten av skärmen samt att fp937 skärmen tjuter som en skållad råtta. Det verkar inte som benq har någon seriös kontroll av sina skärmar. Att få två av två DOA talar inte väl för benq. Samt så måste jag tilläga att servicen är nästan skrattretande. Har inte fått tag på dem hela dagen idag, utan jag blev kopplad till någon helpdesk i finland som inte hade något som helst att göra med benq. Man undrar om de är ett seriöst företag eller någon bananarepubliks fasad utåt för att kräma ut pengar av ovetande köpare. Mitt råd, undvik BENQ

Permalänk
Medlem

Om du söker bland trådarna här så ser du att det finns flera nöjda BenQ ägare.
Har själv en Benq fp937s, hade en död pixel nere i högra hörnet som jag fick kämpa med att hitta.
Konstigt att det tjuter för dig, min är knäpptyst. Hur är det för er andra med BenQ TFT??
Jag är jättenöjd med skärmen, funkar hur bra som helst för film och spel!

Du måste haft maximal otur med dina skärmar!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har köpt en FP937S samt två FP931, alla utan pixelfel.

Det enda dåliga är att FP937 surrar eller tjuter lite som du säger, men det lägger jag bara märke till om det är knäpptyst i rummet i övrigt. Det är särskilt påfallande när bilden är ljus. Jag antar att det kanske har något med kondensatorer att göra, eller eventuellt om monitorn är kall eller ej.
Med tanke på priset och den i övrigt goda kvalitén är jag ändå nöjd.

Permalänk
Medlem

Ni två killar som har Benq FP937.... hur blir det egentligen då man kör spel i upplösningen 1024*768 då skärmen är "gjord" för 1280*1024? Ser det bra ut? Eller ser det inte bra ut?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erikje
Ni två killar som har Benq FP937.... hur blir det egentligen då man kör spel i upplösningen 1024*768 då skärmen är "gjord" för 1280*1024? Ser det bra ut? Eller ser det inte bra ut?

jag har ingen benq skärm men har en Fujitsu siemens B-17-1 17tums tft kör jag den i 1024x768 så blir bilden aning suddigare/oskarp. mot 1280x1024 som skärmen är gjord för.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a
jag har ingen benq skärm men har en Fujitsu siemens B-17-1 17tums tft kör jag den i 1024x768 så blir bilden aning suddigare/oskarp. mot 1280x1024 som skärmen är gjord för.

Men det går alltså att spela spel på TFT skärmar som är gjorda för 1280*1024 i 1024*768 utan några större problem alltså...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erikje
Men det går alltså att spela spel på TFT skärmar som är gjorda för 1280*1024 i 1024*768 utan några större problem alltså...

ja det gör det men ha gärna minst en skärm med 16ms gärna 12ms. Dock säger jag vissa upplever eftersläpningar även på 12ms skärmar. Jag upplevde dock inget när jag testade.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Avstängd

Tjena!

Jag köpte i förra veckan en Benq FP931 och jag hade väl tur, inga döda pixlar och inga anmärkningar what so ever. Grym skärm, det enda jag kan anmärka på är väl den något låga kontrast rationn som bara ligger på 450