Permalänk

Texturbugg med 6800

Jag visste väl att det var för bra för att vara sant!

Köpte ett 6800NU för några veckor sedan, lyckades med upplåsningen, hade ett överflöd av fps, och allt kändes perfekt. Efter ett tag blev jag mer och mer uppmärksam på att grafiken kändes "buggig", men tänkte att det skulle försvinna om jag bara tweakade lite inställningar... ack så fel jag hade! Nu har jag varit vaken i snart 48h och försökt få ordning på det hela, till ingen som helst lycka.

Vad är det som är fel då?

Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det... det liksom "kryper" i texturerna! Det flimrar och har sig. Men inte alla texturer på skärmen, bara de som för tillfället är på ett visst avstånd. Jag har också två eller flera linjer (horisontala på golv/tak, vertikala på väggar) som utgörs av något som ser ut som en oerhört klumpig övergång mellan två textur-ytor. Kolla in bilden, hoppas ni ser det också:

http://home.student.uu.se/anni7587/wtf.jpg

Detta händer lika mycket när jag kör kortet oklockat och med 12pp/5vp. Jag har försökt maxa AA & AF, köra utan AA & AF, testat allt mellan performance och high quality (i nvidia kontrollpanelen), testat alla möjliga kombinationer av optimeringarna och texture clamp och vad de nu heter, vsync on/off, triple buffering on/off, trilinear/bilinear/inga mipmaps, testat olika värden på mipbias i spelets ini-fil, liksom bias-värdet man kan ställa in i rivatuner (kommer inte ihåg vad det heter), och så jag testat så gott som varenda drivrutin, officiell eller icke, ända ner till 44.03. DX9.0c, senaste drivisarna till moderkortet... jag börjar få slut på ideér!!!!

Någon som upplevt något liknande?

Visa signatur

E8400 @ 9x400 | HD5750 | Intel X25-M G2 | Dell U2311H

Permalänk
Medlem

Har du provat att disabla dom upplåsta pipelines:na och testat att det blir bättre då? Tycker det där är ett konstigt fel.

Visa signatur

Asus P5ND2-SLI DELUXE, Pentium 4 3,46Ghz EE ES, 2 x 512 DDR2, Nvidia 6600 256mb, 2x80Gb Seagate raid 0. LG L2010P

Permalänk

Jo, det är exakt samma fel även när jag kör kortet på "default". INGEN som har upplevt detta? Har jag fått ett defekt kort månne? Händer inte bara i UT2004, även i BF1942, Prince of Persia, Far Cry... dvs alla FPS/TPS jag prövat!

Visa signatur

E8400 @ 9x400 | HD5750 | Intel X25-M G2 | Dell U2311H

Permalänk
Medlem

Testa att formatera helt och installera om windows. Ibland är det den enda lösningen.

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem

Det ska väl vara så där. När texturerna byter filter brukar det se ut så.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Hedersmedlem

Sådär ska det se ut. Kolla i drivrutinerna vilken texturkvalité du har inställd. Står den på low är det inte så konstigt. Sätt allt på high så försvinner det.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Det ska väl vara så där. När texturerna byter filter brukar det se ut så.

Säger detsamma.. Jag hade det likadant på mitt gamla Geforce3 Ti200 i många spel.. Såg lite smetigt ut, precis sådär..
Tror inte det är något fel, det är nog så bara.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Ah, jisses vad töntig jag är. Det är ju precis som ni säger! Jag höjde texturerna (inne i spelet), och då försvann linjerna, och även texturflimret. Tack för det tipset, jag hade blivit skogstokig snart... men det är ändå lite skumt, jag körde alltid low texture detail med mitt gamla 9600pro, och det gav inte såna problem. Nåväl, jag är nöjd nu.

Eller nej, det är jag inte! Nu har jag hittat ett annat fel, nämligen:

http://home.student.uu.se/a/anni7587/vafan.JPG

Det enda som skiljer bilderna åt är jag flyttade muspekaren åt sidan ca 1cm på den andra. Två helt olika texturer?? Händer på flera ställen på just den banan, och nu har jag även hittat ett sånt fel i Far Cry...

Upplåsta pipes eller inte, överklockning eller inte, samma fel...

Visa signatur

E8400 @ 9x400 | HD5750 | Intel X25-M G2 | Dell U2311H

Permalänk
Medlem

Detta däremot vet jag inte riktigt vad det beror på. Kanske något med ljussättningen då texturerna ser ut att höra ihop.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

hehe, så dära ser det ut på cs med, så det är nog ingen fara

Visa signatur

[Abit KN8 SLi] [AMD64 Winchester 3200+@2400mhz] [2x512 KHX 2,5-3-3-7] [XFX 7800 GT@450/1100] [Tagan 480W] [X-fi XtremeMusic]

Permalänk
Medlem

på cs ska man ta typ gl_texturetype mipmaP_nearest elelr nåt sånt :Å

Permalänk
Medlem

så där ser det ut i cs:s när jag hadde på någon av dom 3 optimize grejjerna i nvidia menyn, stängde av dom och satte på lite af så ser man inga sådana där alls

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)