Permalänk
Medlem

Traxdatas 4x och 8x dvd+r går lika snabbt i mina plextor 708.
Fast 8x skivorna "känns" bättre.

Någon som vet var 8x skivorna kommer i från?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erik_x
Traxdatas 4x och 8x dvd+r går lika snabbt i mina plextor 708.
Fast 8x skivorna "känns" bättre.

Någon som vet var 8x skivorna kommer i från?

Ritek G05

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gamers
Störningen låg på när den skivan brändes men inte den andra.
Lä när du gjorde lästestet.
Nåt tjall har du iaf.

Jag köpte en 25-spindel Traxdata DVD-R från netonnet. De har RITEKG04-dye. Hittils har 7 skivor (har använt 15st) av skivorna inte gått att läsa tillbaka vid verifiering. På de skivor som funkar ser kurvan i Nero DVD-speed bra ut bortsett från en liten sänkning i hastighet precis i slutet. De andra kan ser ut ungefär hur som helst. Oftast stannar testen rätt nära start pga läsfel.
Jag har även brännt en 25-spindel Bulqpaq DVD+R, av de var det 3st som inte funkade. Nu har jag även testat DVD-R-skivor från Verbatim (har inte kollat vilken dye, men det är de som wesellcd har för 210kr/25-spindel). Har inte brännt mer än 10st ännu men hittils inga som helst problem.

Ergo: RITEKG04 funkar iaf inget vidare i en ND-2500 (vilket minst en till i denna tråden sagt tidigare). Billiga dyngskivor från Bulqpaq funkar betydligt bättre. Ritek är inte bästa tänkbara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Jag köpte en 25-spindel Traxdata DVD-R från netonnet. De har RITEKG04-dye. Hittils har 7 skivor (har använt 15st) av skivorna inte gått att läsa tillbaka vid verifiering. På de skivor som funkar ser kurvan i Nero DVD-speed bra ut bortsett från en liten sänkning i hastighet precis i slutet. De andra kan ser ut ungefär hur som helst. Oftast stannar testen rätt nära start pga läsfel.
Jag har även brännt en 25-spindel Bulqpaq DVD+R, av de var det 3st som inte funkade. Nu har jag även testat DVD-R-skivor från Verbatim (har inte kollat vilken dye, men det är de som wesellcd har för 210kr/25-spindel). Har inte brännt mer än 10st ännu men hittils inga som helst problem.

Ergo: RITEKG04 funkar iaf inget vidare i en ND-2500 (vilket minst en till i denna tråden sagt tidigare). Billiga dyngskivor från Bulqpaq funkar betydligt bättre. Ritek är inte bästa tänkbara.

testa herries riktiga fw: 1.07v2 beta5 från www.herrie.org så funkar det perfekt.
EDIT: NEC 25x0 är ingen bra läsare så funkar skivan felfritt trots att NEC 25x0 säger att det är läsfel på skivan så är det en lyckad bränning trots allt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gamers
Dom flesta av dessa gäller dom "icke branded" lr. Icke "grade A" skivor. Traxdata tillhör branded Grade A.

Tufft, köper du diskmedel för att det står ultradeluxesuperduper på det också? Eller godis för att det är megasmaskigt? Grade A är inte märkesskyddat, vem som helst får skriva det på vad som helst, själv har jag en Grade A festis brevid mig.

Visa signatur

Don't try to fix me - I'm not broken

Permalänk
Medlem

Jag har inte testat alla skivorna i min Pinoeer DVD-läsare (och den är vekligen inte kinkig med skivor) eller i min H/K DVD-25, men de som inte funkar funkar inte där heller, så teorin om att det är ND-2500 som läser dåligt faller tyvärr.

Vad jag vet så ändrar herries firmware på spärrar och begränsningar som NEC lagt in i sin firmware så det borde inte påverka skrivkvaliteten.

Permalänk
Medlem

Ja då verkar ju trexdata inte så bra, vad tror ni om dom här skivorna då?

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/...

ska använda dom till backup av xbox spel..

Permalänk
Medlem

För det priset måste dom vara snuskigt bra alltså, hehe
Köp då istället verbatim, superb! Håll dig borta från deras 2,4 DVD+RW bara, dom är risiga, blir iaf konstiga vita prickar på dyen och läsfel ibland med min NEC 1300 (senaste nec FW)

Visa signatur

//PlunTzkY
Sys 1: Silent Xp 2400+, Dual 256 Pc2700, Abit Fx5200
Sys 2: Amd k7 slot @ 875 mhz ,Gforce 2 GTS 32 mb, 256 mb PC133, Mandrake 9.1

Permalänk
Hedersmedlem

Personligen har jag kanonbra erfarenheter av Platinum DVD+R-skivor.
Finns att köpa på t.ex. www.inetdata.se

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pluntzky
För det priset måste dom vara snuskigt bra alltså, hehe
Köp då istället verbatim, superb! Håll dig borta från deras 2,4 DVD+RW bara, dom är risiga, blir iaf konstiga vita prickar på dyen och läsfel ibland med min NEC 1300 (senaste nec FW)

Men dom här funkar bra då?

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olsson
Men dom här funkar bra då?

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/...

Fungerar mycket bra, brukar anses som en av de bästa.

Men det var ett ockerpris med 18:-/st.

Permalänk
Medlem

Verbatim Pastel är Taiyo Yuden som är "bästa tänkbara"
Faktiskt svårt att få tag på mycket billigare i Sverige spec. som det är "fraktfritt" från Elgiganten.

Vill man testa diverse olika skivor för att hitta en favorit rekommenderar jag annars att beställa från Feurio. Inte så imponerande priser men de har ett enormt utbud, man kan beställa bara några stycken av varje skiva, ok fraktpris och de visar mediakoden för alla skivor de säljer. (De har t.o.m. DL-media i lager, om än dyra).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Jag har inte testat alla skivorna i min Pinoeer DVD-läsare (och den är vekligen inte kinkig med skivor) eller i min H/K DVD-25, men de som inte funkar funkar inte där heller, så teorin om att det är ND-2500 som läser dåligt faller tyvärr.

Vad jag vet så ändrar herries firmware på spärrar och begränsningar som NEC lagt in i sin firmware så det borde inte påverka skrivkvaliteten.

Jo på Ritek G04, G05 gör den det, liksom flertalet andra medier som folk requestat om.
Det är därför detta är fw no 1 till NEC 2500.
http://forum.rpc1.com/viewtopic.php?t=25904&start=0&postdays=...
http://club.cdfreaks.com/showthread.php?t=96333&page=1

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa igenom alla sidorna med inlägg. Så långt jag läst har det bara varit bilder/kurvor på MKM-dye och herrie som sagt att G04 BORDE funka i de flesta fall.

Man kan ju på många håll på nätet läsa om Riteks ojämna kvalitet och det är möjligt att jag fått skivor från en dålig batch. Det förändrar ju inte att många skivor, isf, håller dålig kvalitet (medan andra kanske funkar bra). Då lägger jag hellre en krona/skiva till och köper skivor som håller jämn och bra kvalitet.

Permalänk
Medlem

Vilka VERBATIM 43249 är bäst då? + eller - ??

Permalänk
Medlem

Jag säger + skivorna utan några egentliga belägg förutom att jag är super nöjd med mina

Visa signatur

//PlunTzkY
Sys 1: Silent Xp 2400+, Dual 256 Pc2700, Abit Fx5200
Sys 2: Amd k7 slot @ 875 mhz ,Gforce 2 GTS 32 mb, 256 mb PC133, Mandrake 9.1

Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnad på + och - igentligen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olsson
Vad är det för skillnad på + och - igentligen?

Läs Faq.

Permalänk
Medlem


Alla vi Verbatim älskare :
http://wesellcd.com/shop/default.asp?SetLng=6

395:- för 50 skivor är ju ett kap om man nöjer sig med 4x skivor!

Mvh

Visa signatur

i5 9600K@5,1Ghz - Asus Z 390A- Corsair 16Gb -Corsair 115 pro-
RTX 2060 - Samsung EVO 970 M2 - Corsair RM650x - Samsung C32JG51- Synology 218play
Bottlehead Crack - Audeze - A90 - RME- S.M.S.L

Permalänk
Medlem

-R-skivorna känns min ND-2500 vid som 8x och det funkar bra att bränna dem i 8x åxå, men original 1.06 firware.

Permalänk
Medlem

Whatever, här är iaf. resultatet av 8x bränning på 4x skivor.
Läsare är LiteOn SOHD-167T med 16x fw.
Först Traxdata dvd-r Ritek G04 4x@ 8x
använd fw är herries 1.07v2 Beta5
Sämsta av 20 skivor.

Verbatim dvd-r (MCC) 4x@ 8x
använd fw är 2.15 på 10 st och pinfärska 2.16(http://www.de.nec.de/software/1628_FW_ND-2510A_win216.zip) på 10st.
Sämsta av 20 skivor.

Permalänk
Medlem

Gamers, om du nu har en Liteon så kör Kprobe. En kurva från Nero cd-speed säger i princip inget om hur många PI/PO-error mediet ger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Gamers, om du nu har en Liteon så kör Kprobe. En kurva från Nero cd-speed säger i princip inget om hur många PI/PO-error mediet ger.

K-probe säger nada om bränningen om scanningen görs med dvd-läsare. Endast dvd-brännare ger vettiga, godtagbara användbara värden enl. experter "over there", samma personer säger att 16x läsning ger mer info än k-probe gör med dvd-läsare. Men kan ju testa.

Permalänk
Medlem

Gamers.
Testade min första ritek G04 (Maxell -R) och kommer inte att köpa dessa mera. Har inte misslyckats så med någon skiva förr.
Bränningen funkade bra men sen när jag skulle testa så funkade början av filmen bra i dvd spelaren sen efter 30 min så började det hacka fruktansvärt och slutet funkade inte alls. testade skivan i nero cd-dvd speed och dvd brännarn vägrade läsa skivan, läsaren kunde läsa första 1Gb sen blev det error. Så min slutstats är att skivan inte är optimal för min brännare, kommer härefter att endast använda verbatim!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jag 567
Gamers.
Testade min första ritek G04 (Maxell -R) och kommer inte att köpa dessa mera. Har inte misslyckats så med någon skiva förr.
Bränningen funkade bra men sen när jag skulle testa så funkade början av filmen bra i dvd spelaren sen efter 30 min så började det hacka fruktansvärt och slutet funkade inte alls. testade skivan i nero cd-dvd speed och dvd brännarn vägrade läsa skivan, läsaren kunde läsa första 1Gb sen blev det error. Så min slutstats är att skivan inte är optimal för min brännare, kommer härefter att endast använda verbatim!

NEC2500?, testa denna fw bara för min skull.
http://herrie.rpc1.org/downloads/2k5107v2b5dl.rar

Permalänk
Medlem

Nej. Gigabyte dvd dual-go W0404A. Om du mot förmodan skulle hitta en bra firmware så skall jag testa igen!! Minns ej riktigt vilken jag har nu, flashade den med gigabytes nyaste beta för 3 mån sen. Hade då problem med några andra dvdskivor och det hjälpte då att byta firmware!!

Permalänk
Medlem

Har brännt ca. 100 skivor Traxdata DVD+R 4x skivor i 8x hastighet med min NEC 3500A. Alla har blivit perfekta. Alla handlade på netonet. Är mycket nöjd med skivorna.

Visa signatur

Ölkorv är gott.

Permalänk

Har hittills köpt 25st Traxdata DVD-R 4x o 25st Traxdata DVD+R 4x köpt på Clas Ohlson. Kanske nån störning på minusskivorna men vet ju inte riktigt hur bra kopiorna var, pluss skivorna inget att anmärka. Nu kör jag Platinum DVD+R 8x har inte märkt några problem där heller.

Brännare NEC 3500A

Är det nån som vet om dom här är bra?
100stk. TDK DVD+R x8 Fullface-printable

100stk. TDK DVD+R 4.7GB 120min 8xspeed
Fullface-printable white

675Kr på WeSellCD

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850