Någon Som Har Ett SUPERTYST Chassi Att Rekomendera

Permalänk
Medlem

Att få en riktigt tyst dator som samtidigt är lätt är svårt. Att ljuddämpade chassin väger en del är ett faktum. Mitt acousticase väger ca 15kg med ljuddämpning utan delar i(med nätagg dock) om jag inte minns fel. Fast är inte det ett problem kan jag lätt rekommendera det chassit(se signatur) med medföljande ljuddämpning.

Visa signatur

[APPLE IMAC 20"][3072Mb DDR2 800mhz][ATI Radeon 2400XT][640GB HDD][OS X 10.5.5]

Permalänk
Medlem

nej det fattar väl alla men vissa chassi är gjorda i bättre material och släpper igenom mindre ljud.

Visa signatur

Antec Sonata Lifestyle| AMD64 3000+ Winchester| ATI 9600XT Bravo| MSI K8T-NEO2-FIR| Corsair XMS 512 MB PC3200| 320Gb Seagate Barracuda ATA 8Mb

Permalänk
Medlem

Men egentligen borde man väl kunna få vilket chassi som helst tyst med följande prylar:

Passivt kylt nätaggregat (1000:-)

Passiv nordbryggekylare (50:-)

Passiv Grafikkortskylare (250:-)

Hårddiskkylare/ljuddämpare (300:-)

Heatpipe CPU-kylare med fläkt i 5v (500:-)

Inte billigt men inte fan kostar det 9995:- iallafall.

Sen finns det inget som kan låta ju.

Eller?

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Jag har AcoustiCase och det enda som låter är hårddiskens mumlande (Seagate Barracuda). Mycket nöjd!

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Medlem

Jag trodde också förut att Antec Sonata var ett "tyst" chassi, men läser man på lite så fattar man ju att det bara är marknadsföring. Skall det bli tyst gäller det att välja komponenter som inte väsnas & plocka in ev ljuddämpning i chassit.

Grejz som låter i datorer:
- Nätagg: Välj ett tyst, bra nätagg
- Chassifläktar: Välj tysta sådana och kör på lägre volt som det sades här innan.
- Graffe/nordbrygga/cpu

...etc

Permalänk
Medlem

Det som jag märkt låter mest är kylningen på grafikkortet.

Pyttefläktar som måste kompensera med högt varvtal för att flytta den luft som behövs låter en del. Tur att min passiva kylning är på väg snart.

Visa signatur

The only reason to be in a fight is to win, always cheat.

Permalänk
Medlem

Tänk på att om ni kör alt passivt och har isolering så ska ni inte bli alt för förvånade om systemet är ostabilt...ju mindre storlek på fläktar desto högre prioritering på att ta bort dem är en bra tumregel. Vibrationsdämpa diskar och mekaniska enheter. Använd inte massa designade fläktgaller som har massor av luftmotstånd (luftmotstånd = sämre cirkulation och mer oljud), fotfarande så är de klasiska gjorda a rund tråd de näst bästa (utan galler är optimalt). En tyst PSU är bra, en moddad bra PSU är bätre. Fins ingen optimal lösning mellan ljud - vikt - prestanda.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Medlem

Det där med vikt förstår jag inte.. ett alu-chassi med dämpmattor väger inte mkt?

Permalänk
Medlem

Hur mycket man än lägger på tyst kylning och så är det nästan omöjligt att få en riktigt tyst dator om man har högljudda hårddiskar(nu tänker jag mest på det högfrekventa ljudet som är i stort sett omöjligt att dämpa/göra sig av med). Seagate och Samsung gör tysta hårddiskar och rekommenderas starkt :).

Pender: Dämpmattorna väger en del, men visst går det att göra en dator som är lätt med dämpmattor. Men rejäla stålchassin är i allmänhet bättre när man vill bygga en riktigt tyst dator.

Visa signatur

[APPLE IMAC 20"][3072Mb DDR2 800mhz][ATI Radeon 2400XT][640GB HDD][OS X 10.5.5]

Permalänk
Medlem

För att de dämpar vibrationer. Annars så kanske jag skulle sagt vikt/volym. T.ex. kan du göra ett helt ljudlöst kompressorsytem där du gör hela lådan lufttät och duktigt ljuddämpad sedan placerar du den smått modifierade kondensorn en meter under marken där det alltid är en 3Celcius. Men en sådan lösning är ju inte vidare LAN-vänlig. Så du får kompromissa.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av buffer
det där med sonatan och dom fyra graderna när man lägger i ett acoustipack, är det något man behöver oroa sig för? fyra grader låter mycket...

Nej det är inget att oroa sig för.

Fyra graders skillnad i temperatur är inget som sliter mer på datorn.

Visa signatur

/M

Permalänk

Lian Li PC6070 är ett klart stilrent och tyst chassi, har ett själv å är supernöjd, kan dock säga att gillar man hårddiskar så är det ingen hit, får in typ 8-9 st i den sedan är det proppfullt å lagomt varmt

Visa signatur

:: AMD ATHLON64 3200+ S.754 :: MSI K8N NEO PLATINUM :: 1024MB DDR400 :: LEADTEK FX5600 :: 1.0 TB HDD :: ASETEK WATERCHILL :: LIAN LI PC6070 :: HERCULES 19" TFT :: COSSONIC 5.1 HS :: XENIX BLACK TBORD ::

Permalänk
Medlem

Jag har kollat upp Acousticase 6607 & det verkar vara ett riktigt bra chassi för den som prioriterar en tyst dator. Verkar som det sjunkit en del i pris på sistone vilket är jEvligt trevligt oxå.

En lite bild oxå:
http://www.firingsquad.com/products/product_images/hw/LARGE_a...

Jag tycker det är skumt att detta chassi inte är mer populärt. Verkar inte ha några eg nackdelar, samtidigt som det slår dyrare chassin på fingrarna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pender
Jag har kollat upp Acousticase 6607 & det verkar vara ett riktigt bra chassi för den som prioriterar en tyst dator. Verkar som det sjunkit en del i pris på sistone vilket är jEvligt trevligt oxå.

En lite bild oxå:
http://www.firingsquad.com/products/product_images/hw/LARGE_a...

Jag tycker det är skumt att detta chassi inte är mer populärt. Verkar inte ha några eg nackdelar, samtidigt som det slår dyrare chassin på fingrarna.

Jag håller med dig till 100%. Jag förstår inte heller varför inte fler har köpt det chassit. Det verkar helt suveränt. Jag har åtminstone helt bestämt mig för ett Acousticase 6607.

Nätagget är fortfarande lite osäkert, men det lutar åt Neopower 480W men jag håller på att kolla upp Phantom fanless 350W. Det är visserligen lite i dyraste laget.

Permalänk
Medlem

Vi verkar resonera lika. Jag skulle oxå köra på neopower 480 - eller möjligtvis OCZ mod/powerstream 520W. Tror ljudnivån på alla dem är fullt acceptabel.

Permalänk
Medlem

Köpte ett Acousticase och ett Tagan 480 Silent(som inte finns kvar nu) från Kylning.com och jag e tok nöjd, Mattan som följer med chassiet verkar vara av fin kvalite och chassiet är rymligt och fint.

Så till alla er som vill ha ett bra och tyst chassi så rekomenderar jag Acousticase,

Visa signatur

MSI P67A-C45 | i5 2500k 3.30GHz @ 4.5GHz | Asus GTX 660 TI-DC2 980/6008 @ 1160/6900 | 16384MB Corsair DDR3 | Samsung SSD 830 Series 256GB, WD 1TB

Permalänk
Permalänk
Medlem

du ska inte slå till med det här då??

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1663&session=ccbf3c...

9995kr

billit å bra...:p

Visa signatur

Linux is free - if your time is worthless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_hjelmqvist
du ska inte slå till med det här då??

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1663&session=ccbf3c...

9995kr

billit å bra...:p

3'de Gången nån nämner det där chassit i den här tråden... *suck*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_hjelmqvist
du ska inte slå till med det här då??

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1663&session=ccbf3c...

9995kr

billit å bra...:p

Behöver du hjälp?

Permalänk
Medlem

Antec Neopower är inte så jättetyst, och OZC powerstream vet jag faktiskt inte. Men i min dator är det enda som hörs hårddiskarna och jag har samsung och seagatediskar. Men när det blir varmt ökar ljudnivån lite pga nätagget, men inte mycket. Men kolla in Silenpcreview efter andra tysta nätagg.

Visa signatur

[APPLE IMAC 20"][3072Mb DDR2 800mhz][ATI Radeon 2400XT][640GB HDD][OS X 10.5.5]

Permalänk

Finns det chassin som låter?

Visa signatur

all work and no play makes jack a dull boy

Permalänk

yargnitz, hur fungerar det med Tagans långa sladdar i Acousticase C6607B? Ser det ut som ett ormbo eller är det någorlunda luftigt i chassit. (Anledningen till att jag frågar är att jag funderar på det chassit och ett Tagan 480.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pender
Behöver du hjälp?

hahahahhah så jävla bra

edit: var bara tvungen, så jävla given ! ursäkta OT

Visa signatur

Intel Dual Core E5200 2.5ghz | ASUS p5b | RADEON HD4850 | 4gb Kingstonram | 520gb HDD | HIPER 435W

Permalänk
Medlem

Funderar också på ett Acousticase C6607B fast med ett seasonic aggregat men sen så såg jag denna... http://www.nexustek.nl/breeze.htm tyvärr så finns den inte i Sverige och bara plats för en fläkt men man slipper köpa till aggregat eller fläkt vilket är ett plus... hmm det börjar bli svårt det här, så mycket val och så lite pengar

Permalänk
Medlem

yargnitz - när du säger att neopower inte är så jättetyst, jämför du med Tagan 480 då?

OCZ mod enligt silentpcreview:
OCZ Technology ModStream OCZ-520 12U @ <200W (26 dBA/1m)
OCZ Technology ModStream OCZ-520 12U @ 300W (34 dBA/1m)

Och detta skriver de om Neo:
At the lowest power levels, the NeoPower ranks among the quietest tested PSUs, but as power output moves into the low-middle range, the noise increases rather quickly to a much higher level. The 30 dBA/1m point we regard as the upper limit for the definition of quiet is reached at a relatively low (for its power rating) 150~200W in the modest 22°C test room temperature. Beyond that power level, it does not get that much louder, but then the point is moot; it is already too loud.

Låter på dem som OCZ är snäppet tystare lr? Synd att de inte testat Tagan. Hmm om jag fick önska så skulle jag vilja se en jämförelse mellan Modstream 520, Neopower 480 och Tagan 480 vad gäller ljudnivå.

Offt: Ramagon, ja eller hur

Permalänk
Medlem

Antec o Co. har fläktlösa nätagg, vet ej hur bra dessa är.

Kanske vattenkylning + fläktlös nätagg borde göra susen.