Permalänk
Medlem

gravyr, första försök.

Hejsan.

Så nu har jag gett på mig det hära med gravyr. Så detta är mitt första försök. Bilder finns här.

http://de.elajt.se/~sebbe/gis/index.php?dir=%2F2005_01_16%2FG...

Detta gjorde jag med en cotech kopia, och fasen va jobbigt de blir efter ett tag utan den böjliga slang grejen.

Nån som kan ge mig lite tips på hur jag ska förbättra mig på detta med gravyr.

Personligen så tycker jag de ser förjävligt ut :<

En till fråga, jag har juh graverat mönstret först, och sen frostat, hur blir det om man sätter ljuskällor från sidan på detta? Har inte några dioder hemma för tillfället, nån kanske kan berätta.

Hur gör man för att fina till resten av plexit? Nått slags vax eller?

Mvh
Kurik

Visa signatur

Glass är gott

Permalänk

jag skulle nog säga att du bör rita ett motiv först och sen följa linjerna för att inte driva iväg och sen finns det bara träning

*edit* kom på att du kan ta en svår bild och försöka tills du lyckas det e bra träning

Visa signatur

"Ta 1x kedja surrad runt 2 individers fötter, 2x dremel och 1x bord + massa prylar släng in ett par skruvade hjärnor och whooops så har vi Wolverin och Mig fastkedjade på DH.." Citat - GoTall

Permalänk
Medlem

jag hade motiv på tribal grejen men allt blir så jäkla taskigt.

Visa signatur

Glass är gott

Permalänk

hur gjorde du när du skulle gravera?

Visa signatur

"Ta 1x kedja surrad runt 2 individers fötter, 2x dremel och 1x bord + massa prylar släng in ett par skruvade hjärnor och whooops så har vi Wolverin och Mig fastkedjade på DH.." Citat - GoTall

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barracuda_87
hur gjorde du när du skulle gravera?

Läs FAQ....:rolleyes: Kanske blir lite svårt att förklara exakt hur man gör...

BTW nice för att va första !

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk

tog motivet jag skulle använda och sen graverade jag med plexit över pappret man kan också rita efter linjerna men jag tucker det är enklare med pappret under

Visa signatur

"Ta 1x kedja surrad runt 2 individers fötter, 2x dremel och 1x bord + massa prylar släng in ett par skruvade hjärnor och whooops så har vi Wolverin och Mig fastkedjade på DH.." Citat - GoTall

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barracuda_87
tog motivet jag skulle använda och sen graverade jag med plexit över pappret man kan också rita efter linjerna men jag tucker det är enklare med pappret under

Och vad har de hur du gör att göra med tråden?

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk
Medlem

jag körde med pappret under plexit, ni skulle se hur fin jag såg ut när jag satt i köket med skid googles som ögonskydd

Visa signatur

Glass är gott

Permalänk

hahajag använder inte googles när jag arbetar plastspånen flyger inte så mycket som man kan tro, vilket stift använder du för gravyren?

*edit* såg fel när jag skrev trodde det var han som frågade.....;)

Visa signatur

"Ta 1x kedja surrad runt 2 individers fötter, 2x dremel och 1x bord + massa prylar släng in ett par skruvade hjärnor och whooops så har vi Wolverin och Mig fastkedjade på DH.." Citat - GoTall

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Glass är gott

Permalänk

ok kör med den minsta, tycker själv att den är bäst att arbeta när det gäller att göra konturer

Visa signatur

"Ta 1x kedja surrad runt 2 individers fötter, 2x dremel och 1x bord + massa prylar släng in ett par skruvade hjärnor och whooops så har vi Wolverin och Mig fastkedjade på DH.." Citat - GoTall

Permalänk
Medlem

japp.. de jag gjort hittils, och den smala slip mekken för frostning. Fast jag trro jag måste ta och fixa böjlig axel först innan jag fortsätter, man e grymt klumpig med hela dremmeln i handen alltså.

*edit*

är denna gravyrpenna nått att hänga i granen?

http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/306974_X_2004...

artnr: 30-6974

Visa signatur

Glass är gott

Permalänk

men man får ju med en axel i kittet fick inte du det?

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload3/DSC00454.JPG

Visa signatur

"Ta 1x kedja surrad runt 2 individers fötter, 2x dremel och 1x bord + massa prylar släng in ett par skruvade hjärnor och whooops så har vi Wolverin och Mig fastkedjade på DH.." Citat - GoTall

Permalänk
Medlem

grejen e att jag lånar polarens cotech.. å de måste va nån äldre variant för den har ingen böjlig axel.. iofs kanske man ska investera i en cotech med axel .. 250kr e inte mkt för ett nybörjar kit.

Visa signatur

Glass är gott

Permalänk

nej precis, gjorde en gravyr idag efter att ha haft tråkigt på lektionen och skissat lite här kommer bild

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload2/DSC00492.JPG

Visa signatur

"Ta 1x kedja surrad runt 2 individers fötter, 2x dremel och 1x bord + massa prylar släng in ett par skruvade hjärnor och whooops så har vi Wolverin och Mig fastkedjade på DH.." Citat - GoTall

Permalänk
Medlem

rätt snyggt förförsta gången men träning ger färdighet.
min axel till min co tech har gått sönder och det är mkt svårare utan axeln o gravera kan man köpa axel som tillbehör eller ska jag slännga ut 250 kr till och få en ny ?

Visa signatur

'-_-'

Permalänk

du kan köpa dremel axeln men den kostar ju mer...
btw. det e inte min första gravyr hehe..

Visa signatur

"Ta 1x kedja surrad runt 2 individers fötter, 2x dremel och 1x bord + massa prylar släng in ett par skruvade hjärnor och whooops så har vi Wolverin och Mig fastkedjade på DH.." Citat - GoTall

Permalänk
Medlem

något att tänka på kan vara att fylla HELA fältet.

om ni fattar vad jag menar.

att man inte hoppar över så att det finns massor av ograverade ytor på det som ska va graverat.

Visa signatur

[AMD 2600+] [280 GB] [GeForce FX 5600 Ultra] [1024 Mb DDR]

http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=364...

Permalänk

jo men man kaske inte tänker göra allt plus att om det ska bort kan man göra det efter så att inte storleken blir fel på det hela u know men sen har jag ett överflöd på plexi har cirka 7-8 kvadrat meter plexi så...;)

Visa signatur

"Ta 1x kedja surrad runt 2 individers fötter, 2x dremel och 1x bord + massa prylar släng in ett par skruvade hjärnor och whooops så har vi Wolverin och Mig fastkedjade på DH.." Citat - GoTall

Permalänk
Medlem

tja igen.

Har en fråga. Mitt antec lanboy chassi fönster är det meningen att jag ska gravera. Det är ca 4mm tjockt är det för tunt? Spricker inte fönstret lätt när de är så tunt, och för att sätta dit ljuskällor från sidan så att gravyren lyser så måste man väl ha djup i gravyren för det ska synas?

//Kurik

Visa signatur

Glass är gott

Permalänk

nej det kommer inte spricka man kan t.o.m. göra hål som inte går sönder med gravyrstiften japp men det e inte ett väldigt djup som behövs bara att göra djupet cirka 1 mm

Visa signatur

"Ta 1x kedja surrad runt 2 individers fötter, 2x dremel och 1x bord + massa prylar släng in ett par skruvade hjärnor och whooops så har vi Wolverin och Mig fastkedjade på DH.." Citat - GoTall

Permalänk
Medlem

de behövs alltså ca 1 mm för att få gravyren att lysa upp av dioder?

Visa signatur

Glass är gott

Permalänk

mmm men det behövs starka lysdioder vilket jag inte har hemma men 4000 mcd är bra för det lyser upp gravyren bra

Visa signatur

"Ta 1x kedja surrad runt 2 individers fötter, 2x dremel och 1x bord + massa prylar släng in ett par skruvade hjärnor och whooops så har vi Wolverin och Mig fastkedjade på DH.." Citat - GoTall

Permalänk

1mm ? e ni tokiga eller? Jag kanske kör 0.5mm kör iaf inte 1mm... sne kör jag med en riktig gravyrpenna för 800 och riktga stift men ändå..

Visa signatur

amd64@vatten, no more. Mini-itx.
Min kompis är överkluckad.

Permalänk
Medlem

ok så 0.5mm djup gravyr på 4mm ruta som finns på mitt antec lanboy, och en stark diod från sidan borde räcka alltså.

Visa signatur

Glass är gott

Permalänk

2-3 för ett stort fönster 1 till en liten skiva

Visa signatur

"Ta 1x kedja surrad runt 2 individers fötter, 2x dremel och 1x bord + massa prylar släng in ett par skruvade hjärnor och whooops så har vi Wolverin och Mig fastkedjade på DH.." Citat - GoTall

Permalänk
Proffsmoddare

Jag måste bara påpeka att man absolut inte behöver köra 1mm när jag graverar kör jag runt 0,2-0,3 och som ni har sett så lyser mina gravyrer alldeles utmärkt.
Det gäller bara att rikta dioden rätt så lyser det

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [WP@]Wolverine
Jag måste bara påpeka att man absolut inte behöver köra 1mm när jag graverar kör jag runt 0,2-0,3 och som ni har sett så lyser mina gravyrer alldeles utmärkt.
Det gäller bara att rikta dioden rätt så lyser det

när ni graverar, kör ni dremmeln vinkelrätt mot ytan eller vinklar ni ? Känns som jag har 1miljard frågor, läst faqen som var bra men man skulle nog ta och behöva en instruktör 1h/dag eller nått
När e du ledig wolverine ?

Visa signatur

Glass är gott