Behöver lite expertråd på komponenter...

Permalänk
Medlem

Behöver lite expertråd på komponenter...

Tjenare,

Behöver lite expertråd på komponenter, skall bygga mig en hemdator och det var ett tag sedan jag tittade på prestandaburkar då jag jobbar mot kontorssegmentet hela dagarna och har inte haft en spelburk på över 3 år.
Men detta är vad jag kommit fram till skall vara hyffsat ok i alla fall...

Moderkort: Asus A8N-SLI Deluxe
Processor: AMD Athlon64 +3500
Grafik: Asus ATI Radeon X700Pro TVD 256MB
Minne: 2x 512MB DDR PC400
Disk: Seagate Barracuda 7200.7 200GB 8MB SATA
DVDRW: Samsung +-RW 16x DL
Skärm: Samsung TFT 17" 710T

Dessa är de delar som jag är lite sådär osäker på... resten är bara hur tyst eller skönt det skall vara så att säga.

Lite orsaker till varför jag valt vad jag gjort...
Har hört och läst mig till att AMD är det man skall köra med...
Moderkortet är vad jag förstår ett riktig sjysst kort och pengarna som det kostar var inte såååå farligt tycker jag.
Grafikkortet är steget under X800 vilket jag tyckte var lite väl saftigt just nu... det här är trots allt några tusen billigare.
Skärmen tog jag 17" för att den är klart snabbare än motsvarande 19" sen kostar den en struntsumma jämfört med en prestandaskärm på 19". (Den här har 12ms sync eller vad det heter)

Sååå... några kommentarer? Otroligt tacksam för ideér och tankar kring detta system.

Mvh
Krister

Permalänk
Medlem

Håller själv på och funderar kring mitt nya paket, och vi verkar ha en del gemensamt...

Varifrån ska du köpa, alt. vilka prisuppgifter har du på prylarna? Det är viss skillnad
om du köper ett X700 Pro för <pris här> på <butiknamn här> därför att du _måste_
handla därifrån, eller om du tänker göra det för att du inte kollat runt..

Vissa butiker ligger ganska högt (Dustin, 2495) i pris med ASUS x700Pro, och då skulle
jag alla gånger välja ett X800XL (DB, ~2995) istället. Upplösningen på skärmen du valt är
1280x1024, så du vill _verkligen_ att graffakortet skall klara av spel i den upplösningen.
Tryter pengarna, skulle jag kunna tänka mig att det är en bra idé att gå ner till en 3200+
istället för en 3500+ och lägga mellanskillnaden på graffakortet.

Ok. Det om det..
* Du har inte skrivit ut namnet på minnestillverkaren. Märkesminnen är inte så mycket
dyrare än no-name, att det är lönt att köpa no-name. (Om det är det, så får du gärna
skicka adressen till affären! )
* Seagates 7200.7-diskar ska vara bra;
http://www.silentpcreview.com/article29-page2.html Är själv inne på samma modell.
* Såg på Tomshardware att skärmen är bra. Dock kanske litet liten.. Benq har en
19-tums 8ms (sic!) skärm för 4295:- på DB
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=BEFP937S-8
Det är billigt och _grymt_ snabbt, men jag har ingen, så jag vet inte - Benq fått en del
kritik för att deras skärmar är plastiga...

Hoppas detta är till hjälp för ditt beslut

Edit: Fixade litet stavfel

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen... har redan hunnit läsa mig till att det blir ett GF6600GT istället... för det är ett SLI kort och moderkortet är ett SLI... så då kan jag när jag känner för det köpa ett till likadant och få dubbla (!) prestandan.

Varifrån jag köper dessa pryttlar... firman jag jobbar på är ÅF och har konto på SMG så jag köper allt där. Kollat priser och allt detta hamnar på ca 11k plus moms.

Orsaken till valet av skärmen är att den ligger på 12ms... snabbaste 19" låg på 20 eller 25... vilket jag inte var nöjd med. Skall ha denna till att främst sätta mig in i spel igen och då är just snabbheten på skärmen prio.
Men såg mig en annan jag tar istället nu idag... en Samsung Syncmaster 913N. Den ligger också nere på 8ms...
EDIT: Nope... blir inte den skärmen... varför gör man en skärm med 8ms uppdateringsfrekvens men skippar DVI... *suck*

Minnen hade jag väl tänkt mig viking eller nåt liknande.

Permalänk
Medlem

Hej Trineo!
Jag har precis beställt samma mobo och processor, du tar väl en winchester?
Var inne i dina tankegångar angående grafikkort också med ändrade mig efter att raQzor svarade mig:

"men personligen så ska jag nog köpa ett x800xl pga priset, värmen, föredrar ati framför nVidia (pga hl2 istället för d3) och så ogillar jag tanken att ha 2st "okej" kort och köra dem parallellt för att bli lika bra som ett "bra" kort, som för övrigt är billigare.

Om SLI blir en kalaspryl i framtiden så kan man köpa sådant då, för jag tror inte att 2st 6600GT är så mycket att komma med då..."

Jag har nu beställt ett x800xl för 2995:- och tänkte köra med det ett år eller två, sen köper jag ett eller två bättre kort typ 6800 ultra, de lär ju inte kosta så mycket om ett år.

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+