Permalänk
Medlem

högljud dator.

jag har byggt en dator, men jag snålade med pengarna på chassit och nätagget. datorn är ganska högljud, och jag misstänker att det är det billiga nätagget som låter. är det svårt att byta ut fläkten i nätagget?

när jag startar datorn (utan windows) så står det att jag inte har några bios. när jag går in och "fixar" i bios står det fortarande att jag inte har några bios. när jag har startat datorn och väntat ett tag börjar skärmen blinka med jämna mellanrum.

Visa signatur

vadå seg?

Permalänk
Medlem

Du får byta hela nätaggregatet, kostar väl 600 spänn, och det gör man lätt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micki
Du får byta hela nätaggregatet, kostar väl 600 spänn, och det gör man lätt.

Går väl att byta fläkt själv eller?

inte alls svårt, lossa skruvarna, skruva ut fläkten, dra loss kabeln å byta osv osv osv osv

EDIT: Men ett tips är att låta agget stå en två tre dagar, för å låta kondensatorerna å allt sånt ladda ur sig, kan bli lite blixtrande om du hugger in i d med en gång....

BEPRÖVAD metod.

Permalänk
Medlem

okej... när man startar datorn ska den väll kolla om delarna är rätt instalerade?

Visa signatur

vadå seg?

Permalänk

Vill bara tillägga att det kanske krävs lödande då kabeln till fläkten kan vara fastlödad.

Visa signatur

SatanClaus

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _zapduden
Går väl att byta fläkt själv eller?

inte alls svårt, lossa skruvarna, skruva ut fläkten, dra loss kabeln å byta osv osv osv osv

EDIT: Men ett tips är att låta agget stå en två tre dagar, för å låta kondensatorerna å allt sånt ladda ur sig, kan bli lite blixtrande om du hugger in i d med en gång....

BEPRÖVAD metod.

Eller så kan man göra som många andra här på forumet gör. Dra ut sladden och trycka på startknappen några gånger så dom laddas ur

Akta så du inte byte till en för klen fläkt bara, läst om en del som brännt sina nätaggregat

BTW Sökfunktionen funkar, en hel del som bytt fläkt.
http://forum.sweclockers.com/search.php?s=&action=showresults...

Permalänk
Medlem

Vad menar du med att du inte har några bios när du går in i bios?

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk
Medlem

när jag startar datorn står det att jag inte har installerat några bios... (jag kan ändå gå in i bios och det verkar fungerar som det ska).
fläkten i nätagget borde väll vara 120 x 120 mm?
och den ska väll blåsa luften utåt? (vad är det för mening med att den blåser utåt? byta ut luften i chassit?)

Visa signatur

vadå seg?

Permalänk
Medlem

Jag tror du tänker på den integrerade Promise kontrollern, kan ibland stå no bios installed när den inte hittar någon hårddisk. Men det är bara att disabla den i bios så slipper du felmeddelandet och datorn bootar också snabbare.

Permalänk
Medlem

Jo när det samlas värme inne i nätagget så drar fläkten ut värmen ur chassit. Skulle du hellre vilja att den drar in varm luft i chassit så får du dom andra komponenterna lite varmare kanske ?

Visa signatur

CPU: AMD 64 2800+ . Moderkort: Abit NF8 . Minne: Crucial pc3200 512mbX2 . Grafikkort: Sapphire 9600xt 128 mb

Permalänk
Medlem

var i bios kan jag ändra integrerade Promise kontrollern?

Visa signatur

vadå seg?