Permalänk
Medlem

Väldigt varmt X850XT!

Tjosan!

Har ett helt nytt Sapphire Radeon X850XT funkar väl sådär. Tycker kortet blir väldigt varmt. Temperaturen stiger till, vad jag tycker, rent ohälsomsamma nivåer. Iaf när jag känner på flänsarna på kortet. Stekhett är rätta ordet. ATITool visar cirka 56c på coren men det är minnerna jag är orolig över. Den lilla flänsen som sitter över minnerna på baksidan skulle man lätt kunna steka ägg på under ett Doom3 pass. Ska det vara så här ? Idag när jag lirade så la spelet av totalt, VPU Recover gick in o resettade alltihopa, sen startade datorn om och jag fick ett felmedelande i windows att mitt grafikkort hade orsakat hängningen. Så vad säger ni? Ska det vara så här eller?

Permalänk
Medlem

Har ett Ati X850PE som också bli väldigt varmt, uppemot 80grader! Vilket orsaka att kortet krascha nåra ggr. Men så fick jag tipset att kolla hur fläkten va inställt, och på mitt så går fläkten endast på 4% upp till 92grader där den drar igång ordentligt.
Dra hem Ati Tray Tool så kan du göra din egen kurva för fläkten, nu går mitt kort aldrig över 60 grader och har inte kraschat sen dess.

Permalänk
Avstängd

80 grader ? herregud. Bra att du är "vaksam"

Visa signatur

. C++
. PHP

Permalänk
Medlem

haha..joo..men fick datorn för inte så längesen, aldrig haft ett grafikkort innan med tempmätare. Tog för givet att allt skulle hålla sig inom det normala när man spelar lite spel utan att klockat eller ändrat nåt. Fläkten såg ju rätt rejäl ut, förstår inte varför man inte använder den ordentligt från början.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vaksam
Har ett Ati X850PE som också bli väldigt varmt, uppemot 80grader! Vilket orsaka att kortet krascha nåra ggr. Men så fick jag tipset att kolla hur fläkten va inställt, och på mitt så går fläkten endast på 4% upp till 92grader där den drar igång ordentligt.
Dra hem Ati Tray Tool så kan du göra din egen kurva för fläkten, nu går mitt kort aldrig över 60 grader och har inte kraschat sen dess.

Kollade min ATITool log, och kortet peakade på 80,4C vilket jag inte tror är hälsosamt. Ska testa Ati Tray Tool o se om jag kan får kortet lite svalare.

Permalänk
Medlem

Går att ändra fläkten i Atitool med, men för mig så blev det ett lustigt pipljud om fläkten när jag använde det programmet vilket de inte blev me Ati tray tool. Vet inte va GPU:n klarar, men 80 grader känns för mig väldigt varmt. Testa o klocka mitt kort, o kunde då hålla GPU:n under 63 grader med orginalfläkt.

Permalänk

80 grader är nog inte hälsosamt i längden.
Men kortet ska gå att spela med i 90 grader. Gjorde iaf mitt x800.
Du får väl ta och smälla på vatten/cpu fläns på det?

Inte stabilt att tillverka kort som blir överhettade och slår av i orginalutförande.

Permalänk
Medlem

Har tankat ner Ati Tray Tool nu och ställt in att fläkten att arbeta med betydligt högre varvtal än innan vid load. Jo vatten skulle ju vara fint men jag nöjer mig nog med lite extra fläsnar kanske. Vatten njae, been there, done that

Permalänk

Hehe, nä tänkte mest att med prommen i sign. så kanske du inte drog dig för trevliga lösningar. Men cpu fläns är ju inte speciellt jobbigt och kan ge temps som är jämförbara med enklare vattenkylning.

(Tror inte på några extraflänsar)

Permalänk
Medlem

Det kanske finns någon BIOS updatering som du kan fixa kortet med.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem

vart hittar man BIOS uppdateringarn till grafikkort? exempelvis mitt X850 kort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vaksam
vart hittar man BIOS uppdateringarn till grafikkort? exempelvis mitt X850 kort?

Kolla om du hittar något här: http://www.techpowerup.com/bios/

Annars kanske du får söka på nätet. Det kan också hända att du hittar bios men som är samma version som du har innan. Så det gäller att kolla så du att du verkligen uppgraderar dig.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem

Finns det inget motsvarande program för att ställa in fläkten på ett Geforce kort?

Permalänk
Medlem

Jo, mitt kort fanns med, vad har jag för program för att lägga in den nya BIOS:en och hur kollar jag vilken version jag har redan, samt nån som vet om garantin försvinner om jag lägger in en ny BIOS motsvarande de kortet jag har, alltså blir ingen klockning o så?