Permalänk
Medlem

Gömma dc-protokollet?

Tjenare!

Jo, läget är sådant att min isp har begränsat hastigheterna på p2p trafik, i varje fall när det gäller DC. Har testat att ändra port och allt, utan förbättringar, dvs de identifierar väl trafiken igenom att se att man använder dc-protokollet, så nu undra jag ifall man på något vis kan fake så det ser ut som man använder ett annat protokoll från deras perspektiv. Hört ordet "sheper" i sammahanget, är det möjligtvis någon här som vet hur man kan göra?

/mvh Bjorne

Visa signatur

"Yttrandefriheten bör begränsas för dem som dolt eller öppet förespråkar narkotika." - Widar Andersson (s), Källa: Hassela agitation -96
"Övertygelser är ett större hot mot sanningen än lögnen." - Friedrich Nitzche

Permalänk

Omöjligt antar jag..

Permalänk

Teoretiskt går det ju att wrappa det i ssh och tunnla det utanför din ISP, men det förutsätter först och främst att du har en polare som låter dig lasta ned hans lina samt att inte ISP:n har begränsning på sån trafik också.

Enkla alternativet i det fallet är kanske att sätta upp en burk hos en polare och styra den med remote desktop samt ha en FTP-server eller kryperad FTP om ISP:n spärrar den bandbredden också.

Permalänk
Medlem

En ny fråga mitt i allt, ifall man kryptar ftp-trafiken från ens ftp-server, kan då ens isp se att man har uppe en ftp-server?

Visa signatur

"Yttrandefriheten bör begränsas för dem som dolt eller öppet förespråkar narkotika." - Widar Andersson (s), Källa: Hassela agitation -96
"Övertygelser är ett större hot mot sanningen än lögnen." - Friedrich Nitzche

Permalänk
Medlem

Använder du enbart ssl för text- och dataöverföring och donar till din ftpserver så den inte spammar ut: "FTP server 0.1" och lägger den på en helt udda port kan du vara lugn.

Permalänk
Medlem

http://www.piratbyran.org/?view=forum&a=thread&id=22633 om du bläddrar ner lite så står det om! Internetleverantörerna stryper vissa portar till en begränsad hastighet.

Visa signatur

2500+@2079MHz -=- A7N8X Deluxe/GD rev 2.0 -=- 512MB PC2100 -=- Geforce2 MX 400.

Permalänk

Be din ISP dra åt... En ISP ska tillhandahålla en tjänst, dvs en anslutning mot Internet och inget annat. Sen ska de skita i vad man använder anslutningen till, om de inte vill förlora kunder. Återigen en jämförelse med Posten: Tänk om de skulle lägga en extra lång leveranstid på en viss typ av brev..

Permalänk
Medlem

Har du Thalamus eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trafikpolisen
Be din ISP dra åt... En ISP ska tillhandahålla en tjänst, dvs en anslutning mot Internet och inget annat. Sen ska de skita i vad man använder anslutningen till, om de inte vill förlora kunder. Återigen en jämförelse med Posten: Tänk om de skulle lägga en extra lång leveranstid på en viss typ av brev..

Inte riktigt samma sak. När folk använder P2P-program så slöar det ner för andra som inte använder dem eftersom det tar så mycket kapaciet av nätet. Om det skulle vara extra lång leveranstid för en viss typ av brev så skulle det ändå inte påverka andra folk som får "vanliga" brev eller hur?

Permalänk

Tror knappast att kapaciteten är något problem, om så är fallet får väl ISP:n bygga ut. Om jag betalar för en viss bandbredd vill jag också kunna utnyttja den fullt ut. Man har inte flera Mbit för att surfa runt på websidor..

Permalänk

Vad har du för ISP?

Visa signatur

AMD 2500+ @ 3200+ , 512 DDR , Ge Cube Radeon 9800 Pro , 120 gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trafikpolisen
Tror knappast att kapaciteten är något problem, om så är fallet får väl ISP:n bygga ut. Om jag betalar för en viss bandbredd vill jag också kunna utnyttja den fullt ut. Man har inte flera Mbit för att surfa runt på websidor..

Nej om det stämmer eller inte det är en annan femma Ville bara säga att jag tycker inte att jämförelsen var riktigt rättvis

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deus
Inte riktigt samma sak. När folk använder P2P-program så slöar det ner för andra som inte använder dem eftersom det tar så mycket kapaciet av nätet. Om det skulle vara extra lång leveranstid för en viss typ av brev så skulle det ändå inte påverka andra folk som får "vanliga" brev eller hur?

Och hur blir det när det är mycket människor som skickar brev vid t.ex jul/påsk? Går det lika for då som annars?

Visa signatur

Jag måste sluta göra så många " :) "

Permalänk
Medlem

PhantomDC har en funktion som kan hjälpa om din ISP har stypt bandbredden. "Send garbage commands" heter funktionen har jag för mig, ladda ner och testa. Klienten är dock nerlaggd så den är bara i version 0.306, men den funkar bra ändå. Den ska finnas att ladda från www.directconnect.se.

Permalänk

Använd din makt som konsument och byt isp direkt ...

Visa signatur

:D "Det är roligare att ha kul" :D
<@L/\/\()$t-Üñ®è@L>

Permalänk
Medlem

frågan är om shaper är lagligt, eftersom lagen om elektronisk kommunikation specifikt säger att isp:en på inget sätt får automatiskt eller manuellt övervaka kundernas trafik, vilket en trafic shaper gör.

vore kanske intressant och anmäla ev isp till pts isåfall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
frågan är om shaper är lagligt, eftersom lagen om elektronisk kommunikation specifikt säger att isp:en på inget sätt får automatiskt eller manuellt övervaka kundernas trafik, vilket en trafic shaper gör.

vore kanske intressant och anmäla ev isp till pts isåfall.

Ska du inte anmäla ev. ISP för att de routar din trafik också?

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Ska du inte anmäla ev. ISP för att de routar din trafik också?

va ju en puckad kommentar, på vilket sätt ska en isp ha rätt att strypa nät trafiken bara för att dom ogillar att folk använder den bandbredd dom betalar för?

Permalänk

Beror ju på vad som står i avtalet....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
va ju en puckad kommentar, på vilket sätt ska en isp ha rätt att strypa nät trafiken bara för att dom ogillar att folk använder den bandbredd dom betalar för?

För att kunden accepterat att ISPn får göra så, vilket det stått i samtliga avtal med bredbandsleverantörer jag själv läst iaf.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk

Deus: Det har du iofs rätt i. Hursomhelst vill man ju ha vad man betalar för oavsett hur mycket konstiga saker som står skrivet med finstilt. Finns säkert alltid konkurrerande ISP:er med lite "friare regler".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hagfjäll
Och hur blir det när det är mycket människor som skickar brev vid t.ex jul/påsk? Går det lika for då som annars?

Också en bra jämförelse, de tar väl knappast längre tid på sig på flit?! Det är ju samma för alla då.

Permalänk
Medlem

Men problemet är att hos många ISP's heter det "upp till 24 mbit". Finns det nån här inne som blivit glad om man bara hade fått 0.5 av dom 24mbiten? Dom får sluta sälja tjänster dom inte har teckning för! Sen är det här med traffic shaping också ganska sjukt, en isp som är beroende av det måste ju ha för lite bandbredd eller?

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

man betalar för den tjänst man ska få med, tycker jag och ska dom strypa så ska dom få förlora kunder med

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.