Segt att gå melan mappar i lin/win nätverk, varför?

Permalänk
Medlem

Segt att gå melan mappar i lin/win nätverk, varför?

hopp! jag har en winxp-burk som server/nertankningstation & en suse "arbetsstation" (som jag sitter vid nu.. bakvänt, jag vet;) nu är det så att när jag går in i mapparna på win-burken så går det fruktansvärt segt innan man kommer in i varje ny mapp. ("seg handskakning" ..eller nått?) när man väl är inne går det dock mycket snabbt att öppna filer och överföra åt båda håll.

frågan är nu, hur segt är "normalt" och vad kan det bero på? inga felinställningar eller konflikter vad jag vet.. kan gå upptill 15-20 sek att öppna en mapp.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

är det inte något med fat och ntfs,
om du har winxp partitionen som ntfs, så har linux "svårare" att utforska

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaZZly
är det inte något med fat och ntfs,
om du har winxp partitionen som ntfs, så har linux "svårare" att utforska

mellan ntfs och reiser isf. (men data över TP är väll unifierat i format ändå btw?)

men det går ju som sagt snabbt att överföra sen åas.. (snabbare än mellan den och en annan windowsburk tex) ...konstigt är det.

edit// skit samma förresten, jag får helt enkelt ha uppe ett fönster hela tiden så blir det inte så besvärligt.

tack!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

vet inte om du menar detta lr inte men testa gå in i din nätverksdator genom att skriva \\192.168.0.x i explorer, så kommer du till datorn direkt.

jag vet jag är helt ute och cyklar för du menar förmodligen att det går långsamt när du nått den andra datorn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nova1007
vet inte om du menar detta lr inte men testa gå in i din nätverksdator genom att skriva \\192.168.0.x i explorer, så kommer du till datorn direkt.

jag vet jag är helt ute och cyklar för du menar förmodligen att det går långsamt när du nått den andra datorn

japp, du är ju helt down under liksom. men det är sant att det var bra att ha ett bokmärke för utforskaren på windowsburken där iaf. Suse har lite vettigare utforskare ändå som tur är.

...guu, vill också va i Australien..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint