Permalänk
Medlem

Ansluta sig till stadsnätet?

Har lite frågor. Bor mitt i Sthlm (östermalm; kommendörsgatan) och undrar vad det finns för operatörer som kan ansluta mig till ett eventuellt stadsnät. helst 100/100 (har Comhem kablar dragna i hela huset, är det något man kan använda sig av?) ansluning (inte delat!). Kanske sthlm stad kan göra det. för jag vill helst ha ISP oberoende så man kan välja. Tror ni det finns möjlighet? Hörde från ett håll att det inte finns något stadsnät där...kan ju endå inte stämma. Inte för att östermalm och kommendörsgatan är universums mitt....

många dumma frågor kanske...men informera (på ett icke hetskt sätt) mig så blir det inga fler inom detta område iallafall ,-)

Permalänk
Medlem

Finns inget stadsnät där.
Har du inget lanutag i väggen hemma så är chansen inte stor att du har de

Vet inte hur du bor men det var väll HSB som håller på att dra eget nät för alla som bor i deras fastigheter.

"helst 100/100" jo tack du är nog inte ensam om att villa ha det

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk

om du har Comhem och 3hål i vägen kan du jue få deras 8/1 för 389:- mån
kanske har du Lanuttag?

Jag har turen att kunna välja BBB 10/10 Fiber 100/100.
eller Comhems tjänster tex 8/1 via Kabel-tv.
eller andra Adsl tjänster tex Telia 24/1.

om du har Comhem så borde du jue kunna få det som sagt om du har 3hål i vägen vad jag vet ska Comhem vara rätt så stabilt. Adsl kanske du kan få annars 24/1 från BBB Telia eller nån av bolagen.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem

var kanske otydlig...
har alltså BBB VDSL idag 12/9 ...
så bättre uppkoppling än det hade jag tänkt...

Permalänk
Medlem

du måste ju få in ett nätverk i ditt hus hoppas jag att du förstår?
du får helt enkelt prata med din bostadsrättsförening och försöka få dom att installera ett LAN i huset. Sen välja en operatör att ansluta er till.
t.ex
Bredbandsbolaget:
http://www.bredband.com/portal/BRF_START

Ownit:
http://www.ownit.se/

Permalänk
Medlem

jo precis. det vet jag ...därför jag skrev "(har Comhem kablar dragna i hela huset, är det något man kan använda sig av?) "

går det inte att använda sig av koaxial kablarna?...eller kan man byta ut tjänsteleverantören; alltså i detta fall till Chello/UPC eftersom dom nu har 8 Mbit i upload?

vad kostar det isåfall och dra in LAN. och em kan ordna det?

Permalänk

Dyrt!

Kablarna du ska använda är CAT5 Alt. CAT6 Tp-Kabel.
Sen ska du har ner allt i en switch i källaren. Men det dyra blir att dra in själva fibern till switchen. Kolla runt på forumet, finns en gammal tråd som är väldigt bra när en kille skulle göra samma sak.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

ok--men frågan är då vad som blir billigast i slutändan...att dra Tp kablar i hela fastigheten (runt till all lgh) än att använda den befintliga koaxialkabeln (gick det eller inte?; måste väl finnas Switchar med uttag för koaxialkablar?).
Att dra in fiber till switchen i källaren och alla andra kostnader betalar ju min bostadsförening (dvs jag i det förlängda loppet; dock inte några mängder). Vi är 78 lgh.

vore snällt om någon kunde skriva ner vilka IPS som kan ordna LAn i vår fastighet likt Ownit och BBB. Tack!

(Har sökt på
http://se.pricerunner.com/broadband/browse?step=1&sort=7&sf_1... .....men fick bara upp en leverantör. Vilken jag inte tror på!)

Permalänk

Det finns system för att nyttja befintlig antennstruktur. Men av ditt meddelande att tolka, så är det ju ComHem som leverantör hos er?
Då har ju dom byggt nätet, eller i varje fall bytt uttag och lagt beslag på koaxialkabelns möjligheter till överföring av datatrafik.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

jo vi har comhem, och då innebär det att dom äger kablarna, eller? Det är alltså inte som om BBB hade varit här och installerat LAN, där äger ju fastigheten (föreningen om bostadsrätt) kablarna om jag inte fått allt om bakfotet. Jaha! det var ju trist. Således kan bara comhem göra någonting med dessa befintliga kablar?
Tänkte om man eventuellt kunde köpa loss sig från "kabeln" och sen skaffa en annan operatör med koaxial uttag på sina switcher till bra pris med 100/100

Permalänk

med 100/100?

Ursäkta att jag frågar, men hur stor koll har du på nätverk och dyl? Frågar bara eftersom du skriver 100/100 och inte alls verkar veta vad du pratar om.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

läser du tråden så vill jag helst ha 100/100 Mbit annars tycker jag att det är meningslöst och hålla på att mecka. Menar du att 100 Mbit dubbelriktat inte går i koaxial kablar så säg det då....

Permalänk
Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

Tack...men...och med det menar du?

Permalänk

Man brukar skriva 10/100.
Och jag tror det blir jobbigt att få 100mbit full duplex i en koaxialkabel.
Och om det nu skulle funka så får du iaf syssla med massa speciallösningar.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TommyToad
Man brukar skriva 10/100.
Och jag tror det blir jobbigt att få 100mbit full duplex i en koaxialkabel.
Och om det nu skulle funka så får du iaf syssla med massa speciallösningar.

nej,..jag menar 100 Mbit dubbelriktat. Då brukar man inte skriva 10/100! ex. http://www.adamobredband.se/bredband/svebo.html

ska höra om det går att fixa genom koaxial kabeln..känns helt galet onödigt och dra nytt i hela fastigheten när vi redan har draget.

Permalänk

Koaxialkabel stödjer "bara" 10Mbps.

Permalänk
Medlem

Nädå, men de standarder som används i dag av kabelTV bolagen stödjer inte mer. Det betyder inte att koaxialkablar i sig inte stödjer mer. Du kan komma upp i väldigt höga hastigheter med koaxialkabel. ComHem ska börja med Docsis 3 standarden nästa år tror jag det var. Med den kan man komma upp i c:a 100 Mbit.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Koaxialkabel stödjer "bara" 10Mbps.

Permalänk
Medlem

jo det stämmer...

såg detta på Allt om Bredband...

http://www.alltombredband.se/index.php/426/_newsegna/news

verkar ju helt ärligt för bra för att vara sant...spelar nästan ingen roll för mig var det kommer kosta 200 Mbit ner och 100 upp....jo tack...ja tack!

Permalänk

Men du KAN INTE ANVÄNDA NÅGON ANNANS KABLAR FÖR DITT SYFTE. Ska du bara hijacka sönder Tv-linan för alla för att dom ska få internet? Eller dom som vill ha Comhem istället för den ISP:en du väljer? Ska dom bli strandsatta? Tror du på detta själv eller?

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Du behöver ju kanske inte skrika...jag "hör" dig endå...det var bara en fråga/fundering. Då blir det alltså att ta in offerter från bolag/ISP som kan dra in LAN. Slöseri med kablar är vad jag säger. Men framförallt...TID!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Racy
Nädå, men de standarder som används i dag av kabelTV bolagen stödjer inte mer. Det betyder inte att koaxialkablar i sig inte stödjer mer. Du kan komma upp i väldigt höga hastigheter med koaxialkabel. ComHem ska börja med Docsis 3 standarden nästa år tror jag det var. Med den kan man komma upp i c:a 100 Mbit.

Inte vanlig ethernet standard då eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gusgez
Du behöver ju kanske inte skrika...jag "hör" dig endå...det var bara en fråga/fundering. Då blir det alltså att ta in offerter från bolag/ISP som kan dra in LAN. Slöseri med kablar är vad jag säger. Men framförallt...TID!

Du kan jue inte ta någon annans kablar i detta fall ComHems kablar dem har jue de betalat om inte bostadsrättförenigen betalat kablarna förstås men sen kan de jue ha Avtal med ComHem som binder dem vid just ComHem.

tex du kan jue inte ta Grannens bil för att inte du har någon bil.
Samma sak med kablarna.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem

nä precis, och om du tar kablarna, ja, tror du folk blir glada på dig när deras tv-abbonemang slutar fungera? förstår inte hur du ens kunde få den tanken från första början

Permalänk
Medlem

Nu är det såhär...

Ja, du kan använda coaxial-kablarna i huset. Men då måste ni köpa loss er ALLA från comhem och skaffa TV på annat sätt. Efter det måste ni dra in fiber somsagt, vilket kostar rätt saftigt med alla rättigheter att gräva upp gator osv..

Därefter måste ni förse er källare med utrustning för flera hundra tusen kronor (en special CMTS osv.) därefter väldigt bra presterande kabel-modem till varje lägenhet... då kan ni kankse komma upp i något 60/43 i hastigheter... och ni kan räkna med ännu fler utgifter efteråt sen..

Så om ni ska göra något.. dra TP i huset då istället..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Inte vanlig ethernet standard då eller?

Nä inte ethernet. Docsis är en standard för datatrafik över kabelTV nät, dvs över koaxialkabel där TV kanaler och annat skit finns.