Hyundai L90D+ eller Samsung 913B

Permalänk
Medlem

Hyundai L90D+ eller Samsung 913B

Jag letar efter en 19" TFT-skärm. Jag spelar inte så mycket spel utan den kommer mest användas för surfning, Photoshop, Dreamweaver och lite filmtittande. Vilken av Hyundai L90D+ eller Samsung 913B skulle ni rekommendera? En skillnad verkar vara att Samsungen "bara" har 16,2 miljoner färger. Finns det någon recension av 913B på nätet?

Permalänk
Medlem

håller du på med photoshop så sikta på en skärm med 16,7 miljoner färger. Blir bättre färgåtervinning

Permalänk
Medlem

Båda har 16.2M färger, sitter TN-paneler i båda två.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Finns en recension här i forumet typ en bit ner

En polare har T90 och den är nice men vet inte om den är bättre än 193b.

Jag ska också ha en 19" TFT som klara spel. Jag funderar på ViewSonic VX912.
Hur står sig den emot de två tidigare nämda?

Permalänk
Medlem

Re: Hyundai L90D+ eller Samsung 913B

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olaha
Jag letar efter en 19" TFT-skärm. Jag spelar inte så mycket spel utan den kommer mest användas för surfning, Photoshop, Dreamweaver och lite filmtittande. Vilken av Hyundai L90D+ eller Samsung 913B skulle ni rekommendera? En skillnad verkar vara att Samsungen "bara" har 16,2 miljoner färger. Finns det någon recension av 913B på nätet?

L90D+ är bättre än 913N iaf vad jag läst mig till, och eftersom 913B är samma skärm fast med DVI så borde den ju vara bättre än den också... Det är dock inget fel på 913B heller och den är väl lite billigare också sist jag kollade så det beror hur mycket du vill lägga ut. Nackdelen med L90D+ är att den verkar ha sviktande kvalitet, men det kanske har förbättras.

Permalänk

Re: Re: Hyundai L90D+ eller Samsung 913B

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
L90D+ är bättre än 913N iaf vad jag läst mig till, och eftersom 913B är samma skärm fast med DVI så borde den ju vara bättre än den också... Det är dock inget fel på 913B heller och den är väl lite billigare också sist jag kollade så det beror hur mycket du vill lägga ut. Nackdelen med L90D+ är att den verkar ha sviktande kvalitet, men det kanske har förbättras.

Har själv en av dom första skärmarna från webbhallen. Inga problem, 0 döda pixlar... vad menar du med sviktande kvalitet?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Ok, om jag har förstått rätt så har båda skärmarna en likande (samma?) panel. Dom har båda 16,2 miljoner färger, men Hyundaien kan på något sätt ändå visa fler färger och marknadsförs som att den har 16,7 miljoner färger. Jag har läst något om dithering. Någon som kan förklara vad det är.

Vad jag har läst mig till så är skärmarna som har riktigt låg responstid ofta sämre på annat. Eftersom jag inte spelar så mycket så kanske det är bättre med en skärm med lite högre responstid, men som är riktigt bra på allt annat. Någon som har något förslag på en sådan skärm?

En sak som jag inte sa tidigare är att ergonomin är mycket viktigt för mig. Jag vill kunna höja/sänka, vinkla och vrida skärmen (pivot). Det vore väldigt smidigt om man inte behövde manuellt tala om för skärmen när man vrider den 90 grader utan att den automatiskt ställer om bilden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olaha

En sak som jag inte sa tidigare är att ergonomin är mycket viktigt för mig. Jag vill kunna höja/sänka, vinkla och vrida skärmen (pivot). Det vore väldigt smidigt om man inte behövde manuellt tala om för skärmen när man vrider den 90 grader utan att den automatiskt ställer om bilden.

Men du måste ju ändå gå in och ändra upplösningen själv väl?

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem

Ja det där med automatisk omställning av skärmen när man vrider den är inte så viktigt. Det kanske inte ens finns... Men som sagt finns det något bra alternativ till Samsungen och Hyundaien som kanske inte är lika bra till spel, men är riktigt bra i övrigt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olaha
Ja det där med automatisk omställning av skärmen när man vrider den är inte så viktigt. Det kanske inte ens finns... Men som sagt finns det något bra alternativ till Samsungen och Hyundaien som kanske inte är lika bra till spel, men är riktigt bra i övrigt?

Viewsonic VP191 är en riktigt bra skärm som fått bra kritik. MVA-panel med 16.7M färger, 8 ms responstid. Kostar uppemot 5k dock.

Läs här för mer info.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Hyundai L90D+ eller Samsung 913B

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Har själv en av dom första skärmarna från webbhallen. Inga problem, 0 döda pixlar... vad menar du med sviktande kvalitet?

Uppfattar det som att Hyundaien har fler procent sålda skärmar med döda pixlar än t.ex Samsung, men har du väl fått en skärm utan pixelfel är den grym

Permalänk
Medlem

Fick hem min Samsung 913B nyss och den har 0 döda pixlar.

Permalänk
Medlem

Jag tittade på en L90D+ i en datoraffär för några dagar sedan. Jag tyckte inte riktigt att den var skön för ögonen att titta på. Texten såg inte riktigt bra ut helt enkelt. Svårt att förklara hur... Det kanske bara var någon inställning som var fel. Jag har också tittat på en 913N i verkligheten och den kändes mycket skönare för ögonen (surfning och Windows). Samsung 913N har väl till skillnad mot 913B inte DVI, men i övrigt skilljer dom sig väl inte åt. Så eftersom jag tyckte om 913N så borde väl 913B vara aningen bättre. Känns som att jag är på väg att gå vilse i TFT-djungeln

Permalänk
Medlem

913B skulle jag nog kört på. Vet inte varför men den känns bara som en... bra skärm

Visa signatur

#sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olaha
Jag tittade på en L90D+ i en datoraffär för några dagar sedan. Jag tyckte inte riktigt att den var skön för ögonen att titta på. Texten såg inte riktigt bra ut helt enkelt. Svårt att förklara hur... Det kanske bara var någon inställning som var fel. Jag har också tittat på en 913N i verkligheten och den kändes mycket skönare för ögonen (surfning och Windows). Samsung 913N har väl till skillnad mot 913B inte DVI, men i övrigt skilljer dom sig väl inte åt. Så eftersom jag tyckte om 913N så borde väl 913B vara aningen bättre. Känns som att jag är på väg att gå vilse i TFT-djungeln

Då känns det som att du borde köra på 913B, samma som N men med DVI som du säger. Bra och billig skärm

Permalänk
Medlem

om du tycker om pivot och vridfunktioner, automatisk omställning etc. kolla på LG L1980Q. Har själv en L90D+ och har inget negativt att invända, ta en 913B dock eftersom den är billigare. Förresten så har det kommit en ny bättre skärm från samsung, 930BF