Permalänk
Medlem

ati eller g-force

vad är bäst och vad är det för skillnad?

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Medlem

Det bästa är att det finns en sökfunktion och skillnaden är att du får svar snabbare.

Peace.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Medlem

ATi har nu det bästa kortet.

Skillnaden är några fps.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skillnaden är att det är två olika företag, med olika kort. Inget av dem är bäst i allmänhet. Man kan däremot jämnföra deras kort mot varandra.

Permalänk
Medlem

ATi är ett företag, G-force har jag aldrig hört om... Eller menar du GeForce? Isåfall är det företaget nVidia du söker.

Vem är bäst då?
Jag säger nVidia eftersom de varit före det senaste året med både bra prestanda och ny teknik; SLi, PureVideo, TurboCache, Shader Model 3 m.m.

Sen att nVidia alltid haft bättre Linux/Unix drivrutiner gör ju alltid saken bättre.

Permalänk
Medlem

Det beror helt och hållet vilken modell på kortet du söker det är precis som om jag skulle fråga dig vilken är bäst Skoda eller Mercedes utan att nämna ifall man vill ha nått gammalt eller nytt billigt eller dyrt...

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spectryym
Det beror helt och hållet vilken modell på kortet du söker det är precis som om jag skulle fråga dig vilken är bäst Skoda eller Mercedes utan att nämna ifall man vill ha nått gammalt eller nytt billigt eller dyrt...

att jämföra billigt skit med lyx e väl lite fel iofs

Permalänk
Medlem

Lite fel märken på bilarna, men i princip ja. Vissa kommer alltid hävda att skoda är bättre på alla sätt och vis, och därmed alltid köpa det märket, trots att det andra företaget hade en bil som hade passat bättre. (fanboys)

ATI har väl det grymmaste kortet just nu, eller? X1900XTX?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denad
Lite fel märken på bilarna, men i princip ja. Vissa kommer alltid hävda att skoda är bättre på alla sätt och vis, och därmed alltid köpa det märket, trots att det andra företaget hade en bil som hade passat bättre. (fanboys)

ATI har väl det grymmaste kortet just nu, eller? X1900XTX?

jaa som singel kort är det väll bäst men i spel och prestanda med dual så leder Nvidia 7800GTX 512MB SLi rätt stort över ATi Crossfire

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Enligt det här testet är crossfire bäst väl? http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_060124_x1900_se...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
Enligt det här testet är crossfire bäst väl? http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_060124_x1900_se...

läs vad jag har skrivit SPEL PRESTANDA

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad du dillar om, först skriver du "i spel och prestanda" och sen "spel prestanda".

Jag tror du menar "spelprestanda" och det har du inte skrivit någonstans...

Förlåt om jag är Überdryg men rätt ska väl vara rätt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
Vet inte riktigt vad du dillar om, först skriver du "i spel och prestanda" och sen "spel prestanda".

Jag tror du menar "spelprestanda" och det har du inte skrivit någonstans...

Förlåt om jag är Überdryg men rätt ska väl vara rätt.

nej då det är jag som är UBER UBER trött haha jag menar förstås spelprestanda altså fps i spel...:p

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Ati kortern är oftast bättre i 3dmark testerna men Geforce är bättre i spelprestanda.

Personligen gillar jag nvidia för dom känns bäst drivrutinsmässigt.
Ati har jävligt buggiga drivrutiner.

Go for Nvidia.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

I min sig finns mitt svar...

Visa signatur

Epox 8NPA-SLI | Amd64 3000+ (s754)| 1GB | 7800GT
3DMark05 - 8426 | 3DMark06 - 4086

Permalänk
Medlem

Nvidia ligger bäst till pris-prestanda mässigt för tillfället, dessutom så har ATI haft problem med att få fram kort om jag inte minns fel. Men vänta en månad så kan det lika gärna vara ATI som ligger bäst till, jag kör Nvidia för att jag tycker mer om deras namn Dessutom så håller jag med Noxxer om drivisarna, dessutom så finns det ju så otroligt många olika så man blir yr i huvudet :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noxxer
Ati kortern är oftast bättre i 3dmark testerna men Geforce är bättre i spelprestanda.

Det där är nåt man hör väldigt ofta och det är rent skitsnack. Jag antar att det är nåt som ligger kvar från R3x0 tiden när ATIs kort med SM2.0 fick mycket högre poäng än nVidias G4 serie som inte hade stöd för det. Bortsätt från senaste 7800 serien där ju nVidia var ensam på toppen ett tag har ATI haft de snabbaste korten på marknaden, de har presterat bra i 3DMark och har varit snabbast i majoriteten av speltester. Så snälla lägg ner den där "myten".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noxxer
Ati har jävligt buggiga drivrutiner.

Också en gammal kvarleva, ATIs drivrutiner är inte buggigare än nVidias. Läs "fan"- forumen hos de olika märkena så ser du att ingen har perfekta drivrutiner. Det enda punkten man kan säga att nVidia fortfarande ligger före på vad gäller drivrutiner är linuxdrivrutinerna men för de flesta spelintresserade spelar detta mindre roll.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av da3daluz
Dessutom så håller jag med Noxxer om drivisarna, dessutom så finns det ju så otroligt många olika så man blir yr i huvudet :S

Ja att de släpper drivrutiner ofta (ca 1 gång i månaden) är ju förskräckligt

Slutligen till trådskaparen, det svänger så fort nu på grafikkortsmarknaden så det går inte att säga vem som är "bäst". De bräcker hela tiden varandra med nya kort och nya funktioner. Oftas är skillnaden relativt liten där ATIs kort presterar bäst i ett spel och nVidias i ett annat. Om du skall köpa ett kort bry dig inte om vilket märke det är utan kolla på några tester av korten i din prisklass och välj det du tycker mest prisvärt helt enkelt. Båda gör riktigt bra kort!

Sen kan man ju tycka bättre om det ena företaget än det andra men det är ju dumt att gå och köpa ett sämre kort bara för man vill hålla sig till ett visst märke.

Permalänk
Medlem

Det snackas ju hela tiden om vilka kort som är snabbast o så, men vad betyder några fler FPS om dom redan ligger vid låt oss säga 100 FPS om det inte är stabilt???
Vad jag är intresserad av är det kortet som tappar minst FPS i spel jag vill spela.
Från 100 FPS till 30 FPS är inte acceptabelt, men tex Från 100 FPS till 80 är.
Då är det skitsamma om ett kort har 200 FPS om det inte kan hålla dem medan ett annat som klarar 100 FPS gör.

Men jag ser inte så många tester om just det, jag kanske läser fel tester?? Vad vet jag?
Det är bara tester med standard spel ( Läs Doom 3, Ureal (nummer), Far Cry mm och 3DMark.
Spel utbudet är liiiiiiiiite större än så.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.