Permalänk
Medlem

CPU vs Minne OC

Undrar på vad som oftast ger mest prestanda, införskaffa mig precis 2*1gig a-data ram, 3-4--4-7 minnen och har en northwood 3.0 prolle, is7-e moderkort.

Nu är det så att minnena inte orkar med så hög fsb 210 ungefär, cpun klarar av 238, är det värt att köra ner divider till 5:4 så att cpu går på 238 och minnena 190 eller ger 1:1 210 fsb bättre "over-all" prestanda?

Visst är det från burk till burk men skulle bara vilja ha lite generelt.

Visa signatur

[Q6600 G0 2.4@3.1] [2*2048 Corsair][Sapphire 4870] [2.640Tb WD] [NEC 20WGX2]

Permalänk
Medlem

Shit bara 210 på minnena? Jag köpte i dagarna 2 st 1gb corsair value s stickor som ja kör stabilt i 3-4-4-8 240Mhz under 2.70V.

Generellt sett så ger fsbsyncat med minnen överlägset mest prestanda. Huruvida det är med hypertransportdividern tänkte jag testa i detta nu. Men har du lägre divider på minnena så mister du prestanda ganska bra. Osyncen mellan fsb och minnesfrekvens är såå tråkig.. I övrigt ska du ju inte tveka att höja timingsen på minnena. Nu vet jag inte om inte dina redan är höga nog men man kan ju försöka släppa på dem ännu mer för att klara mer fsb, testa höj spänningen till minnena också. Försök låta bli dividers så långt det går Koncentrera dig på Vcore, DDRV, FSB och minnestimings till o börja med. Funkar de fortfarande inte så gör en test på bästa stabila setupen och prova sen att sätta dividers på minnen/VHT för att komma längre o kör sen test i det med för att se om du verkligen vinner på det hela!

GL

Permalänk
Avstängd

lite offtopic men.. 3-4-4-8 i 240MHz?!??! omg! måste testa. har nämligen likadana en corsair value 1gb sticka

OnTopic: testa båda delarna i superpi så ser du ungefär minne/cpu prestanda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maez
lite offtopic men.. 3-4-4-8 i 240MHz?!??! omg! måste testa. har nämligen likadana en corsair value 1gb sticka

OnTopic: testa båda delarna i superpi så ser du ungefär minne/cpu prestanda.

Läs min nya tråd

Permalänk
Medlem

ok så 1:1 ska vara bättre, ska se om jag kan lossa lite på timings och se om det löser nått, vet jag körde ~230 med mina twinmos bra länge, tills den ena dog (2*512) så tycker dom borde kunna prestera lite mer.

Antar att volten minnet vill ha är:
Power supply: VDD, VDDQ: 2.7V+/-0.1V <- taget från a-datas sida för pc3200-(400).

Efter lite mer testning så har jag upptäckt något väldigt skumt, i 220 fsb 1:1 så bootar den i 2.5-4-4-8 men inte i 3-4-4-8 ... specificationerna så ska det vara ett cl3 minne ^^

<edit> la till lite

Visa signatur

[Q6600 G0 2.4@3.1] [2*2048 Corsair][Sapphire 4870] [2.640Tb WD] [NEC 20WGX2]

Permalänk
Medlem

lånar tråden lite då de e onödigt att skapa en ny

mina minnen pallar 208mhz i 3-3-3-8. yey

bara för att va på den säkra sidan, de ger mer prestanda som de e nu va? minnen går i 194mhz om ja inte minns fel och processorn i 2700

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk

med P4 ger det mer prestanda då man har 1:1 men med A64 har det inte jättestor betydelse.

Permalänk
Avstängd

har nog ingen betydelse alls då minneskontrollen är integrerad i cpun

Permalänk

indirekt har det ju det eftersom det oftast betyder att du har högre minnesklock men just att det är i synk spelar ingen roll på en A64