Permalänk
Medlem

Storlek på A4 - Photoshop

Hej ska göra en framsida i Photoshop till mitt CV. Dock har jag problem med att få storleken rätt. När jag väljer storlek A4 får jag en galet stor bild. Är det något annat som man måste ändra för att få inställningen A4 att bli rätt.

Undrar också vilka mått i pixlar man ska använda sig av för att få storleken som ett A4.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

kanske är inställd på 300 dpi om du väljer A4 ? ganska troligt då det är dpi-antalet man använder när man ska trycka saker.

Visa signatur

Speldator: AOpen XC-Cube EZ482 | AMD 64 X2 4200+ | 2 GB Kingston HyperX LowLatency | inno3D 7800GTX 256MB | DVD-RW | 200GB Sata

Jobbdator: AMD 64 3400+ | 1 GB Kingston HyperX UltraLowLatency | GeForce 5800 ULTRA 256MB | DVD-RW | 200GB Sata + 300GB extern.

Permalänk
Medlem

okej hur ska den vara inställd ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elin
okej hur ska den vara inställd ?

DPI är antalet pixlar per inch. I princip är det ju högre ju bättre som gäller. Så kör på 300 du. Blir det för dögt får datorn jobba en hel del när du ändrar eller ritar saker. Men 300 är lagom.

Att bilden ser stor ut i programmet spelar ingen roll, den kommer att bli rätt när du skriver ut den.

Permalänk
Medlem

Den blir så tokigt stor tycker jag...

Själv är jag van att köra i 800*600 när jag filar på hemsidor.
Kan man inte köra ngt. liknande så att man ser nästan hela
sidan på skämen.

Som det är nu får jag in 1/3 av sidan vid 25% zoom.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja, men zooma 10% eller något och jobba då. Ja sysslar mycket med att designa dvd-fodral och då jobbar jag alltid i 300DPI.

Permalänk

Ska du inte trycka finns det INGEN anledning att köra i 300 dpi, vilket man bara gör om man ska trycka i hög kvalitet dessutom. Ska du skriva ut kan du köra ner det till 150 för att vara säker på att det ser schysst ut vid utskrift (beroende på vad du har för skrivare, testa dig fram). Ska du göra en pdf eller liknande för att skicka i mail räcker det med 72 dpi.

Hapone, hög dpi!=bra kvalitet om man inte skapar för att trycka DVD-fodral, kataloger, magasin, etc. Det är bara onödigt och resursslöseri att köra hög upplösning om det inte är tryck som är ändamålet.

Elin: A4 är alltid angett i cm/mm (210x297 mm), upplösningen är hur många pixlar/cm eller tum (vanligtvis tum). Så om vi omvandlar en A4 till tum; 8,268x11,693 och vi kör den i 300 dpi så blir det 2480x3508 px. Kör vi 72 dpi blir det 595x842 px istället (allt i höjd och bredd, och så många pixlar i bredd och höjd som det helt enkelt går på en A4 vid de olika upplösningarna). Så om man kör en skärm i upplösningen 1024x768 så måste man helt enkelt zooma ut en hel del för att kunna få en överskådlig blick över det hela. Men, själva utskriftsmåttet är fortfarande detsamma. Hm, det kanske vart luddigt, men jag försökte iallafall!

Permalänk
Medlem

Nej det var väldigt klart tycker jag.

Zoomningen har jag inget emot, det var bara jobbigt att zooma när man
måste gå ner så många steg. Då var det svårt att få en överskådlig bild
men det kanske är en vanesak.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dock ingen ide att använda högre DPI än vad din skrivare klarar av att skriva ut

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garnax
Dock ingen ide att använda högre DPI än vad din skrivare klarar av att skriva ut

Skärm-DPI != Skrivar-DPI. Helst ska man inte prata om DPI för skrivare, använd PPI, som är altalet svarta/färgade jättesmå punkter man kan ha per tum. Det är ju bara monokromt, så att ha den upplösningen på en bild med gråskalor i den upplösning är självklart helt onödigt. Dessutom har man en LPI som är rastertätheten, en skrivare kan ha olika LPI beroende av hur man skriver ut det. Man bör inte ha mer än dubbla rastertätheten i upplösning på bilden, då det inte ger någon kvalitetsökning. Bläckstråleskrivare använder dock stokastikt raster så där är situationen annorlunda.

Kanske kompletterar med mer sen om jag orkar.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk

Hapone, hög dpi!=bra kvalitet om man inte skapar för att trycka DVD-fodral, kataloger, magasin, etc. Det är bara onödigt och resursslöseri att köra hög upplösning om det inte är tryck som är ändamålet.

Jasså? Aja, det skadar väl knappast allt för mycket.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
Jasså? Aja, det skadar väl knappast allt för mycket.

Nej, skadar gör det inte förstås, men det är ungefär som att beställa in en lastbil för att forsla lite löv när man lätt kunde tagit det i skottkärran.