Permalänk
Medlem

C++ &

hej!
Hur skriver man ett "&" tecken så att det syns.
jag försöker skriva & men nästa tecken blir bara understruket och & tecknet syns inte.

Permalänk
Medlem

När man vill få fram specialtecken som tex " så kan man göra ett \ framför, antar att samma gäller för &.

Permalänk
Medlem

Re: C++ &

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wilhelm
hej!
Hur skriver man ett "&" tecken så att det syns.
jag försöker skriva & men nästa tecken blir bara understruket och & tecknet syns inte.

Grattis! Du har precis lyckats skriva fyra stycken fullt synliga &-tecken i din post ovan och inget av de efterföljande tecknen är understrykta. Fortsätt och öva så skall du nog få till det.
Om inte, editera din post med en bättre rubrik och bättre förklaring till vad du vill åstakomma så ska jag tala om hur gör.

//j

Visa signatur

Senast redigerad av jezper, 3010-01-01 klockan 25:02

Permalänk
Medlem

Re: Re: C++ &

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jezper
Grattis! Du har precis lyckats skriva fyra stycken fullt synliga &-tecken i din post ovan och inget av de efterföljande tecknen är understrykta. Fortsätt och öva så skall du nog få till det.
Om inte, editera din post med en bättre rubrik och bättre förklaring till vad du vill åstakomma så ska jag tala om hur gör.

//j

rubriken är ju "c++ &", vilken iaf jag tycker är bra nog för att man ska veta att det handlar om c++, inte foruminlägg. vidare kan man anta att det handlar om strängar. vb är med andra ord bra mycket hjälpsammare än vad du är, då han både förstod och gav ett korrekt svar.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: C++ &

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
rubriken är ju "c++ &", vilken iaf jag tycker är bra nog för att man ska veta att det handlar om c++, inte foruminlägg. vidare kan man anta att det handlar om strängar. vb är med andra ord bra mycket hjälpsammare än vad du är, då han både förstod och gav ett korrekt svar.

Frågan är om han fick ett korrekt svar, min gissning är att problemet gäller hur man visar ett &-tecken i en label, meny eller liknande i Windows, skriver man myLabel.caption = "Hej&Hopp" så visas texten som HejHopp. Detta för att indikera att snabbkomandot för exempelvis menyn är Alt+H. Lösningen på det problemet är att skriva myLabel.caption = "Hej&&Hopp".
Men det är bara min gissning, hans problem kanske gäller något helt annat.

//j

Visa signatur

Senast redigerad av jezper, 3010-01-01 klockan 25:02

Permalänk
Medlem

Sluta spela dum, jezper. Du förstår mycket väl att trådskaparen vill skriva ut ett &-tecken i en sträng.

Permalänk
Medlem

Testa att skriva: &&.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
Sluta spela dum, jezper. Du förstår mycket väl att trådskaparen vill skriva ut ett &-tecken i en sträng.

den här gången gav han ju faktiskt ett vettigt svar...

Permalänk
Medlem

ok.
jag kanske uttryckte mig slarvigt.
nästa inlägg jag skriver lovar jag att uttrycka mig exemplariskt ordentligt

&& funkar fint.
tack så mycket.