Permalänk

Kass prestanda eller bara inbillning?

Hej, jag har en hempc, hp pavillion 4196 har jag för mig att det var, med:

AMD 64 Dual Core 4400+
Chipset: ATi RX480/SB400
2GB DDR
NVIDIA GeForce 7800GTX
2 x 250gb hd

Jag får 8337 i 3dMark05 med grafikkortet klockat till 500MHz/1400MHz. Ska testa 06'an också.
http://service.futuremark.com/orb/projectdetails.jsp?projectT...

Jag har nu blivit lite osäker på om den verkligen presterar så bra som den borde.

Det som fick mig att börja tvivla var när jag började lira oblivion för ett tag sen och har rätt låg fps (15-30fps utomhus) i 1680x1050 (spelar ingen roll vilken upplösning jag kör på, märkligt nog får jag ungefär lika dålig fps som om jag kör lägsta möjliga), efter att ha prövat nästan varenda tweak som finns.

Det som gör mig förvirrad är att en kompis som har en p4 3,6gh, 1024mb ram och radeon x850xt PE får 30-75 fps utomhus och har inga problem med hack eller något (det påstår han iaf, har inte sett själv). 1024x768 8x AA allt på max. För mig är det omöjligt med AA, blir inte njutbart då. Hur kommer det sig att han kan få så mycket bättre flyt? Borde inte jag också kunna få det?

Vad jag läst så verkar det som om moderkortet är rätt kasst (kunde inte hitta namnet på det men hittade chipset, om jag inte förstått fel så har det iaf att göra med moderkortet. Är inte så bra på hårdvara ).
Jag skulle vilja byta det, men dessvärre är det inte jag som äger datorn utan det är min pappa som vägrar att byta någon som hellst komponent eftersom det bryter mot avtalet och garantin och supporten försvinner. Jag ser inte varför man inte skulle kunna göra det då man kan byta tillbaka till det gamla moderkortet om det skulle behövas, men han verkar ha bestämt sig.

Men tror ni att moderkortet kan ha något med det hela att göra? Eller är det bara jag som inbillar mig att prestandan är dålig?

Vore mycket snällt om någon kunde hjälpa mig lite. Jag är rätt kass på hårdvara.

Permalänk
Medlem

8337p i 05 är helt normalt för den datorn.

Permalänk

Va bra! Tack så mycket. Känns bra.

Men problemet återstår med oblivion då. Varför får jag så mycket sämre fps än min kompis? Någon som har en teori?

För tillfället är jag så otroligt fast i det spelet så det är det enda spelet jag lirar just nu. T.o.m bf2 har hamnat vid sidan. Jag har blivit helt besatt i fps efter att ha läst alla tweak guider jag hittat. Ändå har den jäveln som inte gjort något och har en sämre dator än jag (tror jag ) bättre fps. Det svider!

Det här med att fpsen knappt förändras när man ändrar upplösning tycker jag är märkligt. Varför är det så? :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gammelsmurfen
Va bra! Tack så mycket. Känns bra.

Men problemet återstår med oblivion då. Varför får jag så mycket sämre fps än min kompis? Någon som har en teori?

För tillfället är jag så otroligt fast i det spelet så det är det enda spelet jag lirar just nu. T.o.m bf2 har hamnat vid sidan. Jag har blivit helt besatt i fps efter att ha läst alla tweak guider jag hittat. Ändå har den jäveln som inte gjort något och har en sämre dator än jag (tror jag ) bättre fps. Det svider!

Du har väll något virus eller något sånt på din dator.

Visa signatur

8D

Permalänk

Hmm, scannade ganska nyligen och hittade inget då. Ska göra en scan till för säkerhetsskull.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gammelsmurfen
Hmm, scannade ganska nyligen och hittade inget då. Ska göra en scan till för säkerhetsskull.

Kolla så att du inte har "V-Sync" på i Oblivions grafikinställningar.

Visa signatur

Den som spar han har

Permalänk

V-sync har jag redan stängt av. Märkte faktiskt ingen direkt prestanda skillnad när jag gjorde det. :S

Nu står virusscannen och går och den har faktiskt hittat två spywares. Får se när den gått klart om det kanske har något med saken att göra.

//MVH Christian

Permalänk

Har du HDR på? Om ja testa och stäng av det.

Rätta mig om jag har fel. men vissta kan x850xt inte ha HDR?:S Det kan vara därför din kompis har bättre fps än vad du har.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gammelsmurfen
V-sync har jag redan stängt av. Märkte faktiskt ingen direkt prestanda skillnad när jag gjorde det. :S

Nu står virusscannen och går och den har faktiskt hittat två spywares. Får se när den gått klart om det kanske har något med saken att göra.

//MVH Christian

Nej HDR har jag inte på. Inte heller bloom (ser faktiskt ingen skillnad mellan bloom och inte bloom). Har gått igenom in game inställningarna massor med gånger men utan något resultat. Enda gångerna jag får bra fps (dock är dom fortfarande för låga) är när jag drar ner saker som gräs, view distance och liknande inställningar. Men kompisen kör allt detta på max. :S

Jag har för mig att någon sa att oblivion fungerade bättre på ATI än nVidia. Stämmer det? Inte kan väl skillnaden vara så här enorm?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gammelsmurfen
Nej HDR har jag inte på. Inte heller bloom (ser faktiskt ingen skillnad mellan bloom och inte bloom). Har gått igenom in game inställningarna massor med gånger men utan något resultat. Enda gångerna jag får bra fps (dock är dom fortfarande för låga) är när jag drar ner saker som gräs, view distance och liknande inställningar. Men kompisen kör allt detta på max. :S

Jag har för mig att någon sa att oblivion fungerade bättre på ATI än nVidia. Stämmer det? Inte kan väl skillnaden vara så här enorm?

http://firingsquad.com/hardware/oblivion_high-end_performance...

Du borde prestera bättre än vad du skriver att du gör, om du inte använder AA. ATi är bättre i Oblivion, speciellt om du använder AA, AF eller HDR.

Du använder en hög upplösning, så förvänta dig inget underverk med 7800gtx med sin förhållandevis låga minnesbandbredd. Ett 7800gtx512 är väldigt mycket bättre pga sitt snabba minne. Även minnesmängden kan börja spela roll vid höga upplösningar.

Moderkortet är det inget fel på för din användning. Problemet är ATis egen sydbrygga som är väldigt långsam på USB, därför har tex ASUS bytt ut den mot en annan, snabbare. Grafiken påverkas dock inte av detta och borde inte orsaka dina problem.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
http://firingsquad.com/hardware/oblivion_high-end_performance...

Du borde prestera bättre än vad du skriver att du gör, om du inte använder AA. ATi är bättre i Oblivion, speciellt om du använder AA, AF eller HDR.

Du använder en hög upplösning, så förvänta dig inget underverk med 7800gtx med sin förhållandevis låga minnesbandbredd. Ett 7800gtx512 är väldigt mycket bättre pga sitt snabba minne. Även minnesmängden kan börja spela roll vid höga upplösningar.

Moderkortet är det inget fel på för din användning. Problemet är ATis egen sydbrygga som är väldigt långsam på USB, därför har tex ASUS bytt ut den mot en annan, snabbare. Grafiken påverkas dock inte av detta och borde inte orsaka dina problem.

Det skumma är ju att även om jag kör på lägsta upplösningen så får jag ingen direkt fps skillnad. Max någon fps eller två. Hur kan detta komma sig egentligen? Någon som vet?

Så moderkortet är alltså inte så dåligt? Bra isåfall. Men jag vill ändå gärna byta det då HP har fuckat med det. Kna få hängnignar lite då och då om jag belastar ljudkort och nätverkskort samtidigt som alla anda som köpt denna modell (dock får jag det inte så ofta). Det verkar försvinna om man byter moderkort.

Jag är medveten om att jag inte kan förvänta mig några underverk med 7800gtx 256 men jag tycker ju att jag borde prestera minst lika bra som polaren.

//MVH Christian

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gammelsmurfen
Så moderkortet är alltså inte så dåligt? Bra isåfall. Men jag vill ändå gärna byta det då HP har fuckat med det. Kna få hängnignar lite då och då om jag belastar ljudkort och nätverkskort samtidigt som alla anda som köpt denna modell (dock får jag det inte så ofta). Det verkar försvinna om man byter moderkort.
//MVH Christian

Nu när du nämner det så minns jag en del trådar om problem med exakt det du nämner, tyvärr. Hängningar med ljudkort/nätverkskort. Kan ju vara tillverkaren av just det moderkortet som klantat sig. Jag tror fortfarande inte att det påverkar dina grafikkortsprestanda.

Jag har byggt en del A8R-MVP från Asus med den nordbryggan, men en annan, bättre, sydbrygga. Grafikprestandan har varit utmärkt på dem och den går genom nordbryggan.

Det är konstigt att du har konstant låg fps, trots ändrade inställningar. Kommer jag på något återkommer jag.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Nu när du nämner det så minns jag en del trådar om problem med exakt det du nämner, tyvärr. Hängningar med ljudkort/nätverkskort. Kan ju vara tillverkaren av just det moderkortet som klantat sig. Jag tror fortfarande inte att det påverkar dina grafikkortsprestanda.

Jag har byggt en del A8R-MVP från Asus med den nordbryggan, men en annan, bättre, sydbrygga. Grafikprestandan har varit utmärkt på dem och den går genom nordbryggan.

Det är konstigt att du har konstant låg fps, trots ändrade inställningar. Kommer jag på något återkommer jag.

Japp, problemet är precis det samma som i dessa trådar. Dock får jag det inte så ofta att det ska bli så överdrivet jobbigt. Verkar som det är nått knas med moderkortet, då dom som bytt inte verkar ha detta problem längre. Skulle gärna byta som sagt, men då måste jag fightas med farsan. :/

På något oblivion forum så läste jag att om man får samma fps även om man sänker upplösningen så är det cpu'n som är flaskhalsen. Men det kan väl knappast vara den som är för dålig?
Skulle isåfall vara om det är nått som ligger och jävlas med den. Ska läsa på lite om cpu köverklockning och testa det också och se om det ger någon skillnad.

//MVH Christian