Amilo SI1520 eller Thinkpad T60 alt X60s

Permalänk

Amilo SI1520 eller Thinkpad T60 alt X60s

Tjenixen
Jag är på jakt efter en ny bärbar (med betoning på bärbar) för att ersätta min stationära dator. Jag kommer använda datorn till kontorsapplikationer, mail, surfning och elektronikdesign applikationer.

Inget av dessa användningsområdena kräver särskilt mkt av grafikkortet, och därmed är alla datorer jag tittat på hittils utrustade med intels GMA 950 (med shared memory) grafik. Bättre grafik kan ju alltid va bra att ha men jag vill inte betala något extra för det.

När det gäller de datorer jag har tittat på så har jag lite frågor angående dom vilket jag hoppas att någon här kan svara på.

Fujitsu-Simens Amilo SI1520:

När det gäller den här datorn så verkar den vara en väldigt prisvärd och potent ultraportabel. Dock har jag inte lyckats hitta en enda recension på den utan det enda jag hittat är fujitsus datablad. http://www.fujitsu-siemens.se/Resources/173/1127099518.pdf och lite priser på olika konfigurationer som ligger mellan 13-15 tusen. (för T2300 1.66GHz - 12.0"/1024Mb ram/80Gb hdd/DVD-DL)

Frågor.
1) Är det någon som har bättre sökskills än mig som har sett en recension eller test av den här datorn?

2) Är det någon som har köpt en sådan och har lust och säga några ord om hurdan den är?

3) Jag antar att byggkvalité och känsla av maskinen återspeglas i deras andra bärbara i amilo serien. Någon som äger en annan typ av amilo och kan säga några ord om hurdan den är?

Lenovo Thinkpad T60:

Den här datorn verkar också vara väldigt kraftfull till ett bra pris, när det gäller recensioner så verkar Thinkpadar i allmänhet lovprisas för deras byggkvalité och bra skräm och tagentbord.

Den konfiguration av T60ian jag kollat på heter 195145G vars specifikation finns under följande länk (duo core 1,83GHz 512Mb ram 60Gb hdd 14.1" skärm) http://www5.pc.ibm.com/se/products.nsf/$wwwPartNumLookup/_UD0...
Denna dator går att köpa för studentpris på 14k vilket låter jäkligt bra om man kollar vad en sådan kostar enligt pricerunner.

Frågor:
1) Den tft panelen som följer med åvanstående konfiguration verkar vara av någon lågbudget version då den bara klarar 1024*768 på en 14.1" , stämmer detta?

2) Vad säger ni thinkpad ägare om de skärmar som brukar använda deras bärbara?

Lenovo Thinkpad X60/X60s:

Detta är den dator jag egentligen vill köpa men den är för dyr, strax över 17k

frågor:
1) Finns det någon här som har en X60 eller X60s och kan säga några ord om den.

2) I djungeln av bärbara datorer så har jag inte hittat så många ultraportabla för under 15000, vet någon om något mer alternativ med den prisgränsen (ingen mening med att tips om något som ligger högre, får jag loss mer pengar så köper jag X60s)

Ett fjärde alternativ jag har funderat på är att vänta tills Apple lanserar ersättaren till iBook (MacBook) och se om dom kommer vara något alternativ, rycktena säger ju att det ska bli en 13" wide med duo core processor.

Permalänk
Medlem

Har testat en polares t43a. Kan bara säga att det är den goaste bärbara jag testat. Enligt honom har lenovo/IBM mycket bra program för trådlösa nätverk med mera.
Vad gäller upplösningen så är den helt tillräcklig.
(Själv är jag inne på att köpa en MacBook när de kommer.)

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

tjena

Jag sitter just nu vid en x60s med 8timmars batteri och måste säga att jag är riktigt nöjd. Just batteritiden är ju helt underbart. Vikten är väl på 1.6kg med detta batteri och köper du ett "skin" till så är det bara att slänga ner datorn i väskan närhelst du ska iväg.
datorn kommer förinstallerad med diverse ibmprogram. Har inte hunnit kolla igenom allt men det verkar gediget. Mycket säkerhetstänkande, både mjukvara och hårdvara.
Om du är student eller känner någon som pluggar kommer du undan med runt 15 000kr.

+
låg vikt
låång batteritid
skön tangentbord
genomtänkt konstruktion
byggkvalitet

-
ingen optiskenhet
5400rpm hårddisk
kan bli ganska varm när den är kopplad till el

Hör av dig om du undrar över något

Visa signatur

|| p4 2,2Ghz northwood || asus p4p800-e delux || 2x512Mb pc2100 || club3d radeon 9600xt 256Mb || seagate 200Gb s-ata + 80Gb ide || nec 2510a dvd-r ||
Doh!

Permalänk
Avstängd

hade jag varit du så hade jag köpt en Komplett Notebook S260 med intel centrino 2.0ghz prolle.. 12" widescreenskärm 1.8 kg osv... 1gb ram. allt trådlöst för 13617 utan OS

http://www.komplett.se/k/cl.asp?bn=10557

sedan konfa sj väldigt bra val!

och för att svara på din fråga så är amilo väldigt bra byggda kvalitet

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk

Tack för svaren.

Rapidd tack för tipset med att kolla upp studentrabatt på x60s, verkar som man kan få ok config med det. Så det blir antagligen en sådan, men så har det uppkommit lite nya frågor.

1) Står det i nån manual eller nån annanstans i samband med x60s-en om den stödjer dualchannel?

2) Eftersom jag känner att 512Mb ram (som är det tillgängliga) blir för segt så skulle man kanske från start ta och uppdatera det. Om det är så att x60s stödjer dualchannel tjänar man då mer på att peta i en 512 till eller är det bättre o satsa på en 1024 direkt.

Permalänk
Medlem

rapidd.. vilken skola/högskolarabatt är det som ger rabatt på IBM.. Mecenat har inte kommit ut med nått rabatt.. väntar på dem.. men verkar som det inte kommer att komma nåt..

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk
Medlem

Johannes P>
Mig veterligen kan maninte köra dualchannel på centrinoplattformen.
Ska själv skaffa en 1 gb sticka för att få totalt 1,5gb.

.di>
Pluggar vid Umeå universitet. Genom studenförmedlingen där kan man idag köpa en x60s för 12 987kr. (80gb hd, bluetooth och 1,3kg)

Visa signatur

|| p4 2,2Ghz northwood || asus p4p800-e delux || 2x512Mb pc2100 || club3d radeon 9600xt 256Mb || seagate 200Gb s-ata + 80Gb ide || nec 2510a dvd-r ||
Doh!

Permalänk
Medlem

det är fusk.. =P går i chalmers.. men här finns det inget vad jag vet iaf.. fast jag köpte X41 förra året via Mecenat för 13.339kr.. 60GB.. BT..

du sa att du hade en 8cell batteri till datorn.. är det 8cellen som kommer med datorn för 13K eller köpte du den separat..`?

köpte du den genom skolan.. eller är det genom typ i stil med mecenat/studentkortet..?? lite velig där.. men hoppas att du förstår..

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .di
det är fusk.. =P går i chalmers.. men här finns det inget vad jag vet iaf.. fast jag köpte X41 förra året via Mecenat för 13.339kr.. 60GB.. BT..

du sa att du hade en 8cell batteri till datorn.. är det 8cellen som kommer med datorn för 13K eller köpte du den separat..`?

köpte du den genom skolan.. eller är det genom typ i stil med mecenat/studentkortet..?? lite velig där.. men hoppas att du förstår..

Den jag köpte kostade 15000 med 8timmars batteri. Den för 13k är med standardbatteri.

Köpt genom skolan, inte med mecenat/studentkort. De har deal med återförsäljare som brukar sälja till landsting, kommun etc.

Visa signatur

|| p4 2,2Ghz northwood || asus p4p800-e delux || 2x512Mb pc2100 || club3d radeon 9600xt 256Mb || seagate 200Gb s-ata + 80Gb ide || nec 2510a dvd-r ||
Doh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rapidd
Den jag köpte kostade 15000 med 8timmars batteri. Den för 13k är med standardbatteri.

Köpt genom skolan, inte med mecenat/studentkort. De har deal med återförsäljare som brukar sälja till landsting, kommun etc.

Lucky baster.. =P

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk
Medlem

Själv har jag en IBM X40 som är helt underbar, har än idag inte sett någon konkurrent som är värdig. Som sagt så finns det en del smarta progrma med, exempelvis för trådlöst stöd, batterihantering, backup mm. Har du råd så ångrar du dig inte med en IBM.

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk

Macbooken lanserad... blir fan en sån istället, rätt hyffsat prestanda för pricet med mecenat rabatt. Dock har jag inte lyckats hitta nån uppgift om batteritid, nån annan som lyckats luska ut det?