Permalänk
Medlem

Acer Win XP

Jag har skaffat en bärbar Acer. Med den följde det instalationsskivor med Windows på. Jag undrar om man kan starta instalationen som vanligt och skippa Acers instalation. Jag vill ha NTFS från början. Vill gärna ha kontrol under instalationen och instalera drivrutiner själv. Kan man göra det?
Om inte kan man då få ut Win XP Home från de där filerna på skivorna?

Visa signatur

A64Clawham3400+, K8N4E, nForce4 2X1GB-XMS400C2..Gainward 7800GT CreativeXFIMusic&Sennheiser555..NEC991SB..Raptor&Seagate..
HauppaugeNova-T..8 MBit Telia..Antec550. WinXPsp2-32bit

Permalänk

gör som jag.. tanka ner en pirat xp home. tweka den med din cd key och så vipps. lagligt xp

Visa signatur

Workstation/Lapptopp: AMD 64Turion 32 | 2048ddr2 | ATI x700 | 80 gb 7200rpm | 2*17" skärm | 940 gb externt |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dj_ToTTeN^
gör som jag.. tanka ner en pirat xp home. tweka den med din cd key och så vipps. lagligt xp

En sån blir inte laglig.

Det går att installera så att den gör om till NTFS, jag har gjort det.

Vilka delar av "acers installation" är det du menar att du vill skippa? Bara drivrutinerna?

Om det är drivrutinerna så installeras ju inget genom installationen, det får du göra med skivorna efter att OPt installerats.

Permalänk
Medlem

Testa detta, installera med acers skiva. När du är klar ska du ha en mapp på din hårddisk som heter i386. Tanka ner nlite och välj mappen. Sök o lär dig hur nLite funkar. Sen har du din egna Windows XP CD, vilket borde bli laglig på det sättet med.

Tanka här: http://www.nliteos.com/

Har inte testat detta själv men bör funka då jag funderat på det men inte orkat göra det. Ge oss gärna ett svar om det funkar.

Visa signatur

CPU: 13600K @ 5.5Ghz All Core- RAM: Corsair 32GB 3600mhz MB: MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 GPU: MSI Geforce RTX 3070 PSU: HX 850 Watt Case: Fractal Design Torrent

Permalänk
Medlem

Har tittat snabbt men jag hittar inget setup.exe i den mappen vilket tyder på att det inte är en fullständig Win... men ska kolla ordentligt...
Jag anser att det bör vara lagligt att använda en egen, laglig cd-key och instalera från en "olaglig" win skiva... Egentligen är det ju inte lagligt men det är väl inget att bry sig om med tanke på att man vet att man har en laglig licence... Det bör inte spela någon roll var man instalerar ifrån. Huvudsaken är att man har köpt en licence, key. Hur blir det i framtiden? Man kommer väl förhoppningsvis att slippa skivor om man så vill. Man köper eller hyr sin key. Vad man instalerar ifrån har så gott som ingen betydelse enligt min uppfattning. Men vad lagen kommer att säga om det återstår att se.

Visa signatur

A64Clawham3400+, K8N4E, nForce4 2X1GB-XMS400C2..Gainward 7800GT CreativeXFIMusic&Sennheiser555..NEC991SB..Raptor&Seagate..
HauppaugeNova-T..8 MBit Telia..Antec550. WinXPsp2-32bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gorant
Har tittat snabbt men jag hittar inget setup.exe i den mappen vilket tyder på att det inte är en fullständig Win... men ska kolla ordentligt...
Jag anser att det bör vara lagligt att använda en egen, laglig cd-key och instalera från en "olaglig" win skiva... Egentligen är det ju inte lagligt men det är väl inget att bry sig om med tanke på att man vet att man har en laglig licence... Det bör inte spela någon roll var man instalerar ifrån. Huvudsaken är att man har köpt en licence, key. Hur blir det i framtiden? Man kommer väl förhoppningsvis att slippa skivor om man så vill. Man köper eller hyr sin key. Vad man instalerar ifrån har så gott som ingen betydelse enligt min uppfattning. Men vad lagen kommer att säga om det återstår att se.

Jo, det är din, min och många andras uppfattning men så är det tyvärr inte.

Vad jag hörde sist så är det tom som så att windows man köper i ett datorpaket enbart tillhör den datorn. Således har du, lagligt sett, inte rätt att installera samma windows på någon anna dator, fastän du har skiva och cd-key och hela paketet.

Finns till o med de som fått problm efter att tex ha bytt moderkort och sen försökt verifiera sin windows (original) på MS-hemsida i samband med någon updatering...

men men, åter till ämnet; mappen som heter I386 ska ligga direkt i C:, eller var det någon annan mapp du syftade på?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dj_ToTTeN^

Ska det vara så svårt att läsa och förstå reglerna? Vi tolerar inte snack om piratkopior här.

*Dj_ToTTeN^ varnad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att när du installerar med recovery cd´n från acer så skapas en mapp med windows alla filer på C:, gjorde iallafalll på min Laptop. Men som sagt jag har inte testat. Men efter som nLite bara vill ha windows filerna inte någon setup.exe så borde det gå att göra en "egen" Windows CD med senaste uppdateringarna med om man så vill. Om inte du testar så får jag åkterkomma då jag får tummen ur röven att testa själv.

*edit

Har nu testat och detta funkar inte. Man kan dock Använda Norton Ghost för att packa upp imagefilerna som följer med på recorvery cd skivorna, med dom är naturligtvis lösenordsskyddade ;P

Visa signatur

CPU: 13600K @ 5.5Ghz All Core- RAM: Corsair 32GB 3600mhz MB: MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 GPU: MSI Geforce RTX 3070 PSU: HX 850 Watt Case: Fractal Design Torrent