Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daidiana

BTV: Vad är Dell network assistent?

Dells egna svar på Windows XP "Nätverk" mapp...
I mina ögon så suger det fett....

Permalänk
Medlem

Vad används funktionen till då?
(För en som inte förstår sig på nätverk...)

Danne

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daidiana
Vad används funktionen till då?
(För en som inte förstår sig på nätverk...)

Danne

Tja, inget vettigt iaf.
Det ger dig en mer pedagogisk överblick över dina näverksanslutningar t ex. Det är antagligen till för att vanliga svenssons ska ha lättare att förstå vad som händer.....!

I stället för att i XP:s meny välja att högerklicka på anslutningen och välja reparera så finns där en knapp som heter "reparera". Gulligt så det förslår...

Permalänk
Medlem

är det någon som hunnit prova lite mer grafiskt avancerade spel typ oblivion på sin 9400 ? ska nämligen köpa en med 2g ram och gforce 7900GS kommer det fungera och på vilken detaljnivå ?

Permalänk

Nån som har skaffat sig en billaddare/12V laddare?
Satt och kikade på dells hemsida, och hittade en som kostade 950 ungefär, och den skulle enligt dell passa till nån inspiron 9400, men med nån bokstav som tillägg, och när jag kollade tillverkarens hemsida, så var inte 9400 alls med i listan.

Kollade även på http://deltaco.se/showarticle.asp?FolderID=&ITEMID=SDR-120W&U...
och undrar om den skulle kunna passa. Bra mycket billigare iaf.

Visa signatur

//

Permalänk
Medlem

Beställde en Inspiron 9400 den 4:e.

Står fortfarande att den är i förproduktion.
och
Beräknat leveransdatum (på eller före detta datum): 2006-09-22

Känns som det är en evighet tills den 22:a. Nån mer som beställt en 9400 kring häromdagen?

Visa signatur

Asus P6T Deluxe V2 | i7 920@3.8GHz | 12GB Corsair XMS3 | GeForce GTX 260 | Intel X25-M G2 80GB | 2TB WD Drives | DiNovo Cordless Desktop | MX Revolution | Wacom Intuos3 A5 Wide | Dell 2408WFP
3D Portfolio

Permalänk
Medlem

artstorm. jag beställde min i söndags! står att min är i förproduktion.

När jag precis beställde klart. stog det att datorn skulle komma inom 5 - 10 arbetsdagar.

Orkar verkligen inte vänta längre till. Beställde inspiron 9400

Intel Core 2 DUO T7400 (2,16)
2gig RAM ddr2 667mhz
120gig hdd
Geforce 7900GS 256mb
samt den Truelife skrämen.

Går det inte ringa dell och fråga hur lång tid det kommer ta?

Permalänk
Medlem

b9meer, jag beställde nästan samma speccar som du förutom processorn.

Intel Core 2 Duo T7200 (2 Ghz)
2 Gig RAM DDR2 667Mhz
120 Gig Hårddisk
Geforce 7900GS 256Mb
Truelife skärm, 1920x1200.

Ger dem en dag eller två till att gå i produktion, sen får man nog ringa och stressa på dem lite.

Visa signatur

Asus P6T Deluxe V2 | i7 920@3.8GHz | 12GB Corsair XMS3 | GeForce GTX 260 | Intel X25-M G2 80GB | 2TB WD Drives | DiNovo Cordless Desktop | MX Revolution | Wacom Intuos3 A5 Wide | Dell 2408WFP
3D Portfolio

Permalänk
Medlem

ser nice ut Jag är väldigt otålig när det gäller väntan av datorer =).

vart såg du beräknat leverans datum? hittar det inte på mitt dell konto. Kan du beskriva vägen?.

Samt vad händer om jag inte är hemma och dom knackar på ? lämnas datorn vid trappan då eller?

Permalänk
Medlem

någon som vet om det går att stoppa in ett "Nvidia GeForce Go7900GTX " i 9400 ?

Permalänk
Medlem

b9meer, har du fått orderbekräftelse PDF:en från Dell? I den står kundnummer och ordernummer. Om du går till dell.se, startsidan, och trycker på Orderstatus uppe till höger så kommer du till en sida, där du kan fylla i Kund och Ordernummer. Efter att ha gjort det får du upp all status, inklusive beräknat leverans datum.

Det är väl DHL som skickar Dell datorerna om jag minns rätt sen förra gången. Så är du inte hemma lämnar de en avi, så du kan ringa o boka en ny tid.

Visa signatur

Asus P6T Deluxe V2 | i7 920@3.8GHz | 12GB Corsair XMS3 | GeForce GTX 260 | Intel X25-M G2 80GB | 2TB WD Drives | DiNovo Cordless Desktop | MX Revolution | Wacom Intuos3 A5 Wide | Dell 2408WFP
3D Portfolio

Permalänk
Medlem

Ska den komma via E-post?

I så fall har den inte kommit. Har bara fått mitt mail med IR-Nummer så jag kan spåra.

En del får sin dator efter 3 dagar andra efter 2 veckor.

Vill gärna ha datorn nu

Har haft min kundnummer samt andra nummret. lägger det i orderstatus, Då kommer ju samma sida upp som, om jag skulle skriva in IR-Nummret.

Permalänk
Medlem

Beställde min den tredje och har ETA imorron. Hoppas verkligen den kommer innan helgen. Kollade statusen precis och kl 07,00 imorse befann den sig på den dansk "sorting hub".

Danne

Permalänk
Medlem

vart får ni alla nummer? så ni kan spåra på t.ex schenkers hemsida. och UPS?.

/Richard

Permalänk
Medlem

Jag beställde via en säljare per telefon och har fått en orderbekräftelse hemskickad. På den står Kundenummer och Ordernummer.
Med dem loggar jag in på http://support.euro.dell.com/support/order/emea/SearchForm.as...
Därifrån klickar jag mig vidare på Schenkers hemsida för att följa statusen på min leverans. Just nu befinner den sig i Värnamo ser jag

När du är inne på Schenkers hemsida kan du välja "Alert" och bocka för så att du får ett mail när statusen ändras.

Danne

[EDIT] Hur funkar sjäva leveransen till mig egentligen. Kommer de ringa i förväg så att vi bestämmer en tid eller? Är hemme idag för VAB men kommer säkerligen jobba imorron och vill ju inte riskera att inte få den innan helgen...

Permalänk
Medlem

När min var på väg så ringde Schenker på morgonen och frågade om jag var hemma vid lunchtid för att kunna ta emot paketet.

Visa signatur

De som inte fick nog med uppmärksamhet som barn, kallas nu ordpoliser.

Permalänk
Medlem

Jag hittar inga schenker logga som jag kan kolla min leverans.

helt B. Beställde den första september. " står i förproduktion än"

efter 6 dagar =/

Permalänk
Medlem

Yeah dudes!

Har följt statusen slaviskt via Schenkers hemsida och imorse landade den i Malmö. En stund senare ser jag att de "meddelat" mig ang leveransen. Eftersom jag har begärt att få mail när nåt händer antar jag att de skickat ett till mig. På gott och ont jobbar jag inte idag så jag har inte kunnat läsa mina mail. Ringde därför till dem för att se om de skulle komma under dagen. De svarade att eftersom den anlänt till dem under dagen så kommer den till mig först på måndag. Om jag ville kunde jag själv hämta den på deras lager. Inget svårt val...

Sitter nu och skriver i vardagsrummet samtidigt som frun sitter bredvid och matar lilltjejen/ser på "So you think you can dance".

Har inte hunnit leka så mycket än, men ett par saker har jag uppmärksammat;

* Min HDD innehåller ett par olika partitioner. Inget konstigt egentligen då det finns en "system-restore" partition på ca 3 Gb och en "start-partition" på 50 Mb eller så. Det skumma är att det förutom dessa och C: finns en till partition som inte är dold och som heter "Backup" - innehåller inga filer och den är på 26 Gb!!!

* Tidigare i denna tråd finns det nåt inlägg ang att man in egenskaperna för grafikkortet kan klocka om den utan att behöva ett separat program. Hittar dock inte denna funktion vilket är synd! Kanske bara måste uppdatera drivrutinerna?!

* Likaså har man fått en miljon olika program installerade vilket gör att datorn är ganska seg i uppstarten.

I senaste PC För Alla har de en guide ang hur man utvinner ett OS ur den restore-partition som finns med i tex Dells Datorer. Dessvärre verkar Dell ha ändrat åtkomsten till denna och man komemr numer åt den under uppstarten vilket gör att jag inte kan skapa denna skiva.

Vad göra?
Jag ringde supporten såklart...

Killen som jag snackade med sa att han inte hade en aning om varför jag fått en separat partiotion på 26 Gb.

MEN, eftersom jag fick med en separat restore-skiva kan jag installera om XP MCE och dels välja att fomatera hela hårddisken samt att välja att inte installera några som helst program, som jag ändå inte kommer att använda.

Nåväl, dags att slänga in Windowsskivan, luta sig tillbaka en stund och ta en virre..

Danne

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daidiana

MEN, eftersom jag fick med en separat restore-skiva kan jag installera om XP MCE och dels välja att fomatera hela hårddisken samt att välja att inte installera några som helst program, som jag ändå inte kommer att använda.

Nåväl, dags att slänga in Windowsskivan, luta sig tillbaka en stund och ta en virre..

Danne

Ska bli kul att höra hur det gick med din ominstallation! Ska installera om min när jag väl får tummarna loss!

Permalänk
Medlem

Det gick åt helvete!
Eller kanske inte riktigt, men det gick inte som jag tänkt iaf...

Det var inga problem att ta bort den onödiga partionen eller att installera om Windows. Inga av de program som fanns med vid leverans installerades utan jag fick en helt "ren" dator.

Problemet är bara att ett antal komponenter inte installerats, däribland nätverkskort, modem och drivrutiner till grafikkortet.

I enhetshanteraren har jag väl 8-9 saker som inte kunnat installerats.
Har privat att uppdatera drivrutinerna från skivan, har avinstallerat dem osv men inte fått rätt på det.

Eftersom nätverkskortet inte funkar kan jag inte ta hem drivrutinerna från nätet heller...

Ska prova att från den gamla datorn försöka leta rätt på vad jag behöver på Dells hemsida, bränna över drivrutinerna på en cd och se om det hjälper...

Danne

Permalänk
Medlem

min ser också ut som din =), är nöjd som fan.

Visa signatur

Fractal Design Arc | ASUS P8P67 PRO REV B3 | i5 2500k | GB GF 570 GTX | Vengeance 8GB DDR3 | Spinpoint F3 1TB
Toshiba L500D | AMD Turion X2 Dual-Core (2200 MHz) | HD4570 | 4GB RAM | 400GB | 1TB extern.

Permalänk
Medlem

om 10 dagar kommer antaligen min =/

Permalänk
Medlem

Är ni nöjda med wuxga skärmen? Det sägs ju vara lite si och så med kvalitén på skärmarna. Samt upplösningen, pallar man med 1920x1200, blir det inte för smått?

Permalänk

Tänkte koppla ihop min 9400 till TV:n genom S-VHS:en idag. Det sket sej! Visar sej att uttaget på datorn är 7-pins och inte 4-pins som jag är van vid!

Vad innebär det för skillnad mellan 7- & 4-pins? Fördel eller nackdel med 7???
Och vad ska jag ha för sladd mellan burk o TV nu!?, när inte min vanliga S-VHS funkar =(.

Har alla andra 9400-users 7-pins-uttag som jag eller har ni 4-pins.....?

Visa signatur

[Inspiron 9400 | CoreDuo 1.83GHz | 2 x 1024MB (667MHz) | GeForce Go 7900 GS (256MB) | 120GB (5400RPM) | 3DMark05: 6333 (oklockat och originaldrivers)]

Permalänk
Medlem

Avfallskvarnen: Japp, det stämmer att det är 7 pins i Inspiron 9x00 serien. Men det fungerar finfint med en 4-pins S-Video kabel i det uttaget. Jag kör själv en 4 Pin S-Video kabel mellan min 9300 7-pins uttag och tv'n.

Anledningen till att det är 7-pins som jag har förstått det, att man kan om man vill köpa till en adapter så man får ut både S-Video och digital ljud ur den porten. Men det är som sagt inget måste, bara en extra option. Så det är bara fördel med att det är ett 7-pins uttag, ger en extra valmöjlighet.

Visa signatur

Asus P6T Deluxe V2 | i7 920@3.8GHz | 12GB Corsair XMS3 | GeForce GTX 260 | Intel X25-M G2 80GB | 2TB WD Drives | DiNovo Cordless Desktop | MX Revolution | Wacom Intuos3 A5 Wide | Dell 2408WFP
3D Portfolio

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av artstorm
Avfallskvarnen: Japp, det stämmer att det är 7 pins i Inspiron 9x00 serien. Men det fungerar finfint med en 4-pins S-Video kabel i det uttaget. Jag kör själv en 4 Pin S-Video kabel mellan min 9300 7-pins uttag och tv'n.

Anledningen till att det är 7-pins som jag har förstått det, att man kan om man vill köpa till en adapter så man får ut både S-Video och digital ljud ur den porten. Men det är som sagt inget måste, bara en extra option. Så det är bara fördel med att det är ett 7-pins uttag, ger en extra valmöjlighet.

Där ser man! Man tackar för den informationen...gott mos!

Citat:

sme
1. Låter disken på 7200 rpm mycket mer än 5400 rpm?
3. Min nuvarande laptop klarar bara en upplösning på 1400x1050, vid övriga upplösningar blir allting bara kladdigt. Hur är det med dellens 17", vilka upplösningar är skarpa?
5. Vad tycker ni andra som köpt en 9400 om ljudnivån?
6. Är dells burkar "låsta" på något sätt, eller fungerar det bra att installera från egen XP pro-skiva och lägga in drivrutinerna manuellt?
7. Är det värt pengarna att ta den dyrare skärmen, för cirka 1600:- mer ?

1. Rimligtvis!, då den snurrar med 1800 varv mer i minuten. Men några personliga erfarenheter har jag inte inom området.

3. Som jag har förstått det så är bildskärmen gjord för en fast upplösning, i mitt fall 1920x1200. Om du skulle sänka upplösningen så blir det en slags strech som kompensation för att hela bildskärmen skall täckas. Detta kan avaktiveras genom BIOS, vilket resulterar i att bilden blir mindre då du sänke upplösning (du får alltså svart runt omkring).

5. Jag tycker att den är härligt tyst. Men då har jag oxå två små barn som ränner omkring o livar =). Men jag kan återkomma efter lite testande.

6. NEJ den är inte låst på något sätt. Bara blås väck all skit o installera från scratch. Se bara till att spara den lilla gömda FAT-partitionen på ca 86 MB, då den innehåller diagnostimjukvara som ej går att få tillbaka om den tas bort.
Se även till att ladda hem och bränna ut drivrutinerna till nätverkskorten INNAN formattering eftersom de inte installeras automatiskt av XP.
Här har ni alla drivers från DELL till 9400:an: http://support.dell.com/support/downloads/devices.aspx?c=us&c...

7. Smaken är som röven! ... Personligen var 1920x1200 ett krav, då jag vill lira poker med 4-bord utan överlapp. Sen tycker jag glossy-skärm är nice.

Hmm...är det bara jag som stör mig på att man ej får skriva mer än ett inlägg i rad? Jag tycker åtminstone att 2 eller 3 inlägg i rad kunde godtas. SKITDRYGT att vänta tills nån skriver mellan juuu .

Visa signatur

[Inspiron 9400 | CoreDuo 1.83GHz | 2 x 1024MB (667MHz) | GeForce Go 7900 GS (256MB) | 120GB (5400RPM) | 3DMark05: 6333 (oklockat och originaldrivers)]

Permalänk
Medlem

Min ska nog komma nu på fredag eller tidigare. Sitter nu på en 300mhz, 128ram, 16mb graffe. Gick på 26K på den tiden =D

Permalänk
Medlem

Min är också skickad nu, så den bör dyka upp innan helgen. Det här kommer bli en härlig helg! Reformat, och sen konfigurera den nya lilla dottern så den blir perfekt.

Visa signatur

Asus P6T Deluxe V2 | i7 920@3.8GHz | 12GB Corsair XMS3 | GeForce GTX 260 | Intel X25-M G2 80GB | 2TB WD Drives | DiNovo Cordless Desktop | MX Revolution | Wacom Intuos3 A5 Wide | Dell 2408WFP
3D Portfolio

Permalänk
Medlem

Framsteg!

Verkar inte som att det installeras särskillt många drivrutiner när man formaterar/installerar från den medföljande skivan. Fick från dell.se dram hem drivrutiner för moderkort, ljudkort, modem, nätverkskort (både trådlöst och trådbundet) kortläsaren samt grafikkortet.
Märkligt nog så är Dells drivrutiner för grafikkortet nyare än de som finns på Nvidias hemsida?!?!

Men nu funkar det iaf!

Nu återstår att att fixa datorn så att den är PRECIS som jag vill ha den (mest kosmetiskt) innan jag kör en runda med Norton Ghost.

En fråga, i första tråden skriver fredrikandersson om att han överklockat sitt grafikkort men de inställningar som syns på hans skärmdumpar finns helt enkelt inte att välja när jag går in i de avancerade egenskaperna. Detta trots att jag borde ha en senare drivrutin en han eftersom det var ett tag sedan han skrev sitt inlägg.

Nån som har en nyligen levererad burk som kan kolla i sina inställningar och se vad ni har för alternativ där?

Danne

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daidiana
Framsteg!

Verkar inte som att det installeras särskillt många drivrutiner när man formaterar/installerar från den medföljande skivan. Fick från dell.se dram hem drivrutiner för moderkort, ljudkort, modem, nätverkskort (både trådlöst och trådbundet) kortläsaren samt grafikkortet.
Märkligt nog så är Dells drivrutiner för grafikkortet nyare än de som finns på Nvidias hemsida?!?!

Men nu funkar det iaf!

Nu återstår att att fixa datorn så att den är PRECIS som jag vill ha den (mest kosmetiskt) innan jag kör en runda med Norton Ghost.

En fråga, i första tråden skriver fredrikandersson om att han överklockat sitt grafikkort men de inställningar som syns på hans skärmdumpar finns helt enkelt inte att välja när jag går in i de avancerade egenskaperna. Detta trots att jag borde ha en senare drivrutin en han eftersom det var ett tag sedan han skrev sitt inlägg.

Nån som har en nyligen levererad burk som kan kolla i sina inställningar och se vad ni har för alternativ där?

Danne

Kul!

Ska få tummarna loss att göra samma sak snart...!
Ang. grafikdrivrutinen:
Tweaks R Us!