Permalänk
Medlem

Ekonomi, elförbrukning.

Hej allihopa. Jag har sökt runt lite på forumet men inte hittat någon tråd som svarar på mina frågor.

Det är såhär att jag och 3st till har flyttat in tillsammans i en lägenhet (studenter). Alla har varsin dator. Vi har kommit överens om att vi ska använda så lite el som möjligt.

En av dom jag bor med påstår: "Att om man startar en dator 3 gånger drar lika mycket el som att ha igång den en hel dag."

Jag trodde inte på det han sa, men han verkar ganska säker.. tänkte om någon av er har större kunskap om detta.

MVH Love

Permalänk
Medlem

Re: Ekonomi, elförbrukning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lavvisk
Hej allihopa. Jag har sökt runt lite på forumet men inte hittat någon tråd som svarar på mina frågor.

Det är såhär att jag och 3st till har flyttat in tillsammans i en lägenhet (studenter). Alla har varsin dator. Vi har kommit överens om att vi ska använda så lite el som möjligt.

En av dom jag bor med påstår: "Att om man startar en dator 3 gånger drar lika mycket el som att ha igång den en hel dag."

Jag trodde inte på det han sa, men han verkar ganska säker.. tänkte om någon av er har större kunskap om detta.

MVH Love

Det är rent skitsnack

En dator drar mer vid uppstart MEN det är under mycket kort tid vilket innebär att den totala elförbrukningen ökar minimalt av uppstart.

Vad jag skulle göra om jag var er så är det köra datorerna i vänteläge eller sömnläge(kommer inte ihåg vilket som är vad men det ena är att minnet får el och resten stängs av och det andra att minnet dumpas till hårddisken så datorn startar snabbare.).

Så du kan hänvisa till mig om du vill slå någon i huvudet med den infon

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Jadu. Om du låter ett spel stå och köra en hel dag drar den ju helt klart mer. Om inte så drar den väldigt lite då den går i sömnläge.

En dator som bara står på kanske drar runt 80-100 watt. el kostar ca 60-80 öre per kilowatt timme.

Kommer inte ihåg hur man räknar men jag fick fram det till att låta en server gå ett år kostar under 1000 kr. mellan 500-600 kanske.

Edit: En server för hemmabruk såklart.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Ett exempel:
Om man lämnar datorn på i 3 timmar. Eller stänger av den och sätter på den igen efter 3 timmar. Nog lär den ha hunnit dra mer under dom 3 timmarna än den gör under den uppstarten?

Permalänk
Medlem

berors på vad du gör, om du bara idlar så drar datorn i princip ingenting och sen berors det ju lite på hur lång tid det tar o starta datorn (datorn jobbar på högvarv när den startar och drar mycket ström då), men jag tror dock inte att det riktigt stämmer, men skillnaden är inte så stor, så det är nog värt att ha den på, man tjänar pengar i form av tid (tid är pengar!)

Permalänk
Medlem

1dator drar ca 80-100watt/dag låt oss säga 90W
3datorer drar då ca 270W/dag
270W x 365(dagar/år) = 98550W
då drar dom ca 98550W/år d vill vi ha i KW så
98550/1000=98,55KW
elpris ca 60-80öre/kw
Så vad jag förståd skulle det kosta er under 1år med 3 datorer på ca:
98,55*70/100=68kr, så, var blev det fel för mig?
skall det vara 270W/timme så d blir:
270*24*365/1000*70/100=1655

så det blev nog mera rätt, så ena 1655kr/år för er alla 3, ganska grovt uppskattat, men ni såg ju hur jag räkna, baserade mig på Noxxers uppgifter, har sett liknande ngn annanstans så.. men va 500-600 var nog rätt/dator

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

Skillnaden är inte så stor på bara själva datorn. Däremot så tillkommer elkostnader för skärm och kringrustning. Vill ni veta säkert så skaffa en strömmätningsdosa som du sätter mellan datorn och väggurtaget, dessa kostar väl 100-200kr på clas ohlson.

Permalänk
Medlem

Om man sätter datorn i viloläge, kan man då tanka semesterfilmer samtidigt?

Visa signatur

Lapptöpp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av K_Brs
Om man sätter datorn i viloläge, kan man då tanka semesterfilmer samtidigt?

Nej.
Viloläge sparar ner allt arbetsminne på hårddisken, och sedan stängs datorn av helt för att nästa gång den startas köra processen baklänges.
Vänteläge däremot stänger ner det mesta i datorn, men tillför ström till minnet så att det inte går förlorat.

Då datorn praktiskt taget är avstängd i båda lägena så går det inte att utföra något arbete på den.

Permalänk
Medlem

Somsagt, man kan bara upskatta hur mkt en dator drar. Man kan aldrig veta säkert.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.