Permalänk

Styra leds via com/lpt

Tjena.

har funderat på en liten ska.. nämligen att kunna stänga av leds som man kopplat till lpt porten eller få de att blinka itaktmed musiken eller bara blinka med en intervall tex 2 blink i minuten eller så..

vad skulle man isf behöva får program och för komponenter?
har leds och motstånd och diverse kablar och ett gäng irc kretsar om det skulle vara så..

jag vet att det går ta ifrån tangentbordet och göra så men då jag inte ska ha ett tangentbord inkopplat jämt så är det bra och jag villgärna ha porten ledig om det skulle vara så att man behöver uttaget så ska ändå ledsen kunna blinka

behöver jag några transistorer o liknande? för lpt porten pallar att ge 5v på någon pinne va? och vad är mA talet som man kan peppra ut är det 100mA eller 500mA eller något annat?

och någon som har ett schema på någon sånhär koppling, vad jag vet så har jag sett på något forum men jag hittar inte det nu så

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Det är fler som har varit inne på det spåret, så sök istället.

Och du gör en jäkla massa trådar.
3st som ligger på första sidan + 1 på andra sidan?

Visa signatur

---

Permalänk

jag har varit här i några år som gäst blandannat dock har jag knappt sett något liknande det är jag söker sen så vet jag mycket väl att man ska söka för att frågan redan kan vara besvarad.

va!? är det något negativt jag medför? bara för att jag har 3 trådar på första sidan varv av en är min projekt logg, denna och den andra är då jag sökerefterhjälp...

Sen även om man vet att folk har gjort liknande grejor så är det väldigtsvårt att speca sig för just det man är ute efter... söker man efetr leds så får man upp halva forumet
plus att jag skarpt ogillar att det är en begrännsning hur snabbt man kan söka på ett annat ord, visseligen förstår jag att detta orsakar högabelastningar på sidan men man får kompromissa för något för att något annat ska fungera bättre

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Så du vill ha lysdioder som blinkar i takt med musiken? låter ganska coolt, om du får svar så pm:a mig gärna, eftersom det skulle varaganska coolt till mitt bygge som drar igång efter julen..

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk

inte direkt vad du söker, men nästan
http://www.kjell.com/?item=63217&path=

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompa89
http://www.discolitez.com/

något sånt här jag letar efter

men har titta fram o te baka är det alltså bara att löda dit leds efter något av de scheman de har och sen instalera programet och styra bäst man vill?

sen så fattar jag inte redfigt vinka pins man ska använda i porten..

eller detta kanske du inte vet något om?

men men tack så mycket blir till att testa sen då

edit: när jag tittar närmare på det så ser jag hur det fungerar .. blir till att leta fram lite leds och motstånd plus en lpt sladd

tack för svaren

xiili

tänkte köra samma sj så ska inte ha några superstarka leds men nu återstår bara frågan hur mycket varje pinne kan lämna i mA .. är det över 20-30mA så funkar typ alla leds så

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Permalänk

har slaktat en lpt kabel nu

Pin Name Dir Description
1 /STROBE Strobe
2 D0 Data Bit 0
3 D1 Data Bit 1
4 D2 Data Bit 2
5 D3 Data Bit 3
6 D4 Data Bit 4
7 D5 Data Bit 5
8 D6 Data Bit 6
9 D7 Data Bit 7
10 /ACK Acknowledge
11 BUSY Busy
12 PE Paper End
13 SEL Select
14 /AUTOFD Autofeed
15 /ERROR Error
16 /INIT Initialize
17 /SELIN Select In
18 GND Signal Ground
19 GND Signal Ground
20 GND Signal Ground
21 GND Signal Ground
22 GND Signal Ground
23 GND Signal Ground
24 GND Signal Ground
25 GND Signal Ground

som jag vet kan jag använda D0-D7 men då jag har förlagt min multimeter någonstans så undrar jag hur jag ska ta reda på vilklen färg som är vilken pin..

jag vet att jag sett någon tråd förlängesedan då några skrev vilka färgergick vart osv då det inte är en helstandad utan varrierar lite ifrån olikakablar..

har kommit annars på 2 ideer hur jag ska få fram vilken kabel som är vilke..

1.

jag sätter ett batteri imellan 2 kablar och sen en lysdiod i andra änden och leta mig fram ( PILLIGT )

2. jag sätter ett batteri i ena änden och sen en spänningsprovare i andra änden o letar mig fram.. dock så undrar om spänningsprovaren jag har mäter så låga volttal..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Hejsan...

Jag ska försöka svaras å bra jag kan...

Jag tror faktiskt inte att det finns en färg-standard för lpt kablar...
Brukar inte sådanna kablar vara raka? om den nu är det, så är det ju inte svårare än att du letar upp pinkonfigrationen på porten och tar den... Det är ju inga problem alls... Det är nog det minsta problmet...

Jag vet inte med spänningar och ström i just skrivarporten, jag har fått för mig att det inte är att föredra... jag tror nämligen att du kan använda signalerna som styrström, inte som strömkälla... Men det överlåter jag till någon annan.

Mitt tips skulle vara en liten transistor och en annan strömkälla...

Hoppas det duger som svar...
Lycka till med bygget

Visa signatur

[AMD 2600+] [280 GB] [GeForce FX 5600 Ultra] [1024 Mb DDR]

http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=364...

Permalänk

jo jo virre..

de är som sagt raka men jag vet att det finns några olika färgkombinationer vilket skulle göra mitt arbeta lättare om man har ett sådant.. men det lutar åt att man får göra det utan...

vad jag fått fram så ska D portarna har 5v och leverera iaf20mA så det bör klara sig.. annars så är en transistor och en molex att föredra men jag tror ändå jag ska klara mig undan det

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag har gjort ett program som tillåter dig att styra 8st lysdioder direkt från lpt porten
ett motstånd behövs ju förstås men annars är de bara att koppla in.

PM:a ifall du är intresserad,

Permalänk
Medlem

Blev intreserad av din ide och jag tror att jag kan ha hittat nått som skulle göra dig glad, i en svensk butik dessutom .

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Visa signatur

Modifikationer blir alltid dyrare än man tänkt sig.

Permalänk

najs... men ska testa först med enbart lysdioder och motstånd o sen bara styra porten

dock så bor jag inte inärheten av kjell men får ta och titta in på det där.. plus att hitta en floppy isf

tack

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
dock så bor jag inte inärheten av kjell men får ta och titta in på det där.. plus att hitta en floppy isf

Haha
Var lite sugen på att köpa en själv ochkom till exakt samma slutsats
Vem fasen har floppy nu för tiden

Visa signatur

Modifikationer blir alltid dyrare än man tänkt sig.

Permalänk

inte många.. men jag har en jävlans massa i garaget om någon vill ha

hur går det med ditt projekt då? tänkte använd detta till mitt jag håller på med då .. men tror jag har det som tillbehör isf

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Om du vill att några LED's skall blinka "i takt med musiken", så torde det väl vara enklast att ta ljudsignalen direkt från ljudkortet? Eller missade jag något?

Permalänk

man ska igentligen inte göra det dirext på. men om man bygger vidare ifrån det och bara använder de som signaler till lite annatskrafs så

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ska man inte?

Ser du bara till att ha tillräcklig ingångsimpedans på din pryl så ska du inte få några problem med volymnivåer/kvalitetsförsämringar, eller vad du nu oroar dig för.
En OP som buffert, så är det biff.

Permalänk

menade att man inte ska koppla leds och sånt dirext på ljudutgången.. utan att man istället bygger ihop en krets som har egenströmförsörjningar och bara hämtar information av ljudkretsen .. kanske så du menade?

men men.. håller på att leta fram vilka kablar som e vilka på lpt kable.. jobbigt o sitta med en lysdiod o batterinämligen

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
najs... men ska testa först med enbart lysdioder och motstånd o sen bara styra porten

tack

Dom är väldigt snälla på Kjell & Companys support så dom kan nog maila dig det som ligger på den floppyn om du frågar (I know, i´ve worked there)

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk

få ta och kolla över det där.. jag har floppys för några generationer så det behövs ej vill bara inte ha skiten inkopplad i datorn så

men jag har funderat på en väldigt bra ide som ska hålla lysdioderna.. dock så måste jag ha fram strömsnåla leds.. 10-20mA

YEY HITTADE VAD JAG SÖKTE

1: Brun
2: Brun / Vit
3: Röd
4: Röd / Vit
5: Röd / Svart
6: Orange
7: Orange / Vit
8: Orange / Svart
9: Rosa
10: Rosa / Svart
11: Gul
12: Gul / Svart
13: Grön
14: Grön / Vit
15: Grön / Svart
16: Blå
17: Blå / Vit
18: Lila
19: Lila / Vit
20: Grå
21: Grå / Svart
22: Svart
23: Svart / Vit
24: Vit
25: Turkos

eller

1. Brun
2. Röd
3. Orange
4. Rosa
5. Gul
6. Grön
7. Ljusgrön
8. Blå
9. Ljusblå
10. Lila
11. grå
12. Vit
13. Svart
14. Brun / Svart
15. Röd / Svart
16. Orange / Svart
17. Rosa / Svart
18. Gul / Svart
19. Grön / Svart
20. Ljusgrön / Svart
21. Blå / Svart
22. Ljusblå / Svart
23. Lila / Svart
24. Grå / Svart
25. Vit / Svart

eller

1. svart
2. svart/vit
3. brun
4. brun/vit
5. röd
6. röd/vit
7. orange
8. orange/vit
9. gul
10. ljusgrön
11. grön
12. grön/vit
13. blå
14. blå/vit
15. lila
16. vit
17. grå
18-25. rosa (lite egen koppling)

eller

: Brun
2: Röd
3: Orange
4: Rosa
5: Gul
6: Grön
7: Ljusgrön
8: Blå
9: Lila
10: Grå
11: Vit
12: Svart
13: Brun / Vit
14: Röd / Vit
15: Röd / Svart
16: Orange / Vit
17: Orange / Svart
18: Vit / Svart
19: Gul / Svart
20: Grön / Vit
21: Grön / Svart
22: Blå / Vit
23: Lila / Vit
24: Grå / Svart
25: Svart / Vit

tror jag har nummer 2 eller nummer 4 så gött att man hittade

EDIT: vilken färg eller färger tycker ni jag ska ha? har funderat på 4 färger om 2 i varje eller en färg ..

Visa signatur

I am Extrazz.