Dåligt moderkort jag vet, men är det OK om jag inte vill klocka? Budget: 10k

Permalänk
Medlem

Dåligt moderkort jag vet, men är det OK om jag inte vill klocka? Budget: 10k

Vill köpa:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323787

1. Håller moderkortet med 80% sannolikhet i 3 år?
2. "Prisvärt" paket?

Permalänk

Re: Dåligt moderkort jag vet, men är det OK om jag inte vill klocka? Budget: 10k

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pyriko
Vill köpa:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323787

1. Håller moderkortet med 80% sannolikhet i 3 år?
2. "Prisvärt" paket?

Fungerar utmärkt, moderkortet håller säkerligen längre.

Ja det är ett prisvärt paket.

Visa signatur

E6750@3,46Ghz| Asus pk5| Crucial PC8500@1066Mhz 4096MB|ATI 4870 | Samsung syncmaster 225bw

Permalänk
Medlem

Re: Re: Dåligt moderkort jag vet, men är det OK om jag inte vill klocka? Budget: 10k

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne__05
Fungerar utmärkt, moderkortet håller säkerligen längre.

Ja det är ett prisvärt paket.

Tack. Oavsett om det är sant eller ej så var det vad jag ville höra. Psyket funkar så vettu~

Ah, någon mer som håller med vore även trevligt

Permalänk
Medlem

..

det beror på vad du ska göra det går inte att köpa en dator som presterar bra i tre år.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem

Re: ..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
det beror på vad du ska göra det går inte att köpa en dator som presterar bra i tre år.

Jag ska spela på den

Spela, se på film, lyssna på musik osv. Jag är på datorn all min lediga tid.

Och det är en rejäl uppgradering från min gamla Compaq 1.5Ghz med Geforce 2 MX. Jag har aldrig haft en dator som inte hackat på det senaste spelen förut.

Med 3 år menar jag att jag vill inte att den ska gå sönder. Naturligtvis kommer nyaste spelen lagga på den om 3 år. När det sker bör jag kunna köpa nåt uppgraderingspaket för en billigare peng än 10k.

Permalänk
Medlem

Re: Re: ..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pyriko
Jag ska spela på den

Spela, se på film, lyssna på musik osv. Jag är på datorn all min lediga tid.

Och det är en rejäl uppgradering från min gamla Compaq 1.5Ghz med Geforce 2 MX. Jag har aldrig haft en dator som inte hackat på det senaste spelen förut.

Med 3 år menar jag att jag vill inte att den ska gå sönder. Naturligtvis kommer nyaste spelen lagga på den om 3 år. När det sker bör jag kunna köpa nåt uppgraderingspaket för en billigare peng än 10k.

gå sönder gör den nog itne nej men som sagt den kmr nog bara prestera bra en kort tid då dx 10 spelen snart kmr

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk

jag tror snarare att den kommer prestera lika bra hela tiden.
självklart kommer datorn inte klara de senaste spelen på max i tre år framåt, men om han köper ett så pass kraftfullt paket nu, så kommer den med största sannolikhet att vara stabil ett tag framåt.

so, go for it, Pyriko

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR

Permalänk
Medlem

men snälla dx10 spel som släpps i början måste ju kunna hantera lite sämre datorer, annars kommer dem bli väldigt svårsålda..

men man ångrar inte att köpa prisvärt, även om en Quad känns riktigt nice, bara så ni vet.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av moreempty
men snälla dx10 spel som släpps i början måste ju kunna hantera lite sämre datorer, annars kommer dem bli väldigt svårsålda..

men man ångrar inte att köpa prisvärt, även om en Quad känns riktigt nice, bara så ni vet.

jag menar självklart i högaupplösningar . samt att han missar dx 10 renderingen

ett x1950pro går för 1500-2000 kr det lär inte klara crysis på högsta med sina 11000 i 3dmark 05 även om det är ett bra kort så lär han behöva byta om han vill köra på max sen när dx 10 spelen kmr

Visa signatur

Permalänk

Det var inte ett dåligt paket det där, hade satt ihop en nästan likadan åt en polare, ska nog rekommendera paketet istället.

Frågan är, om det enda prestandakrävande man ska köra är spel, är då det här paketet kanske bättre? Snäppet sämre processor, men ett lite fetare grafikkort, kostar några hundra mer.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=326410

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Det var inte ett dåligt paket det där, hade satt ihop en nästan likadan åt en polare, ska nog rekommendera paketet istället.

Frågan är, om det enda prestandakrävande man ska köra är spel, är då det här paketet kanske bättre? Snäppet sämre processor, men ett lite fetare grafikkort, kostar några hundra mer.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=326410

Är verkligen 7950gt bättre än x1950pro? Vad jag minns var den inte det eller så var skillnaden ytterst liten.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

skiljer inte mycket mellan dom korten så den skillnade kan man spara in och kanske lägga på nått annat trevligt

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem

Två väldigt vettiga paket från komplett. Spelar nog inte så stor roll vilket man väljer.

Permalänk
Medlem

Nåväl, jag tog 10k paketet. Jag blev just färdig med bygget och hittills har inga problem uppstått

Permalänk
Medlem

Nästan likadant paket som jag köpte till min lillesyster och hon har inte klagat än

Det moderkortet är faktiskt helt okej, även om den inte överklockar så superbra.

Visa signatur

PC anno 2012: (orkar inte uppdatera signaturen):

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Ok insåg just ett problem. Den låter med ett jobbigt tutande/tjutande ljud som till och med lyckas penetrera mina hörlurar

Permalänk
Medlem

Kan vara från nätagget. Öppna burken och hör efter ljud, stanna fläktar med fingret någon sekund och hör vilken det kan vara osv.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Nu är det 2 olika ljud som stör. Ett oregelbundet brummande samt det gamla vanliga högfrekventa tutandet. Båda ljuden verkar komma från antingen moderkortet eller agget. När jag trycker på moderkortet eller vissa delar av chassit så avtar ljudet tills jag släpper. Önskar det finns nåt jag kan göra, För en 10k dator förväntar man sig bättre.

Herregud har inte industrin lärt sig bygga delar som inte låter som en elhiss? Min 5-6 år gamla dator låter nämligen exakt likadant och jag har aldrig listat ut varifrån det ljuder kommer ifrån heller. Vart är egentligen utvecklingen på väg?

Permalänk
Medlem

Jag tror jag har svaret

I ett nätaggregat så finns det en trafo och i mitten av trafon sitter det en metallkärna omlindad av isolerad koppartråd, om nu tråden är för löst spänd vid tillverkningen så kommer den på grund av magnetfältet att börja vibrera i låga frekvenser,

vilket uppfattas som ett brummande,
och den vibrationen fortplantar sig till chassiet vilket får övrig utrustning att låta i en högre tonart

ett typiskt fel på billiga trafon

Visa signatur

Evga, q9650

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen

Ja jag hörde NorthQ-agg är dåliga. Men det lågfrekventa försvinner helt när jag petar på toppen av processorfläkten vilket måste innebära att de vibrationsljuden borde gå att bli av med om jag använder lite tejp eller nåt.. eller kanske klämma fast nåt bakom moderkortet...

Så här ser det ut:

Fler förslag?

Permalänk
Medlem

lossa fläkten, göra rent från damm,
byta ut fettet och trycka fast den igen,
eller helt enkelt byta ut den,
ny fläkt kostar ju inte så värst mycket

Visa signatur

Evga, q9650

Permalänk
Medlem

Ja min dator fylls fruktansvärt snabbt med damm. Jag kanske borde tejpa för alla hål som inte har en fläkt kopplad till sig också?

Angående att byta ut den...pff orka. Jag gör det nästa gång jag köper ett uppgraderingspaket eller nåt.