Permalänk
Medlem

Grilla på altan?

Hej, vet någon hur det står till med grillande i bostadsrätter?
Jag håller precis på att flytta till en tvåa på markplan med tillhörande uteplats i form av en altan.

en väldigt snabb skiss av hur det ser ut..

Jag har altså grannar på båda sidor + ovanför framåt har jag en slänt ned till en liten väg.

Vad tror ni om möjligheten att få grilla på altanen?

Kolgrill? - Sotar kanske för mycket?
Gasolgrill? - Borde jag väl få ha?
Elgrill? - Borde jag väl få?

Hittade detta på en annan sida:

Citat från hyresgästföreningens hemsida

Personlig prägel och hänsyn till grannarna
För balkonger gäller samma sak som för lägenheter.
Att du ska vara aktsam om den och vårda den. Du får skapa en personlig prägel men inte så att det stör omgivningen. Du får till exempel inte sätta upp banderoller som kan vara provocerande. Inte heller får du montera saker som riskerar att trilla ner. Balkonglådor bör hänga inåt. Var också försiktig så att saker inte ramlar ner på grannen inunder eller att vatten rinner ner när du vattnar dina blommor. Du får grilla på balkongen men tänkt på att grillos kan störa grannarna. Bäst är då att använda en elektrisk grill. Samma sak är det med rökning. Det är inte förbjudet att röka på sin balkong men man bör visa hänsyn till grannarna. Använd ditt goda omdöme både när du inreder och använder balkongen.

Men detta är ju en bostadsrätt.
någon som _vet_ hur det ska gå till.
Kan ju iofs fråga föreningen, men skulle vilja ha lite grund att stå på först.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vi får inte grilla på balkongen, och detta är en hyresrätt.

Dock är det inte många som bryr sig om denna regel, då de varken specifierat om det är grillning generellt eller grillning med kol/gasol som det gäller. Så på vår balkong står en liten kolgrill samt ett stormkök. Bara man håller koll på så att det inte börjar brinna eller dylikt ska det väl inte vara några problem.

Bästa är väl att höra med föreningen och sedan kanske med grannarna om hur det fungerar i praktiken.

Permalänk
Medlem

Om man bor på botten _TROR_ jag att man får grilla....är dock inte 100% säker men folk här omkring gör det iaf. Det är juh ändå inte instängt så borde man få

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, DeepCool PX1000G, Fractal Design North, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, PS5, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Klipsch RP500-m + Klipsch R-121SW

Permalänk

För att vara schyst mot grannarna bör du använda gasol/el-grill.

Tänk själv hur roligt det är att sitta i andras os.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Om du är nyinflyttad så är det ju ett utmärkt tillfälle att gå och hälsa på dina grannar!
Tycker alltid det är skönt att få ett ansikte på grannen och visa att jag finns, bara att hälsa höjer toleransnivån.. Och kanske gör skillnaden mellan och när dom knackar på hos dig!

Ponera att du hittar lagligt stöd att få grilla på din balkong.. Men så kommer din granne och klagar, vad ska du göra? köra upp lagboken i röven på denne?
Sånt här är alltid bäst att lösa i samförstånd!

Jag ser det som att jag inta har så mycket emot att behöva sova med öronproppar om det innebär att jag också får festa utan gnäll när jag vill det..

Sen luktar ju grillat gott!

Permalänk
Medlem

Enklast vore nog om du gick och frågande dina grannar om det var okey..

Bjud in dom hos dig i 5 min på ett glas vin eller nåt, även om du (förmodligen) inte alls vill umgås med dom...Har dom sagt okey...så har dom sagt okey.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Testpilot

Har en balkong och vi har kollat upp det, det finns ingen lag som säger om man får eller inte får grilla på varken balkong eller altan, bara man inte stör folk. Det är typ hyresvärden/hyresgästföreningen som får sätta upp sånna regler.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

kontakta grannar och fråga om det är OK?

Visa signatur

SPHX1900XT256mb|250GB@233GBsata2|C2D 1.86@2.1 ghz E6300| MSI Neo-F|DDR2 2x512|Hiper530W|SennhieserPC-150|Creative 7500 mus|Chassie APLUS CaseQubic svart :D
Windows XP + SP2 :D

Permalänk

Jag och brorsan körde flintastek över en engångsgrill på vår altan (hyresrätt). Alltså det rök och luktade nåt enormt så det var nog inte så jättepoppis. Men ingen klagade vad jag minns, tror det är bäst att kolla upp sånt där med hyresvärden dock.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Billy Bob
Jag och brorsan körde flintastek över en engångsgrill på vår altan (hyresrätt). Alltså det rök och luktade nåt enormt så det var nog inte så jättepoppis. Men ingen klagade vad jag minns, tror det är bäst att kolla upp sånt där med hyresvärden dock.

Ja man ska inte underskatta svenskarna!
Man blir fan vräkt före man får klagomål

Permalänk
Medlem

varna grannen eller bjud in han/hon....

Permalänk
Medlem

Har också funderat lite på det där.
Men har bestämt mig för och köpa en elgrill till min altan.

Permalänk
Medlem

Det är enligt lag tillåtet att grilla med kolgrill på balkongen men de flesta hyresvärdar rekommenderar att man istället använder el-grill. Ibland förbjuder hyresvärdarna grillning på balkongen helt och hänvisar till speciella grillplatser på gården.

"Att grilla på balkong inom stadsplanelagt område är i regel förbjudet av miljö- och hälsoskyddsskäl."

http://www.srv.se/templates/SRV_Page____848.aspx

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MyRus
Om man bor på botten _TROR_ jag att man får grilla....är dock inte 100% säker men folk här omkring gör det iaf. Det är juh ändå inte instängt så borde man få

ehm är det inte längst upp som man får grilla ?
att man får grilla på bottenvåningen bara sådär
låter enl. mig konstigt...

men aa man får grilla bara man notifierar
andra :).. eller vad det nu står i avtal med hyresrätten osv osv

Permalänk
Medlem

Mjo men altså jag tänkte just på om man har en liten uteplats så det inte är precis under...men jag vet inte som sagt till 100%

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, DeepCool PX1000G, Fractal Design North, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, PS5, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Klipsch RP500-m + Klipsch R-121SW

Permalänk
Medlem

Handlar ju en del om brandsäkerhet oxå. En grill på balkong innebär ju en brandrisk. Var själv inte så väldans långt ifrån att sätta lägenheten i brand, av misstag då Skulle ge grillen en liten extraknuff, ge den ett litet sprut. Men det visade sig att munstycket satt löst så halva flaskan med tändvätska hamnade i grillen Behöver väl knappast förklara hur nervig jag blev när lågor började slå upp mot taket på balkongen...

Permalänk

annars så kan jag rekomendera en elgaffel om man ska ha kol. en typ gaffel man lägger i kolen så får den tändas utan tändvätska, hur nice som helst

Visa signatur

Mera COOP åt folket

Permalänk
Medlem

Tack för att ni intresserar er
Ska ta ett varv runt i huset och fråga bland grannarna + fråga bostadsrättsföreningen. Men det är ju faktiskt i mitten av juni jag flyttar in.. börjar närma sig nu, kul

Visa signatur
Permalänk
Medlem

brorsan grillade på balkongen men en granne gillade inte det men sa inget förutom till hyresvärden. en vecka senare satt det lappar på alla portar om att det förbjudet att grilla på balkongerna.

mitt tips är: kolla av med grannarna ordentligt!

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kingenandy
annars så kan jag rekomendera en elgaffel om man ska ha kol. en typ gaffel man lägger i kolen så får den tändas utan tändvätska, hur nice som helst

Den är bra. Kan även rekomendera värmepistol, funkar förvåvansvärt bra och snabbt. Blir det väl en liten glöd så gör flåset från pistolen att det snabbt som ögat blir en fin glödbädd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganescha
Det är enligt lag tillåtet att grilla med kolgrill på balkongen men de flesta hyresvärdar rekommenderar att man istället använder el-grill. Ibland förbjuder hyresvärdarna grillning på balkongen helt och hänvisar till speciella grillplatser på gården.

"Att grilla på balkong inom stadsplanelagt område är i regel förbjudet av miljö- och hälsoskyddsskäl."

http://www.srv.se/templates/SRV_Page____848.aspx

Vad är det för lag som tillåter det? Låter underligt..

Permalänk
Medlem

Ta en titt i stadgarna för din förening.
Min tar upp ämnet grillar och säger så mycket som att Elgrill är OK. Inte kol.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av head

Jag har sökt och letat men hittar inte lagen. Vet att Vårbostad.se hade lagen uppe dock så finns dom inte kvar längre.

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av head

tror inte det finns någon lag som säger att kolgrill eller gasolgrill är tillåtet då detta är något som föreningen oavsett hyresrätt eller bostadsrätt bestämmer.
dock så finns det ju lagar och reglar angående brandskydd och liknande men det är ju inte enbart för grillning , de lagarna handlar mer om att man inte får förvara brandfarliga vätskor eller förhindra/försvåra vid utryckning.

Permalänk
Medlem

Jag bor längst upp (8de våningen) ingen granne på typ 10m och vi får inte grilla...