Permalänk
Medlem

Jag utökade mitt minne med det här: http://www.multitronic.se/showprod.php?prod_id=KVR533D2S4%2F1...

Funkar än så länge

Håller med Melvin, tror det var viktigare förr i tiden att man skulle köra med samma minnen eller "original" minnen från datorleverantören. Tror fabrikatet spelar mindre roll nu förutsatt att det är samma typ, dvs att bussfrekvens, ecc/non ecc, ddr2, osv. är lika...

Permalänk
Medlem

Ah! Har äntligen packat upp och provkört Xi1546:an från Webhallen! Lookin' good so far!

Har någon nån synpunkt på om man ska köpa till ett NOD32 eller om det Norman Antivirus 5.81 som följer med är "tillräckligt" både mot att stoppa Virus och prestandamässigt (vill inte ha ett antivirus som ligger med och hindrar allt för mycket!:) )

Funderar också på att utöka minnet till 2GB och känner mig osäker på om man ska välja samma som sitter i eller om det funkar med annat "märke". Har olika märken i stationära (256+512) och det har funkat felfritt! Ser gärna att fler ger synpunkter i den frågan!

Visa signatur

F-S Amilio Xi1546

Permalänk

Stöder laptopen 667 MHZ minne?

Visa signatur

1: [Lenovo T61]Intel Core2Duo 7300 2,0 GHz * 2 - 2048MB @ 667 MHz - 80GB - Nivida Q 140m 128 MB - XP PRO

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av c_lyckholm
Stöder laptopen 667 MHZ minne?

Inte enligt PDF-manualen jag hittade....

http://images.webhallen.com/download.php?file=74707,74707_Xi1...

Visa signatur

F-S Amilio Xi1546

Permalänk
Medlem

Synd att ni missade erbjudandet som fanns tidigare.. 9999:- med 2gb ram!

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dlns
Ah! Har äntligen packat upp och provkört Xi1546:an från Webhallen! Lookin' good so far!

Har någon nån synpunkt på om man ska köpa till ett NOD32 eller om det Norman Antivirus 5.81 som följer med är "tillräckligt" både mot att stoppa Virus och prestandamässigt (vill inte ha ett antivirus som ligger med och hindrar allt för mycket!:) )

Funderar också på att utöka minnet till 2GB och känner mig osäker på om man ska välja samma som sitter i eller om det funkar med annat "märke". Har olika märken i stationära (256+512) och det har funkat felfritt! Ser gärna att fler ger synpunkter i den frågan!

Jag ska nog trycka i mitt corsairminne ikväll och hålla alla tummar :).

Till Norman Antivirus : BLÄ! Jag har bara haft problem med detta program. Det som händer först och främst är att det hänger datorer jämnt och ständigt samt om man vill installera ett annat antivirus och nångång kört Norman på den datorn är man rökt...allt enligt min ringa erfarenhet förstås :D.

Jag kör Nod32 på min Xi1546 samt på 3 andra datorer på företaget och är helnöjd.

Visa signatur

Datorinfo kommer snart :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwedeMac
Jag ska nog trycka i mitt corsairminne ikväll och hålla alla tummar :).

Till Norman Antivirus : BLÄ! Jag har bara haft problem med detta program. Det som händer först och främst är att det hänger datorer jämnt och ständigt samt om man vill installera ett annat antivirus och nångång kört Norman på den datorn är man rökt...allt enligt min ringa erfarenhet förstås :D.

Jag kör Nod32 på min Xi1546 samt på 3 andra datorer på företaget och är helnöjd.

OK, då blir det till å beställa ett NOD32 och ett till 1GB RAM:D

EDIT: Kom just att tänka på AVR om det skulle vara ett bra alternativ till NOD32, det e ju gratis och vad jag läst på forumet verkar det ok...

Visa signatur

F-S Amilio Xi1546

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dlns
Inte enligt PDF-manualen jag hittade....

http://images.webhallen.com/download.php?file=74707,74707_Xi1...

Datorn stödjer 667Mhz minne.

http://support.fujitsu-siemens.com/download/FileDownload/file...

Permalänk
Medlem

tjena, fick min FS Xi1546 förra veckan ( köpt på netonnet ) tycker det är helt ok. Men är lite besviken på dess prestanda.. kanske beror på att jag inte har installerat nytt OS från scratch..eller inte..

Provat spela Two Worlds och det är otroligt segt, någon som kanske har tips på att få det att flyta bättre?

Sen har jag märkt att skärmen är vit/grå när man har svart backgrund, och betraktnings (sp?) vinkeln är väl inte så bra. Vet inte om det beror på min drivers eller vad.

Har installerat mobile catalyst 7.5 så dom borde vara ok. Beställt 1gb till i ram, vet inte om det kanske hjälper GFX-kortet?

Annars så äe jag nöjd.. en bra dator för det priset..men som sagt är lite besviken på prestandan hittills.

*EDIT*
Har tittat runt lite i Everest och ser att minnen ligger på 333Mhz eller 667Mhz och CPUn ligger på för låg från frekvens eller är det bara jag som är nub??

--------------------------------------------------
Fält Värde
Moderkortsegenskaper
Moderkorts ID <DMI>
Moderkortsnamn FUJITSU SIEMENS AMILO Xi 1546

Front Side Bus egenskaper
Busstyp Intel AGTL+
Busbredd 64-bit
Realtidsklocka 167 MHz (QDR)
Effektiv klocka 667 MHz
Bandbredd 5332 MB/s

Minnesbussegenskaper
Busstyp DDR2 SDRAM
Busbredd 64-bit
DRAM:FSB förhållande 10:5
Realtidsklocka 333 MHz (DDR)
Effektiv klocka 667 MHz
Bandbredd 5333 MB/s

Chipsetbussegenskaper
Busstyp Intel Direct Media Interface

-----------------------------------------------------

CPU hastighet
CPU Hastighet 997.5 MHz (orginal: 1833 MHz)
CPU multiplikator 6.0x
CPU FSB 166.3 MHz (orginal: 166 MHz)
Minnesbuss 332.5 MHz
DRAM:FSB förhållande 10:5

CPU cache
L1 kodcache 32 kB per core
L1 datacache 32 kB per core
L2 cache 2 MB (On-Die, ASC, Full-Speed)

SPD minnes moduler
DIMM3: Hyundai HYMP512S64CP8-Y5 1 GB DDR2-667 DDR2 SDRAM (5-5-5-15 @ 333 MHz) (4-4-4-12 @ 266 MHz) (3-3-3-9 @ 200 MHz)

BIOS egenskaper
System BIOS datum 10/18/06
Video BIOS datum 09/14/06
DMI BIOS version 1.18

Egenskaper för grafikprocessor
Grafikkort ATI Mobility Radeon X1800 (FSC)
GPU kodnamn M58 (PCI Express x16 1002 / 7102, Rev 00)
GPU klockhastighet 398 MHz (orginal: 392 MHz)
Minnes klocka 468 MHz (orginal: 252 MHz, overclock: 86%)

sorry för allt copy/paste.

/peace

Permalänk
Medlem

Minnesfrekvensen ligger helt rätt; Minnesbuss 332.5 MHzX 2 = 665Mhz, diffen på 2Mhz varierar troligen upp o ner, så minnena går i 667Mhz.

Permalänk

Köp dessa: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=316533
2 stycken gav ett index på 5,7 av 5,9 i Win vista. Grymt bra till lågt pris. Säger bara köp. Glöm inte antistat grejs.d

Visa signatur

1: [Lenovo T61]Intel Core2Duo 7300 2,0 GHz * 2 - 2048MB @ 667 MHz - 80GB - Nivida Q 140m 128 MB - XP PRO

Permalänk
Medlem

Köpte en 1546 förra veckan, fick dock problem med en gång, har 60 grader i idle och 90 i load (c&c 3). Annars flyter spelet på rätt bra.
1. Vad har ni för temp?
2. Är det direkt skadligt?
3. Vilka drivrutiner är bäst: Omega drivers eller catalyst?

Tack

Permalänk
Medlem

Jag har mellan 50 och 55 i idle och ca 75 när jag spelar spel.

Permalänk
Medlem

Lökish: Din prolle är nerklockad. Jag kör med ett program som heter notebook hardware control så jag kan klocka ner datorn när jag inte behöver all kraft så den blir helt tyst (jag klockar även ner grafikkortet).
Men jag vet inte riktigt hur du lyckats med det utan att själv har ändrat något, den klockfrekvensen som du har ca: 1Ghz klockas datorn ner till när du kör på batteriet men det är ju inte det du gjort för då klockar den även ner grafikkortet och ditt körs på max.

xtol101: Nu när det är såpass varmt så ligget min på runt 85 grader när jag dra all kraft datorn har, ett bra tips är att lägga något under baksidan på datorn så den kommer upp ett par centimeter. Det utvecklas ju rätt mycket värme när man kör ett sjyst spel på höga inställningar så det är viktigt att den får ordentligt med luft underifrån då blir den inte alls lika varm.

Visa signatur

The only bad thing about living outside the law, is that you no longer have it`s protection..

Permalänk
Medlem

tja tja någon som vet om man kan få tag i windovs mce kontrollen på någon webbutik eller om man kan betsälla den från fujitsu siemens på något vänster? skulle ringt supporten men är ju lördag så tänkte kolla med er här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Melvin
Lökish: Din prolle är nerklockad. Jag kör med ett program som heter notebook hardware control så jag kan klocka ner datorn när jag inte behöver all kraft så den blir helt tyst (jag klockar även ner grafikkortet).
Men jag vet inte riktigt hur du lyckats med det utan att själv har ändrat något, den klockfrekvensen som du har ca: 1Ghz klockas datorn ner till när du kör på batteriet men det är ju inte det du gjort för då klockar den även ner grafikkortet och ditt körs på max.

Jo det är ju min multiplier som bara är i x6 och inte x11. Vet inte vart man ska ändra för att få upp den till x11, i biosen finns det ju inte mycket man kan ändra på? Måste man göra det med NHC.

edit: löste sig när man kör med Always On i Energischema.

Permalänk
Medlem

ok tack för det skall testa

Permalänk
Medlem

asså har läst runt lite nu , funderade på köpa denna , men kan fan inte bestämma mig nu ... verkar vara många som har problem osv. . .
står i valet mellan dessa:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=111629,153017,155054,151...

är geforce 7600 nått att ha eller ?
ati x1800 ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DekiS
asså har läst runt lite nu , funderade på köpa denna , men kan fan inte bestämma mig nu ... verkar vara många som har problem osv. . .
står i valet mellan dessa:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=111629,153017,155054,151...

är geforce 7600 nått att ha eller ?
ati x1800 ?

7600 alt x1600 är det minsta du måste ha för att spela. x1800 är ett ganska bra kort.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Finns det någon schysst dockningstation till 1546:an?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
7600 alt x1600 är det minsta du måste ha för att spela. x1800 är ett ganska bra kort.

nae jag ska inte spela , ska bara köra msn , surfa , koppla till tv o kolla på film/serier ...
vilken BUTIK kan man köpa den i , finns ju inget i närheten av halmstad fan =(

är det nått att ha da ?
krånglar den mkt osv ? ?
har ju läst en del som haft problem ...
är inte SOny VAio bättre ? AR31 eller FE31 ...

Visa signatur

HTPC: AMD A8 5600K 3,6 Ghz FM2 l MSI FM2-A75IA-E53 mITX l Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RED l be quiet! Pure Power L7 430W 80+ Bronze l Fractal Design Node 304 l Western Digital Caviar Green 1TB l Western Digital Caviar Green 2TB l
Other: iPhone X 64gb l Macbook Pro 13.3" l

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TigerDejan
nae jag ska inte spela , ska bara köra msn , surfa , koppla till tv o kolla på film/serier ...
vilken BUTIK kan man köpa den i , finns ju inget i närheten av halmstad fan =(

är det nått att ha da ?
krånglar den mkt osv ? ?
har ju läst en del som haft problem ...
är inte SOny VAio bättre ? AR31 eller FE31 ...

ska du inte spela är det nob bäst att sattsa på den med bäst batteri tid och skärm.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xorlon
Minnesfrekvensen ligger helt rätt; Minnesbuss 332.5 MHzX 2 = 665Mhz, diffen på 2Mhz varierar troligen upp o ner, så minnena går i 667Mhz.

Så om jag ska köpa nya minnen, vilken sort ska jag köpa? PC2-4300 SO-DIMM? Eller PC2-5300 SO-DIMM?

Antar att det är 4300 eftersom det står det i .pdf filen på FS's hemsida. Vill bara dubbel kolla.

Permalänk

vilken har längst batteritid o bäst skräm da ?
Sony Vaio har 1,4h batteritid =( AR31M
och Xi1546 har 2H , så det är inte enorm skillnad , frågan är bara vilken som har bäst skärm av dom två ?

Visa signatur

HTPC: AMD A8 5600K 3,6 Ghz FM2 l MSI FM2-A75IA-E53 mITX l Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RED l be quiet! Pure Power L7 430W 80+ Bronze l Fractal Design Node 304 l Western Digital Caviar Green 1TB l Western Digital Caviar Green 2TB l
Other: iPhone X 64gb l Macbook Pro 13.3" l

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lökish
Så om jag ska köpa nya minnen, vilken sort ska jag köpa? PC2-4300 SO-DIMM? Eller PC2-5300 SO-DIMM?

Antar att det är 4300 eftersom det står det i .pdf filen på FS's hemsida. Vill bara dubbel kolla.

bästa är att kolla, trodde oxå att det satt PC2-4300. Har precis öppnat å kollat min och där satt dom här:

skulle det här minnet funka för mig?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=316533&view=detailed

Visa signatur

F-S Amilio Xi1546

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TigerDejan
vilken har längst batteritid o bäst skräm da ?
Sony Vaio har 1,4h batteritid =( AR31M
och Xi1546 har 2H , så det är inte enorm skillnad , frågan är bara vilken som har bäst skärm av dom två ?

du kanske borde utvidja dig sökande lite. alla dom verkar ha dåliga batteri tider.

xi1546 har nog inte 2h, har modellen under och min håller 1,4h ungefär.
VGN-FE31M har 2.7h

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dlns
bästa är att kolla, trodde oxå att det satt PC2-4300. Har precis öppnat å kollat min och där satt dom här:

http://img243.imageshack.us/img243/8052/dsc01099jk0.th.jpg

skulle det här minnet funka för mig?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=316533&view=detailed

Vart köpte du din Xi1546? Jag köpte min på netonnet, dom kanske har stoppat i fel..eller skrivit fel spec.?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lökish
Vart köpte du din Xi1546? Jag köpte min på netonnet, dom kanske har stoppat i fel..eller skrivit fel spec.?

köpte min på Webhallen.com...

Hur kan jag kolla om mina är rätt märkta?
Vore ju inte så kul å köpa PC2-5300 minne å så sitter det PC2-4300 minne (felmärkt!) i laptopen!!

Visa signatur

F-S Amilio Xi1546

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
du kanske borde utvidja dig sökande lite. alla dom verkar ha dåliga batteri tider.

xi1546 har nog inte 2h, har modellen under och min håller 1,4h ungefär.
VGN-FE31M har 2.7h

det finns ju inget annat som jag kan ha ju ... allt är ju fan skit ...
alltid NÅTT som inte passar ju ...
FE31M har ju bara 15,4" skärm , jag vill ha 17 ...

kommer det nån efterföljare till xi1546 eller ? är xi1546 utgående modell ?