Manuell av- och påsättning av hårddiskar

Permalänk
Avstängd

Manuell av- och påsättning av hårddiskar

Jag har datorn på på natten ibland, och eftersom jag sover precis bredvid försöker jag tysta ner den så mycket det går. Därför vill jag ha en knapp för varje hårddisk (förutom systemdisken) så jag kan stänga av och sätta på dem manuellt. Jag vet att jag kan ställa in i kontrollpanelen att de ska stänga av sig själva efter ett antal minuter, men det vill jag inte eftersom de ska alltid vara på när jag använder datorn.

Båda hårddiskarna är anslutana via 4-pins kontakter och jag ska köpa Y-kablar eftersom jag inte vill klippa i kontakterna till nätaggregatet. Sedan kapar jag den gula kabeln (?) till varje hårddisk och kopplar till strömbrytare som jag drar ut ur chassit så att jag lätt kommer åt dem.

Vad tror ni om idén?

Permalänk
Avstängd

Har för mig att hårddisken tar skada av att stänga av dom på det viset....
Lämnar utrymme till att någon bättre kunnig kan svara på detta...

Visa signatur

SpelDator: P4 ||| Radeon X800 GTO 256MB ||| 3.3 gHZ ||| 2x200 GB hdd ||| 3x512 mB RAM
VentServerDator: Geforece2 ||| 800 mHZ ||| 6 gB hdd ||| 128 mb RAM :D
----------> Telia 24 Mbit/s <----------

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toby88
Har för mig att hårddisken tar skada av att stänga av dom på det viset....
Lämnar utrymme till att någon bättre kunnig kan svara på detta...

jao, om datorn är på när du bryter strömmen, om du stänger av datorn först är de lugnt..

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Vad är det för idé att inte ha ngn hårddisk förutom systemdisken på under natten?

Visa signatur

C2D 2,7ghz (OC från 1,8) 2gb pc6400, 250gb seagate, GF8800GTS 320mb | Canon Eos 400d, Sigma 28-300/3,5-6,3

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neZE
Vad är det för idé att inte ha ngn hårddisk förutom systemdisken på under natten?

Tystare och mindre slitage.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gr1ng0
jao, om datorn är på när du bryter strömmen, om du stänger av datorn först är de lugnt..

Vad är skillnaden, stängs hårddisken av på ett annat sätt om man stänger av datorn först? Vad är skillnaden på att stänga av datorn via Windows och trycka på strömbrytaren på nätagget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurra92
Tystare och mindre slitage.

Tror han menar, varför ha datorn på överhuvudtaget på natten om du bara har systemdisken igång? Då du antagligen inte har någon FTP-server uppe, eller någon nedladdning igång. Fast du kanske klassar "systemdisk" som något helt annat än mig

Är ingen expert på hårddiskar men kan tänka mig att dom tar skada om strömmen bryts abrupt då dom kan vara mitt uppe i att läsa/skriva något och inte blivit "förvarnade" och kan varva ner, återgå med läsarmen till startläge etc.
Känns bara som de inte är speciellt bra alls

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shineon
Tror han menar, varför ha datorn på överhuvudtaget på natten om du bara har systemdisken igång? Då du antagligen inte har någon FTP-server uppe, eller någon nedladdning igång. Fast du kanske klassar "systemdisk" som något helt annat än mig

Är ingen expert på hårddiskar men kan tänka mig att dom tar skada om strömmen bryts abrupt då dom kan vara mitt uppe i att läsa/skriva något och inte blivit "förvarnade" och kan varva ner, återgå med läsarmen till startläge etc.
Känns bara som de inte är speciellt bra alls

Min systemdisk är uppdelad i 2 partitioner, en med Windows och alla program, och en som heter "Downlads". Jag laddar ner till den på natten och då behöver jag inte ha de två andra på.

Jag förstår vad du menar att hårddisken kan ta skada, men vad är det Wndows gör med diskarna innan datorn stängs av? Kan man inte själv säga åt diskarna att sluta läsa/skriva så att man kan stänga av dem?
När Windows stänger av hårddiskarna om man har ställt in det i Kontrollpanelen så säger antagligen operativsystemet till hårddiskarna att de ska sluta arbeta, och sedan stänger av dem. Om Windows kan, borde väl jag kunna? Men hur?

PS. Då är det alltså sant att diskarna tar skada om man blir tvungen att hålla inne knappen på datorn eller dra ut kontakten om datorn låser sig...

Permalänk
Medlem

Det är nog ingen bra idé att bara dra strömmen.

Om du kör Linux så kan du använda kommandot.
$ hdparm -y /dev/hda

Så spinner disken ner och läggs i standby. Nästa gång något försöker accessas så spinner den upp igen. Mina lagringsdiskar sover normalt mellan 01:00 > till de behöver vakna (blir väll 16-17 nångång)
Det finns kanske något likande för Windows med, annars kan man säkert ställa in någon automatisk tid.

Spar faktiskt en del ström med tro eller ej!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Det är nog ingen bra idé att bara dra strömmen.

Om du kör Linux så kan du använda kommandot.
$ hdparm -y /dev/hda

Det finns kanske något likande för Windows med, annars kan man säkert ställa in någon automatisk tid.

Så spinner disken ner och läggs i standby. Nästa gång något försöker accessas så spinner den upp igen. Mina lagringsdiskar sover normalt mellan 01:00 > till de behöver vakna (blir väll 16-17 nångång)

Spar faktiskt en del ström med tro eller ej!

Intressant... Jag kör Windows. Hur gör man så att diskarna ställer sig i standby vid en viss tid?

Permalänk

tror inte det finns någon sådan funktion inbyggd i windows men det finns säkert någon applikation som kan fixa det. googla lite.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk

men är det inte så man kan sätta det i windows när den varit inaktiv i t.ex 20min så stänger den av hd'n och om du sen försöker gå in i den igen så går den igång igen

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

jo, men han vill ju att det ska fungera på det sättet bara på nätterna och att de ska vara igång alltid på dagarna.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
jo, men han vill ju att det ska fungera på det sättet bara på nätterna och att de ska vara igång alltid på dagarna.

Exakt!

Permalänk
Medlem

Sätt dem på 30 min spindown. Har du inte accessat dem på 30 min så kan du väl vänta de få sekunderna det tar att snurra upp dem.

En av anledningarna till att det är klart obra att bara rycka diskar är att windows kan ha cachat data som ska skrivas till disken, försvinner disken förloras datat. Dessutom så kommer jornalen över ändringar på disken att bli korrupt vilket påverkar förmågan att hantera fel. Leder till en ökad risk för diskkrash

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
Sätt dem på 30 min spindown. Har du inte accessat dem på 30 min så kan du väl vänta de få sekunderna det tar att snurra upp dem.

En av anledningarna till att det är klart obra att bara rycka diskar är att windows kan ha cachat data som ska skrivas till disken, försvinner disken förloras datat. Dessutom så kommer jornalen över ändringar på disken att bli korrupt vilket påverkar förmågan att hantera fel. Leder till en ökad risk för diskkrash

Tack för det utförliga svaret! Jag låter hårddiskarna vara...

Permalänk
Medlem

Förslagsvis: Skaffa IDE->USB- konverters istället och ha ett separat nätagg om du verkligen vill stänga av dem under natten så slipper du få ett Windows som skiter gurka för att du river ut strömsladden, men nackdelen är dock att vissa konverters inte känner av spänningsbortfall från hårddiskar och därefter kopplar ifrån USB- anslutningen så att säga

Du kanske måste koppla ur konvertrarna också, vilket genast ger en kass lösning på det hela.. Dock kan du, om du använder en USB- hub (som använder t ex. 5 volts spänningsmatning) koppla denna till 5V- uttaget på nätagget till hårddiskarna, och på så vis bryta all kommunikation. Dock är det här heller inte alla hub: ar som gör detta. Jula's 99- kronorshub:ar klarar inte detta utan använder den extra matningen för att boost:a kapaciteten (Prestandan på överföringen) så du måste ha någon som du vet fungerar på så vis att när strömmen bryts, stängs den ner.

Men sen finns det andra alternativet: Koppla in reläer på data in och ut för USB: n

Man får inte vara dum för då blir man snart gammal...

Visa signatur

Ju fler kockar, desto sämre soppa...
Någon som vill köpa min stereo, min lätta MC, och lite andra bra-att-ha-saker?
http://www.mineg.net/tony

Permalänk
Medlem

Löser inte helt problemet.

Du måste antingen tvinga windows att inte använda cachen mot dessa diskar eller först göra "säker utmatning" av dem varje gång och det känns inte särskillt bra. Första alternativet ger taskiga prestanda och det andra manuellt jobb varje gång

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Jo visst får man strul med cache:n, men iaf en relativt enkel lösning
Cache:n tror jag man kan kringå genom att ta egenskaperna för de aktuella diskarna och inaktivera "Cache behind" tror jag.. Dock aldrig testat då jag inte behövt göra detta

Visa signatur

Ju fler kockar, desto sämre soppa...
Någon som vill köpa min stereo, min lätta MC, och lite andra bra-att-ha-saker?
http://www.mineg.net/tony

Permalänk
Medlem

är det sata eller pata diskar? sata 2 har ju hotswap stöd iaf, så dom e de ju bara att bryta strömen på. iaf vad jag har läst i liknande trådar.

Permalänk

hur sätter man att D: E: N: osv sätts på spinndown? eller man kan inte enbart välja några diskar?

man tvingas sätta på alla diskar?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pritect
är det sata eller pata diskar? sata 2 har ju hotswap stöd iaf, så dom e de ju bara att bryta strömen på. iaf vad jag har läst i liknande trådar.

Det är en SATA (inte SATA2) och en PATA.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ace-T
Förslagsvis: Skaffa IDE->USB- konverters istället och ha ett separat nätagg om du verkligen vill stänga av dem under natten så slipper du få ett Windows som skiter gurka för att du river ut strömsladden, men nackdelen är dock att vissa konverters inte känner av spänningsbortfall från hårddiskar och därefter kopplar ifrån USB- anslutningen så att säga

Du kanske måste koppla ur konvertrarna också, vilket genast ger en kass lösning på det hela.. Dock kan du, om du använder en USB- hub (som använder t ex. 5 volts spänningsmatning) koppla denna till 5V- uttaget på nätagget till hårddiskarna, och på så vis bryta all kommunikation. Dock är det här heller inte alla hub: ar som gör detta. Jula's 99- kronorshub:ar klarar inte detta utan använder den extra matningen för att boost:a kapaciteten (Prestandan på överföringen) så du måste ha någon som du vet fungerar på så vis att när strömmen bryts, stängs den ner.

Men sen finns det andra alternativet: Koppla in reläer på data in och ut för USB: n

Man får inte vara dum för då blir man snart gammal...

Hmm, ska läsa det svaret några gånger till...

Permalänk
Medlem

Hehe... Jo, jag var lite trötter igår när jag skrev det där

Sen den sista raden var egentligen inte relaterad till det ovan skrivna heller... Mest en allmän kommentar

Visa signatur

Ju fler kockar, desto sämre soppa...
Någon som vill köpa min stereo, min lätta MC, och lite andra bra-att-ha-saker?
http://www.mineg.net/tony

Permalänk
Medlem

det går säkert men livslängden blir ju inte så lång ....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör dom andra 2 i en eller 2 kabinet(ter) via usb med separat strömkälla Smidigt

Visa signatur

GAH

Permalänk
Medlem

Über-lösningen är nog att fixa passiv kylning och kapsla in allt i ett silikon- hölje (som upphängning alltså) och sedan runt det en fet tjärpapp i flera lager å sen låta kylflänsen gå igenom (Dock ett tunnt lager värmeledande silikon mellan flänsarna och hårddiskarna för ljudisoleringens skull).

Ingen direkt idé hur man skulle enkelt lösa det, men alldeles ömögligt är det nog inte (Ja, jag vet, felstavat, men avsiktligt för det låter roligare så =0P)

En idé dock är att för enkelhetens skull använda sig av USB för då kan du placera diskarna precis var du vill (Fast maxlängden brukar oftast vara 0,5 - 1 meter beroende på vad för konverters man använder... USB->SATA vet jag dock inget om, men de är oftast ganska dyra då marknaden, som förvisso vändt något på sistone. Men i vilket fall som helst kan man skaffa repeaters för att förlänga kablarna. Enklast och kanske billigast är nog att införskaffa billiga USB- hub:ar och 5- meterskablar.

Nackdelen med att använda USB, blir förstås att man förlorar prestanda på hårddiskarna (Max ca. 12MB/sek).

Men kör man en enkel FTP med få användare så gör det inte så mycket.

Ett annat alternativ till att, som jag skrev ovan, kapsla in hårddiskarna i två lager (Silikon / tjärpapp) är att göra en låda där man kröker, så att säga, luftkanalerna så att fläktljudet studsar istället för att gå rakt ut i rummet

|------------|
| ___/ |
| xxxxx |
| FFFFFF |
|_ffffffffff _|
|____| |
| |
|______/____|

x = Hårddisk
F= Fläkt
f= Filter

En riktig über-skiss =0)

Rekommenderas att använda en låda / disk. Dock för enkelhetens skull kanske en fläkt och ha flera kanaler och sätta diskarna en bit ifrån varandra och vibrationsdämpa dem ordentligt.
80mm- fläktar är iofs lagoma, men 120 låter mkt mindre, plus att för ljudnivåns skull rekommenderas att köra dem på 5 Volt.

Obs, jag vet att det här är en vansinning Ghetto- mod (Ungefär lika najs som att sminka en gris med lera), men funkar det med ljud (Som i att få bort resonans å jävelskap, sen kröka ljudet osv), funkar det för fläktar åxå.

Sunt förnuft å en helvetes massa fantasi löser många problem

Ghetto 4 Ever

Nej faen... Först sparka ett nytt anus i burken nere (Installera XP), sen blänga på nån rolig / vettig rulle kanske vore nåt innan man slocknar och får bända loss tangentbordet ur näsan.

Ja, jag är trött som f@n, men men.. Vad gör man.

Ja, ja.. Jag vet - Man går och lägger sig, men jag orkar inte (!!?)

Nee.. Nog nu.

Edit: Såg just att det blev skitfult, men tanken var iaf att hdd / fläkt / filter skulle sitta i 90 graders förskjutning i förhållande till luftintaget / utblåset. Sen en kant upp- resp. nertill för att ytterligare skära av fläkt / hdd- ljudet

Visa signatur

Ju fler kockar, desto sämre soppa...
Någon som vill köpa min stereo, min lätta MC, och lite andra bra-att-ha-saker?
http://www.mineg.net/tony

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ace-T
Über-lösningen är nog att fixa passiv kylning och kapsla in allt i ett silikon- hölje (som upphängning alltså) och sedan runt det en fet tjärpapp i flera lager å sen låta kylflänsen gå igenom (Dock ett tunnt lager värmeledande silikon mellan flänsarna och hårddiskarna för ljudisoleringens skull).

Ingen direkt idé hur man skulle enkelt lösa det, men alldeles ömögligt är det nog inte (Ja, jag vet, felstavat, men avsiktligt för det låter roligare så =0P)

En idé dock är att för enkelhetens skull använda sig av USB för då kan du placera diskarna precis var du vill (Fast maxlängden brukar oftast vara 0,5 - 1 meter beroende på vad för konverters man använder... USB->SATA vet jag dock inget om, men de är oftast ganska dyra då marknaden, som förvisso vändt något på sistone. Men i vilket fall som helst kan man skaffa repeaters för att förlänga kablarna. Enklast och kanske billigast är nog att införskaffa billiga USB- hub:ar och 5- meterskablar.

Nackdelen med att använda USB, blir förstås att man förlorar prestanda på hårddiskarna (Max ca. 12MB/sek).

Men kör man en enkel FTP med få användare så gör det inte så mycket.

Ett annat alternativ till att, som jag skrev ovan, kapsla in hårddiskarna i två lager (Silikon / tjärpapp) är att göra en låda där man kröker, så att säga, luftkanalerna så att fläktljudet studsar istället för att gå rakt ut i rummet

|------------|
| ___/ |
| xxxxx |
| FFFFFF |
|_ffffffffff _|
|____| |
| |
|______/____|

x = Hårddisk
F= Fläkt
f= Filter

En riktig über-skiss =0)

Rekommenderas att använda en låda / disk. Dock för enkelhetens skull kanske en fläkt och ha flera kanaler och sätta diskarna en bit ifrån varandra och vibrationsdämpa dem ordentligt.
80mm- fläktar är iofs lagoma, men 120 låter mkt mindre, plus att för ljudnivåns skull rekommenderas att köra dem på 5 Volt.

Obs, jag vet att det här är en vansinning Ghetto- mod (Ungefär lika najs som att sminka en gris med lera), men funkar det med ljud (Som i att få bort resonans å jävelskap, sen kröka ljudet osv), funkar det för fläktar åxå.

Sunt förnuft å en helvetes massa fantasi löser många problem

Ghetto 4 Ever

Nej faen... Först sparka ett nytt anus i burken nere (Installera XP), sen blänga på nån rolig / vettig rulle kanske vore nåt innan man slocknar och får bända loss tangentbordet ur näsan.

Ja, jag är trött som f@n, men men.. Vad gör man.

Ja, ja.. Jag vet - Man går och lägger sig, men jag orkar inte (!!?)

Nee.. Nog nu.

Edit: Såg just att det blev skitfult, men tanken var iaf att hdd / fläkt / filter skulle sitta i 90 graders förskjutning i förhållande till luftintaget / utblåset. Sen en kant upp- resp. nertill för att ytterligare skära av fläkt / hdd- ljudet

Hmm, jag tänker inte använda USB-konverterare eftersom jag förlorar prestanda, det andra alternativet ska jag tänka lite på...

Permalänk
Medlem

jag har sånna här rack man kan byta diskar i, råkade dra ut en för tidigt och stoppa in en förtidigt.. Windows hade inte stängts av helt. Poff 160gb hdd startar inte mer. Lite halvkul. men men hdd är inte så dyra idag. Har förövrigt tagit ut all sånna rack nu

Visa signatur

i7.

Permalänk
Avstängd

Hmm, jag tror att det är bäst att låta hårddiskarna vara ikopplade, men att man kanske kan ta reda på om det finns något kommando i Windows som stänger av dem och sedan sätter på dem. Ska söka lite på google...

Permalänk
Medlem

Om du ställer in strömspar grunkan så hårddiskarna ska stoppas efter en viss inaktivitet så kommer det att fungera jättebra. Masterdisken accesas hela tiden när data sparas så den varvas aldrig ner, de andra diskarna varvas ner efter det att de har slutat accessas. Kalla detta schema för "Natt"

Skapa ett nytt schema där allting är på alltid och kalla detta för "Dag"

Växla mellan de olika schemana med kommandot

POWERCFG /SETACTIVE Natt

eller

POWERCFG /SETACTIVE Dag

Om du vill kolla mer på hur det funkar så kör CMD och skriv POWERCFG /?

Du kan nog till och med lägga in det i Shedularn så datorn själv växlar läge under dygnet, lusläs MSDN. Det hade väl varit mysigt att vakna till ljudet av hårddiskar som spinner igång.

Glöm inte tala om hur det går!

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

en annan uberlösning! skaffa en tank dator... P2 med passiv kylning,,,,,, perfekt

Visa signatur