Roliga incidenter på ditt arbete

Permalänk
Medlem

Roliga incidenter på ditt arbete

Ofta händer det rätt mycket roliga saker på jobbet, oavsett vad man jobbar med.
Har det hänt något kul på ditt jobb någongång?

Hände en rolig sak på mitt jobb idag (jobbar som IT-tekniker). En av mina kollegor sprang ut på ett ärende, det var en skrivare som inte fungerade. Användaren hade sagt att alla sladdar (ström och LAN) satt i och att printern startade, men man kunde inte skriva ut något.

Han gick ut till printern och kollade sladdarna först, LAN-kabeln fattades.

Inte så roligt, men det roliga var att en annan användare som antagligen var på semester, för han var inte där i alla fall, hade tagit LAN-kabeln från printern och satt den i sin dator (antagligen är han nyinflyttad i det kontoret och saknade kabel).

Jag förstår inte hur man resonerar när man gör så. Han lär ju ha kommit dit, letat lite och sen tänkt "nej men jag kan ta kabeln från skrivaren, den använder ju ingen i alla fall (kontor med flera 1000 pers)"!

Hur kan man vara så jävla oteknisk och dum?

EDIT
Råkade lägga denna fel, mod får gärna flytta tråden till rätt kategori.

Permalänk
Medlem

Ja i måndags så kom det en tjej från Selecta för att fylla på kaffe-automaterna på jobbet. När hon hämtat sitt passerkort så vänder hon sig om och ska gå ut(vi har glasdörrar på jobbet med glasväggar bredvid, glasdörren står öppen) genom dörren, men istället går hon rakt in i glasväggen bredvid. Det hela var rätt komiskt.

Permalänk
Medlem

Fick ett mail som jag inte hade en aning om från nån kund så skickade det till en jobbarkompis. Skrev WTF? så att han skulle fatta varför jag skickade det. Dock hade jag tryckt reply istället för forward så den kunden var en aning sur sen

Visa signatur

Angelheaded hipsters burning for the ancient heavenly connection to the starry dynamo in the machinery of night

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lacon
Fick ett mail som jag inte hade en aning om från nån kund så skickade det till en jobbarkompis. Skrev WTF? så att han skulle fatta varför jag skickade det. Dock hade jag tryckt reply istället för forward så den kunden var en aning sur sen

Haha, påminner mig om när jag började jobba här.
Fick ett mail av en kollega, ett ganska grovt skämt. Skulle skicka det till en annan kille som nyss börjat här, så jag skrev hans mail, trodde jag. Skickade ett mess på msn att han skulle kolla mailen, men han sa att han inte fått nått, så kollade vem jag skickat till. Hade skrivit en siffra fel i mailet så det hade hamnat hos en högre chef.

Var ganska snabb med att skicka "Ursäkta" till honom.

Permalänk
Medlem

Sommarjobbar på IT-avdelningen på ett större företag.
Ringde en anställd (kvinnlig):

"Hej jag har problem med Outlook"

Går in och kollar, anställda visar:

"Kolla här i den här inkorgen så har jag ju en rullningslist så jag kan scrolla ner å titta på fler mail, men i den andra här så finns det ingen sån så det går inte att scrolla"

"Men du har ju inte tillräckligt många mail där för att du ska behöva scrolla"

Sånt är lite roligt ändå

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

Satt och fikade vid ett lågt bord med mina kollegor. En av dessa har vad man brukar kalla bullfi**a, så stor dessutom att det syns väldigt tydligt. Till fikat hade vi bullar vilket lockade till sig en stor mängd flugor. En fluga åker och sätter sig på en av bullarna och någon klagar på alla dessa flugor. Jag kläcker ur mig att "Dom gillar väl bullar" och tar en stor mun kaffe, en sekund efter jag säger detta åker flugan och sätter sig på kvinnans "bulle". Jag sprutar ut kaffet jag har i munnen över bordet och får värsta skrattanfallet. Skyllde på att automaten hade gjort något konstigt med kaffet så det smakade skit.

Som tur var så var det bara jag vid bordet som fattade skämtet, men kompisen som stod en bit bort och såg allt vred sig av skratt.

Visa signatur

Core 2 Quad Q6600 | Gigabyte GA-P35-DS3 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Corsair HX 520W | BFG 8800GT

Permalänk
Medlem

Följande hände för i slutet av November 2004. Kollegan och vännen Stefan är ute med lastbilen på leveranser. Det är tisdag morgon och allt är som vanligt. Vinterhjuen sitter på men det är ingen snö ute.
Runt nio-tiden på morgonen ringer han. "Du... det är någe vajsing på batmobilen" säger han. "Hela skiten skakar och jag begriper inte vad det kan..." slutar han tvärt. Därpå hör jag hur han börjar gapskratta samtidigt som han hamrar på signalhornet, samtalet bryts och jag fattar noll.
Någon minut därpå ringer han upp igen och förklarar sig. Då visade det sig att han står efter Västberga-avfarten med varningsblinkers på. Anledningen till att bilen skakade så var att hjulet vobblade och strax innan gapskrattet såg han hjulet "köra förbi" honom.
Bilen bärgades till verkstaden och det visade sig att hjulbultarna av någon lustig anledning knäckts varpå hjulet lossnade.

Visa signatur

What isn't remembered, never happened. Memory is merely a record... you just need to rewrite that record.
Var vänlig citera så jag hittar tillbaks.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

hm satt och gjorde rent en ruta i 15minuter på mitt sommarjobb för
några år sen :P.. den blev skitig igen eftersom jag bara smeta
runt allt :/..

kanske inte så kul men aa iaf:)

Permalänk

i våras var jag på prao med en ifrån min klass.. Hela vistelsen var bland det sjukaste jag vart med om.. Det hela börjar med att vi kommer dit, och ska bli lärda hur man startar diskmaskinen.
Hon som jobbar där (rätt muppig tjej) visar hur man ska sätta i en snurr sak i ett hål och säger att om man inte gör det så börjar det spruta vatten i hela köket, och då börjar hon asgarva.. vi fattar ingenting men hon fortsätter garva hur längesom helst.. vi ba .. hmm.. okej. Efter det säger hon att vi ska hälsa på en kille som heter dirk då han ska ge oss ett annat jobb.

Vi går upp för en trappa och han tar oss i hand och säger; Hej jag heter dirk vad heter ni?
Min kompis svarar att han heter alex och där efter kollar dirk på mig för att jag ska svara.
Då får jag en blackout och säger stolt dirk! (heter jack igentligen)
... han ser förundrad ut och säger nej alltså vad heter du?
DIRK! säger i tron på att han var ganksa skum och frågar mig; "vad heter jag"
han frågar yttligare en gång nej.. alltså vad heter du???
DIRK, fortsätter jag och nu börjar han se lite arg ut.. då säger alex till mig nej vad heter DU?
jack svarar jag glatt och går där ifrån...

Haha sjukaste grejen XD

Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.

Permalänk
Medlem

Detta är nog inte så roligt men kom till jobbet en dag (Dom höll på att renovera byggnaden) och skulle kolla min mail. Hepp ingenting funkar, börjar felsöka... Va fan ingen kontankt alls...
Vid detta tillfälle börjar telefonen ringa oavbrutet av folk som inte kan göra något alls.

Happ dags att gå in och kolla vad som är fel. Drar in till serverrummet men hittar inget fel förutom att dom inte heller får någon kontant med något...
Några minuter senare hörs en avgrundsvrål och jag springer dit...
Visar sig att några byggarbetare helt sonika frågat en prakikant om dom kunde riva en vägg varpå han svarat att det är okej... Drygt 200-300 sladdar var helt avklipptna genom den väggen, jag står och gapar medan chefen står på sina knän och halvgråter

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Detta är nog inte så roligt men kom till jobbet en dag (Dom höll på att renovera byggnaden) och skulle kolla min mail. Hepp ingenting funkar, börjar felsöka... Va fan ingen kontankt alls...
Vid detta tillfälle börjar telefonen ringa oavbrutet av folk som inte kan göra något alls.

Happ dags att gå in och kolla vad som är fel. Drar in till serverrummet men hittar inget fel förutom att dom inte heller får någon kontant med något...
Några minuter senare hörs en avgrundsvrål och jag springer dit...
Visar sig att några byggarbetare helt sonika frågat en prakikant om dom kunde riva en vägg varpå han svarat att det är okej... Drygt 200-300 sladdar var helt avklipptna genom den väggen, jag står och gapar medan chefen står på sina knän och halvgråter

Haha underbart XD Undrar vad den där praktikanten tänkte efteråt.

Permalänk
Medlem

Skulle frakta ut och installera en kopiator ute till en kund som chefen har hyrt ut den till. Resvägen dit innebär åkande på norska trevliga vägar (ironi) och lite färjor och sånt. 2timmar att köra en väg.

Dagen innan har jag packat in allt i min fina lilla WV Caddy jag disponerar på jobbet, maskinen är rätt stor, väger nog 100 kilo, färgmaskin. Hursomhelst, packar det noga, ser till att allt ligger bra bak i bilen. Kör hem. Nästa morgon åker jag iväg lite försiktigt.

Slänger in nån metallica skiva och lyssnar på låten: Turn the Page rätt många gånger, det är fint väder, lite bilar på vägarna där ute i skogen och allt känns egentligen rätt så trevligt!

Men... sen kommer det en 50 sträcka, men man ligger ju oftast lite fortare, kanske 55 - 60. Sen plötsligt ser jag något i vägen och innan jag vet vad som kommer hända så hör jag ett KABRAKKRASCH! och bilen hoppar som en kanin på speed. Jag bromsar... givetvis, och försöker fatta vad som har hänt. Det visar sig att dom tyckte att det var smart att sätta upp ett fartgupp i en 50-zon. Strax efter fartguppen blev det 30-zon...

Det var en maskin som var värd 120 000nok för firman som jag totalsabbade. Den överlevde INTE det guppet.

Men jag jobbar där fortfarande...

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Medlem

En kund frågade efter om ett bälte fanns i mindre storlek, så det fanns på skylltdockan, den togs bort och byxorna på dockan hölls kvar och då trodde jag att den håller sig på plats tills jag ger dockan ett annat bälte. Men nån minut senare såg jag att det stod folk och tittade in i skylltfönstret och just då föll byxorna av dockan, mitt framför folket som stod och kollade in i skylltfönstret.

Gissa hur mycket man skrattade?

En annan sak...

Jag stod och tittade ut genom fönstret. Jag hörde hur folket ovanför affären som hyrde lägenheten hur dom städade. Så stod jag där när det inte var några kunder...det var så lungt, jag bara stod och stirrade ut i naturen. Plötsligt hörde jag hur nån skrek: "AAAHHH! AAAAAAAAAAAAAHHH!!" En sekund senare föll ett fönster ner på vägen! Gissa vilken överraskning jag fick men samtidigt ett skratt! Dom skulle tydligen ta loss fönstret för att öppna den och rengöra den på insidan

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk

åkte med på ett jobb , vi har ett släp efter bilen fulllastat med virke;) på en finraka (50km) som alla gärna ligger 70 på men 500m innan det kommer en storkorsning så börjar släpet att dra bilen korsotvärs övervägen.
5 seckunder senare lossnar vänsterhjul på släpet och rulla glatt förbi bilen varav släpet har dunsat i backen och skörassfalten som smör:P

tog ett tag och få stopp på bilen med all last för man kan ju bara inte nita.
hjulet fortsätter tvärsgenom korsningen samtidigt då det är övrigtrafik. sen rullade det ner i en stor å. det hjulet hittade vi alldrig
fanns finfina märken i vägen i över 2 år innan de fixade tillvåran skada:P

det vart bara och stäålla släpet mitt i vägen och hämta en domkraft och palla ditt ett nytt hjul, konstigt nog så hittade vi 4 av 5 hjulmuttrar

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

När jag jobbade på en kundtjänst för några år sedan hade jag en arbetskamrat som ringde till en annan kundtjänst inom samma företag på uppdrag av en kund.

Vi hade lärt oss att vi ska inte lägga på först, utan den man pratar med ska lägga på först så man är säker på att det inte blir något slags "Jo just ja, jag skulle ju fråga detta med" sekunden innan man slänger på luren.

Det var inte så svårt att lista ut att kvinnan på andra sidan luren fått samma utbildning/direktiv så de satt i 10-15 sekunder efter samtalet innan hon viskar "lägg på luren". I 2 år räckte det med att man viskade "lägg på luren" i fikarummet så var fikarasten räddad.

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Permalänk
Medlem

Jag var inte med om det här själv, men min arbetskamrat berättade om en rolig incident på ADB-kontoret i Göteborg. Reserverar mig för detaljfel och att jag kan ha blivit lurad.

De hade hursom en ny fin serverhall, massa maskiner igång, luftkonditionerat och grejer, de var mycket stolta. De hade även tänkt på säkerheten och hade installerat en huvudbrytare, i form av en stor röd knapp som skulle kunna stänga ner allt fort som fan. Det enda som var kvar var att sätta en ruta/dörr/lucka/whatever framför den här knappen. Så en hantverkare kommer dig, ställer ner sin verktygslåda, kikar lite på knappen, vänder sig om och böjer sig fram för att plocka upp nån tumstock eller skruvdragare ur verktygslådan. Och släcker hela maskinparken, genom att trycka till den oskyddade knappen med sitt bakverk :D.

Som sagt, det är en andrahandsberättelse, ni får ta den för det också.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Hedersmedlem

Kom in till jobbet i vanlig ordning imorse, hade just hämtat kaffe och satt på lite musik när en högljud, irriterande signal hörs.

Eftersom att det är semestertider är nästan alla på avdelningen där jag jobbar borta så jag och den andra killen som inte har denna lyx går försiktigt ut i korridoren, tittar sig lite omkring, sedan på varandra. Därefter kommer en liten konversation igång...

Han: Hm... Är det brandlarmet kanske?
Jag: Högst troligt.
Han: Vi kanske... borde gå ut?
Jag: Antagligen...

Så tja, vi pinnar ut i vanlig takt (långsamt) och möts av typ 10-15 pers vid mötesplatsen (undrar hur många som jobbar i den här kåken (Gula huset, Ericsson, Älvsjö)).
Efter ett par minuter kommer brandkåren med två bilar och väsnas lite. De går in i brandcentralen (full mundering med tuber och allt), kikar lite på vart larmet gått, ett par går dit och någon minut senare drar de igen.

Nu när jag kom tillbaka har mitt kaffe svalnat. =/

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Var nära att köra ner en stor träport med en 10-tons skylift, var lite sugen på att fortsätta när jag såg hur hela porten höll på att vika sig.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Jag arbetar som skogsröjare och hade förra året en arbets kompis från holland som hade något fel på sin vrist (gammal skada), och varje gång han trampade snett så kunde han inte hålla emot så han bara rasade väldigt sakta ner på marken ^^ det hände nog ca. 10 ggr per dag att man såg honom i ögonvrån bara försvinna

Ett jävla glädjelyft när man går där genom svettig

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Jag var inte med om det här själv, men min arbetskamrat berättade om en rolig incident på ADB-kontoret i Göteborg. Reserverar mig för detaljfel och att jag kan ha blivit lurad.

[...]

Och släcker hela maskinparken, genom att trycka till den oskyddade knappen med sitt bakverk :D.

Det låter osannolikt.
Antingen var snubben jäkligt lång eller så satt knappen väldigt långt ner känns det som.

Permalänk
Testpilot

BorN: Det verkar ju inte riktigt som världen bästa jobb att vara ute i skogen om man har problem med vristen

Jag sommarjobbade på en kyrkogård förra sommaren och efter en vecka skulle det börja en ny sommarjobbare så vi skulle få lite förstärkning. Han var inte mycket till förstärkning då han mest gick runt och lekte att krattorna var karatepinnar och lekte kurragömma i buskarna. Han var väldigt irriterande men gjorde ändå arbetet lite roligare med sina konstiga idéer

Han fick sen sparken efter 2 veckor.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n1mda
Det låter osannolikt.
Antingen var snubben jäkligt lång eller så satt knappen väldigt långt ner känns det som.

Nja, jag har sett åtminstone två serverrum där man tagit ett vanligt rum och bara bättrat på ventilationen och höjt golvet för sladdarna och vad de nu har där under, där var allt lite konstigt proportionerat med en 20 cm tröskel direkt innanför dörren och lampknapparna för långt ner.

Vet som sagt inte mer än jag redan skrivit, men jag ser det inte som en omöjlighet. Om det är sant eller inte kan jag tyvärr inte hjälpa dig mer med.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk

uj uj uj,finns en hel del.
men den mest klassiska(som än idag håller när jag berättar den för sommarjobbare osv) är för några vintrar sedan.
brukade alltid slira runt med elbilen som vi har på jobbet,köra igenom stora snöhögar och bara "leka" runt lite...denna dagen hade vi fått syn på en typ halvmeter hög snödriva(såg ut som en ramp typ),jag och han som satt brevid trodde att det var mjuksnö och att vi lätt kunde plöja igenom den,så jag tröck gasen i botten och full fart mot drivan,döm om min förvåning när bil helvetet lyfte och flög,jta,minst 3-4 meter iaf, och landade med en rejäl krash på andra sidan om snödrivan...snöhögen var typ is......satan vad man fick ont i ändan utav krashen ochfan vad man skrattade sedan.

en annan grej(med elbilen) var när det var svinkallt ute och det blev allt för kallt att sitta på dynan i bilen,så min arbetskompis fick en ide att hämta en utav soff dynorna inne på kontoret och sen sitta på den.
grejjen med denna elbil är att det finns 2 säkerhets "räcken" på varsin sida om bilen(så man ej ska kunna glida ur den om man svänger) och när vi nu hade hett in den tjocka dynan på sätet,så satt man liksom över det här säkerthets räcket.
så man for iväg för att jobba..vi kom till en utav dom längre och brantare backarna på området där det finns en infart längst ner...kom med lite allt för hög fart och tog svängen in i infarten lite allt för hårt samt att det var jäkligt halt ute,så utan ljud,utan skrik,utan någonting så flög jag ur bilen,ut på vägen och gled hela vägen ner på isen...min arbetskompis(som inte hann att reagera) tittade shockat efter vart jag hade tagit vägen,han hade inte märkt att jag hade flygit ur bilen,tillslut såg han mej komma gåendes längst ner för backen och då fattade han.

det är väl 2 utav dom mer rolig(och ja,dumdristiga)incidenterna som hänt på jobbet

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Sötast

Haha, helt underbar läsning som verkligen förgyller ens dag :]

Hoppas på lite mer material då jag faktiskt inte kan komma på något vidare.... roligt som hänt på jobbet än.

Permalänk
Medlem

Att Farsan kör iväg med en lastbil som håller på att lossas.

Vi skulle köra en extra tur igår med företagets Citytrailer, men den stod borta vid ett företag och lossades (inom området) så farsan går dit och hoppar in och kör iväg, sedan när han backat till vid stället där han ska lasta (inom området fortf) så ringer chefen och frågar varför han körde iväg med en bil full med grönsaker som hölls på att lossas. Han blev utskrattad av dem som lossade bilen.

Permalänk
Medlem

Jag får ett samtal på jobbet från någon väldigt väldigt ilsk finne.

- Ja vill ha delar till min trimmer! Jag vill prata med Fredrik! Han lovade mig delar!
- Det är upptaget hos honom just nu, jag kan ta ditt nummer och sedan be han att ringa upp dig.
- AMEN VA FAN! JAG HAR RINGT HELA JÄVLA DAGEN OCH HAN KAN INTE STÅTT OCH FIKAT HELA TIDEN DEN JÄVELN. JAG HAR INTE TID MED DET HÄR, MÅSTE JU UT I SKOGEN!!!!!
-.....Öh vad vill du att jag ska göra åt det? Han är ju upptagen som sagt?
- Hm, bra fråga. *lägger på*

Knasigaste jag upplevt iaf.:S

Permalänk
Vila i frid

Jag kör kylbil på jobbet.

Var nere på en firma söder om sthlm för att lämna in en bil på service för flakkylan. Under tiden dom kollar på kylan så får jag sitta och kolla på TV och slörunka. Killen i receptionen berättar om en galen lastbilschaffis som hade kört in i servicehallen med sin dragbil, och efter servicen kör ut genom utfarten. Bara det att utfarten inte hade lika hög frihöjd som infarten, så killen hade dragit med sig en bit av tak och hus.

Kommer hem och berättar storyn för pappa och småler lite. Då tittar han på mig fulifan och skrattar, så säger han "Det var jag".

Visa signatur

Assumption is the brother of all fuckups

Permalänk
Medlem

En rätt kul grej hände mig för ett drygt halvår sedan. Orkar inte dra hela grejen igen, men lägger in ett blogginlägg jag skrev då. Ni får ursäkta om vissa saker hänvisar till tidigare blogginlägg och liknande.

Citat:

Här om dagen hände en rolig sak. Eller, rolig och rolig, jag blev hotad till livet. Låt oss säga ganska rolig.

Ja, då tar vi historien från början då. Jag skrev en blogg för ett tag sedan som aldrig blev publicerad, eftersom att Totoo inte riktigt har alla mintpastiller i grytan, som man brukar säga. I den bloggen berättade jag att jag hade hittat en tillfällig lösning på mina ekonomiska bekymmer; bilrekonditioneringsavdeliningsplacet (Det är ett ord, ja) som jag jobbade på över sommaren ringde och bad mig jobba några dagar eftersom att en kille var sjuk. Innan vi börjar måste jag bara klargöra att man på en rekondavdelning städar och tvättar bilar som ska säljas, hyras ut eller har köpts upp av företaget. Sagt och gjort kliver jag upp morgonen därpå, ungefär sju timmar tidigare än vad jag är van vid och kör till bilrekonditioneringsavdelningsparkeringen (även det är ett ord). Efter ungefär tre-fyra timmar känns det som att jag aldrig ens lämnat stället, trots att jag varit arbetslös i tre månader.

Ja, historien är inte så intressant än så länge, jag vet. Men det var på denna arbetsplats jag för första gången i mitt liv såg döden i vitögat.
Innan jag kan låta er ta del av historien måste jag bara låta er förstå vilka de olika inblandade karaktärerna är. Först har vi Micke. Micke är runt 50 år och är lirarn som styr på rekondavdelningen. Näste man i ledet är Jonte, jonte är 19 år och Mickes trogne vapendragare. Sist men inte minst (bokstavligt talat) har vi Jörgen. Jörgen är runt 40 år och ditplacerad på företaget av typ socialen eller något. Jag vet egentligen inte exakt vad som är fel på honom, men jag brukar kalla det "Problem att hantera sociala situationer". Han är helt enkelt bara lite konstig. Men han är snäll.

Ja, det var då Micke som var sjuk. När Micke är sjuk eller på semester brukar Jonte få styra på reken, eftersom att Jörgen inte riktigt har nog stor initiativförmåga för att kunna styra upp en sån sak.

Ah, vi hoppar fram till mordhotet nu. Det är tredje dagen på jobbet för min del, när Jonte ber mig köra in en begagnad bil som jag och Jörgen ska få städa upp tillsammans. Jag börjar med att köra in bilen i tvätthallen, där Jörgen tvättar upp bilen. Sedan flyttas bilen över till en annan hall där bilen ska städas invändigt. Jörgen börjar på detta också, när jag har haft lite annat att pyssla med. Efter en stund ser jag att Jörgen går ifrån bilen och jag går fram till den och börjar städa lite lätt. Efter ett tag är det dags för den första av dagens många fikapauser, så vi kilar alla iväg och dricker lite kaffe.

Efter fikat går jag tillbaka till bilen och städar vidare. Jörgen däremot verkar inte komma tillbaka. Jag går ut och letar i bilhallen, där jag finner honom stirrandes ut genom ett fönster. Eftersom att jag vet sen i somras att han har haft en del med sin flickvän drar jag direkt slutsatsen att detta är problemet även denna gång, så jag går till Jonte och säger att Jörgen inte verkar vara så arbetssugen idag. Därefter återgår jag till mina sysslor och dammsuger vidare.

Efter en stund kommer Jörgen och Jonte in i städhallen igen, varpå Jörgen direkt går och sätter sig på en stol. Jonte säger då till mig att jag inte behöver komma nästa dag, eftersom att Micke kommer tillbaka då.
(Tat lungt nu hörrni, allt jag berättar har betydelse.)
"Jörgen, ska vi ta och köra in en bil till som du kan göra eller?" säger Jonte. Jörgen svarar inte, utan sitter bra och tittar rakt ut. "Aja, du kan nog ta och gå hem nu Jörgen.".
Efter att Jörgen har gått kommer Jonte fram till mig.
"Jörgen var inte sur över sin flickvän. Han var arg på dig. Han tyckte att du hade stulit hans bil. Han sa "Jag ska fan dräpa den jäveln""

Vad säger man då? Chockad går jag tillbaka till bilen och fortsätter städa. Efter ett tag kommer Jonte och säger att Micke inte alls är lär komma imorgon, men han ville bara inte att jag skulle behöva komma om Jörgen kom.

Japp, ni har förstått rätt. På grund av att jag stal hans arbetsuppgift vill han döda mig. Vi städar många bilar per dag, och vi blev beordrade att städa denna TILLSAMMANS. Men nähedu! Dödens dö, det ska jag.

Senare på dagen snackar jag och Jonte lite mer om detta, och kommer fram till att det nog finns en bakomliggande, djupare orsak till hans plötsliga utbrott. Det är nämligen så att reken utan problem går att styra på två personer, så när Jonte blev tvungen att ringa mig för att hinna med förstod nog Jörgen att detta innebar att han inte räckte till, vilket han heller inte gör. Han jobbar helt enkelt inte nog effektivt.

Jag har talat med Jonte senare, och Jörgen har tydligen haft väldigt mycket ångest över det som hände. Och jag tycker faktiskt mest bara synd om honom. Han har det inte så lätt, och att få sin inkompetens bevisad för sig på ett sådant sätt är nog inte så jävla roligt.

Edit: Kom på att en halvlustig sak hände idag också. Jag jobbar på ett produktionsbolag med lite allmänna sysslor. Just för tillfället var mitt uppdrag att klippa ihop väldigt enkla bilder på diverse kändisar i lite olika poser och lite olika munderingar. Jag ska sätta ett par bröst på en kyklingdräkt, och sitter i photoshop och klipper ut bysten från en nakenbild på nån brud. Just då sitter en kille från ett annat produktionsbolag brevid mig, och sneglar på min skärm, varpå han säger "your cutting out boobs for a living, and your mother said you'll never make it." Han är engelsktalande..

Det fann jag rätt lustigt.

Permalänk
Medlem

Var inne i ett switchrum idag på SAAB i Linköping och skulle koppla ur en gammal 3Com SuperStacker II 10-portars hub (Ja vi har ett CAD-nät som körs separerat från resten av nätet) som hade haft det lite väl intimt med blixten.

Just detta switchrum är riktigt trångt; så pass trångt att de ungefärliga 10 centimetrarna som finns mellan baksidan på 19"-enheterna och rummets fysiska vägg är... föga tillfredsställande.

Efter att noga uppskattat var strömkabeln till den brända huben sitter och efter ett flertal verifieringar så rycker jag kabeln från huben och från väggen så att inget otrevligt skulle inträffa. Jag hade dock inga verktyg med mig så jag kunde inte skruva loss huben ur racket, så jag lät den sitta.

Jag lämnar switchrummet i godan ro, men hinner inte ens lämna byggnaden innan jag får ett samtal från en av våra nätsorkar:
"Tjena, det är xxxx-yyyy-zzz"
"Tja"
"Du, jag tror du drog fel kabeln alldeles nyss"
"Va? Aldrig, jag dubbelkollade ju"
"Ptjaa det tjuter och varnar ganska mycket här borta"
"Umm... okej - kollar"

Det visade sig att jag, trots min dubbelkoll och aktsamhet, hade ryckt strömmen till en full och fullt fungerade 48-portars Cisco-switch i stället...

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}