Har BBB planer på Annex M? (Högre upload)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Det är ju ett otroligt dåligt drag från BBB:s sida om de inte apar efter Telia, eftersom Telia nu erbjudet ett bra mycket mer attraktivt bredband än vad BBB gör. Alla vet ju också att Telia är bra mycket driftsäkrare än vad BBB någonsin har varit (på ADSL-tjänster).
Frågan är dock om de modem BBB använder stödjer AnnexM.. Någon som vet?
För annars lär det ju bli knivigt för BBB om de behöver byta ut alla abbonnenters modem .. Ingen hit:D

EDIT: Jag är en halvmissnöjd BBB ADSL 24/1 kund. Kommer upp i 10,3Mbps neråt med min lina och som enligt uppgift har en färdsträcka på 2,1KM till stationen. Då anser jag att man borde komma upp högre, men det anser inte BBB tydligen. De har strypt min uppkoppling till 14Mbps, alltså låst den till den hastigheten i stationen, just för att jag får för lågt värde av nånting annars. (Lägsta värde är 6, och det är det jag har nu). När den var satt till 24Mbps så kom jag upp i 23Kbps, ja ni läste rätt, Kbps Segare än modem.

Kära vän Kära vän, BBB ägs numera av telenor. Telenor kallas i norge Telehor lixom telia kallas felia i sverige.
Resten kan du nog räkna ut själv, knappast ett företag som satsar på att erbjuda det bästa möjliga på marknaden utan bara tänker på hur man ska punga kunden på stålar med mottot "vi har bra kundservice"..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Bozz
Kära vän Kära vän, BBB ägs numera av telenor. Telenor kallas i norge Telehor lixom telia kallas felia i sverige.
Resten kan du nog räkna ut själv, knappast ett företag som satsar på att erbjuda det bästa möjliga på marknaden utan bara tänker på hur man ska punga kunden på stålar med mottot "vi har bra kundservice"..

Har du läst tråden överhuvudtaget? Mitt inlägg skrevs 2006 och BBB har infört högre upload via Annex-M så dom hängde ju på rätt bra med Telia.........

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Yawn. Upptäckte först nyss att de släppt en 20/3 tjänst. Eld och lågor så slänger jag mig på luren till supporten. Visar sig att jag bor 300m för långt från telestationen (ca 3000 m, 2700 är max)

Yarr yarr yarr... Så surt. Min vänstra server för lite mer upload!

Visa signatur

Det heter KOMPATIBEL. Jeez...

Permalänk
Medlem

Till gnällspikarna: När jag tankar från bra servrar, som Microsoft tex, så kommer jag tom över 20Mbit/s. När jag seedar så är uploaden tämligen stabila 2,50Mbit/s, så nog verkar Annex M fungerar alldeles utmärkt enligt vad man kunnat förvänta sig.

Och, ja, man fick ett nytt modem. Det kom tämligen blixtsnabbt, och det var ingen nertid med det gamla modemet som märktes av.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oRRen
Yawn. Upptäckte först nyss att de släppt en 20/3 tjänst. Eld och lågor så slänger jag mig på luren till supporten. Visar sig att jag bor 300m för långt från telestationen (ca 3000 m, 2700 är max)

Yarr yarr yarr... Så surt. Min vänstra server för lite mer upload!

Själv bor jag ungefär 1000m _inom_ gränsen, men dom tycker ändå inte att jag ska få det, på grund av för långt avstånd >_>

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Jag tror att det mest styrs av hur fullproppat det är i den aktuella telestationen, mer än själva avståndet. Är det många anslutna måste de antagligen snåla på bandbredden.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doolar
Ajaj, 0.8 i upload är ju inte skoj - jag hade ungefär 0.98 innan uppgradering. Förstår inte riktigt hur uploaden ska påverkas så mycket av tv-tjänsten, det är fan konstigt i en lekmans ögon. Om jag stänger av min tv-box får jag exakt samma upload.

Hoppas BBB kan lösa det åt dig!

Då har jag ÄNTLIGEN fått tummen ur och ringde och påpekade detta och jag ville bara tala om att det var ett config fel hos b2b..

Nu har jag digital tv och 3mbit upload , får ut 16/2.5 med boxen avstängd och 11/2.5 med boxen på!

Permalänk
Medlem

Jag beställde 4/3 av BBB till vårt företag då det blir bättre för de säljare som loggar in externt och vill ha en massa saker skickade till sig.

BBB levererade 4/1 och sa att det var det vi beställt och att vi hade 3 månaders uppsägningstid på tjänsten - som vi inte beställt - Vi hade 8/1 via Telia innan.

Vi har orginalkontraktet där det står 4/3 som vi skrivit på och som vi faxat till dem som beställning. Vi bad att få se på kontraktet vi faxat och de skickar en kopia.

DÄR HAR NÅGON ÄNDRAT PÅ DET MED TIPPEX FRÅN 4/3 TILL 4/1. EN RIKTIGT USEL ÄNDRING FÖRÖVRIGT.

BBB är polisanmält för förfalskning.

Detta har kostat oss en massa bry då vi hade telia som leverantör innan och nu måste ha tillbaka.

Bara som en varning till andra.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Avstängd

haha säkert en pryo...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Jag beställde 4/3 av BBB till vårt företag då det blir bättre för de säljare som loggar in externt och vill ha en massa saker skickade till sig.

BBB levererade 4/1 och sa att det var det vi beställt och att vi hade 3 månaders uppsägningstid på tjänsten - som vi inte beställt - Vi hade 8/1 via Telia innan.

Vi har orginalkontraktet där det står 4/3 som vi skrivit på och som vi faxat till dem som beställning. Vi bad att få se på kontraktet vi faxat och de skickar en kopia.

DÄR HAR NÅGON ÄNDRAT PÅ DET MED TIPPEX FRÅN 4/3 TILL 4/1. EN RIKTIGT USEL ÄNDRING FÖRÖVRIGT.

BBB är polisanmält för förfalskning.

Detta har kostat oss en massa bry då vi hade telia som leverantör innan och nu måste ha tillbaka.

Bara som en varning till andra.

Kontakta en advokat ! Ni kan få ersättning för detta ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Tänkte bara dela med mig av en erfarenhet med BBB's trådlösa modem. Har precis bytt från 24/1 till 20/3 och fick då det trådlösa modemet från xavi. Kopplade in igår och startar TPTest 3.11. Innan bytet hade jag 16.6 Mbit/s ner och 880 kbit/s upp (TCP).

Efter bytet fick jag urkass hastighet ned: 7.8 Mbit/s ner och 2.1 Mbit/s upp. Jag bor 1580m från telestationen. Jag tänkte slänga in ett meddelande här och se om någon visste vad som kunde vara fel men innan jag gjorde det loggade jag in i modemets setup-meny. Det enda jag gjorde var att stänga av den trådlösa accesspunkten (jag kör redan med en trådlös router efter modemet som jag tror är bättre än xavis accesspunkt).

Efter att ha strängt av accesspunkten i modemet körde jag om TPTest, nu med mycket bättre resultat: 17.0 Mbit/s ner och 2.2 Mbit/s upp. Vet inte om det berodde på att jag stängde av accesspunkten eller något annat, men om det är någon där ute som sitter med sämre dl-hastighet än de borde ha, kan ni ju testa att stänga av accesspunkten och se om det hjälper...

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Förlåt om jag kapar tråden men läste det här:

"The Swedish ISP Bredbandsbolaget offers a service called "Bredband 20 Pro" with 20 MBit/s down, 3Mbit/s up. However, media has lately reported that a majority of their customers fail to get their modems to sync with Bredbandsbolaget's Annex M gateways faster than 16 MBit/s down and 2.5 MBit/s up."
http://en.wikipedia.org/wiki/ITU_G.992.5_Annex_M

Jag har, precis som killen ovan mig, nyss bytt från 24/1 till 20/3. Innan hade jag i praktiken exakt 16/1 och nu har jag exakt 16/2,5, vilket står i artikeln! Trodde bara att det var p.g.a. dålia kopparledningar och långt till basstationen, men jag är alltså inte den enda som har detta problem. Är det någon som vet mer om detta fenomen där BBB-kunder får exakt 16mbit download 2,5mbit upload?

Visa signatur

"Bibeln skrevs av samma människor som sa att jorden var platt..." -O. Kend
"The best argument against democracy is a five-minute discussion with the average voter." -W. Churchill
"Religionens värsta fiende är informationsåldern." - F. C. Hughes

Permalänk
Medlem

jag bor så jävla tok långt från stationen så jag får bara 11/1.2 ... :/

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd

jag hade 19/2.8 sen skaffade vi digital-tv nu har vi 16/2

Permalänk

Vore intressant med länkar till de där artiklarna om att folk bara får 16/2.5... tror iof inte att jag kan få mer än 17/2.5 eftersom 17 ner var det jag fick när jag hade 24/1.
Men om det går att få en extra mbit/s på ett enkelt sätt (tex ett telefonsamtal till bbb) säger man ju inte nej

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av distortion10000
Vore intressant med länkar till de där artiklarna om att folk bara får 16/2.5... tror iof inte att jag kan få mer än 17/2.5 eftersom 17 ner var det jag fick när jag hade 24/1.
Men om det går att få en extra mbit/s på ett enkelt sätt (tex ett telefonsamtal till bbb) säger man ju inte nej

Jag hade 16/1 (i praktiken), ringde BBB:s kundtjänst för att "byta abonnemang"... en vecka senare har jag 16/2,5 - kostade mig inte ett enda öre och månadsavgiften är exakt samma som förut!

Visa signatur

"Bibeln skrevs av samma människor som sa att jorden var platt..." -O. Kend
"The best argument against democracy is a five-minute discussion with the average voter." -W. Churchill
"Religionens värsta fiende är informationsåldern." - F. C. Hughes

Permalänk

Samma här: 0kr, samma månadsavgift och 0 månaders bindningstid. Helt okej! Trots det kommer jag inte ha bbb 20/3 så länge. I höst kommer comhem med 24/8 i mitt område, då blir det byte...

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Jag var också sugen på att byta från 24/1 till 20/3 men fick då höra att det inte fanns alternativet att sätta interleaven (felkorrigeringsfiltret) till 0 vilket ger mig en ping från 30ms till 16ms mot ping.sunet.se och även ger samma prestandaförbättring i spel. Märker inte av några tappade paket.

Vad säger ni som har bytt till 20/3. Hur gick det med pingen i spel för er? Vad hade ni tidigare och vad har ni nu? Är det värt att byta ändå?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Jag har lagt av med CS, har ibland spelat då och då men det är ändå så useless när man alltid pingar minst 50 även om det är samma ort så jag har tröttnat

Innan: 7ms till telestation, när det var som bäst pingade jag 10 till Jönköping
Nu: 18ms till telestation, nu när det är som bäst pingar jag väl en 45 till Jönköping (har blivit sämre o sämre sen telenor köpte upp BBB).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadDude
Jag har lagt av med CS, har ibland spelat då och då men det är ändå så useless när man alltid pingar minst 50 även om det är samma ort så jag har tröttnat

Innan: 7ms till telestation, när det var som bäst pingade jag 10 till Jönköping
Nu: 18ms till telestation, nu när det är som bäst pingar jag väl en 45 till Jönköping (har blivit sämre o sämre sen telenor köpte upp BBB).

Precis samma grej här..

Edit: Ringde och beställde "Bredband 20 Pro" idag.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

kan inte få 20/3

Jag bor i Tumba söder om Stockholm och bor 2642 m från stationen.
BBB/Telenor säger att gränsen går vid 2500m så jag kan inte få 20/3 utan måste köra vidare på 24/1.
Men om jag gör en nybestälning står det att jag kan få det på deras hemsida.
Varför är UL hastigheten så känslig ????

Har ca 10.5 ner och 0.9 upp nu.
Om jag få 2 upp skulle jag vara nöjd.

Permalänk
Medlem

Re: kan inte få 20/3

Citat:

Ursprungligen inskrivet av drax
Jag bor i Tumba söder om Stockholm och bor 2642 m från stationen.
BBB/Telenor säger att gränsen går vid 2500m så jag kan inte få 20/3 utan måste köra vidare på 24/1.
Men om jag gör en nybestälning står det att jag kan få det på deras hemsida.
Varför är UL hastigheten så känslig ????

Har ca 10.5 upp och 0.9 ner nu. Löjligt med sån gräns.
Om jag få 2 upp skulle jag vara nöjd.

För att det är så adsl fungerar ... Börja "lobba" för fiber i ditt bostadsområde , det är det enda du kan göra!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heeMan
det stämmer. inte ens stationer som har blandat Ericsson Lucent kommer att funka...

Detta stämmer INTE. Jag är kopplad till en station som har både Lucent och Ericsson. Beställde nyss överflyttning från 24/1 till 20/3 utan nåt problem.
Kostade runt 400 kr i överflyttningsavgift men det blev GRATIS då jag valde att binda abonnemanget på 1 år.

Så nu är det bara att vänta på ett nytt modem och sedan så flyttar de över mig nästa fredag. WOHOO!

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk

Jag fick gratis byte från 24/1 till 20/3 utan att förlänga min bindningstid. Verkar bero på vem man pratar med på kundtjänst.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Det skulle ta en vecka för dem att genomföra bytet. Han skulle se till att jag fick modemet innan de kopplade om mig. Så på Fredag i nästa vecka så. Har rätt nära till telefonstationen. 1400 meter. Så förhoppningsvis så kanske jag kommer upp lite högre än jag har idag. Har hört att Ericsson är mindre känslig för störningar än Lucent och att Ericsson levererar lite bättre hastighet.

Idag har jag:

TCP:
Sändning: 866.19 kbit/s
Mottagning: 14.23 Mbit/s
UDP:
Sändning: 902.56 Kbit/sec
Mottagning: 15.10 Mbit/s

Blir spännande att se vilka siffror jag kommer upp i efter bytet!

Visa signatur

|| Huvuddator ||INTEL CORE 2 QUAD Q9550 2.8GHZ, CORSAIR 4 (1x4) GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, ASUS RADEON HD4850 512MB, Seasonic S12 430 Watt (Mkt tyst/stabilt nätagg)|| HTPC || SAMSUNG DVD±R/RW/RAM, INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 , INTEL DG45ID G45 S-775 M-ATX, CORSAIR 4GB VS DDR2 PC6400 800MHZ CL5 (2X2GB), ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W

Permalänk
Medlem

Är det inte 24/3 som gäller idag??

Någon som har den tjänsten och hur fungerar det?

Permalänk
Medlem

De har ju smyglanserat VDSL2 också nu som levererar 40/20 uppkoppling.
Eller rättare sagt i intervallet 40-20 och 20-3 beroende på vilken kvalitet man har på kopparn och vilket avstånd man har till stationen. 1200meter är det som max för att kunne erbjudas VDSL2 aka Turbo DSL. Jag har själv sett en som klarade 36mbit ned - 18mbit upp

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
De har ju smyglanserat VDSL2 också nu som levererar 40/20 uppkoppling.
Eller rättare sagt i intervallet 40-20 och 20-3 beroende på vilken kvalitet man har på kopparn och vilket avstånd man har till stationen. 1200meter är det som max för att kunne erbjudas VDSL2 aka Turbo DSL. Jag har själv sett en som klarade 36mbit ned - 18mbit upp

Jag trodde BBB´s VDSL2 tjänst endast erbjöd 3-10mbit i upload?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nem05
Jag trodde BBB´s VDSL2 tjänst endast erbjöd 3-10mbit i upload?

Ja du har rätt, det är bara vissa personer som får högre om det funkar. Officiellt är det 3-10 som du säger. Den här tekniken är ju inte helt utbyggd heller än.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

den har ju potential för att skruva upp hastigheten en hel del

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive