Har BBB planer på Annex M? (Högre upload)

Permalänk

Har BBB planer på Annex M? (Högre upload)

Finns det några planer hos BBB att använda Annex M?
http://en.wikipedia.org/wiki/ITU_G.992.5_Annex_M

Telia ska ju börja med det? Borde inte BBB följa efter?

Permalänk
Medlem

Re: Har BBB planer på Annex M? (Högre upload)

Som det står i den andra tråden i samma ämne, två-tre trådar från din:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckim
ska ringa ASAP, som jag egentligen redan visste, "vi har inga planer på att öka uppladdningshastigheten bla bla bla"

Så svaret är nog tyvärr nej för tillfället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Permalänk
Medlem

De apar nog efter telia så fort de kan antaligen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
De apar nog efter telia så fort de kan antaligen.

Får hoppas det, dom vill väl inte hamna efter heller hoppas jag

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Det är ju ett otroligt dåligt drag från BBB:s sida om de inte apar efter Telia, eftersom Telia nu erbjudet ett bra mycket mer attraktivt bredband än vad BBB gör. Alla vet ju också att Telia är bra mycket driftsäkrare än vad BBB någonsin har varit (på ADSL-tjänster).
Frågan är dock om de modem BBB använder stödjer AnnexM.. Någon som vet?
För annars lär det ju bli knivigt för BBB om de behöver byta ut alla abbonnenters modem .. Ingen hit:D

EDIT: Jag är en halvmissnöjd BBB ADSL 24/1 kund. Kommer upp i 10,3Mbps neråt med min lina och som enligt uppgift har en färdsträcka på 2,1KM till stationen. Då anser jag att man borde komma upp högre, men det anser inte BBB tydligen. De har strypt min uppkoppling till 14Mbps, alltså låst den till den hastigheten i stationen, just för att jag får för lågt värde av nånting annars. (Lägsta värde är 6, och det är det jag har nu). När den var satt till 24Mbps så kom jag upp i 23Kbps, ja ni läste rätt, Kbps Segare än modem.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

hmm när jag kollade runt i mitt BBB modem XAVi X5258, så kunde du ställa in Annex-M. Dock så sparas ju inte de, eftersom BBB har låst modemen:(

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

modem

hur kommer ni in i era modem? ja vet då ja hade comhem at man kunde in och rota , men inte att man kunde det via bbb:s

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk
Medlem

haha när jag hade telia innan jag hade fått bbb så körde jag med bbb's xavi modem. Då kunde jag logga in med Admin/Admin å titta runt. Nu när BBB kopplats in så funkar inte detta längre. Snacka iaf med supporten, när ja ringde in å bad dem stänga felkorrigerings filtret, då sa han att det var mycket möjligt. Men då skulle det handla om 3Mbit upp. Men ja som sagt mest spekulationer.

Aja jag e nöjd att man fått ADSL2+ nu, telia ville inte erbjuda mig de. Men nu med 2770m får jag ut 14.42Mbit/998Kbit av BBB. Vilket är helt klart bra!

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

Får hoppas att hans spekulationer blir verklighet, annars kommer dom nog bli mer omkörda av Telia :/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

hmm pressa supporten lite mer idag, när ja dribbla runt med felkorrigerings skyddet som jävlades med mig. Tydligen görs de redan annex-m tester hos vissa kunder i BBB's nät. Så ja man vet aldrig;)

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk

Ohh... mycket intressant.

Permalänk
Medlem

yeah=)

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckim
Kommer ni leverera VDSL2 överallt när ni släpper tjänsten? eller blir de som med VDSL 1. Bara i stor städerna?:( Hur är det med avstånden? Klarar de av att leverera med 3km+ avstånd eller?

Wikipedia is your friend.
http://en.wikipedia.org/wiki/VDSL2

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

Låter trevligt att de ska börja med 3Mbps upp!

Någon som vet var de testkör Annex M?
Jag har nämligen alltid legat mellan 10 och 10,5Mbps både i TCP och UDP-test och helt plötsligt nu så får jag 12Mbps på TCP och 12,33 på UDP.. Lite konstigt att det skulle bli så bara sådär ..

Å andra sidan kan jag utläsa detta ur mitt modem:

DSL Datapump 6.02.00.80 Annex A

Så Annex M körs ju antagligen inte, men lite skumt ändå. Upload är dock oförändrad.
(Jag är spärrad vid 14Mbps, och helt plötsligt kopplar modemet upp i 13995 istället för 12300 som förut och får högre hastigheter helt enkelt.)

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Tittar man på bbbs hemsidan kan man nu beställa 20 ner o 3 upp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av G-Mod
Tittar man på bbbs hemsidan kan man nu beställa 20 ner o 3 upp

hittar ej någonstans att man kan få det på deras hemsida

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minko
hittar ej någonstans att man kan få det på deras hemsida

http://www.bredband.com/portal/redirect/privat/bredband
20 Pro.

Ja, du kan scrolla ner på sidan.

Permalänk
Medlem

ah, nu hittade jag den

varför får man bara 20/3 ? telia ger ju 24/2.5 ? inte för att det pselar något roll men ändå =D

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minko
ah, nu hittade jag den

varför får man bara 20/3 ? telia ger ju 24/2.5 ? inte för att det pselar något roll men ändå =D

hur många får över 20 ändå?

Permalänk
Medlem

nog är det ju ganska många
när jag hade tdc fick jag 24.5

Permalänk
Avstängd

hur funkar de för oss befintliga kunder då?

kan vi "uppgradera" till högre upload ?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minko
nog är det ju ganska många
när jag hade tdc fick jag 24.5

ok, kan berätta att det inte är så många (vad jag sett o läst o upplevt). grattis att du fick det.

Permalänk

Jag kunde inte uppgradera från "mina sidor" så jag ringde b2 och hon jag pratade med sa att det skulle ta typ 2-3 veckor innan man kan uppgradera sig.

Men fan vad bra

Permalänk
Avstängd

ok för jag kollae också på mina sidor , och där fanns inget..

bara att vänta och följa utvecklingen på detta...

skulle vara exxtremt trevligt med 17/3 istället för 17/1

Permalänk
Medlem

Jag pratar med BBB just nu och har riktigt sura nyheter för er som redan har adsl ifrån bbb. Ni kommer inte kunna ta del av 20/3 än. Det går alltså inte att uppgradera sin befintliga abonemang till 20/3.

De har ingen aning på kundtjänst när det kommer att gå att uppgradera så att ni vet.

Enbart nya kunder kan teckna 20/3 abonemang idag.

Visa signatur

...

Permalänk

det betyder att vi med 24/1, gamla modemet, måste köpa ett helt nytt avtal samt modem och avslutningsavgift (?) för att få en bättre uppkoppling ifrån samma leverantör?

Pissigt isådannafall. Då blir det garanterat att jag byter till telia med tanke på att denna uppkoppling inte är nått vidare att hurra över.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

Hmm jag har ett Xavi x5258-P2 (trådlöst modem) och jag befinner mig på 2,1 km från stationen, betyder det alltså att jag kan få 20/3 inom en snar framtid?=)

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR
det betyder att vi med 24/1, gamla modemet, måste köpa ett helt nytt avtal samt modem och avslutningsavgift (?) för att få en bättre uppkoppling ifrån samma leverantör?

Anslutningsavgiften ligger på 0kr så det ser jag inte som ett problem.

Dock är det väll tiden man blir utan bredband mellan abonnemangen