Permalänk
Medlem

32" lcd tv som skärm?

I dagsläget har jag en Philips 32PFL5322 ståendes på rummet:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=76415

Kommer att handla ny dator i dagarna, men jag är inte så otroligt sugen på att handla ny skärm då jag kommer flytta tillbaka till Tokyo troligen till nästa höst (tft skärm på flygplan = inte bra) så jag funderar på om det går att använda TV'n som enda skärm?
Har windows stöd för 16:9 uplösningar? Finns det spel med stöd för det?
I specsen på webhallen står det att högsta upplösningen som stöds i "data läge" skulle vara 1024*768, det är juh inte ens widescreen?!?

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem

Windows har garanterat stöd för wide, jag har kört en 22" wide i snart ett år. Domen? Helt underbart! Wide-formatet är så totalt överlägset 4:3, bara att på samma skärm enkelt kunna ha winamp+webbläsare+dokument uppe brevid varandra är oslagbart.

Kommer aldrig gå tillbaka

Permalänk
Medlem

Uttryckte mig lite klantigt där, jag undrade om spel har stöd för 16:9 upplösning, testade precis att flytta över lillebrorsans dator till mitt rum och köra med TV'n.
Märkte att jag kunde välja 1280*720, men då får jag inte med hela bilden. Skärmen har juh en upplösning om 1366 x 768 och detta går inte att välja i spel. Dock går 1280*768 att väljas i windows?!? Ska det verkligen till att köpa en ny skärm för att få en ordentlig bild :S

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem

Kör med en 32" LCD TV som skärm, har haft den som skärm i snart ehum hehe snart i 1 år kanske

Kör med 1360x768 i windows. Så ja det funkar.

Skall du spela spel på en sådan skärm som denna så får du glatt använda dig utav en lägre bild upplösning än vad skärmen har som standard.
Men det finns spel som stödjer widescreen, t ex CSS.
Dock så är det 1280x768 som gäller där på en LCD TV som har max 1360x768.
Notera att det går att spela på 1280x768, men då "försvinner" en bra bit av sidorna på spel som inte stödjer widescreen.
Men det är som du nämnt 1024x768 som gäller för vanliga spel.
Men självklart, ju mer tv;n klarar av ju högre kan du använda

Permalänk
Medlem

Har också en 32" lcd tv som skärm. Funkar prima!

Permalänk

Som det står på webhallen så stödjer Philips modellen bara 1024x768 i PC läge, vilket resulterar i att bilden inte blir pixelmappad. Men visst skärmen kan fungera som en PC-skärm men du får ganska liten "yta" för den har såpass låg upplösning.

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Avstängd

De flesta spelen stödjer det, alla nya i princip som jag har spelat iaf.

Annars kan man ändra i windowsregistret och fixa det så man får stöd i exempelvis Warcraft III.

Visa signatur

-C2D 6850 2.9tb 8GB ATI 40" LCD

Permalänk
Medlem

Många 32" LCD TVs klarar helt enkelt inte av att köra 1360x768 på PCs. Vissa kör TVns naturliga upplösning på 1366x768 vilket inte stämmer överens med en PCs tillgängliga upplösningar, och vissa kan endast köra lägre upplösningar och måste därav antingen stretcha ut bilden eller köra med liten bild. Det beror helt enkelt på vilken TV man använder hur bra det kommer funka. Själv kör jag med en Hyundai Q320 och den funkar perfekt i 1360x768.

Permalänk

Skaffa full HD tv isf, blir bara jobbigt stor bild annars

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar