Vad händer efter döden? Nära döden upplevelse?

Permalänk

Vad händer efter döden? Nära döden upplevelse?

Hej!

Hänt en hel del olyckor nu om nyårsaftonen. Och det har fått mitt huvud lite psykat och spårat iväg med jobbiga funderingar och tankar... just kring, döden.
Aldrig dirket förut funderat på döden, vad som händer efter och hur det känns att "dö".

Någon som seriöst hört något vetenskapligt, om hur det känns att dö och vad som egentligen händer, efter det kroppen slutat fungera?

Någon som varit med om en "nära döden "upplevelse?
Någon som tror att det känns ungefär på ett sådant sätt?

Kom med tankar och funderingar, men GÄRNA med vetenskaplig fakta, om ni läst eller hört något om just tankar kring döden.

Känner jag behöver prata om det här, innan mina tankar tar över mig..

Tacksam för svar!

Permalänk

något måste man ju bli, finns ju miljontals medium,och alla dom kan inte vara *fake*? och dom flesta religionerna säger ju att man kommer till himmeln lr helvetet, finns ju religionerna som är flera tusen år gammla,. Sen alla tv serier som går på tv som handlar om andar, spöken o skit finns ju massor allting kan ju inte vara fejk, något måste man bli det e jag säker på!
Fast man lär ju inte leva på samma sätt som vi gör i dag!? om man nu inte föds på nytt

Kolla bara elvis

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exxoritas
något måste man ju bli, finns ju miljontals medium,och alla dom kan inte vara *fake*?

Är du seriös nu eller? Hittepå och humbug är vad det är, precis alltihopa.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk

Du dör och det är nog slutet för dig.
Enjoy.

Permalänk
Medlem

Ingen vet för när man dör så upphör man att prata. Vad som helst kan hända. Det enda du kan vara säker på är att du slutar använda kroppen och hjärnan, och att ingen levande varelse kan berätta för dig hur det känns.

Permalänk
Medlem

http://youtube.com/watch?v=wmrLkSEsk9Y mitt favoritprogram Bullshit som handlar om nära döden-upplevelser som är fake och att man drömmer när man är skadad osv.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Dör man så dör man. Inget mer med det. Finns väl inga som helst vetenskapliga belägg för att ens "själ" skulle slusas vidare eller vad nu kristna fundementalister nu inbillar sig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Ingen vet för när man dör så upphör man att prata. Vad som helst kan hända. Det enda du kan vara säker på är att du slutar använda kroppen och hjärnan, och att ingen levande varelse kan berätta för dig hur det känns.

Jojo, klart det. Men jag har tänkt lite på de som hamnat i bla koma och liknande. De är ju "nära döden upplevelse" om snarare, nästan döda. Borde det inte kännas ungefär så, när man är på väg att dö?
Undrar verkligen hur det är...

Vill inte behöva vara rädd för att dö.

Permalänk

Tycker att det finns en lite väl cynisk syn på människor som ser det som en möjlighet att det existerar en själ. Inte alla som gör det är religiösa fundamentalister.

Personligen vet jag inte (vem vet egentligen?) vad jag tror, men för mig spelar det inte en jättestor roll. Det viktigaste för mig är att jag håller goda relationer med mina nära och kära för att jag tycker om och älskar dem. Huruvida det finns någon slags existens efter kroppens död spelar mindre roll, men det är en filosofisk utmaning för många att försöka resonera sig fram till ett svar.

Det enda vi kan vara säkra på (då vi kan mäta det) är att energi varken skapas eller förstörs, och således existerar den energin vi (i och med våra kroppar) bär på även efter kroppens död, och på så sätt skulle jag vilja säga att det finns ett "liv" efter kroppens död, och att vi är odödliga, då energin vilken vi tillfälligt har till låns aldrig "dör".

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem

mr_padawan säger något som jag har tänkt på en längre tid, på tok för lång tid för att vara ärlig. Då allting i universum är i slutändan ren "energi" så kommer vi att på en vetenskapligt sätt att fortsätta leva. Men som det har påståtts många gånger så kommer vi inte fortsätta leva i "medvetandet", då jag anser att det med himlen och helvetet bör bara utanför denna diskussion då det är för religiösa fundamentalister.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

Sålänge man inte tror på någon fullständigt efterbliven konspiration/är dualist så är det knappast svårt att veta vad som händer när man dör - informationen försvinner gradvid tills det att allt som gör "dig" försvinner.

Att dö skulle för medvetandets skull troligtvis kännas lite som att somna. Fast med skillnaden att du inte tänker _alls_.

Hur du känner dig precis innan du ska dö, är däremot en helt annan diskussion. Det varierar nog ganska mycket, exempelvis beroende på hur du dör osv.

mr_padawan - Att tro på att vårt medvetande befinner sig i en annan dimension än resten av kroppen och att vi därmed kan ha ett "efterliv" efter det att alla rester av kroppen i "den fysiska dimensionen" är borta är dumt, då det inte finns något som helst bevis för detta. Dualism kan mycket väl leda till hemska saker i framtiden. Människor som dödar människor som de inte anser har en "själ" och liknande... Kanske inte något större problem NU, men tänk hur det blir i framtiden när en människas medvetande finns i fler varianter.

Ett exempel: En människa får för sig att föra över sitt medvetande till en... hund. Hunden genmodifieras för att på något sätt få plats med medvetandet. Är det nu lika hemskt att döda hunden som det är att döda en människa? En dualist skulle mycket väl kunna säga att hunden inte har en själ, och därmed är det inte lika fel... En mer fundamentalistisk dualist skulle kanske säga att hunden inte har en själ heller, och därmed anses hunden vara helt rättslös.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

något måste man ju bli, finns ju miljontals medium,och alla dom kan inte vara *fake*? och dom flesta religionerna säger ju att man kommer till himmeln lr helvetet, finns ju religionerna som är flera tusen år gammla,. Sen alla tv serier som går på tv som handlar om andar, spöken o skit finns ju massor allting kan ju inte vara fejk, något måste man bli det e jag säker på!
Fast man lär ju inte leva på samma sätt som vi gör i dag!? om man nu inte föds på nytt

Kolla bara elvis

Herrejävlar ...

I alla fall. Är man död är man död är man död. Däremot finns det väl dem som närapå dött av drunkning som uppgett vissa fenomen, men jag tror snarare det handlar om syrebrist i hjärnan.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja påstå att vad som händer efter döden är odefinierat, i och med att allt en människa känner till är definierat inom livets ramar. Man kan givetvis spekulera om och filosofera över döden, men det är knappast intressant ur ett rent vetenskapligt perspektiv.

Personligen anser jag att det är väldigt tråkigt att tro på "inget" framför allt annat tänkbart och otänkbart. Det är inte på något vis mindre vetenskaplig, sannolikt eller rationellt att tro att efter döden knallar man in i en garderob och kliver ut landet Narnia, där man får äta chokladkaka med faunen Tumnus och tumla runt med lejonet Aslan.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Händer inte så mycket. Blir precis som med alla andra varelser, kroppen vittrar och blir till nya ämnen.

Allt annat som reinkarnation och dylikt är ologiskt och ej vetenskapligt möjligt.

P.S Något duktig biolog: kan man ärva minnen?

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Kommer nån och säger att de har haft en nära-döden-upplevelse där de flutit omkring över sin kropp, färdats genom tunnlar och skakat hand med gud eller valfri död familjemedlem så kommer jag inte säga emot dem, själva upplevelsen när man är på väg att dö kan säkert vara hur otrolig som helst, och de som har upplevt det och sedan överlevt kan säkert ha en helt ny syn på livet, även om det som hänt bara har hänt i deras eget huvud.
Jag tycker hjärnan är sjukt intressant på det sättet, och önskar att vi visste mer om hur den skapar "overkliga" upplevelser som t.ex drömmar som hjälper oss att bearbeta och komma till insikt om vissa saker som kan vara svåra och traumatiska att tänka på.

Men väl ute i den vakna, fysiska verkligheten så måste jag hålla med om att det är game over när man väl är död, ingen himmel, helvete, reinkarnationer eller nåt sånt, bara atomer och energi som kommer användas till nya saker.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Well, om det nu känns så jobbigt för er som inte vill dö:

1. Skaffa barn, detta är ett direkt sätt att indirekt leva vidare

2. När du dör blir den materia som din kropp består av återigen en del av "allt", detta om något är väl att leva för alltid? Det duger för mig.

3. Återfödas, fyfaaaan. Det enda som skulle kunna vara värre än att leva skulle nog vara att få veta att man kommer att återfödas igen och igen och igen, när inte ens döden är en utväg, vad fan ska man se fram emot då?

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Det känns antagligen likadant som innan man föddes

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Det känns antagligen likadant som innan man föddes

Hehe

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabniel
Kommer nån och säger att de har haft en nära-döden-upplevelse där de flutit omkring över sin kropp, färdats genom tunnlar och skakat hand med gud eller valfri död familjemedlem så kommer jag inte säga emot dem, själva upplevelsen när man är på väg att dö kan säkert vara hur otrolig som helst, och de som har upplevt det och sedan överlevt kan säkert ha en helt ny syn på livet, även om det som hänt bara har hänt i deras eget huvud.
Jag tycker hjärnan är sjukt intressant på det sättet, och önskar att vi visste mer om hur den skapar "overkliga" upplevelser som t.ex drömmar som hjälper oss att bearbeta och komma till insikt om vissa saker som kan vara svåra och traumatiska att tänka på.

Men väl ute i den vakna, fysiska verkligheten så måste jag hålla med om att det är game over när man väl är död, ingen himmel, helvete, reinkarnationer eller nåt sånt, bara atomer och energi som kommer användas till nya saker.

Jo, precis. Men de finns ju de tex som hamnar i koma och "dör" lite.. som sedan lever upp igen (hamnar ur koman). Borde inte de känna lite av den känslan av att "dö" på ett ganska okej sätt? Smärtfritt sätt?

Jag vill bli gammal, mycket gammal, sedan ligga på sjukan och somna in av spruta... det känns tryggast för mig :\

4 stycken från min släkt, på min mammas håll, har dött i cancer. Inget jag vill uppleva direkt, dock inte jättestor chans jag får det.
Tänker ändå göra tester osv, för säkerhets skull.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Herrejävlar ...

I alla fall. Är man död är man död är man död. Däremot finns det väl dem som närapå dött av drunkning som uppgett vissa fenomen, men jag tror snarare det handlar om syrebrist i hjärnan.

mäniskan är för inkompetent för att förstå vad döden innebär...

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är väl snarare så att människan är för inkompetent för att fatta att det verkligen inte innebär ett skit. (dvs, svårt att föreställa sig) Som nån sa innan, det är som innan man föddes, dvs inte alls.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Kom ihåg att göra en quicksave lite då och då så blir döden inget problem:)

Visa signatur

1. MSI Z77A-GD65, Core i7-6700K, 16GB, GTX 1080.
2. Gigabyte EX58 Extreme, Core i7 920@4Ghz, 12GB 1300MHz Corsair, 4870X2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjältbrand

Hur ska du trycka på load om du är död? Får ta och automatisera det där.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjältbrand

Det där kan bli lite jobbigt om man gjort en quicksave precis innan ett stort monster just ska döda en och det inte finns någon utväg..
Det gäller att göra sina quicksaves i god tid innan man dör.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Händer inte så mycket. Blir precis som med alla andra varelser, kroppen vittrar och blir till nya ämnen.

Allt annat som reinkarnation och dylikt är ologiskt och ej vetenskapligt möjligt.

P.S Något duktig biolog: kan man ärva minnen?
[/B]

Jag är inte så säker på att det där med reinkarnation skulle vara vetenskapligt omöjligt.
Om vi nu inte har någon "själ", utan vårt medvetande endast är en produkt av de kemiska och fysikaliska processer som försigår i vår hjärna, så ser jag inte varför reinkarnation skulle vara omöjligt.

Då skulle det ju inte vara något övernaturligt med våra hjärnor jämfört med all annan materia och vad är det då som utesluter att våra hjärnor på syntetisk väg återskapas i framtiden eller i något parallellt universa (om dessa existerar, vilket jag iallfall finner troligt).
Givet oändlig tid i oändligt många parallella universa så torde det finnas en möjlighet till att våra hjärnor (eller något tillräckligt mycket liknande (som skulle uppleva sig ha samma "medvetande")) återskapas någonstans.

Poängen i korthet : Om det inte är något hokuspokus över vårat medvetande borde man kunna skapa och återskapa medvetanden på konstgjord väg och därmed öppna vägen för "återfödelse".

Edit : Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om jag efter döden kom till medvetande i något laboratorium i en avlägsen framtid eller i något parallellt universa..
Kanske inte riktigt det bibliska paradiset, men iallfall något...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Citat:

Ergh, va? Du utgår från dig själv antar jag.

Permalänk
Medlem

Som någon sa, döden är inget annat än det som var före man föddes.

Hela den här diskussionen har sin egentliga grund i människans oförmåga att förstå att vi är en del av naturen. Vi går inte efter andra naturlagar än katter, hundar, kor, kackerlackor och så vidare. Om vi föds efter samma regler, lever efter samma regler.. varför skulle vi inte dö på samma sätt?

Jag tror att det är av samma anledningar som religion finns. Det mänskliga tänkandet kan helt enkelt inte fatta att vi inte är speciella, och därför har vi skapat något som ska ge oss en större anledning till att leva och i många fall även en anledning till döden.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metalie
Jo, precis. Men de finns ju de tex som hamnar i koma och "dör" lite.. som sedan lever upp igen (hamnar ur koman). Borde inte de känna lite av den känslan av att "dö" på ett ganska okej sätt? Smärtfritt sätt?

Jag vill bli gammal, mycket gammal, sedan ligga på sjukan och somna in av spruta... det känns tryggast för mig :\

4 stycken från min släkt, på min mammas håll, har dött i cancer. Inget jag vill uppleva direkt, dock inte jättestor chans jag får det.
Tänker ändå göra tester osv, för säkerhets skull.

Jo, det verkar som en del som vaknat ur koma säger att de haft vad som liknar typiska nära-döden-upplevelser, där de flutit över sin egen kropp med mera. Jag har inte läst så mycket om det men jag hittade en gammal artikel från BBC med olika upplevelser från folk som varit i koma.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/magazine/4515711.stm

Jag är inte rädd för själva döden eller ögonblicket precis innan döden, men efter att ha sett en familjemedlem försöka klara sig igenom en hjärntumör med operationer, rädsla med mera så måste jag säga att jag blivit mer rädd än innan för att bli svårt och smärtsamt sjuk innan jag dör.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Edit : Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om jag efter döden kom till medvetande i något laboratorium i en avlägsen framtid eller i något parallellt universa..
Kanske inte riktigt det bibliska paradiset, men iallfall något...

Är det då du eller är det någon som är likadan som du?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Många tror att det händer något efter döden. Men allt grundar sig i att människor tycker att "något måste det ju bli". Man har helt enkelt svårt att föreställa sig ingenting, därför fantiserar man ihop något som är mer konkret och därmed känns bättre.

Mitt svar är att det är lika konstigt att allt faktiskt tar slut som att inget fanns innan födseln.
Ingen har problem med att acceptera att inget fanns innan man föddes. Men många har problem med att acceptera att samma sak kommer är man dör. Alltså ingentinget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Ergh, va? Du utgår från dig själv antar jag.

Nej antagligen inte. Kan du föreställa dig hur det är att vara död så grattis, men i samma sekund som du föreställer dig ett tillstånd så sätter du en tanke och en känsla på det tillståndet, därmed misslyckas du med att känna hur det är att inte kunna känna, tänka eller leva.
Med andra ord kan man inte föreställa sig vad döden innebär. Därför hittar man på hokus pokus för att man finner någonting troligare än ingenting, som ju är otänkbart.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
1. Personligen anser jag att det är väldigt tråkigt att tro på "inget" framför allt annat tänkbart och otänkbart.

2. Det är inte på något vis mindre vetenskaplig, sannolikt eller rationellt att tro att efter döden knallar man in i en garderob och kliver ut landet Narnia, där man får äta chokladkaka med faunen Tumnus och tumla runt med lejonet Aslan.

1. Vansinne, varför ska man fördumma sig själv genom att hitta på någonting helt utan grund? Att göra det i fantasin är en sak, men att på allvar tro att man har ett efterliv eftersom ens medvetande existerar i en annan rumsdimension är vansinne.

2. Nu får du allt förklara dig... Hur kan det inte vara ovetenskapligt att tro på sådant trams? Det finns inget som helst vetenskapligt bevis för att du efter döden skulle förflyttas till ett fantasiland som en människa skapade för några decennier sedan.

Bara för att några människor bestämmer sig för att universum ser ut på ett visst sätt betyder det inte att det finns någon sanning i det.

Jag tror att anledningen till att många inte vill tänka sig "ingenting" är för att de inte riktigt förstår vad det är som händer. Det är inte "ingenting" som händer, det som händer är att hjärnan (och resten av kroppen) sakta förstörs, och vid en viss grad finns det inte längre något som skulle kunna kallas för medvetande längre.

Det är lite som kreationisterna som försöker kritisera evolutionen då evoutionen enligt dem skulle kunna skapa avancerade livsformer enbart baserade på att slumpa ett gäng celler - argument som är helt misslyckade då de inte förstår sig på evolutionen.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!