Permalänk
Avstängd

Hjälp med RAID!

Jag har aldrig testat RAID. Jag har precis beställt delarna till min nya dator, bl.a. ett Gigabyte GA-P35-DS3:

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=GIGP35-DS...

Moderkortet har stöd för RAID. Jag har en 160GB SATA (ej SATA 2) och en 400GB SATA2. Det jag är ute efter är att få snbbare hårddiskar och kortare laddningstider i spel.

Hur gör jag?

Permalänk
Medlem

Du måste ha lika stort utrymme på dina diskar för raid, eller ja, du kommer annars bara få ut 160gb av din 400gb disk.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Du måste ha lika stort utrymme på dina diskar för raid, eller ja, du kommer annars bara få ut 160gb av din 400gb disk.

Kan jag inte skapa två partitioner av 400GB disken? En på 160GB och en på 240GB. Sedan kör jag RAID på 160GB disken och 160GB partitionen. Går det? Då får jag ju 160GB + 160GB = 320GB i RAID och resterande 240GB som en vanlig partition. Kan man göra så?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurra92
Kan jag inte skapa två partitioner av 400GB disken? En på 160GB och en på 240GB. Sedan kör jag RAID på 160GB disken och 160GB partitionen. Går det? Då får jag ju 160GB + 160GB = 320GB i RAID och resterande 240GB som en vanlig partition. Kan man göra så?

Nej, gör du en raid partition tar den upp hela disken.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Avstängd

Så man måste alltså ha två lika stora hårddiskar om man vill köra RAID utan att förlora utrymme?

Om jag skaffar en 160GB SATA disk till och kör den och den jag redan har i RAID får jag då en partition i Windows på 320GB vars läshastighet motsvarar 14400 RPM (7200 x 2)?

Är verkligen noob på det här...

Permalänk
Medlem

Ja, om du kör RAID 0 får du en stor volym på 320GB...som har (nästan) dubbelt så snabb läshastighet.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Ja, om du kör RAID 0 får du en stor volym på 320GB...som har (nästan) dubbelt så snabb läshastighet.

Tackar, det var det svaret jag var ute efter!

Men hur gör jag egentligen för att det ska bli RAID. Är det bara att koppla i de två diskarna till varsin SATA RAID-port på moderkortet och så har man en disk på 320GB eller måste någonting konfigureras?

PS. Någon som vill sälja:

1x 160GB
2x 160GB
1x 400GB
2x 320GB
2x 250GB

... skicka ett PM!

Permalänk
Medlem

Om du kör raid 0 får du 320gb utrymme, om du kör raid 1 får du 160gb utrymme. Kör du raid 0 har du dubbelt så hög chans för hårddiskras.

Med dagens diskar kan man räkna ungefär på att du har 60-70mb/s i överföringshastighet med en disk och i raid 0 ca 100-110mb/s.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Om du kör raid 0 får du 320gb utrymme, om du kör raid 1 får du 160gb utrymme. Kör du raid 0 har du dubbelt så hög chans för hårddiskras.

Med dagens diskar kan man räkna ungefär på att du har 60-70mb/s i överföringshastighet med en disk och i raid 0 ca 100-110mb/s.

Det är RAID 0 som ska köras. Ska ha det som systemdisk så det gör inget om jag förlorar data. Jag har mina filer på den andra hårddisken.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är lite tveksamt för just operativsystemet om man tjänar på att ha raid 0. Accesstiden minskas ofta litegrann och man har inte nytta av så hög sekventiell läshastighet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Nej, gör du en raid partition tar den upp hela disken.

Nej inte nödvändigtvis. Intel storage matrix raid klarar att partitionera hårddiskarna till olika arrayer.
P35-DS3 har inte intel-raid men som jag förstår manualen till gigabyte raidkontrollern så går det också där att välja storlek på arrayen.

(info: intel-raid finns på p35-DS3R och uppåt)

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Om du inte är villig att köpa en till hårdskiva som motsvara nån av dom andra i specifikationera så skulle jag rekomendera att du kör in os på 400gb disken och sen via mjukvaru raid från OS lagar en partition på 160gb från 400gb disken och sätter ihop dem i raid.
På 400gb skivan skall du isf försöka få OS partitionen längst ut på skivan (fysiskt, dvs första partition) Men tillika är det oxå bra att även få 160gb partitionen för raid array så nära ytterkant som möjligt för att minimera "risken" att 400gb disken slöar ner raid arrayn, pga längre access-tid och lägre överföringshastighet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Nej, gör du en raid partition tar den upp hela disken.

Funktioner för att skapa arrays på volymnivå är inte ovanliga. Med mdadm innebär det inte något extra arbete alls, förutsatt att diskarna redan är uppdelade i volymer enligt önskad modell.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Avstängd

Lånar tråden lite! går det köra raid drivisarna från Usb minne eller måste man köra från diskett?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Lånar tråden lite! går det köra raid drivisarna från Usb minne eller måste man köra från diskett?

Det beror på vilket OS du ska installera.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Det beror på vilket OS du ska installera.

Vista så klart!

http://global.msi.com.tw/index.php?func=proddesc&prod_no=1333...

Nytt mobo på ingång men läste på deras sida

MSI Reminds You...
• The RAID setup floppy disk is optional depending on the districts. You can download the files from the website to make the setup disk.

Tacksam för svar!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Vista så klart!

http://global.msi.com.tw/index.php?func=proddesc&prod_no=1333...

Nytt mobo på ingång men läste på deras sida

MSI Reminds You...
• The RAID setup floppy disk is optional depending on the districts. You can download the files from the website to make the setup disk.

Tacksam för svar!

går bra med usb-minne.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Det är lite tveksamt för just operativsystemet om man tjänar på att ha raid 0. Accesstiden minskas ofta litegrann och man har inte nytta av så hög sekventiell läshastighet.

Den enda anledningen till att jag vill köra RAID är att jag vill minska laddningstiderna i spel. Blir det inte så om jag kör RAID 0?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurra92
Den enda anledningen till att jag vill köra RAID är att jag vill minska laddningstiderna i spel. Blir det inte så om jag kör RAID 0?

Nej, laddningstiderna förändras i princip inte om du kör RAID0. Det finns ett par artiklar som bevisar detta, och talar även från egen erfarenhet med två Raptors i RAID0 som speldisk.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk
Medlem

Beror på vad det är för spel. Vissa spel ger en klar ökning i laddtider när du kör RAID0(Stripe) andra gör det inte.
Du får inte dubbel hastighet, så enkelt är det inte.
Det beror helt på hur stora filer du läser. Med massa småfiler kommer du få sämre prestanda då acces tiden generellt kommer öka när du kör RAID0.
Dvs i ditt läge kanske du kör ett lir där programmerarna använt sig av ett system där det används en oerhörd massa småfiler då kommer du mest sannolikt få sämmre prestanda. Spel där den mesta information lagrats i större filer kommer du <oftast> se en ökning.
Du får inte heller 7200rpm x 2. Dina diskar snurar ju inte snabbare för att du sätter dem i en RAID array. All information delas upp och ena "halvan" lagras på ena disken och andra "halvan" på andra disken. Sedan läses informationen parallellt med varandra och du får "teoretiskt" dubbel läsprestanda. Dock ser det annorlunda ut i verkligheten.
Du kan även lägga in fler diskar i en RAID0 ARRAY för att ytterligare öka prestandan.
Du kan även blanda diskar av olika storlek i en RAID array dock då enbart med resultatet att du får en enda stor disk av dem. Detta kallas JBOD (Just a bunch of disks) Du vinner ingen prestanda.
Du dubblar inte heller dina chanser för hårddiskhaveri på något sätt. Men dör en av diskarna går all din information förlorad.

Ska du använda dig av RAID0 bör detta tänkas igenom lite. RAID0 är inte optimalt för spelande, då är det bättre att köra vassare diskar med lägre access tider, t.ex Raptor diskar. Du lär troligen få en trevligare spelupplevelse då. RAID0 kan du köra på enheter där du ska lagra filer, kopiera, packa upp grejjer osv.
Så gör jag iaf

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Beror på vad det är för spel. Vissa spel ger en klar ökning i laddtider när du kör RAID0(Stripe) andra gör det inte.
Du får inte dubbel hastighet, så enkelt är det inte.
Det beror helt på hur stora filer du läser. Med massa småfiler kommer du få sämre prestanda då acces tiden generellt kommer öka när du kör RAID0.
Dvs i ditt läge kanske du kör ett lir där programmerarna använt sig av ett system där det används en oerhörd massa småfiler då kommer du mest sannolikt få sämmre prestanda. Spel där den mesta information lagrats i större filer kommer du <oftast> se en ökning.
Du får inte heller 7200rpm x 2. Dina diskar snurar ju inte snabbare för att du sätter dem i en RAID array. All information delas upp och ena "halvan" lagras på ena disken och andra "halvan" på andra disken. Sedan läses informationen parallellt med varandra och du får "teoretiskt" dubbel läsprestanda. Dock ser det annorlunda ut i verkligheten.
Du kan även lägga in fler diskar i en RAID0 ARRAY för att ytterligare öka prestandan.
Du kan även blanda diskar av olika storlek i en RAID array dock då enbart med resultatet att du får en enda stor disk av dem. Detta kallas JBOD (Just a bunch of disks) Du vinner ingen prestanda.
Du dubblar inte heller dina chanser för hårddiskhaveri på något sätt. Men dör en av diskarna går all din information förlorad.

Ska du använda dig av RAID0 bör detta tänkas igenom lite. RAID0 är inte optimalt för spelande, då är det bättre att köra vassare diskar med lägre access tider, t.ex Raptor diskar. Du lär troligen få en trevligare spelupplevelse då. RAID0 kan du köra på enheter där du ska lagra filer, kopiera, packa upp grejjer osv.
Så gör jag iaf

Tack för svaret! Isåfall så använder jag min 160GB disk som systemdisk utan att köra den i RAID. Jag kopierar en hel del, packar upp väldigt mycket med WinRAR och lagrar både spel och filmer på datorn, så jag ska nog försöka få tag i en 400GB disk eller 2 lika stora diskar och köra dem i RAID0.