Hur sköter man en stekpanna av teflon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightcrawl

...
Gjutjärn är också en "porig" metall, dvs att det finns små håligheter i det. I detta kryper fettet/oljan in. När gjutjärnet sedan värms upp blir fettet/oljan mer lättflytande och "kryper ut" igen. Av denna anledning används materialet än idag i stor utsträckning. För just dessa "smörjande" egenskaper i olika sorters lager i maskiner.
...

Några porer ska det inte vara i gjutjärn, då har man misslyckats vid gjutningen.
De goda smörjegenskaperna kommer från grafitflagorna i gjutjärnet.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Några porer ska det inte vara i gjutjärn, då har man misslyckats vid gjutningen.
De goda smörjegenskaperna kommer från grafitflagorna i gjutjärnet.

Tack! Självklart är det grafiten som ger smörjegenskaperna, missade att nämna detta. Har dock för mig att jag läst att gjutjärn också är mer porigt än andra järntyper. Blandade kanske ihop det med "skört"... nåja.

Själv föredrar jag gjutjärnspanna över teflon... antagligen för att maten blir godare när man använder mer fett i pannan än vid teflontillagning.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Jag diskar allt med diskmedel. Mest för att jag bor i kollektiv där det inte är speciellt okej med veganerna/vegetarianerna i hushållet att laga kötträtter och sen inte diska ordentligt.

Permalänk
Medlem

Skrubba med grön svamp eller svinto.