Permalänk

``dator fel´´

hej jag visste inte vad jag skulle ha som rubrik men nu till problemet när jag startar datorn står det: warning: the hard disk has been changed. harddisk boot priopity will be affreted please enter setup to check. vad ska jag göra? har precis fått datorn:(

Permalänk
Medlem

Var datorn färdigbygd eller har du byggt ihop den själv från delar?
Lite mer information tack.

Permalänk

den var isärplockad när jag fick den

Permalänk
Medlem

Ja gå in i setupen då (BIOS). Där kollar du under menyn boot priority eller liknande.

Permalänk

treffin kan du vara lite mer detaljerad? jag förstår inte hur jag kommer in på de och så vidare. OBS jag använde datorn en gång innan problemet uppstod

Permalänk
Medlem

Det är olika på olika moderkort, men det gemensamma är att du ska trycka på en knapp när datorn startas. Det brukar stå vilken det är när du startar datorn, men man måste vara snabb.
Kan t ex vara delete, tab eller F11 (du kan eventuellt testa att spamma dessa knappar när du bootar).

Sedan borde det inte vara så svårt att hitta boot priority, bara att kryssa runt lite bland menyerna.

Permalänk

okej tack det har jag förståt men vad ska jag göra när jag kommer till boot priority?

Permalänk
Medlem

Rimligen borde du bara behöva se till så att det är rätt hårddisk den vill boota från. Tryck på enter på den plats hårddisken ligger på (borde vara den "gamla") och byt till den nya. Save and exit setup och testa om det fungerar. Är långt ifrån bra på detta men kan tänka mig att det borde hjälpa

Permalänk

haha jag måste vara sämst:) men när jag skruvar på datorn ska jag välja enter setup eller boot menu?

Permalänk
Medlem

Ta enter setup. Leta sedan rätt på boot priority

Permalänk

okej hitta nu det kommer fram 1.bootable add-in cards vad sak jag göra då?

Permalänk
Medlem

Ok, det spelar egentligen inte så stor roll i vilken ordning det står där, men för stunden kan du köra med 1. cd/dvd och 2. hårddisk. Resten spelar ingen roll nu, sätt vad du vill var du vill.
Kan vara lite klurigt att komma på vad som är vad, men tillverkare brukar stå med.

Permalänk

hej igen har inte fåt fart på datorn mer hjälp tack

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för prylar i den? Hjälp oss, så hjälper vi dig

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcus_94
hej igen har inte fåt fart på datorn mer hjälp tack

HAHHAHHA du är ju inte specielt samarbetsvillig.

"-Hej kom och hjälp mig"
- Med vad?
-"Hjälp mig bara.

Jag tycker du ska lämna datorn till en kompis eller till support på något ställe då du knappt kan komma in i bios själv. (Inge illa ment)

Visa signatur

» Asus Maximus III Formula «•» I7 860 «•» 4gb pc15000 «•» Gtx295 «•» Intel X25 80Gb «•» 2.5Tb «•» Asus Xonar d2 «•» Fractal r2«•» Windows 7 ultimate «

www.vasbyit.se

Permalänk
Medlem

Kanske är en hemlig dator.

En vecka och han vägrar fortfarande att berätta vad han har för prylar.

Permalänk

Hahaha känns som om han har löst sitt problem och glömt bort oss neerds hahah

Visa signatur

» Asus Maximus III Formula «•» I7 860 «•» 4gb pc15000 «•» Gtx295 «•» Intel X25 80Gb «•» 2.5Tb «•» Asus Xonar d2 «•» Fractal r2«•» Windows 7 ultimate «

www.vasbyit.se