Nytt erbjudande i SweClockers Månadens Drop!
Permalänk
Medlem

Laptop, asus g1s högljudd

Hej
Min laptops fläkt är så j*vla högljud, kan man fixa de på nått bra sätt? Tänkte på ev byte av fläkt, en sånndär kylplatta eller vad de kallas för laptops.. eller nån typ av box som KANSK funkar som nån isolering?
Har datorn liggandes på dvdn, ikopplad i tvn och kör med trådlöst tangentbord så de spelar ingen roll.

MVH / Ola

Permalänk
Hedersmedlem

Blir DVD-spelaren varm? I så fall bör du inte ha datorn ovanpå den!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weedel
Blir DVD-spelaren varm? I så fall bör du inte ha datorn ovanpå den!

Verkligen inte... inte ofta den är på heller, kör ju de mesta från datorn direkt in i tvn...

Permalänk
Medlem

Förutsatt att du inte har damm id atorn eller någon defekthet som orsakar värme som får fläkten att gå igång så kan du prova undervolta datorn.

Hur ser dina temps ut i load (och idle?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Förutsatt att du inte har damm id atorn eller någon defekthet som orsakar värme som får fläkten att gå igång så kan du prova undervolta datorn.

Hur ser dina temps ut i load (och idle?)

Hmm, ingen aning om vad mina temps är... Ska kolla upp det nu, vet att dom är höga iaf:P

Permalänk
Medlem

Är dina temps för höga så borde du kolla efter om andra laptops av samma modell lider av liknande problem eller ej. Rör det sig tex om någon form av tillverkningsfel så är det dumt att försöka kyla datorn mha undervoltning, kylplattor etc, då symtombehandlar man bara när man egentligen borde behandla orsaken.

Så ta reda på dina temps, förslagsvis via realtemp eller core temp, både i idle och i load.

Vidare, hur gammal är datorn? Har fläkten alltid varit såhär eller har den förvärrats? Om det är det senare; har du gjort rent från damm?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Är dina temps för höga så borde du kolla efter om andra laptops av samma modell lider av liknande problem eller ej. Rör det sig tex om någon form av tillverkningsfel så är det dumt att försöka kyla datorn mha undervoltning, kylplattor etc, då symtombehandlar man bara när man egentligen borde behandla orsaken.

Så ta reda på dina temps, förslagsvis via realtemp eller core temp, både i idle och i load.

Vidare, hur gammal är datorn? Har fläkten alltid varit såhär eller har den förvärrats? Om det är det senare; har du gjort rent från damm?

Har inte kollat mina temps än, men gick in på energialternativ... Där valde jag ett energisnålare alternativ på den och nu är den normalvarm och fläkten låter inte alls lika mycket

datorn är typ 2 månader gammal... har väl hyffsad prestanda som jag antar höjjer värmen avsevärt om de ska gå för fullt hela tiden:p

Permalänk
Medlem

Men väljer du energisnål kommer den köra CPUn och GPUn i lägre frekvens...

Har den alltid varit så då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Men väljer du energisnål kommer den köra CPUn och GPUn i lägre frekvens...

Har den alltid varit så då?

yes, ända sen jag fick den... Har läst runt lite och det verkar som att det är en väldigt varm dator jag köpt...

Permalänk
Medlem

Då min vän får du dras med det

Vet inte exakt vad det är för en dator, men är det kraftiga komponenter kommer du få dras med fläktljud.

Mitt råd till dig. Undervolta din dator. D har allt att vinna på det; lägre temps = bättre batteritid, svalare dator, fläktar som inte behöver gå igång lika ofta och länge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Då min vän får du dras med det

Vet inte exakt vad det är för en dator, men är det kraftiga komponenter kommer du få dras med fläktljud.

Mitt råd till dig. Undervolta din dator. D har allt att vinna på det; lägre temps = bättre batteritid, svalare dator, fläktar som inte behöver gå igång lika ofta och länge.

har en dual core 2 på 2.2ghz och ett 8600 med 256mbdd3 , 2 gig ram...

Hmm, undervolta.. låter lite klurigt, är de bara att gå in i bios å sänka eller måste man förbereda på något sätt?
isåf, vad eller hur mycket måste man sänka?

mvh

Permalänk
Medlem

Vad och hur mycket du ska sänka kan du läsa i de två guiderna som finns som heter undervoltning, sök p det så hittar du dem. Där står allt du behöver veta.

Men det g¨r ut på att sänka vcore så mycket som datorn tillåter och ändå ha en stabil dator.