Funkar den gamla DVD spelaren?

Permalänk
Medlem

Funkar den gamla DVD spelaren?

Hejsan!

Nu är det så här att jag snart ska köpa en ny dator, i delar som jag själv valt ut med hjälp av andra här på Sweclockers

Men nu så är det så att vi har en gammall Dell Dimension 4300 som står och skräper eftersom nätaggregatet lagt av (Vad jag tror)
Men nu idag såg jag att den hade en DVD så jag lossade den från datorn och har nu DVDn och 1 ide kabel.

Tänkte fråga lite här:

1. Funkar den gamla DVD till nya datorn, chassit kommer vara Antec Sonata 3

2. Vilka kablar behövs, IDE kabeln, kabeln från nätagget, någon mer för att få liv i DVDn?

Visa signatur

E7200 @ 3.16Ghz | Antec Three Hundred | Fractal Design Newton 500W | Samsung Spinpoint 320GB | Leadtek GTX 260 896MB | 2x2GB (Tot. 4GB) A-Data DDR2 800Mhz | Gigabyte GA-EP35-DS3 | Windows Vista Ultimate 64-bit |

Permalänk
Medlem

Det enda du behöver är en PATA (IDE) kabel och en molex (4-pins) strömkabel från nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

Aha okej men då har jag allting

Men Pata kabeln som ser ut som ett skärp Har på ena sidan 1 ingång och andra har den 2 eftersom den gav kontakt till 2 dvd, gör det ingenting om den ena kontakten ligger löst?

Visa signatur

E7200 @ 3.16Ghz | Antec Three Hundred | Fractal Design Newton 500W | Samsung Spinpoint 320GB | Leadtek GTX 260 896MB | 2x2GB (Tot. 4GB) A-Data DDR2 800Mhz | Gigabyte GA-EP35-DS3 | Windows Vista Ultimate 64-bit |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b^eF
Aha okej men då har jag allting

Men Pata kabeln som ser ut som ett skärp Har på ena sidan 1 ingång och andra har den 2 eftersom den gav kontakt till 2 dvd, gör det ingenting om den ena kontakten ligger löst?

Om du menar att det finns tre kontakter som på bilden så har jag för mig att det inte spelar någon roll om du bara har en enhet på kablen. Annars brukar den kontakten som är längst ut vara MASTER.

Permalänk
Medlem

Okej men är det komplicerat att installera en IDE DVD spelare?

Tänkte måste man hålla på mycket med just Master / Slave osv?

Visa signatur

E7200 @ 3.16Ghz | Antec Three Hundred | Fractal Design Newton 500W | Samsung Spinpoint 320GB | Leadtek GTX 260 896MB | 2x2GB (Tot. 4GB) A-Data DDR2 800Mhz | Gigabyte GA-EP35-DS3 | Windows Vista Ultimate 64-bit |

Permalänk
Medlem

Nej det är inte svårt att installera en ide enhet, om du bara har en enhet på kabeln så är det bara att plugga in och köra. Har du två enheter, så måste de vara byglade olika, en master och en slave.

Men är det verkligen värt det? Om du köper en ny dator så rekomenderar jag dig att köpa en ny sata dvd-brännare. Tänk om det är något fel på din dvd-spelare?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b^eF
Okej men är det komplicerat att installera en IDE DVD spelare?

Tänkte måste man hålla på mycket med just Master / Slave osv?

beror på ska du ha en ide hd då måste du bygla dvdläsaren som slave men har du en sata hd så ska den vara master (detta är endast ifall ditt moderkort bara har stöd för en ata kontakt (=2 enheter)

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem

Alltså jag är inte 100 ifall jag ska använda denna enhet men skulle varit bra och spara lite, men dock inte bestämt än.

Och min nya dator har:

Amd Athlon x2 6000+

Powercolor ATI HD 4850

GA-MA770-DS3 (Moderkortet, Inet)

320GB Samsung Spinpoint HDD

Och Hårddisken är Sata så det är inga problem så.

Men hur upplevde ni erat första bygge?

Visa signatur

E7200 @ 3.16Ghz | Antec Three Hundred | Fractal Design Newton 500W | Samsung Spinpoint 320GB | Leadtek GTX 260 896MB | 2x2GB (Tot. 4GB) A-Data DDR2 800Mhz | Gigabyte GA-EP35-DS3 | Windows Vista Ultimate 64-bit |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b^eF
Alltså jag är inte 100 ifall jag ska använda denna enhet men skulle varit bra och spara lite, men dock inte bestämt än.

Och min nya dator har:

Amd Athlon x2 6000+

Powercolor ATI HD 4850

GA-MA770-DS3 (Moderkortet, Inet)

320GB Samsung Spinpoint HDD

Och Hårddisken är Sata så det är inga problem så.

Men hur upplevde ni erat första bygge?

Ta det bara lugnt så kommer allt går bra.
Här finns en jättebra guide som beskriver precis vad du ska göra. Datorbyggarskolan på NordicHardware

Permalänk
Medlem

Varför snåla när du bygger nytt och sätta i en gammal
DVD-spelare?
En ny DVD-brännare kostar inte mer än 200-250kr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Varför snåla när du bygger nytt och sätta i en gammal
DVD-spelare?
En ny DVD-brännare kostar inte mer än 200-250kr.

Haha nej jag vet det låter sjukt men alltså det är det att jag har ett max pris på runt 5000 för att sen köpa Vista för 1000 så jag ville snåla lite, dock vet jag inte om jag behöver köpa OS eftersom en bekant har bränt ut XP Pro tidigare och han kanske kan Vista nu, värt att fråga, han kan mycket om mjukvara!

panGa: Jo tack jag har läst den 2 gånger nu men alltid skönt att höra lite positiva kommentarer

Har en gammal dator som jag håller på och kollar på nu och byter grafikkortet (dock AGP men samma process) och det är kul som fan måste jag säga!

Visa signatur

E7200 @ 3.16Ghz | Antec Three Hundred | Fractal Design Newton 500W | Samsung Spinpoint 320GB | Leadtek GTX 260 896MB | 2x2GB (Tot. 4GB) A-Data DDR2 800Mhz | Gigabyte GA-EP35-DS3 | Windows Vista Ultimate 64-bit |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b^eF
Haha nej jag vet det låter sjukt men alltså det är det att jag har ett max pris på runt 5000 för att sen köpa Vista för 1000 så jag ville snåla lite, dock vet jag inte om jag behöver köpa OS eftersom en bekant har bränt ut XP Pro tidigare och han kanske kan Vista nu, värt att fråga, han kan mycket om mjukvara!

regel 7 är att nämna i detta fall vi skiter i föga om du får tag i en kopierad windows men det bryter mot reglerna att nämna piratkopiering här

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Varför snåla när du bygger nytt och sätta i en gammal
DVD-spelare?
En ny DVD-brännare kostar inte mer än 200-250kr.

Själv tycker jag det är slöseri att använda sata portar till optiska enheter, de har ändå ingen användning för den ökade överföringshastigheten. Då kan man lika gärna använda ide porten till något eftersom den ändå finns där och låta hårddiskarna få sata portarna. Speciellt med tanke på att de bara verkar finnas 4 stycken på det moderkortet han ska ha. Själv har jag rätt många sata portar men de börjar ta slut och är glad att inte ha någon optisk sata enhet som tar upp en port.

Av erfarenhet så går optiska enheter väldigt sällan sönder (om man inte tappar dem eller liknande förstås) så chanserna att den fungerar är stor.

(nu sa ju inte du rakt ut att han skulle köpa en sata-brännare så detta ska väl ses mer generellt)

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
Själv tycker jag det är slöseri att använda sata portar till optiska enheter, de har ändå ingen användning för den ökade överföringshastigheten. Då kan man lika gärna använda ide porten till något eftersom den ändå finns där och låta hårddiskarna få sata portarna. Speciellt med tanke på att de bara verkar finnas 4 stycken på det moderkortet han ska ha. Själv har jag rätt många sata portar men de börjar ta slut och är glad att inte ha någon optisk sata enhet som tar upp en port.

Av erfarenhet så går optiska enheter väldigt sällan sönder (om man inte tappar dem eller liknande förstås) så chanserna att den fungerar är stor.

(nu sa ju inte du rakt ut att han skulle köpa en sata-brännare så detta ska väl ses mer generellt)

Okej men vi får se vad jag gör, kan dock va användbart med en DVD brännare. Det blir mitt första bygge så jag ahr vell annat att tänka på men ^^

Eller ja, byggde en P2'a förut men a

Visa signatur

E7200 @ 3.16Ghz | Antec Three Hundred | Fractal Design Newton 500W | Samsung Spinpoint 320GB | Leadtek GTX 260 896MB | 2x2GB (Tot. 4GB) A-Data DDR2 800Mhz | Gigabyte GA-EP35-DS3 | Windows Vista Ultimate 64-bit |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
Själv tycker jag det är slöseri att använda sata portar till optiska enheter, de har ändå ingen användning för den ökade överföringshastigheten.

Man slipper den stora PATA-kablen iallafall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panGa
Man slipper den stora PATA-kablen iallafall.

Det gör man ju dock använder jag runda ide kablar och de är inte så mycket tjockare än vanliga kablar.

ungefär så här ser de ut

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Men blir nog endå att köpa en ny DVD, tänkte ha Ligtscripe eller vad det heter

Visa signatur

E7200 @ 3.16Ghz | Antec Three Hundred | Fractal Design Newton 500W | Samsung Spinpoint 320GB | Leadtek GTX 260 896MB | 2x2GB (Tot. 4GB) A-Data DDR2 800Mhz | Gigabyte GA-EP35-DS3 | Windows Vista Ultimate 64-bit |