Permalänk

Göra skrivaren trådlös

Hej, här har ni en alldeles ny medlem!

Mitt problem är följande (jag HAR använt sökfunktionen...):

Jag har en trådlös router/ADSL modem (kombinerad) och det enda som ansluter till den är min bärbara dator samt mitt Wii. I dagsläget är jag tvungen att springa iväg med datorn till skrivaren och koppla ihop dessa så fort jag ska skriva ut.
Skrivaren står inte i närheten av routern, så jag tänkte alltså höra med er om jag på ett enkelt sätt kan ordna en trådlös anslutning till skrivaren. Det är vanlig USB-anslutning in i skrivaren.
Som ni kanske förstått så är jag inte helt hemma inom detta område, men jag undrar om en trådlös skrivarserver kan lösa detta. Jag misstänker att man då skickar informationen från datorn till routern som vidarebefordrar till skrivaren (alltså inte direkt från dator till skrivare?). Jag har nu ett krypterat nätverk och undrar hur lätt eller svårt det är att ansluta skrivarservern till routern?

Slutligen, vad rekommenderar ni för trådlös skrivarserver för runt 500 kr?

Tusen tack för er hjälp!

Edit: Kankse ska nämna att det inte är någon multifunktionsskrivare, bara en vanlig svartvit laser.

Permalänk

Det är egentligen ingen lösning på ditt problem men kan tipsa om att Qnap har skrivarserver support på flera av sina NAS:ar. Så går du i köptankar på det planet så kan du passa på att slå flugor i en smäll. Dock så kommer du inte runt den trådlösa biten så ja, jag svamlar mest

Permalänk

Ok, nu har jag varit på både PC City och Alina systems, och ingenstans har de printservers (eller DVD-RW-skivor heller för den delen, suck!).
Dessutom verkade personalen väldigt osäker och sade olika saker, någon sade att jag kan använda en accesspunkt eller router, en annan sade att det måste vara just en printserver eftersom att skrivaren inte har inbyggt nätverkskort.
Är det någon som kan hjälpa mig? Jag orkar inte springa med datorn till skrivaren stup i kvarten...tack!

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpa en Router tex. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=316996 koppla in skrivaren till den och du kan skriva ut vart som helst. Dock kostar den 150kr mer än din budget, men klart värt det. Dock har jag ingen erfarenhet av just denna router. Ska jag vara ärlig är Dlink bara jävla skit enligt mig. Den lösning jag kör med hemma är en netgear fr114p(kopplad till skrivaren) som är kopplad till en netgear wgt624 som agerar accsesspunkt, det fungerar kalas.

Men en router med usb-anslutning är vad jag kan rekomendera!

Visa signatur

WS: Phenom 9850BE @ 3.0GHZ .:. 4GB Redline .:. 790-FX.:. 4870x2 .:. 1TB .:.Lian-Li PC-V2000 .:. Vattenkylning .:. Vista x64/Xp x86
Server: Sempron Le-1100 .:. 2GB xms2 .:. 1.6TB .:. Lian-li PC-A05.:. Windows home server
Väntar på : Deneb