Underbara fotografier på LHC

Permalänk
Medlem

Har inte läst allt, men hittade detta, sorry oim det redan dykt upp, men men

http://www.petermccready.com/portfolio/07041601.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Har inte läst allt, men hittade detta, sorry oim det redan dykt upp, men men

http://www.petermccready.com/portfolio/07041601.html

Sidan klagar på att en fil är krypterad...

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk

Jag är helt ordlös, det ser ut att vara några bilder från framtiden.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet hur det går för dom. Såg på deras hemsida att nerkylning är avklarad. har dom fått igång partieklstrålen än?

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk
Medlem

Jag älskar när vetenskap, Europa och massa pengar går ihop. Slutresultatet blir alltid så vackert!

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Av någon anledning har premiären blivit uppskjuten. Lär dröja över en månad nu, ~38 dagar.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Vart får man tag på den infon?
På deras oficiella hemsida står det ju typ ingenting, eller så tittar jag på fel ställe...

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Av någon anledning har premiären blivit uppskjuten. Lär dröja över en månad nu, ~38 dagar.

Jag var felinformerad. Den 10 september smäller det.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Jag älskar när vetenskap, Europa och massa pengar går ihop. Slutresultatet blir alltid så vackert!

hehe. med tanke att vi höll på att utrota oss själva för inte så länge sen tack vara ny vetenskap så håller jag inte med fullständigt

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Och det här tycker folk det är ok att man betalar för? Sjukt med tanke på alla problem vi har i världen...

Säg det till personer som krigar istället. Där har du samhällets onödigaste kostnad...

Tvärtom brukar forskning, hör och häpna, bidra till samhället.

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem

Även om LHC startar den 10 september kommer det ändå ta månader innan de har analyserat och dragit slutsatsen om Higgspartikeln existerar.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomas_88
hehe. med tanke att vi höll på att utrota oss själva för inte så länge sen tack vara ny vetenskap så håller jag inte med fullständigt

När då?

Permalänk

Om vi lär oss att utnyttja fusion kan det lösa hela världens energibehov
Mäktigt, snyggt och maffigt vill jag bara säga. Blir nästan tårögd av de vackra bilderna
Jag tror på denna forskningen iaf. Tråkigt att så många ska klanka ner på varann för att vissa har olika åsikter om LHC :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
När då?

Inte bokstavligt, men man var på gränsen ungefär större delen av 1900-talet :P, blev dock lite lugnare efter sovjet försvann . Gällde dock inte bara Europa utan hela världen

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

8 minuter kvar tills dom startar den nu.

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
När då?

Tja, tänk Kubakrisen typ. Man kan väl inte hävda att upptäckten av fission hanterades helt friktionsfritt

Permalänk
Medlem

Äh, ingen uppstart kl 9 vad det verkar.
Inlägg från ett annat forum av en person på plats..

Visst ja: Ingen cirkulerande stråle innan kl. 10 p.g.a. problem med cryogenics-systemet (kylsystemet som kyler magneterna till -271 grader vilket gör att de blir supraledande).

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk
Medlem

Uppstarten ska ske inom en halvtimme. Går att följa uppstarten live på aftonbladet, med kommentatorer och allt

EDIT: Sker nu när som helst efter talet man håller.

Permalänk
Medlem

Nu körde dom hela varvet precis

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk
Medlem

Kollade/lyssnade på det live medans jag jobbade, hade inte intresserat mig för detta mycket tidigare.

Har jag förstått det rätt att de nu ska försöka få en till proton att snurra (åt motsatt håll) och sedan få de att träffa varandra och sedan blir det fusion och att man på nått sätt kan utnyttja denna energi som frigörs?

Nåja, spännande att se ett 50-tal högutbildade människor stå och bita på naglarna över en liten prick på en skärm

Fast har man spenderat ett kvarts århundrade så kanske det är mer spännande

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nightcrawl
Kollade/lyssnade på det live medans jag jobbade, hade inte intresserat mig för detta mycket tidigare.

Har jag förstått det rätt att de nu ska försöka få en till proton att snurra (åt motsatt håll) och sedan få de att träffa varandra och sedan blir det fusion och att man på nått sätt kan utnyttja denna energi som frigörs?

Nåja, spännande att se ett 50-tal högutbildade människor stå och bita på naglarna över en liten prick på en skärm

Fast har man spenderat ett kvarts århundrade så kanske det är mer spännande

Nja, skulle jag säga. Huvudsaken är väl inte att skapa fusion, utan att slå sönder protonerna tillräckligt mycket och titta på vad som kommer ut.

Det är alltså ett massförstörelsevapen. (haha, nördhumor)

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Mjo, nått åt det hållet har jag väl också lyckats förstå Fascinerande konstruktion. Elektronikporr är det iallafall

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att LHC kommer bli framgångsrikt så att vi kommer få se mer av dessa enorma vetenskapliga anläggningar. Ska bli väldigt intressant att följa

Synd att media har blåst upp att det skulle vara en domedagsmaskin att imorn kommer hela världen slukas av ett enormt svart hål etc. Tro fan det att det kommer in artiklar om att små barn som blir rädda av det här. Små barn vet inte vad vi ska ha den till, de vet inte hur den fungerar, det enda de vet är att den är fruktasvärt stor och i media (naturligtvis) så står det att det finns en chans att den kommer skapa en svart hål och förinta hela jorden på ett dramatiskt sätt. Fy fan för medias onödiga masspanik, bryr dom sig inte om att folk kan bli rädda och oroliga?

Permalänk
Medlem

Man byggde en maskin för flerahundra miljarder dollar för att ta sönder saker

tycker faktiskt lite synd om alla amerikanska forskare som satsat minst lika mycket tid av sitt liv på det som cern:s forskare och nu blir överkörda av dem

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Tycker det är patetiskt av aftonbladet att igår köra fetaste uppslaget på att det är sista dagen på jorden och idag lägger upp rubriken "Barnen: Sluta skrämma oss
Många medier skriver om Big Bang-experimentet och om jordens eventuella undergång – många blir oroliga, framförallt barn "
Och sedan till råga på allt så bara för att visa sina äkta färger så har dom forumet med topicen "Har du märkt av barnens oro kring pratet om jordens undergång?" precis under..
omfg.. Media = Fear keeps us all in place, Aftonbladet = Fear är roligt, som en boll ungefär, studs studs studs...

Men iallafall! Kommer bli mycket spännande att se var det här leder, hörde ett program för någon dag sedan där dom intervjuade en av forskarna på plats. Och dom har ju förhoppningar om att t.ex. hitta en ny dimension (en femte i ordningen dårå). Det vore nice, precis vad som behövs för att möjliggöra timetravel ^^
Hoppas bara Gordon Freeman är på plats så att inget går snett.... eller.. ehh

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja så länge de har en kofot så fixar det sig. PS: Akta er för de små hoppiga jävlarna och ta inte tag i några eventuella lianliknande saker som hänger ifrån taket.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Kommentarerna skrivna på artikeln är underhållande iaf

"Men herregud, dom säger att jorden skulle sugas in i ett svart hål, jamenar ett sån existerar inte ens för ingen i universum har sugits in i ngt Jävla håål de ba påhitt för att ni nte har bättre att skriva va, Kom på ngt vettigt istället för att skrämma halvla sverige jamenar Ta de lungt ( :"

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

lol ^^

däremot har jag en liten fundering.. Inte för att jag är troende överhuvudtaget, men det var en kille idag när vi labbade som sa det att det här experimentet är helt oväsentligt om man tror på gud (han är jehovas, och menade då att gud skapat allt). Men om dom "lyckas" med experimentet och simulera Big Bang, smäller dom inte den ballongen som kallats för "gud" i så många år då? Jag menar, hela skapelseberättelsen går ju i stöpet då ^^
Vore kul.. I don't like god..

Visa signatur
Permalänk

så...kommer dom finna svaren på livets alla mysterier med den?
typ: hur man knäpper upp en bh?
varför det ska vara så jävla svårt att diska en gryta med fastbränd havregrynsgröt?
varför Anthony Hopkins bara kan spela ruggigt skumma karaktärer?
varför WoW inte har blivit drogklassat i Sverige?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil-Bosse
så...kommer dom finna svaren på livets alla mysterier med den?
typ: hur man knäpper upp en bh?
varför det ska vara så jävla svårt att diska en gryta med fastbränd havregrynsgröt?
varför Anthony Hopkins bara kan spela ruggigt skumma karaktärer?
varför WoW inte har blivit drogklassat i Sverige?

Dels allt det plus att det kommer pluppa ut siffran 42 ur en datautskrift