m0REc: Så som jag förstått det efter att ha läst en hel del av Objective-C dokumentationen så är Object C baserat på C, men till skillnad från ex. C# eller C++ så är det inte på samma sätt ett nytt språk utan tillägg har snarare gjorts för att få till stånd någon form av objektsorientering. Så att kalla det för ett fulhackat c är isf ganska korrekt uttryckt Jag har till och med sett uttryck som (ungefärligt översatt) "för att emulera objektsorientering i c", osv.
Att sedan argumentera om vilket språk som är mest estetiskt tilltalande är väl ungefär som att bråka om vilka byxor som är snyggast. Det är en ganska subjektiv grej. Men att C# över lag är mer städat (dvs. inkapsling av kod, etc), och att mindre kod i allmänhet behövs för att göra samma saker (ex. definiera klasser) är bara ett par viktiga punkter som talar för den syntaxen. Samtidigt kan jag iofs göra samma jämförelse mellan C# och C++, och även där till C#'s fördel.
Samma gäller för ide'n. Alla interface är ju eg. bara fullständigt intiutiva för den som utvecklat det, medan vi stackars användare får finna oss i det upplägg utvecklaren valt. Det är lätt att komma med en erfarenhetsbakgrund (Visual Studio för mig) och inbilla sig att det interfacet är mer intiutivt medan man eg. bara har större erfarenhet av det och det andra tycks främmande. Svårt att göra en objektiv jämförelse, alltså.
Nåja, syntaxen är dock för mig väldigt främmande, och jag har ändå hållt på en del med olika c-relaterade programspråk (c++, java, c#, actionscript, mm). Jag försöker därför sammanställa en jämförande lista mellan C# och ObjC, dvs. hur man skapar och instansierar klasser, funktioner, variabler, osv. Men det borde väl finnas sådana redan? Har dock efter mycket sökande inte hittat någon...finns många "java vs c#"-jämförelser dock.
lallassu: Varken java eller flash stöds, som jag förstått det.