Permalänk
Robot

Extra till kylning 4870X2

4870X2 + 16 stycken Zalman VGA Minneskylare, kan det funka?

För er som innehaver ett 4870X2 så vet ni säkert vad jag menar när jag säger NON LIKE IT HOT! Mitt kort går upp till 90grader celsius i en omgång av 3DMark och det känns som att det omöjligt kan vara bra för kortet så jag tänkte lägga några småslantar på en smått desperat mod och se om det hjälper över huvud taget.

Och jorå, funkar gör det. passivt sänker dessa minneskylare idle tempen på grafikkortet med ca 10 grader och load tempen med ca 5 grader. ska under helgen som kommer montera in en radialfläkt i chassi sidan vid grafikortet för att se om detta kan ge mig lite bättre temps. ska även byta alla skitfläktar som kom med mitt p180 för flera år sedan (Vet inte varför jag inte bytt tidigare) till nyinköpta Nexus fläktar istället.

Besök albumet: Extra till kylning 4870X2 av 3rixon

Permalänk

Man får väl hoppas på det bästa! Men har du ett Antec P182? Ser ut som det. För jag ska fixa dator till min kompis och han ska ha 4870z2 och P182.

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Medlem

Om du läser så står det p180. p182 fanns inte än när jag införskaffade mitt chassi.

Visa signatur

Core i9 12900K | ASUS ROG Maximus Z790 Hero | 32Gb 6000Mhz Kingston | EVGA 3080TI FTW3

Permalänk
Avstängd

Coolt ska göra nåt modd på mitt kort med sen... gillar verkligen inte värmen ifrån kortet.... 90c load är la inget mitt ligger på 87c idle på ena kärnan och 96c på minnena.. och jag har ett välkylt chassi...

Återkom sen när du har satt en fläkt imot kortet.. med resultat..

Permalänk
Avstängd

haha stor mening det kommer inte hjälpa alls ...

Visa signatur

Vardagsburk: Pentium 3.4Ghz! 2x1gb DDR400, Abit AG8, 2100GB disk.

Foto: Canon EOS 40D + Sigma 18-50 F2.8 Macro + Canon EF 17-85 F4-5,6

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av E8400
Coolt ska göra nåt modd på mitt kort med sen... gillar verkligen inte värmen ifrån kortet.... 90c load är la inget mitt ligger på 87c idle på ena kärnan och 96c på minnena.. och jag har ett välkylt chassi...

Återkom sen när du har satt en fläkt imot kortet.. med resultat..

Låter varmt det där, du kan ju koka vatten på minnena Jag lägger upp ett nytt galleri under söndagen på allt jag under helgen ska modda på chassit, tar med temp skillnader där (Före/Efter)

Visa signatur

Core i9 12900K | ASUS ROG Maximus Z790 Hero | 32Gb 6000Mhz Kingston | EVGA 3080TI FTW3

Permalänk
Medlem

Det hjälper för att kyla minnena men du borde kanske slänga på en eftermarknadsfläkt för själva GPUn också? Och voltregulatorerna (heter det va?) ; ) Fett!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3rixon
Låter varmt det där, du kan ju koka vatten på minnena Jag lägger upp ett nytt galleri under söndagen på allt jag under helgen ska modda på chassit, tar med temp skillnader där (Före/Efter)

Jo jag är inte ett dugg nöjd med värmen och kylning på detta kort...

Japp återkom med före/efter temps sen...

Permalänk
Medlem

synd att dessa företag inte kan göra några bra lösningar för att hålla sina kort vid bra temps.

Visa signatur

Sker på egen risk!

Permalänk
Medlem

Räcker det inte att höja fläktens varvtal för att få lite bättre temperaturer? Eller låter den alldeles för mycket då?
Låter ju inte helt gött om man skulle behöva köpa en tredjepartskylare för att få acceptabla temperaturer på ett såpass dyrt grafikkort.

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem

Heltäckande vattenkylningsblock är den bästa lösningen - men de kostar nästan en tusenlapp för bara blocket, och så behövs en vattenpump för 500 och ett kylblock till CPUn (500) och en radiator (500+) och snabbt är man uppe i dubbla kostnaden för grafikkortet - men då blir det svalt och skönt för både grafikprocessor och CPU, och då överklockar man tills det blir lika varmt som innan... ;-).

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

Härligt, att det funkade så bra!

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Medlem

Snyggt

Kul att de funkade också, finns inget bättre än något som ger bra resultat

10/10

Visa signatur

CPU: Intel Core 2 Quad @ 2.4 Ghz | GPU: Gainward 8800 GTS 512 mb | PSU: Corsair 550 W | Moderkort: Asus P5k Premium | Minnen: Corsair XMS TWIN2X 2048 mb | HDD: Seagate Barracuda 250 GB | Övrigt: Windows Vista Home Premium 32 bit

Permalänk
Medlem

du kan gratis ladda ner något program som kontrolerar fläkthastigheten på kortet men det låter dock, och på 100% så skakar datorn xD det är kraft ^^ den ligger på 27% från början, så det finns mkt att höja

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem

Dra av plastkåpan och kör på en 120mm fläkt, har jag gjort. Graderna droppade direkt!

Visa signatur

=)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AleexF
Dra av plastkåpan och kör på en 120mm fläkt, har jag gjort. Graderna droppade direkt!

Bilder!

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk

jag har en seriös modd som kyler översidan av x2kortet, jag kommer att lägga upp ett galleri om ca en vecka på de.

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

http://www.sweclockers.com/galleri/12121-timberjack-900d

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se lite bilder på era moddar för att få ner tempsen, då den verkar vara helt sinnessjuk, och man pallar i ärlighetens namn inte att ha fläkten på mer än 40% (och redan då låter den en del) för att hålla ner temperaturen, sinnesjukt

Visa signatur

Sup?

Permalänk

vad e det internminnes kylaren och cpu kylaren heter?

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk

Ramminnes-kylaren: Corsair DOMINATOR Airflow Fan

CPU-kylaren: Tuniq Tower 120 (Tillverkas ej längre)

Permalänk

Haha, köp ett till paket med miniflänsar och kläm dit! ^^ Lär bli 5-10 grader till sänkning!:P

Permalänk
Medlem

3rixon och Ganjaman, är det ni jag brukade lira CS med? Golle här.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem

hemskt kort hade ett sådant för länge sen den bara överhettades hela tiden. vill du inte ha dx11 ?

Visa signatur

gott o blandat