Permalänk

Studera vidare inom nätverks sektorn?

Hello, har gått runt och tänkt här i dagarna på om man inte skulle läsa vidare.
Dock vet jag inte vad exakt man ska läsa, inom nätverk.
Har ju läst nätverk på gymnasiet med CCNA men vill ha mer kunskap.
Mvh GL

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Jag tycker Ciscos CCNP verkar intressant, vet dock inte vilka lärosäten som har den kursen eller liknande i sitt utbud.

http://www.cisco.com/web/learning/netacad/course_catalog/CCNP...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luviz
Jag tycker Ciscos CCNP verkar intressant, vet dock inte vilka lärosäten som har den kursen eller liknande i sitt utbud.

http://www.cisco.com/web/learning/netacad/course_catalog/CCNP...

Ja, har också kollat på CCNP, men det verkar bara vara för företagsutbildning(?)

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Är det enstaka kurser du vill läsa eller är det någon form av högskoleutbildning du vill läsa ?

Permalänk

Jag vet inte riktigt, vad är intressant idag på marknaden?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Finns ett överskott av nätverkstekniker idag, så det råder inte brist precis.

Jag skulle kolla mer på SAP och bli duktig på det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
Ja, har också kollat på CCNP, men det verkar bara vara för företagsutbildning(?)

Det finns ganska många högskolor/universitet/KY-utbildningar som är Cisco academier och erbjuder de 4:a CCNP kurserna. Men för att få CCNP certifikatet måste du skriva hos ett testcenter. Exempel på skolor är Mälardalens högskola, KTH, Luleå, Jönköping m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Badboy Rune
Det finns ganska många högskolor/universitet/KY-utbildningar som är Cisco academier och erbjuder de 4:a CCNP kurserna. Men för att få CCNP certifikatet måste du skriva hos ett testcenter. Exempel på skolor är Mälardalens högskola, KTH, Luleå, Jönköping m.m.

Jaha okej. Kollade på www.informator.se och dem verkar ju ha de 4:a. Vad tycker du/ni generellt om CCNP då? Är det värt att studera gentemot vad som behövs ute i "arbetslivet"

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk

Om det är nätverk du vill jobba med så är det nog bra. Sen bör du väl också läsa lite mer som tex IP-telefoni, trådlösa nätverk, lite om windows server och serverdrift i linux/unix m.m.

Kollar man jobbannonserna idag så söker företagen oftast folk med några års erfarenhet, så det är kanske inte jättelätt att få jobb när man är nyexaminerad. En annan nackdel är att du kommer nästan bara i kontakt med Ciscos kursmatrial och utrustning. Ute i "verkligheten" använder man också mycket andra märken som tex Juniper, Extreme, Checkpoint, HP m.m

Permalänk
Medlem

I Dalarna någonstans finns det en utbildning för att bli typ obduktionstekniker för datorer inom polisen. Jag har ju så klart glömt vad det hette. Men det verkade häftigt.