Permalänk
Medlem

Ingen bild till skärmen!?!?!?

Hej gott folk!

Jag har lite datastrul som jag tänkte dela med mig av för att se ifall det finns någon som haft liknande problem.

Har nyligen införskaffat mig en ny data som ser ut så här:

Core i7 920
asus P6T Deluxe V2
6 gb ocz platinum
sapphire 4870 1 gb
NorthQ Black 850W (som är reklamerat)
WD Caviar Blacj 500 gb
Kör Vista x64

Ok till min lilla historia, skall försöka skriva så kortfattat som möjligt.

Jag byggde ihop allt och starta igång burken i bios. Gjorde mina inställningar och sparade och skulle starta om för att installer os.
Då dog burken....
Efter lite felsökning kom jag fram till att det var nätagget som hade
svikit totalt.....detta är nu reklamerat och även urtaget från kompletts sortiment av någon anledning som de inte vet varför.
Jag fick använda ett gammalt antec 500W så länge, så hände det en gång att när jag startar datan så starar alla fläktar och rasket går igång men det skickar ingen bild till skärmen, har prövat med olika sladdar (både VGA och dvi-hdmi).
Första gången detta hände var precis efter att det nya nätagget svikit mig och jag trodde att det var mitt gammla nät som ej orka driva systemet men lyckades att få igång det igen och har användt det fram till igår imorse då jag fick tillbaka problemet igen. Då åkte jag iväg och köper ett nytt nätagg, ett Cooler Master Real Power Modular 850W.
Men detta hjälper ej...

Några tankar på vad jag borde pröva, skall låna ett gammalt ati x850xt kort och pröva det för att se ifall det är fel på gpu:n.
Kan ju inte pröva så mycket i windows då datan inte startar alls, får inte ens upp bios starten.

Tror ni att det kan vara så att datan tog stryk när det förra nätagget gick sönder????

Är väldigt tacksam för er tid och er hjälp!!!!!

Permalänk
Medlem

Något nyare/äldre nätagg brukar ha en spärr så det inte ska skada de övriga delarna vid överspänning och dylikt.

Det enda jag kommer att tänka på är om du satt i dom där extra strömsladdarna till graffet/mobot?
Sen kan det ju vara värt att dra ut graffet och sätta i det igen.
Kan ju också testa köra med så lite komponenter i som möjligt, en ram sticka osv.
Inget pip från datorn btw?

Permalänk
Medlem

Nä inga pip från datorn.
Alla strömsladdar är i till gpu och moderkort.

Har prövat ta ut grafikkortet men skall prova ett annat under dagen eller imorgon.

Kan det hjälpa att ta ut ramen? Har ju brukat datorn normalt tills igår?!
Skall absolut pröva det dock...ganska drygt att inte kunna använda burken!!

Tack för förslagen!!!!

Permalänk
Medlem

är det fel volt på minnena så kan det strula på konstiga vis, vanligaste är blåskärmar. höj till 2,1 - 2,3.
Men för att komma åt bios behöver man ju se därav brukar det lösa sig med att använda en sticka.

Kanske en longshot, men mer kommer jag inte på att testa förutom annat graffekort.

Permalänk
Medlem

nja kör ddr3 så där skall man ej köra mer än 1.65V på minnen för det kan vara skadligt för processorn och det är ändrat till rätt volt så det bör inte vara problemet.

Permalänk
Medlem

Dax för något extremt. Målet är att få bild/få igång datorn.

Moderkortet
Processorn + Kylaren
1 minne
Grafikkortet
Nätaggregatet

Det går ut på att man sätter ihop de 5 viktigaste delarna utanför lådan på tex moderkortets kartong eller annan icke ledande yta. Mycket lättare att se om något är fel med bara 5 delar att felsöka.

http://www.techsupportforum.com/hardware-support/building/171...
Jag föredrar den här guiden för den funkar både till felsökning och för att bygga ihop första gången. Strunta i rubriken och använd en stjärnskruvmejsel istället för en platt för att stänga av och starta datorn genom att röra vid metall piggarna där kablarna till front panelen ska sitta.

Permalänk
Medlem

Tack för alla som kommer med förslag men då kommer jag röra till allt lite tror jag....

Nämligen idag när jag vaknat gick jag ut för att pilla med datan och den går igång på första försöket...
Jag prövade att starta om datan några gånger för att se ifall jag kunde framkalla felet men den startar varje gång.

Har kör vistas egna minnes test utan få några errors och har kört memtest utan att få några errors.

Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare nu då det är andra gången som felet "fixar sig själv"....

Undrar om det finns något program för att testa processorn efter fel och finns det överhuvudtaget något program för att göra en felsökning på ett grafikort????

Så vad tror ni kan vara felet när det kommer och går, fungerar ibland och ibland inte!

Tack för all hjälp!!

Permalänk
Medlem

Kortslutning pga bygg fel.

Tycker att du ändå ska ta isär de 5 viktigaste delarna och sätta ihop dem ordentligt. Du ska speciellt ta bort moderkortet och kolla under den att du inte klantat dig där (tex metall bit, distanser på fel ställe). Är det riktigt illa så kan moderkortet vara förstört för alltid nästa gång det händer.

Det räcker inte att sitta och titta. Du måste använda händerna. Speciellt ta loss och sätta tillbaka grejer ordentligt.

Permalänk
Medlem

Ok ska kolla upp det, men om det är kortslutning pga bygg fel borde inte felet vara konstant då och inget som kommer och går?

Permalänk
Medlem

Nej.

Enligt gamla trådar så kommer och går symtomen med det felet/misstaget. Ofta när datorn flyttats, du stöter mot (slår, sparka skriker åt den i???).

Om i stället något inte sitter ordentligt så händer det ofta att de tar isär datorn utan att hitta fel. Men när de satt ihop datorn igen ordentligt så har den helt plötsligt funkat sedan dess.

Permalänk
Medlem

Ok, jag ska plocka i sär allt imorgon och kolla upp detta!!!

Permalänk
Medlem

Ja då var jag tillbaka

Har nu plockat ut allt i burken och satt tillbaka det.
Kunde ej se att det skulle vara något bygg fel.
Har kollat 2 ggr extra att allt sitter rätt och att allt sitter ordentligt.

Problemet har inte kommit igen men det kommer ju och går.....
Tror ni att det kan hjälpa att göra en bios uppdatering????

Känns kanske som jag får lägga detta på hyllan tills/om problemet kommer igen!

Tack för alla som visat intresset och kommit med förslag till lösningar för problemet!!!

Permalänk
Medlem

Möjligen skulle bios uppdatering förbättra det. Speciellt om det är nyare modeller / standarder inblandade med moderkort, processor och minnen. Man kan ibland läsa vad bios uppdateringarna förbättra.

Permalänk
Medlem

BIOS

Om problemet kommer tillbaka kan det ev hjälpa att gör claer på cmos (bios till orginalinställningaar) och sedan göra om alla bios-inställning och samtidigt kolla i manualen att det är rätt sjaer som ändras och vad de gör.

Permalänk
Medlem

Dår drar jag liv i denna tråden igen!

Idag måndag skulle jag starta datorn och de som händer är samma som jag tidigare beskrivit. Jag har pratat med komplett, där jag köpt sakerna, och de sa att jag skulle pröva värma minne för de haft reklamationer angående minnen som ej gick att kallstarta.
Dock var detta inte problemet.
Fast denna gången så gick grafikkortsfläkten väldigt högt hela tiden, har också märkt att grafikkortsfläkten spontant går upp i höga varv när datorn är igång. Detta händer när jag bara är ute i desktop och inte belastar datorn.

Men det konstiga denna gången var att jag kopplade ur alla sladdar till burken för att koppla in mitt gamla grafikkort och pröva det. Men när jag satte tillbaka strömsladden till nätagget så gick datorn igång som vanligt.

Hoppas någon känner igen problemet för detta börjar bli väldigt irriterande!!!

Permalänk
Medlem

Har inte lusläst tråden så om någon har föreslagit detta tidigare ber jag om ursäkt.

Har du provat att uppgradera ditt bios? Eller iaf byta bios version, dina fel tycker jag låter som skumma bios fel. Det känns som om din dator fastnar när han går igenom bios uppstarten.

Permalänk
Medlem

Kanske första gången som du stängt av nätaggregatet genom att dra ur kontakten eller att stänga av nätaggregatet. Då gör ASUS något de kallar parameter recall om föregående start misslyckats. (samma sak som att göra clear av cmos.) Dina ändringar i bios är förmodligen det som orsakat att den inte startat men är nu återställda.

Permalänk
Medlem

Angående uppdatering av bios så ska version 0102 räcka för din cpu. Det är också den första som de har gett ut.