Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det där är myter, om än populära. Inget tyder på att vi skulle använda endast en bråkdel av kapaciteten och inget säger att Einstein använde mer än någon annan.

Har du ngn källa?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr-boring
Men sen är det väl så också att den mänskliga hjärnan använder ju bara 1-2%'s hjärncapacitet. Tror nog vi skulle vara riktigt grymma om vi använde våra 100% till fullo. Se bara på einstein som använde 3-4% av sin kapacitet och vad han åstadkom.

Det där är lite "gammalt" påstående (vet för att jag nyss läs om det), men fortfarande så ligger det något i att man absolut inte "maxar" sin hjärna (Läs mina andra inlägg i tråden ).

Källa?

Jag menar, har ni något som motbevisar det jag säger? Skulle vara intressant o läsa isf:)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr-boring
Har du ngn källa?

Inte på rak arm; har du någon själv? Man kan annars fundera över vad det skulle vara för mening med att ha så mycket outnyttjade resurser. Vi har utvecklats från varelser med mindre hjärnor och förändringen har givit oss alla möjliga problem; hjärnan kräver till exempel stora mängder energi och mänskliga barn kräver många år av uppassning innan de kan klara sig på egen hand. Hade det inte varit enklare att bara använda lite av de outnyttjade resurserna istället?

Permalänk
Hedersmedlem

Klä på sig är mer komplicerat än vad man kan tro. Har sett en del serier från typ discovery och national geographic som handlar om robotar och AI. Bara att få syn att fungera för att känna igen våra vardagliga saker är en utmaning. Som ett helt projekt har dom lärt en robot att hämta saker i kontorsmiljö. Samtidigt är det ju robotar som är helt inriktade på att gå perfekt och ha balans.

Jag tror nog man kan säga att hjärnan är otroligt mer effektiv än vad en CPU är.

Hoppas man lever den dagen då forskare kan säga att dom faktiskt förstår hjärnan helt.

Tror nog hjärnan är mycket kraftigare än en CPU. Bara att den är gjord för annat än ren matematik. Hade ju varit sjukt coolt om man faktiskt kunde "programmera" hjärnan som man kan med CPU.

Slutbabblat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Klä på sig är mer komplicerat än vad man kan tro. Har sett en del serier från typ discovery och national geographic som handlar om robotar och AI. Bara att få syn att fungera för att känna igen våra vardagliga saker är en utmaning. Som ett helt projekt har dom lärt en robot att hämta saker i kontorsmiljö. Samtidigt är det ju robotar som är helt inriktade på att gå perfekt och ha balans.

Jag tror nog man kan säga att hjärnan är otroligt mer effektiv än vad en CPU är.

Hoppas man lever den dagen då forskare kan säga att dom faktiskt förstår hjärnan helt.

Tror nog hjärnan är mycket kraftigare än en CPU. Bara att den är gjord för annat än ren matematik. Hade ju varit sjukt coolt om man faktiskt kunde "programmera" hjärnan som man kan med CPU.

Slutbabblat

Programmerat och överklocka om inte annat... på vintern skulle det nog bara vara skönt iaf, och för alla feta amerikaner förstås..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Inte på rak arm; har du någon själv? Man kan annars fundera över vad det skulle vara för mening med att ha så mycket outnyttjade resurser. Vi har utvecklats från varelser med mindre hjärnor och förändringen har givit oss alla möjliga problem; hjärnan kräver till exempel stora mängder energi och mänskliga barn kräver många år av uppassning innan de kan klara sig på egen hand. Hade det inte varit enklare att bara använda lite av de outnyttjade resurserna istället?

Mjoo det kan stämma mycket väl. Men därsamma finns det ju forskning som tyder på att vi människor har väldigt outvecklade hjärnor, alltså primitiva. Och det är något som antingen forskning eller utveckling kommer ändra på.

Och nej har ingen källa. har snappat upp lite här o där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr-boring
Har du ngn källa?

Källa?

Jag menar, har ni något som motbevisar det jag säger? Skulle vara intressant o läsa isf:)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Inte på rak arm; har du någon själv? Man kan annars fundera över vad det skulle vara för mening med att ha så mycket outnyttjade resurser. Vi har utvecklats från varelser med mindre hjärnor och förändringen har givit oss alla möjliga problem; hjärnan kräver till exempel stora mängder energi och mänskliga barn kräver många år av uppassning innan de kan klara sig på egen hand. Hade det inte varit enklare att bara använda lite av de outnyttjade resurserna istället?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr-boring
Mjoo det kan stämma mycket väl. Men därsamma finns det ju forskning som tyder på att vi människor har väldigt outvecklade hjärnor, alltså primitiva. Och det är något som antingen forskning eller utveckling kommer ändra på.

Och nej har ingen källa. har snappat upp lite här o där.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr-boring
Men sen är det väl så också att den mänskliga hjärnan använder ju bara 1-2%'s hjärncapacitet. Tror nog vi skulle vara riktigt grymma om vi använde våra 100% till fullo. Se bara på einstein som använde 3-4% av sin kapacitet och vad han åstadkom.:)

säger bara
". . . But luckily when the bullet entered his skull, it only damaged the 90 percent of his brain he didn't use"

för att förtydliga hur du än skär ett snitt i en hjärna och plockar bort 90% av den så kommer du inte få en fungerande hjärna.

det är en myt som härstammar ifrån då man börja med mangnet rönken av hjärnan tror jag (om jag inte mins fel) för då trodde man dom "gråa" delaran va "av" men det är dom "röda" delarna som är på Turbo kan man nästan säga.

vi använder olika delar av hjärnan men inte allt på en gång.

tänk dig du har 10 batterier som du har kopplat 10 lampor till en lampa per batteri, vad som är specielt med folk med tex savant syndrom är att dom har fått några lampor "som gått sönder" så hjärnan har massa extra "energi" den har över och då försöker den kompensera dessa trasiga lampor genom att skicka den strömmen till en annan lampa vilket får den lampan att lysa "starkare"

om man dock kunde lära sig att stänga av och slå på sina egna "lampor" så man kunde styra hur sin "enegeri" blev använd och att man kunde bestämma vad man skulle tycka va intresant så skulle du slå en dator ( i dagen läge utan problem ) det handlar bara om att lära sig hur om det ens går.

har för överigt autism själv dock inga savant funktioner

ber om ursäkt för eventuella stavfel

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Men också tänk på att det är med våra hjärnor som skapat cpun från första början;P och gjort den vad den är idag, hjärnan ligger ett steg före^^

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk

Källor...

Till er som (klokt nog) efterfrågar källor till höger och vänster rekommenderar jag en sajt som är bra för att hitta lite allt möjligt:
http://www.google.com.

Orkar ni inte googla fram nån tillförlitlig källa så kolla här för lite spännande läsning:
http://faculty.washington.edu/chudler/tenper.html

Orkar ni inte ens läsa får ni helt enkelt lita på mitt ord (som läkarstudent):
Vi använder 100% av våra hjärnor. Allt snack om 9-99% oanvänd hjärnkapacitet är humbug.