Larrabee är en jätte

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Nej, i en icke monopolsituation sätter man priset för att vara konkurrenskraftig, vilket för konsumenten i allmänhet betyder så lågt pressat som möjligt, inte tvärt om.

vilket väl ofta sammanfaller med det pris som marknadsföringsfolket tror att man kan få ut av folk?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
vilket väl ofta sammanfaller med det pris som marknadsföringsfolket tror att man kan få ut av folk?

Vilket aldrig sammanfaller med det marknadsföringsfolket tror att de kan få ut av folk, ifall det egna företaget är enda alternativet.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Vilket aldrig sammanfaller med det marknadsföringsfolket tror att de kan få ut av folk, ifall det egna företaget är enda alternativet.

Jag vet inte riktigt vart du vill komma. Man kan naturligtvis ta ut högre priser om man är ensam på marknaden, men att försöka hålla den nivå som folk (där man med "folk" avser den optimala mängden människor) är villiga att betala verkar väl vara rätt sunt oavsett hur konkurrensen ser ut?

Permalänk
Medlem

Nej, inte om det finns en konkurrent. Då lägger man sig så lågt man kan, och ändå ha vinst. Har man ingen konkurrent, lägger man sig så högt man kan, för att maximera vinsten.

Just därför har man sällan äkta öppna marknader. T.ex. inom grafikkortsbranschen så råder med stor sannolikhet ett oligopol, som alltså troligen har satt upp gemensamma gränser för vad high, mif och lowend bör kosta, och sedan inte rör sig allt för långt därifrån. Nu brukar det dock vara den största aktören som gynnas mest av detta, då samtliga aktörer antagligen har ungefär samma omkostnader, men den störste alltså täcker upp dessa fortare då han har en större marknadsandel. Så förr eller senare kommer han troligen att nå monopol i alla fall.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Nej, inte om det finns en konkurrent. Då lägger man sig så lågt man kan, och ändå ha vinst. Har man ingen konkurrent, lägger man sig så högt man kan, för att maximera vinsten.

Det som skiljer är att folk inte är villiga att betala lika mycket om en konkurrent erbjuder snarlika produkter billigare. Alltså får man justera sina priser så att de åter är "det marknadsföringsfolket tror att de kan få ut av folk" (förutsatt att dessa sköter sitt jobb ordentligt).

Permalänk
Medlem

Mycket konstig inställning bland många på detta forum. Ni är rädda att Intel får "monopol" på högpresterande grafikkort om larrabee visar sig vara så bra. Ni är rädda att Intel kommer sopa mattan med konkurrenterna. Är detta något negativt?

Anta att Intel får en monopol ställning på högpresterande grafikkort. Konkurrenternas grafikkort har inte blivit sämre. Vi kan endast glädjas av de snabbare grafikkorten. Konkurrenterna måste antagligen sänka priserna på sina grafikkort, då de inte längre är "bäst". Intel har därmed tagit över toppen och kan ta ut höga priser.

Vad har nu skett? Konkurrenterna måste sänka sina priser, då onda Intel lanserar bättre produkter. Ja, Intel står oemotsagd i högprestanda segmentet och kan därmed ta ut höga priser för sina produkter. Just därför att de är BÄTTRE än konkurrenterna. Detta "monopol" har inte skadat konsumenterna, utan snarare gynnat alla. Vissa kommer glädjas åt konkurrenternas lägre priser och andra åt de nylanserade "värstingkorten" som äger allt.

Ett positivt monopol har uppstått.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det som skiljer är att folk inte är villiga att betala lika mycket om en konkurrent erbjuder snarlika produkter billigare. Alltså får man justera sina priser så att de åter är "det marknadsföringsfolket tror att de kan få ut av folk" (förutsatt att dessa sköter sitt jobb ordentligt).

Jo, fast då är vi ju alltså överens om att det knappast kommer att bli så att Intel erbjuder billiga kretsar, och sedan behålla dem på den nivån när de har nått monopolsituationen. Så gör ingen som hamnar i en monopolsituation, oavsett om det handlar om grafikkort eller vatten i öknen. Det är ju det hela diskussionen handlar om.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Jo, fast då är vi ju alltså överens om att det knappast kommer att bli så att Intel erbjuder billiga kretsar, och sedan behålla dem på den nivån när de har nått monopolsituationen. Så gör ingen som hamnar i en monopolsituation, oavsett om det handlar om grafikkort eller vatten i öknen. Det är ju det hela diskussionen handlar om.

Nej, sannolikt skulle de (så skulle i alla fall jag ha gjort) höja priserna, men om de vill behålla sitt monopol får de även se till att de inte blir så höga att nya företag släpps fram.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Mycket konstig inställning bland många på detta forum. Ni är rädda att Intel får "monopol" på högpresterande grafikkort om larrabee visar sig vara så bra. Ni är rädda att Intel kommer sopa mattan med konkurrenterna. Är detta något negativt?

Anta att Intel får en monopol ställning på högpresterande grafikkort. Konkurrenternas grafikkort har inte blivit sämre. Vi kan endast glädjas av de snabbare grafikkorten. Konkurrenterna måste antagligen sänka priserna på sina grafikkort, då de inte längre är "bäst". Intel har därmed tagit över toppen och kan ta ut höga priser.

Vad har nu skett? Konkurrenterna måste sänka sina priser, då onda Intel lanserar bättre produkter. Ja, Intel står oemotsagd i högprestanda segmentet och kan därmed ta ut höga priser för sina produkter. Just därför att de är BÄTTRE än konkurrenterna. Detta "monopol" har inte skadat konsumenterna, utan snarare gynnat alla. Vissa kommer glädjas åt konkurrenternas lägre priser och andra åt de nylanserade "värstingkorten" som äger allt.

Ett positivt monopol har uppstått.

Jo, men nu är det Intel du pratar om och inte vilket företag som helst. Vad innebär då detta? Jo, att Intel inte bara kommer nöja sig med att ligga etta för att deras produkter för tillfället presterar bäst. De kommer även göra allt för att de konkurrerande företagen helt ska slås ut från marknaden. Och om de lyckas med detta vilket de själva gör allt för att uppnå undrar jag vad som blir kvar av ditt "positiva monopol"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Jo, men nu är det Intel du pratar om och inte vilket företag som helst. Vad innebär då detta? Jo, att Intel inte bara kommer nöja sig med att ligga etta för att deras produkter för tillfället presterar bäst. De kommer även göra allt för att de konkurrerande företagen helt ska slås ut från marknaden. Och om de lyckas med detta vilket de själva gör allt för att uppnå undrar jag vad som blir kvar av ditt "positiva monopol"?

Intel måste erbjuda mycket attraktivare produkter för att i huvudtaget kunna slå ut sina konkurrenter. Något negativt, nej.

Då säger ni: "Nu kan Intel ta ut vilka priser de vill och utvecklingen kommer gå i snigelfart". Detta kan mycket väl ske för en kort period, men endast för att Intel erbjöd bättre produkter. Det som händer nu är att företag kommer göra allt i sin makt för att utveckla ännu bättre produkter och därmed ta upp konkurrensen. Varför? Jo, Intel som dominerar marknaden kan ha mycket stora marginaler per såld enhet. Det finns alltså väldiga pengar att tjäna genom att ta upp konkurrensen med Intel. Vem missar den chansen?

Det finns två typer av monopol. Ett som uppstått naturligt på en fri marknad, för att de erbjuder de attraktivaste produkterna. Att ett sådant monopol skulle vara en längre period är mindre tänkbart då konkurrenter kommer söka sig till marknaden för att få en del av vinsten. Därmed minskar marginalerna och konsumenterna kan glädjas åt lägre priser. Det statliga monopolet kan endast uppstå genom lagstiftning och är alltid något negativt, då det utesluter alla konkurrenter som kan tänkas erbjuda bättre produkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Intel måste erbjuda mycket attraktivare produkter för att i huvudtaget kunna slå ut sina konkurrenter. Något negativt, nej.

Då säger ni: "Nu kan Intel ta ut vilka priser de vill och utvecklingen kommer gå i snigelfart". Detta kan mycket väl ske för en kort period, men endast för att Intel erbjöd bättre produkter. Det som händer nu är att företag kommer göra allt i sin makt för att utveckla ännu bättre produkter och därmed ta upp konkurrensen. Varför? Jo, Intel som dominerar marknaden kan ha mycket stora marginaler per såld enhet. Det finns alltså väldiga pengar att tjäna genom att ta upp konkurrensen med Intel. Vem missar den chansen?

Det finns två typer av monopol. Ett som uppstått naturligt på en fri marknad, för att de erbjuder de attraktivaste produkterna. Att ett sådant monopol skulle vara en längre period är mindre tänkbart då konkurrenter kommer söka sig till marknaden för att få en del av vinsten. Därmed minskar marginalerna och konsumenterna kan glädjas åt lägre priser. Det statliga monopolet kan endast uppstå genom lagstiftning och är alltid något negativt, då det utesluter alla konkurrenter som kan tänkas erbjuda bättre produkter.

Det finns inga positiva monopol för konsumenten. För monopolföretaget stämmer det nog iofs. När ett företag blir mycket större än konkurrenterna och därmed har mer resurser än konkurrenterna så brukar utvecklingen avstanna. Eftersom de mindre konkurrenterna har mindre resurser så går deras produktutveckling långsammare för att lansera ett bättre produkt än monopolföretagets och monopolföretaget har pengar men slösar inte i onödan på snabbare utveckling eftersom dom redan är på topp.

Iofs kan de mindre konkurrenterna ibland sitta på bättre produkter men når inte ut till marknaden tillräckligt för att monopolföretaget kanske använder rabatter och mutor till de som köper produkterna för hålla tillbaks konkurrenterna (som situationen mellan AMD och Intel när AMD hade Opteron/Athlon64 som utklassade Intel processorer).

Minst 2 st lika stora företag är bra för utvecklingen (tänk konkurransen mellan nVidia och ATI som är/var precis lika stora vilket ledde till att utvecklingen av grafikkort gick enormt snabbt till ett lågt pris för oss).

Det är väl därför man brukar ha regler för att motverka monopol och karteller och liknande. För en sund marknad och för konsumentens skull alltså.

Dock är jag fortfarande intresserad av Larrabee. Och AMD och nVidia är ju ändå väldigt starka på grafikkort så de klarar nog sig.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Skulle ju vara trevligt med en av dessa på en Pico-ITX-bräda. Frän HTPC.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

m3tr0 har helt rätt det finns inga positiva monopol, förutom för den som sitter i monopolsituationen.

Vad som inte verkar gå fram är att Intel har oändligt med pengar. De behöver nästan inte ens gå plus på en sån här sak. Det räcker med att nå break even för att det ska vara OK, medan de konkurrerar ut de andra. Men ni kan ge er fasen på att de inte tänker ligga kvar på noll vinst när de är enda alternativet för konsumenten. Och nej, det kommer inte plötsligt att duka upp konkurrenter bara för att Intel plockar oskäligt betalt för sina chip. Att starta upp ett konkurrerande bolag, med nytt riskkapital, helt ny R&D, tillverkningsfaciliteter, distributionskanaler och marketing gör att de måste vara ofattbart mycket bättre i prestanda eller billigare i tillverkningen än den rådande monopolisten för att kunna konkurrera.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

Ni förstår väl att om nu Intel hade velat slå ut andra företag, och de hade vart så lätt som ni påstår. Då hade dom ju gjort det för längesen, eller?

Jag är helt med Gurrty.

Följande citat visar väl att mindre företag har kunnat slå ut ett monopol förr?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Jepp, fast enligt mig så är nästan Intel värre. Inte för att Microsoft är snälla gossar, utan för att ingen verkar inse att Intel är minst lika marknadsdominerande som MS, och precis lika ointresserade i att göra något för konsumentens bästa. Inte för att det är många som är det, men jag misstänker att om inte AMD´s K8 hade kommit, så hade vi fortfarande haft P4:or, precis som att vi troligtvis fortfarande hade haft Win2000 om inte OSX hade knackat på dörren. Jag är inte någon större fan av Apple heller, men de har i alla fall lyckats sätta eld på MS röv i mellanåt....

EDIT: Vill påpeka att jag inte är någon fanboy utav något slag, anledningen till varför jag använder Intel för tillfället är för att de hade bättre processorer till laptops när jag köpte min. Lite onödig fakta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Och vi undrar varför. Hävdar du att btx faktiskt skulle vara sämre än atx, eller är du bara allmänt mot förändring?

Jag har själv haft både en BTXlåda och en BTXplanka.
Men BTX är inget jag skulle välja framför ATX idag, utav dessa tre anledningar:
1. BTX är utformat efter en stekhet processor, typ P4. Eftersom jag kör med Core 2 Duo/Pentium Dual core så ser jag ingen vits med BTX.
2. Det finns för lite vettiga BTXchassin. Det jag har rymmer bara två hårddiskar. Jag har just nu tre stycken i min ATXlåda.
3. BTXmoderkort finns det för lite utav (knappt några). Valmöjligheter av chips, processorer och sli/crossfire är därför liten.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
1. BTX är utformat efter en stekhet processor, typ P4. Eftersom jag kör med Core 2 Duo/Pentium Dual core så ser jag ingen vits med BTX.

Både core i7 och de snabbaste phenom2-processorerna drar mer effekt än vad vad den "stekheta" pentium4 gjorde på sin tid, så behovet borde vara större nu än då. Skillnaden är att vi har större kylare nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
2. Det finns för lite vettiga BTXchassin. Det jag har rymmer bara två hårddiskar. Jag har just nu tre stycken i min ATXlåda.
3. BTXmoderkort finns det för lite utav (knappt några). Valmöjligheter av chips, processorer och sli/crossfire är därför liten.

Det här är ju dock inte formatets fel.

Permalänk

Jag tycker det är lite tråkigt att vi inte diskuterar Larrabee som produkt, istället för att diskutera konkurrens och ekonomi, detta är ju trots allt ett hårdvaruforum. Hade jag velat diskutera det ni diskuterar hade jag sökt mig någon annanstans...

EDIT: Tycker SweC borde införa en forumdel där hårdvarumarknaden kan diskuteras.

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Både core i7 och de snabbaste phenom2-processorerna drar mer effekt än vad vad den "stekheta" pentium4 gjorde på sin tid, så behovet borde vara större nu än då. Skillnaden är att vi har större kylare nu.

Det här är ju dock inte formatets fel.

Jag ser ifrån mina egna behov samt dagsläget.
Idag använder jag en Pentium Dual core och den drar 65 watt. Detta är inte någon strömslukare på några sätt.

Om formatet är oattraktivt vill ingen satsa på det, och därför blir tillverkningen och valmöjligheterna låga.

Enligt wiki drar Pentium (4) D lika mycket som en i7a. Det är förvisso just en Pentium D i mitt BTXchassi. Phenom drar inte lika mycket enligt wikipedia, förutom ett undantag som drar mer. Denna verkar inte tillverkas mer utan blev ersatt av en strömsnålare variant.

Vet vi vilken av Pentium 4/D och i7 som tål mest värme?

Edit: måste nog ha förvirrat bort mig. Detta har ju inte ett dugg med Larrabee att göra...

Att människor är rädda för att Larrabee skulle vara en succé förstår jag inte. Om det finns möjlighet till bättre och snabbare teknik, varför ska vi då hänga kvar vid det gamla på grund av att ATi och Nvidia inte vågar satsa likt Intel gör? Detta kan enligt mig liknas med effekten av en kartellbildning, dvs små ynka framsteg till för höga priser.

Är det inte pinsamt hur långsamt grafikutvecklingen går? Processorerna gör framsteg, snabbare, svalare, billigare. Är det inte pinsamt att mitt X850XT från 2005 (4 år gammalt) klarar av marknadens snyggaste spel, crysis? Samtidigt är min Pentium D805 och Pentium D830 (båda ~4 år gamla) omsprungna flera gånger om av i7.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Och nej, det kommer inte plötsligt att duka upp konkurrenter bara för att Intel plockar oskäligt betalt för sina chip. Att starta upp ett konkurrerande bolag, med nytt riskkapital, helt ny R&D, tillverkningsfaciliteter, distributionskanaler och marketing gör att de måste vara ofattbart mycket bättre i prestanda eller billigare i tillverkningen än den rådande monopolisten för att kunna konkurrera.

Vi hade ju en liknande situation med voodoo1 och voodoo2. Dyra kort med monopolliknande ställning. Det redde ju ut sig trots det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juventino
Ja faktiskt du har rätt, det finns lika många barn som vuxna som stavar fel, rent generellt så är det dagis nivå på all stavning. Det du menar? Det är inte irrelevant, det är väldigt relevant för ålder.
Det var inte min poäng hur som helst, jag dissar hans intellekt och hans inlägg.

Han sa i princip "Jag är inte en expert på GPU, men sluta prata om tekniken som att ni vet något för ni vill bara visa eran kunskap när ni i själva verket går på högstadiet."

Särskrivning verkar vara rätt vanligt också t.ex. "Dagis nivå". Vad är det? Är det inte "dagisnivå" du menar?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warh0g
Särskrivning verkar vara rätt vanligt också t.ex. "Dagis nivå". Vad är det? Är det inte "dagisnivå" du menar?

Lär dig leva med att folk sär skriv er annars kommer du att mist a för stånd et här.
Det verkar dessutom vara en otroligt öm tå att trampa på när man påpekar missförhållandet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Jag hårddrog det lite givetvis, men tycker ändå att jag har en poäng med inlägget. Många Linuxanvändare kämpar med näbbar och klor för att konkurrensen ska bli bättre på operativsystemsidan, samtidigt som man gynnar en likadan koloss som påminner om Microsoft, på hårdvarusidan. Jag skulle kunna hårddra det ännu mer genom att kalla det för dubbelmoral

Dålig jämförelse. Microsoft har monopol eftersom det krävs ett Microsoft-OS för att köra de flesta program och de har en massa stängda format som försvårar konkurrens.

Det är inga problem att byta ut en Intel-baserad dator mot en AMD-baserad dator eller tvärt om, alla program kommer fortfarande att fungera.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mfm
Dålig jämförelse. Microsoft har monopol eftersom det krävs ett Microsoft-OS för att köra de flesta program och de har en massa stängda format som försvårar konkurrens.

Det är inga problem att byta ut en Intel-baserad dator mot en AMD-baserad dator eller tvärt om, alla program kommer fortfarande att fungera.

Fasen, jag trodde att OSX var det snabbast växande operativsystemet idag. Och konstigt nog verkar det vara så att man kan köra massa program under det också. T.o.m. MS-produkter.....;)

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

Jag tycker alla skall ut lite i solen istället

Visa signatur

[B]Stationär: XFX nForce 780i | Intel C2Q Q8200 2,33@3.0Ghz | 2x2048Mb Kingston HyperX 1066 | Gainward GTX295 1792MB | ::: Galleri :::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EoZ
Hoppas larrabee är en höjdare på att folda!

Jaa, det är ju därför man köper ett GRAFIKKORT........

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NympH
Jaa, det är ju därför man köper ett GRAFIKKORT........

Det där är faktiskt inte fair och skriva, grafikkort är inte enbart till spel. Hint http://en.wikipedia.org/wiki/CUDA för Nvidia iallfall.

Edit: skriver som en kratta

Visa signatur

[B]Stationär: XFX nForce 780i | Intel C2Q Q8200 2,33@3.0Ghz | 2x2048Mb Kingston HyperX 1066 | Gainward GTX295 1792MB | ::: Galleri :::

Permalänk
Discokungen

Min enda fråga är väl egentligen: kommer Larabee vara bakåtkompatibel med spel som inte är anpassade för den?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Min enda fråga är väl egentligen: kommer Larabee vara bakåtkompatibel med spel som inte är anpassade för den?

Om man vill ge sig in i den branschen vore det väl inte så klokt att vara inkompatibel med så gott som allt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Intel påminner till stor del om Microsoft i sitt beteende. Är nog därför jag alltid brukar skratta för mig själv när jag ser inbitna Linuxanvändare sitta med Intelprocessorer i sina datorer.

Eller så kan det bero på att Intels linux drivers är några 100 ggr bättre än ATi's

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gnofnyr
Intel verkar ha återått förståndet och låter Itanium självdö. Deras Itanium partner 'HP' verkar inte ha kommit ur sitt självbedrägeri ännu.

Itanium lever ju vidare pga VMS.