Får ingen bild alls. Fel på moderkortet?

Permalänk

Får ingen bild alls. Fel på moderkortet?

Hej.

Jag köpte nyligen nya komponenter till datorn. Dessa har fungerat felfritt i ungefär en vecka, men igår när jag hade lämnat datorn i ett par timmar och kom tillbaka var skärmen svart.

Jag provade att starta om datorn - utan resultat. Funderade först på om det kunde vara grafikkortet eller skärmen som det var fel på, men de fungerade bra i en annan dator.

Mina misstankar är nu riktade mot moderkortet, cpu eller minnen - kanske först och främst moderkortet. Jag kan inte ens få upp bios för att allting är svart, och moderkortet ger mig inga som helst tecken om att det skulle vara fel på någon annan komponent (förväntar mig ett pipande eller liknande).
Jag provade också att sätta in ett minne i taget för att se om det gjorde någon skillnad men det var lika svart fortfarande.

För att summera; Jag hör att datorn startar men får ingen bild alls. Skärm och grafikkort fungerar dock bra tillsammans med en annan dator.

Är tacksam för alla svar jag kan få.

Komponenterna är:

Asus M4A78 PRO AM3
AMD Phenom II X3 720 BE
Corsair Dominator PC2-8500 C5
Radeon HD4670

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätagg? Hade exakt samma problem och då hade mitt nätagg brunnit upp.

Visa signatur

| Chassi: NXZT Hush | Nätagg: Antec Truepower Trio 430 W | AMD Athlon 4850+ BE 2.8 GHZ | 3 GB RAM Corsair | Sapphire HD 4730 | Samsung Spinpoint 160 GB + Samsung Spinpoint 250 GB |

Permalänk
Antielefant

Clear CMOS utan resultat?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

byta minnen? ganska vanligt det är problem med dom

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simael
Vad har du för nätagg? Hade exakt samma problem och då hade mitt nätagg brunnit upp.

Nätagget är ett Corsair VX550W. Det fungerar tillsammans med min gamla dator så jag tror inte att det är det som är problemet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Clear CMOS utan resultat?

Ja det provade jag. Tyvärr utan någon förbättring.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
byta minnen? ganska vanligt det är problem med dom

Menar du att det är vanligt med problem för just den modellen, eller för minnen generellt sett? Har tyvärr inga andra minnen som är kompatibla med moderkortet, vilket gör felsökningen svårare.

Permalänk
Antielefant

Provat köra på det integrerade grafikkortet och rycka 4670't?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Provat köra på det integrerade grafikkortet och rycka 4670't?

Japp. Provat både det och med ett annat kort jag hade liggandes. Problemet kvarstår.

Permalänk

Minimera genom att koppla loss allt utom strömkontakterna till moderkortet.
Plocka även ur minnena och disk kablarna. Om du nu varken får OK-pipet eller FEL-pipena i uppstarten så är moderkortet trasigt.

Det är sällan processorn brinner upp utan det är något på moderkortet som diagnostiken misslyckas med när processorn kör BIOS programmet. På grund av att grafiken inte startas, så är enda chansen att pipet från PC-högtalaren kan meddela vilken typ av fel där är. (Alla har tyvärr inte någon intern PC-högtalaren inkopplad på moderkortet...)

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waxinator
Minimera genom att koppla loss allt utom strömkontakterna till moderkortet.
Plocka även ur minnena och disk kablarna. Om du nu varken får OK-pipet eller FEL-pipena i uppstarten så är moderkortet trasigt.

Det är sällan processorn brinner upp utan det är något på moderkortet som diagnostiken misslyckas med när processorn kör BIOS programmet. På grund av att grafiken inte startas, så är enda chansen att pipet från PC-högtalaren kan meddela vilken typ av fel där är. (Alla har tyvärr inte någon intern PC-högtalaren inkopplad på moderkortet...)

Jag provade att göra som du sa, och fick inget pip alls.
Har lämnat in kortet för att få det bytt.

Tack alla som tog sig tid att svara i tråden. Det uppskattas.