Blåst på 5200 kronor på blocket

Permalänk
Proffsmoddare

Flickvännen blev blåst på en Alienware dator ifrån blocket, Snubben svarade i telefon som oftast och allt verkade bra, utöver att det aldrig kom någon dator och han vägrade lämna ett kolli. Polisanmälan blev det och det visade sig att han blåst 22 personer/företag på en summa bra över 100000kr på allt från värmepannor till datorer.

Han tjänar nu av ett två år långt fängelsestraff. Andra gången han blir dömd för detta.

Polisanmäl händelsen, tala om för dina föräldrar och om du har lust så kan du ju alltid ta reda på vem det är och skicka informationen vidare till polisen. Det är inte speciellt svårt för dem att ta reda på vem det är när du har allt sparat, som kopia på pengartransfertionen och ip etc. Förhoppningsvis har han åkt dit flera gånger.

Kan tillägga att flickvännen inte har fått tillbaka pengarna som hon laggt ut, det är som oftast kronofogden som driver in dessa och det kan ta sin tid.

Mvh,
sack

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Go for it! Bara det inte handlar om hot av något sätt då han då också kan göra en anmälan Annars, vill du ha tbx dina pengar får du fixa dom själv i detta land!

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timpO
Go for it! Bara det inte handlar om hot av något sätt då han då också kan göra en anmälan Annars, vill du ha tbx dina pengar får du fixa dom själv i detta land!

men kan det vara så att han gömmer sig ytterligare om jag skickar mailet och avslöjar att jag vet vem han är ?

funderar på att testa att gå till banken först imorn och sen om inte de hjälper, skicka mailet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av YNWA8
blev riktigt nyfiken hur man lyckas få tbx pengarna genom försäkringen?
Hur fick du pengarna tillbaka genom hemförsäkringen?

Det bästa är ju att du först har något bevis mot killen sen kan du kontakta ditt försäkringsbolaget och höra med dom. Själv så fick jag betala självrisken på 1500Kr sen var allt löst. Är nöjd med det, lite grann iaf.

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av YNWA8
men kan det vara så att han gömmer sig ytterligare om jag skickar mailet och avslöjar att jag vet vem han är ?

Haha tror faktiskt inte personen flyttar för att du vet vem han är. Sådan här personer ser sig själva inte som offer och då känner det heller inte någon rädsla för vad som kan hända. Däremot om du kommer med ett gäng och knackar på hos personen ovetandes så kan du nog ställa till det för han då han antagligen inte vet att det var du i mailet, som gjorde det du gjorde med han vid besöket. Man kan alltid hota han på en helt annan summa än det du gav han. Men då ska du inte göra någon polisanmälan om det här är ditt syfte. Då tar du lagen i egna händer...

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem

..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av armind
Det bästa är ju att du först har något bevis mot killen sen kan du kontakta ditt försäkringsbolaget och höra med dom. Själv så fick jag betala självrisken på 1500Kr sen var allt löst. Är nöjd med det, lite grann iaf.

jag har väl en del bevis: mail konversationerna, ip numren,bilden på annonsen är sparad...
det är väl nånting ?

Permalänk
Medlem

Jag vart också lurad 2600kr för en iPhone (på gränsen till fantasisumma tbh)
Va en jävla härva, tur som jag hade fick jag nummer till en kille som också hade blivit blåst, han hade väl någon kompis på banken och på så sätt fick fram vem som ägde kontot, både jag och han fick tillbaka pengar av kontoinnehavarens mamma.

Dom var helt ovetandes om vad som hade hänt, någon tönt på blocket (hette seriöst ahmed) skulle köpa en moped för 15 k av sonen och beskrev att summan skulle komma in på deras konto i småinstättningar (presenter av släktingar och dylikt då han skulle fylla år påstogs det). Tur att mamman var schysst att tillbaka pengar till oss som blev blåsta på iphone-affären, synd bara att dom blev utan pengar och en moped.

Urkunsförfalskning var även inblandat, men blir nog ännu krångligare för er att förstå Hädanefter köper jag grejer på blocket, dock bara i min stad så man kan göra irl affär

Permalänk

haha kom på att tänka på denna: http://www.zug.com/pranks/powerbook/

Visa signatur

Gigabyte EP45-DS3 | E4600 2.4 | 4GB Ram Kingston @ 1200 MHZ | nVidia Geforce 8600 256mb| Sharkoon Rebel9 |

Permalänk
Medlem

Re: ..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av YNWA8
jag har väl en del bevis: mail konversationerna, ip numren,bilden på annonsen är sparad...
det är väl nånting ?

Ja men det räcker inte för ett försäkringsbolag. Polisen måste var med på att det här verkligen hänt dig och att personen som blåst dig existerar. Hoppas du förstår. Så du måste polisanmäla om du ska få något.

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem

Jag har hört att vissa, oftast, män klädda i lädervästar brukar fixa sådant här. Men det är visserligen bara ett löst rykte som går runt. Vettefan vad det är för snubbar...

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Re: ..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av YNWA8
jag har väl en del bevis: mail konversationerna, ip numren,bilden på annonsen är sparad...
det är väl nånting ?

Men om du nu har involverat polisen i det här så ge de här uppgifterna till dem då. Varför blanda in dem över huvud taget om du nu ska börja ge dig på den här personen själv?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av YNWA8
vad har du för bank?

SEB

Permalänk
Medlem

sitter fortfarande och funderar på om jag ska skicka iväg ett litet mail där jag *otar han lite och säger att han får en dag på sig att sätta tbx pengarna. så kopplar jag in polisen och så kommer jag själv ta tag i det på egen hand tills jag får tag på han.
vem vet det kanske är en liten snorunge som gjort det här?

eller vad tycker ni kommer han inte bry sig alls?

Permalänk
Medlem

Fixa hans namn via din polare på banken.
Sen går du hem till snubben med en polare o kräver tillbaka cashen. inte så svårt. Du får vara kreativ på metoderna.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mullvaden83
Fixa hans namn via din polare på banken.
Sen går du hem till snubben med en polare o kräver tillbaka cashen. inte så svårt. Du får vara kreativ på metoderna.

Jo verkar ju nästan som man måste göra det här själv..
tror du han börjar gömma sig om jag skickar mail och sms?

Permalänk
Hedersmedlem

Näe. Gör såhär. Ta reda på vem personen är. Ålder och ekonomisk situation (skatteverket & kronofogden) kan vara lämpligt också. Skriv ett tydligt mail att du vill ha tillbaka pengarna inom... säg 24 timmar, och uppfylls inte detta går du raka vägen till polisen.
Poängtera att det finns loggar från blocket, sparad trafik och bankutdrag som stärker det hela.

Hot om att gå till polis är inte olaga hot... såklart.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

ska jag först ta reda på vem han är? för det kan jag nog tidigast få veta på måndag. då jag kan kolla med min polare på swedbank om han kan ge mig hans uppgifter.

ska jag ändå slänga iväg ett mail idag?

Permalänk
Avstängd

Äh orka hota, Fixa namnet och sedan adressen (såvida han inte heter typ Anders johansson då kan det bli svårt), kontakta sedan kronkalle och fixa ett betalningsföreläggande mot honom och låt dom driva in pengarna åt dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
Äh orka hota, Fixa namnet och sedan adressen (såvida han inte heter typ Anders johansson då kan det bli svårt), kontakta sedan kronkalle och fixa ett betalningsföreläggande mot honom och låt dom driva in pengarna åt dig.

vad betyder betalningsföreläggande och hur gör man det?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Har personen i fråga inga pengar så får du inte heller några pengar om du ger t.ex kronofogden ett indrivningsuppdrag.

Det ända rätta här är att ta reda på vars stekaren bor, åka dit och antingen plocka av honom samma summa som han blåste dej på, eller prylar till samma värde. Även om du går till polis och personen blir dömd för brott, så får du inte igen några pengar om personen inte har några tillgångar. Vi kan ju förmoda att han inte är dum i huvudet och har säckvis med stålar på sitt konto!?

Jag tycker inte man ska lösa saker med våld osv. om det går att undvika, men endel männsikor begriper inte annat.

Mina 5 cent

fridens

Permalänk
Medlem

Vad händer om jag säljer en viss vara och köparen senare upphäver betalningen efter att jag skickat varan? Det har inte hänt mig men jag vill veta vad man kan göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DonOtis
Har personen i fråga inga pengar så får du inte heller några pengar om du ger t.ex kronofogden ett indrivningsuppdrag.

Det ända rätta här är att ta reda på vars stekaren bor, åka dit och antingen plocka av honom samma summa som han blåste dej på, eller prylar till samma värde. Även om du går till polis och personen blir dömd för brott, så får du inte igen några pengar om personen inte har några tillgångar. Vi kan ju förmoda att han inte är dum i huvudet och har säckvis med stålar på sitt konto!?

Jag tycker inte man ska lösa saker med våld osv. om det går att undvika, men endel männsikor begriper inte annat.

Mina 5 cent

fridens

jag kan faktiskt hålla med dig om det du säger.

jag har varit nere hos polisen nu och lämnat över email konversation, ip nummer och bilder på insätningarna och annonsen.
han på polisen tyckte definitivt inte att jag skulle skicka mail eller så till han för då skulle han bara försvåra hela situationen.

men på något sätt känns det som att det kommer bli jäkligt segt att göra detta genom polisen. tror inte jag är det ända ärendet som deras bedrägeri avdelning arbetar med.

har jag tur så lyckas jag på måndag få reda på vem som äger kontot.

Permalänk
Medlem

Återkomm om du fick tag på kontonman innehavare och berätta vemd et var.

Kanske det var rent av "H R" från uddevalla som lurade mig.

Han lurade 10 pers. Jag var dne enda som polisanmällde han. Efter 2 måander lyckades jag genom arbete efter abrete kontokota några andra som vart lurande så jag lyckades övertala de anmäla honom. Så han åkte till sist ditt för detta.

Men jag fick inga pengara och varken Polis, Bank eller tradera hjälpte mig utan de gjorde allt de kudne för att stoppa mig istället.

Allt fungerade takc vare stockholms polisen gjorde sitt arbete.

Polisen här skett i allt och de hade tom lyckats göra min bevisning ogiltig. Så min anmällan slängdes. Utan det fungerade enbart för att de andra från andra trakter polisanmällde han sammtidigt.

.
Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafiel
Återkomm om du fick tag på kontonman innehavare och berätta vemd et var.

Kanske det var rent av "H R" från uddevalla som lurade mig.

Han lurade 10 pers. Jag var dne enda som polisanmällde han. Efter 2 måander lyckades jag genom arbete efter abrete kontokota några andra som vart lurande så jag lyckades övertala de anmäla honom. Så han åkte till sist ditt för detta.

Men jag fick inga pengara och varken Polis, Bank eller tradera hjälpte mig utan de gjorde allt de kudne för att stoppa mig istället.

Allt fungerade takc vare stockholms polisen gjorde sitt arbete.

Polisen här skett i allt och de hade tom lyckats göra min bevisning ogiltig. Så min anmällan slängdes. Utan det fungerade enbart för att de andra från andra trakter polisanmällde han sammtidigt.

fy fan låter skit jobbigt.
jadu jag tror inte polisen gör mkt om det inte är ngt riktigt stort och flera har anmält.
han som gjorde anmälan var en inte alltför vacker gubbe, som idag tjatade om blockets internetgiro bla bla. förklarde för han att jag känner till den tjänsten men att det är lite försent nu att läxa upp mig.

kändes lixom som symbolen för hur mkt hjälp man får av dem...

.
Permalänk

Jag blev blåst på 1350 kr när jag skulle köpa ett grafik kort, som tur va fick jag tag på hans namn och adress. egentligen sket jag i pengarna men tycker det va dålig stil så jag skickade dit en motorcykel knubbe och sa att han fick behålla pengarna om han for dit och drev in dom. Funkade riktigt bra, grabben bad till och med om ursäkt över telefon.

Visa signatur

Huvv´e dumt får kroppen lida

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Jag har hört att vissa, oftast, män klädda i lädervästar brukar fixa sådant här. Men det är visserligen bara ett löst rykte som går runt. Vettefan vad det är för snubbar...

Män i lädervästar tar inte tag i ärenden som gäller 5000 :-
Enprocentare har tillräckligt med ögon på sig för att jaga kaffepengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clairvoyant
Jag blev blåst på 1350 kr när jag skulle köpa ett grafik kort, som tur va fick jag tag på hans namn och adress. egentligen sket jag i pengarna men tycker det va dålig stil så jag skickade dit en motorcykel knubbe och sa att han fick behålla pengarna om han for dit och drev in dom. Funkade riktigt bra, grabben bad till och med om ursäkt över telefon.

haha den här historian fick mig på lite bättre humör

jag har samma tankar får jag fram namn och adress... då funderar jag på att åka dit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 0ozker
Det är minst lika många svenskar som begår brott som invandrare!

Öhhh, nej. "Invandrare" är överrepresenterade i brottsstatistiken. Det är ingen hemlighet. Du kan ju alltid maila Leif G W Pehrsson om du inte tror mig.

On topic: För jäkligt att du blivit blåst. Det var en hel del cash också. Hoppas att det löser sig.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem
Citat:

Du kan ju alltid maila Leif G W Pehrsson om du inte tror mig.

Haha, den va bra! Är du säker på att du inte ska redigera ditt inlägg?

Mvh