Sony GDM-FW900 Vad kan det vara för fèl?

Permalänk
Medlem

Sony GDM-FW900 Vad kan det vara för fèl?

Hej

Hände sen en tid tillbaka men började med att den plötsligt bara dog och gick inte att starta upp igen när jag försökte. Men nästa dag på morronen så starta jag upp den igen och då funka den så jag trodde ju att det kanske var glapp i kablarna eller något sådan. Men efter ett antal timmars användande så hände det igen den dog..... Och nu efter detta så går den bara igång i några minuter om ens det.

Så nu undrar jag är det någon som vet vad problemet kan vara?
(Misstänker själv att det kanske kan vara trinitron rören)
Ska lämnat in den på service och see vad dom säger men visade sig att när jag åkte ditt så hade deras semester precis börjat men dom öppnar väl nu på måndag igen.

Tacksam för hjälp.
Daniel

:

Permalänk
Medlem

Precis som alla andra CRT skärmar, halveringstiden har börjat visa sina spår.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Tjena!

Har precis samma symptom på min GDM-FW900, där av att den nu står på vinden. Hade tänkt hitta en lösning på det hela, en "old school" tv reparatör borde lösa problemet utan vidare tycker jag.

Det jag själv försökt med är att löda om alla lödningar för att försäkra mig om att det inte börjat ge sig i dem, samt avsynat kretskorten efter saker som inte hör hemma där.

En gammal tv reparatör jag pratat med nämnde något om högspänningstrafon

Kommer du på en lösning så hör gärna av dig! Självklart gör jag detsamma om jag kommer på något

Mvh, Andreas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Precis som alla andra CRT skärmar, halveringstiden har börjat visa sina spår.

När man pratar om halveringstiden så är det väl hur lång tid det tar innan ljusstyrkan halverats eller?

Mvh
Daniel

BTW Ursäkta för det sena svaret.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av woofes
Tjena!

Har precis samma symptom på min GDM-FW900, där av att den nu står på vinden. Hade tänkt hitta en lösning på det hela, en "old school" tv reparatör borde lösa problemet utan vidare tycker jag.

Det jag själv försökt med är att löda om alla lödningar för att försäkra mig om att det inte börjat ge sig i dem, samt avsynat kretskorten efter saker som inte hör hemma där.

En gammal tv reparatör jag pratat med nämnde något om högspänningstrafon

Kommer du på en lösning så hör gärna av dig! Självklart gör jag detsamma om jag kommer på något

Mvh, Andreas

Jo hade tänkt mig själv att också ta mig en titt i min Sony men eftersom att jag tyvärr inte kan så himla mycket om skärmar så vet jag inte om det är så speciellt smart att göra det. Vet ju inte om det finns någon spänning eller något sådan kvar i skärmen så man kanske kommer göra mer skada än nytta.

Har ju läst runt lite och det verkar ju som att det är en del som har problem med deras
Sony GDM-FW900 skärm. Verkar vara lite av samma problem som med min och din dessutom. Man undrar ju då beror det på samma sak nån som lagat det och vet vad det är för problem eller möjligtvis vad för del det är som behövs bytas?
Kan det vara också att det bara är nån slitage del som behövs bytas eller som du sa att det kanske bara behövs nån lödning. Eller är det bara dålig kvalitet på skärmarna.

Ska väl åka iväg imorron och lämna in den på ett ställe här i Göteborg och be dem ta en titt på den och see vad dom säger. Det är om dom nu ens tar emot crt skärmar. Får väl annars också kolla om man hittar nån gammal tv reparatör som du säger.

Självklart hör av mig om jag får skärmen lagad eller får reda på vad problemet är.

Mvh Daniel
BTW Ber om ursäkt för att jag svara så sent tyvärr varit lite upptagen.

Permalänk
Medlem

Tjena!

Hur gick det med din skärm? blev den lagad till slut?

/A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av woofes
Tjena!

Hur gick det med din skärm? blev den lagad till slut?

/A

Oj ursäkta mig har helt glömt bort såg att du skrivit nu när jag gick in här nu för att fråga en väldigt märklig sak. (Citera nästa gång annars eller så så ser jag det fortare nästa gång^^)

Jo hur gick det jag åkte iväg ditt och frågade om den gick och laga den och förklarade problemet osv.
Så sa han då att det är bildrören och att han har haft ett par såna här skärmar tidigare och då har det också varit precis samma problem.
Så tyvärr gick det inte så bra.

(Postar det märkliga under.)

Permalänk
Medlem

Tänkte slå liv här i min gammla tråd efter att något märkligt har hänt. Kanske inte alls är märkligt men tänkte fråga och see.

Ja som ni kan nog läsa ovan så har det varit problem med min sony skärm och efter att jag varit på ett service ställe som lagar skärmar osv och förklarade felet osv så sa han att det är bildrören det är fel på och dessutom sa han att han har haft ett par såna här skärmar tidigare som har haft precis samma fel.

BACK FROM THE DEAD.

Köpte mig en ny dator för ca 3månader sen så tänkte jag för några dagar sen bara testa sony skärmen och see om den funkar med denna datorn eller nåt blev bara liksom att man testade den. Efter att ha kopplat in den osv så satte jag på den och den funka men tänkte den dör väl när som helst nu men gick väl ca 15 min och den dog inte märkligt tänkte jag att den fortfarande funkar.
Men så jag tänkte väl aja den dör väl när som helst när som helst men tiden gick och den funka fortfarande! Men efter att den funka ca 2-3 timmar så tänkte jag att jag kör den hela dagen för att testa och see att den verkligen funkar och den funka fint stängde inte av sig eller nåt på ca de 14h jag hade på den.
Tror detta är fjärde (kanske femte också) dagen nu jag har kört den och ända tills igår så har den funkat fint förutom att det var dag 2 eller 3 att den inte starta när jag satte igång den på morgonen. Men så kolla jag sladdarna så att dom verkligen satt tog ut och in skärm sladden på skärmen och sen funkade den (kanske inte satt ordentligt)

Men sen igår på morgonen när jag skulle sätta på datorn och skärmen så funkade skärmen inte. Kollade alla sladdar osv testade att koppla ut/in dem men funkade fortfarande inte. Men sen kanske ca 3timmar senare när jag testade igen så funkade den igen (drog ut&in sladarna då också) och den funkade fint ändå tills att jag gick ut och när jag kom tillbacka så hade den gått ner i viloläge men rörde musen men hände inget fortfarande i viloläge testade starta om den också men funkade inte heller.
(kanske också kan hända att jag stängde av den när jag gick ut.)

Och nu idag så gick den igång men sen när den gick i viloläge och efter det så gick den inte igång igen så får väl testa lite senare och see om den går igång.

Så är det någon som vet vad det kan vara för fel?
Hur ska det vara om bildröret är sönder?
För om bildröret är sönder så ska den väl inte funka? och definitivt inte så här mycket som den gjort dom senaste dagarna.

Själv tycker jag att det känns mer som att det är någon for av glapp eller liknande någonstans.

Ska också testa med min brors bnc kabel och see om det blir någon skillnad.

Ska väl gå och fråga på något service ställe om det händer att man åker förbi eller så får man också åka ner. Får väl också antagligen lämna in den denna gång så man verkligen får reda på vad felet är.

Btw om det händer nu att skärmen funkar och det är något litet fel eller så är det någon som vet vart man kan få tag på en bnc kabel med dvi till Skärmen? Sett några på prisjakt men är ju svindyra dom där runt 800kr för en 2m (tror jag).

Tror inte att jag glömt något nu men fråga annars om det skulle vara något ni undrar.

Permalänk
Medlem

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Men låter nästan som nåt glapp inuti eller, om bilden är bra när den fungerar, och sen död helt plötsligt?

Visa signatur